Actieve speakers voor tv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 13:04
Ik ben op zoek naar actieve speakers voor bij mijn tv. Ik heb eigenlijk mijn zinnen gezet op de Argon audio Forte A5. Stukje design speelt mee in de keuze. Ik vind ze in het wit namelijk heel gaaf.
Nu vind ik het ook wel leuk om tweedehands een goede deal te slaan maar deze zijn er niet te vinden.
Is er wellicht een merk / model wat een beetje in de buurt komt bij deze speakers die ik tweedehands in de gaten kan houden?

Vanwege een redelijk kleine ruimte gaat mijn voorkeur uit naar boekenplank speakers.
Budget nieuw zo'n € 500 , tweedehands € 350

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Budget nieuw zo'n € 500 , tweedehands € 350
Ik heb qua speakers geen tips, maar ik heb wel een vraag voor je: waarom is je budget voor tweedehands kleiner dan voor nieuw? Als je tweedehands ook €500 uit wilt geven, kan je mogelijk betere speakers krijgen dan wat je voor dat bedrag nieuw kan krijgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Ja dat is een goede. Meer omdat ik 500 aan tweedehands spul dan weer wat duur vind klinken
Nieuw met garantie kan ik het mezelf beter verkopen..wellicht kom ik nog terug op het stukje budget:)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke TV heb je, welke aansluitingen heeft die? Verder: is het belangrijk voor je dat je het volume dan kunt regelen met de remote van de TV? Of is zonder remote ook prima?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Ik heb de LG oled C1. Aparte afstandsbediening is prima

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58

FeaR

In GoT we trust

Voor aankoopadvies is er Consumentenelektronica Koopadvies: AUD > CEK

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kun je het volume bij de optische verbinding niet regelen via de tv (omdat het een digitaal signaal betreft). In dat geval kies je beter voor een speaker met afstandsbediening.

De argon wordt niet geleverd met een afstandsbediening, maar de website geeft aan dat het compatibel is met de ir afstandsbediening van Samsung en Sony tv's, andere merken worden niet genoemd, dus geen idee of dat een samenwerkingsverband betreft, marketing of gewoon de twee bekendste merken die ze noemen.

Alternatief is om de headphones uitgang van de tv te gebruiken, dan kun je volume wel met de tv afstandsbediening regelen. Bij mijn oude Panasonic plasma is dat echter verborgen in het menu en werken de volumeknoppen op de afstandsbediening enkel voor de tv speakers. Geen idee hoe dat bij LG is, maar iets om even te checken vooraf, voordat je gebruiksgemak inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Laatst online: 24-04 13:21
maartentg (van Argon AUdio zegt dit over de A4, dus dat zal wsch ook voor de A5 gelden.
"Als je een magic remote hebt bij je LG tv kan je instellen dat je remote ook leren de argon luidsprekers aan te sturen. Dit heet 'universal control', als je Googlet vind je hier uitlegpagina's over. Aan/uit doen ze automatisch met de tv, dus daar heb je geen afstandbediening voor nodig. "
Argon Audio Forte A4 Wit review door maartentg
Als het goed is heeft de C1 een magic remote, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
De C1 heeft volgens mij idd de Magic remote. Dus dat is wel handig.
Overigens is een aparte afstandsbediening voor mij geen probleem. Maar als het niet hoeft is wel ideaal natuurlijk

Volgens de website heeft deze speaker wel een eigen afstandsbediening

https://www.hifiklubben.n...t-bluetooth/argfortea5bk/

[ Voor 38% gewijzigd door Mavi86 op 06-08-2022 17:09 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Laatst online: 24-04 13:21
je kunt ook zoiets topping E30 of Cheap ali ding zoiets er tussen zetten. Dan kun je elk soort active monitors gebruiken dat je wilt, waarschijnlijk dus veel meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@ramonlambal Ik heb echt geen idee waar ik naar aan het kijken ben ! :)

Wat doet dat apparaat?

Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Forte A5 speakers. Straks in mijn vakantie ga ik ze eens in de winkel beluisteren.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mavi86 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:14:
@ramonlambal Ik heb echt geen idee waar ik naar aan het kijken ben ! :)
Een DAC
Wat doet dat apparaat?
Digitaal signaal omzetten naar analoog. In dit geval S/PDIF (optisch) vanaf de TV naar stereo RCA. Dat laatste is een input waar 99% van de actieve speakers mee om kan gaan. Om die reden kan je dan uit elke actieve speaker kiezen. Nu heb je mogelijk jezelf beperkt tot de genoemde Argon Audio omdat deze reeds een S/PDIF ingang hebben. De losse DAC zoals hierboven aangeraden zit dus al in de Argon Audio Forte A5 gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
ah top, dank! Ik had geen idee dat ik daar op moest letten. Kan ik ervan uitgaan dat bij de recente speakers de S/PDIF aansluiting wel aanwezig zal zijn?
In ieder geval wel iets om naar te kijken want eigenlijk zit ik niet op een apart "kastje"te wachten :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mavi86 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:41:
ah top, dank! Ik had geen idee dat ik daar op moest letten.
Hoeft niet per se. Je kan ook met de headphone out van de LG C1 werken. Kabel van 3,5 mm jack naar stereo RCA en je bent er ook.
Kan ik ervan uitgaan dat bij de recente speakers de S/PDIF aansluiting wel aanwezig zal zijn?
Nee. Sowieso, indien mogelijk, altijd controleren aan de hand van de specificaties van de fabrikant en niet via prijsvergelijkers of informatie bij verkopende partijen.
In ieder geval wel iets om naar te kijken want eigenlijk zit ik niet op een apart "kastje"te wachten :)
Als je via de headphone out aansluit is er nooit een extern kastje omdat je dan reeds analoog - analoog bezig bent. Digitaal - digitaal kan ook mits de speaker een DAC heeft.

Heb je überhaupt gekeken hoe je de TV aan de speakers aan wilt sluiten en wat de voor- dan wel nadelen zijn van beide methodes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 11:58
Mavi86 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:41:
Kan ik ervan uitgaan dat bij de recente speakers de S/PDIF aansluiting wel aanwezig zal zijn?
Online de specificaties bekijken en plaatjes van de speaker bekijken. Dan zie je zo of er een spdif (of optical) aansluiting op zit.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@FeaR Dank voor je reactie
FeaR schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Heb je überhaupt gekeken hoe je de TV aan de speakers aan wilt sluiten en wat de voor- dan wel nadelen zijn van beide methodes?
Nee eigenlijk heb ik dat niet gedaan. Mijn vorige tv had ik via een optische kabel verbonden met mijn soundbar. Ik ging er eigenlijk al standaard vanuit om dit met deze tv en mijn nog aan te schaffen speakers op dezelfde manier te doen.
Uit jouw reactie begrijp ik dat er nog andere mogelijkheden zijn die ik eens zou moeten bekijken.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Mavi86 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:27:
@FeaR Dank voor je reactie

[...]

Nee eigenlijk heb ik dat niet gedaan. Mijn vorige tv had ik via een optische kabel verbonden met mijn soundbar. Ik ging er eigenlijk al standaard vanuit om dit met deze tv en mijn nog aan te schaffen speakers op dezelfde manier te doen.
Uit jouw reactie begrijp ik dat er nog andere mogelijkheden zijn die ik eens zou moeten bekijken.
Door de bank genomen heb je de volgende mogelijkheden:
- Optisch
- Line out
- Headphone out
- HDMI (er zijn actieve speakers met die aansluiting)
Hier een interessante site over line out vs headphone out. Ik denk dat je daar al veel antwoorden vindt over de verschillen en (on)mogelijkheden. Grootste verschil tussen die 2 is dat de headphone out een versterker heeft ingebouwd en de line out niet. Die versterker is nodig, anders hoor je via de koptelefoon niet veel. Met die headphone out kun je het volume dan via de TV regelen en met de line out niet. De line out is eigenlijk bedoelt om aan een versterker te hangen en via de versterker o.a. het volume te regelen.

In feite is een headphone out dus een line out met versterker. Vaak wel heel simplistisch, dus dat hoeft niet voldoende te zijn om daar speakers aan te hangen. Omdat die Forte A5 een ingebouwde versterker hebben (actieve speaker), is het geen probleem om die aan de headphone te hangen.

In jouw geval zou ik die Forte A5 via optical aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 08-08-2022 17:07 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:21
Tweedehands KEF LSX?
pricewatch: Kef LSX Zwart

https://www.marktplaats.n...t-wireless-speakers-white

https://www.marktplaats.n...aadloze-hifi-luidsprekers

Die kan je sowieso via bluetooth op de tv aansluiten, of optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@Hulleman Bedankt voor de informatie! ik ben iets wijzer geworden :)

@RobbieT Net even wat reviews opgezocht en volgens mij zijn dat echt top speakers. Vanavond nog even wat verder in verdiepen maar het lijkt mij zeker een kanshebber.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:06
Een Klipsch the fives misschien interessant? https://www.expert.nl/kli...sch%20The%20Fives%20Zwart

Ik heb ze zelf en zijn qua aansluiten erg makkelijk. Hebben ook Bluetooth en een phono uitsluiting. Ze zijn er ook in het bruin (die heb ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@MKWS Bedankt voor je imput. Kwa design neig ik meer naar de Forte of Kef :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Dat is persoonlijk natuurlijk:) Ik had eerst de forte maar het geluid viel mij erg tegen, dus die had ik weer teruggestuurd. Volgens mij had die wat te weinig oomph voor mijn ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Had je ook de Forte A5 ? Er zijn niet bijster veel reviews te vinden dus ik zal ze sowieso eerst eens in het echt moeten beluisteren. Ze zijn wel te combineren met een sub maar dan stijgt de prijs ook wel weer met minimaal € 300..

