ik zie wat jij niet ziet.....en de kleur is???????

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik vraag me nou al jaren af hoe het zit met kleuren die mensen zien...
ik bedoel... zie ik dezelfde kleur als jij als ik zeg:"rood"
misschien zie jij wel de kleur die ik blauw noem...

met andere woorden.
Licht dat gebroken wordt door een prisma; we zullen allemaal dezelfde volgorde van "kleurnaam" opnoemen. Maar zien we ook daadwerkelijk dezelfde kleur?

Wie zegt mij dat het gras in jouw tuin niet paars is?
we noemen het groen, maar misschien heeft mijn gras dezelfde kleur als jouw kadertje wat je nu op je monitor ziet... Ik noem dat Lila. en jij? jij noemt het ook lila...of paars... maar zien we nu eigenlijk dezelfde kleur?

L G

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Is al een paar keer langgekomen. :)

Check b.v.: [topic=81355/1/999]

• paQ
  • Nu online
verhip....

maarja... 3 december 2000.... da's al effe een pokkeiend geleden...

valt me in ieder geval mee, te weten dat ik niet de enige ben die van die over zulke superrare dingen gaat zitten filosoferen....

nou... zal wel een slotje worden....?.....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• zwahiel
  • Laatst online: 22-01 18:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Zie nie veel ja!

Hebbie als je voor redelijk wat kleuren kleurenblind bent.... :(

Gelukkig heeft het ook zijn voordelen??? Je ziet weer andere kleuren van het kleurenspectrum.... |:(

Tja, voordeel nadeel oordeel zelf maar, ik dacht dat de kleuren die ik zag toch gewoon normaal waren, totdat ze eens een keertje zo'n test afnamen op school....

Surprise surprise... :)

Greetz Zwa

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De meeste mensen zien kleuren ongeveer het zelfde. Je ziet rood, groen en blauw, en daarmee worden de andere kleuren samengesteld. De frequentie van het groen dat je ziet is echter per persoon verschillend, en dus zullen er wel kleine verschillen zijn. Maar helaas is het natuurlijk niet makkelijk om te achterhalen wat die verschillen zijn. Wat voor mij groen is, is voor jouw immers ook die zelfde kleur groen, zelfs al nemen we het misschien iets anders waar.

Die frequentie voor het groen dat je waarneemt is vastgelegd op het X-chromosoom. Vandaar dat rood-groen kleurenblindheid vrijwel alleen bij mannen voorkomt. Als er namelijk een defect op dat gen is, is er bij vrouwen nog een backup, maar bij mannen niet.

Maar wat nog interessanter is - als een vrouw een X-chromosoom heeft met een sterk afwijkende groenfrequentie erop, en een met een normale frequentie, dan ziet ze dus vier basiskleuren in plaats van drie, en kan ze kleurverschillen zien waar iemand anders ze niet ziet. Het zijn dan dus inderdaad wel verschillende kleuren, maar dat wordt door 99.9% van de mensen niet waargenomen - door vrouwen met zo'n "afwijking" dus wel.

Maar als zo'n sterk afwijkende groenfrequentie, die dus bij vrouwen voor beter zicht zorgt, bij een man terechtkomt, zal die juist meer moeite hebben om kleuren uit elkaar te houden. Mijn vader heeft dat bijvoorbeeld. Hij is niet rood-groen kleurenblind, maar de groenfrequentie die hij ziet wijkt zo ver van het optimale af dat hij grote moeite heeft om bepaalde kleurverschillen te zien. In het gebied rose - oranje - geel ziet hij bijna geen kleurverschillen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

En wat als we verschillende kleuren zien eigenlijk? Hoe komen we daar achter? Is het erg? Misschien voel ik wel iets in m'n grote teen als je m'n hand vastpakt, maar ik weet niet beter of het is m'n hand.

Waarom stel je eigenlijk deze vraag?

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

vind je dit niet zelf een beetje errug vaag worden?
Je kunt zo wel door blijven zeuren maar je zult er toch steeds op neer komen dat je het niet kunt achterhalen!
Pagina: 1