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Klopt, de a5 inderdaad. Gewoon te weinig vermogen voor mijn ruimte. Hifiklubben deed echter niet moeilijk met retourneren dus je kan altijd proberen. Qua connectiviteit had ik geen klachten, alles was binnen 5 minuten aangesloten. Ook HDMI arc werkte prima icm met m’n Lg televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
MKWS schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:48:
Klopt, de a5 inderdaad. Gewoon te weinig vermogen voor mijn ruimte. Hifiklubben deed echter niet moeilijk met retourneren dus je kan altijd proberen. Qua connectiviteit had ik geen klachten, alles was binnen 5 minuten aangesloten. Ook HDMI arc werkte prima icm met m’n Lg televisie.
De Argon Forte A5 heeft geen HDMI aansluiting. Heb jij toevallig niet de Argon Fenris A5 gehad?

Te weinig vermogen geloof ik niet zo in. De Fenris heeft een 50w versterker. Meer dan zat voor een speaker. Te weinig oomph heeft voornamelijk te maken met de grote van de woofer en of de speaker een bassreflex poort heeft. De Fenris heeft een grotere woofer dan je huidige Klipsch speakers, dus in theorie zou die Fenris zelfs nog dieper moeten kunnen. Dat je wat laag mist is inherent aan dergelijke speakers.

Klipsch is wel een merk die heel erg 'in your face klinkt' (erg aangezet in het hoog) met de hoorn luidsprekers. Wellicht vind je dat mooier om naar te luisteren dan een wat neutralere speaker. Die Klipsch speakers hebben ook een enorme hoge gevoeligheid, waardoor je het volume niet ver open hoeft te schroeven om ze hard te laten spelen. Je speelt ze dus sneller harder wat mensen vaak ervaren als beter geluid.

[ Voor 45% gewijzigd door Hulleman op 08-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:54
Ik was enkele maanden geleden ook in de markt voor actieve speakers en had de eerder genoemde speakers van HiFi Klubben op het oog. Bij luisteren in de winkel vond ik ze toch wat tegenvallen.

Hier in de keuze inmiddels gevallen op een tweedehands HK Citation Amp die een paar Dali Zensor 5 speakers aanstuurt. Zeer tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKWS
Excuus, het was de fenris a55. Zo zie je maar dat je niet te snel op je geheugen moet vertrouwen. De Klipsch heeft inderdaad een agressiever geluidsprofiel maar is tot op zekere hoogte aan te passen via de EQ. De vorige moest ik vrij luid zetten om de ruimte goed te vullen en dat vervormde het geluid te zeer (ik houd van Jazz ). Ik ben geen audiofiel en kan alleen maar deze ervaring delen; elke kanttekening daarop is waarschijnlijker terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mavi86 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:43:
Vanwege een redelijk kleine ruimte gaat mijn voorkeur uit naar boekenplank speakers.
Wat is klein?

Hier staan passieve B&W VM1 aan een Denon versterker in 5.1, en de sub is een Canton ASF 75 SC die plat aan de muur hangt achter gordijn (ivm ruimtegebrek).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7stcC3Gyn9k9q8nFHUIT3vQwSno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1l7qTn6LemB350oONeeC8Y9.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik twee actieve Denon HEOS 1 in stereo opstelling en dus naast TV geluid ook Spotify, TuneIn, etc. via App.
Volume regel ik ook via App of bovenop speaker.

Er zijn dus legio mogelijkheden (vooral tweedehands) voor een goed geluid (actief en passief).

Ik was voor de B&W tweedehands €50 per stuk kwijt en de HEOS 1 €150.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@DJMaze Bedankt , dit is weer een ander insteek die het overwegen waard is.
toevallig zie ik op marktplaats een set met 2x Denon HEOS 1 met standaard voor 450.
Ook weer iets om even in te verdiepen.

Stukje woonkamer waar de tv staat is zo'n 4x3. Afstand tot tv 2.5m

Overigens heb ik over 2 weken vakantie en dan wil bij hifiklubben de Forte beluisteren. Na mijn vakantie wil ik overgaan tot eventuele aanschaf dus ik heb dus nog wel even voor de research.

[ Voor 4% gewijzigd door Mavi86 op 10-08-2022 09:41 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Mavi86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:40:
Overigens heb ik over 2 weken vakantie en dan wil bij hifiklubben de Forte beluisteren.
Luister daar dan even naar de Denon Home 150 (opvolger van HEOS 1) en Home 250 (net boven je budget) en Sonos.
Dan weet je het verschil in geluid en voor/nadelen van "domme" en "smart" actieve speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Bedoel je dan dat bijvoorbeeld de Forte en "domme' is en dat Denon een "smart" ? of bedoel je dat niet ? :)

De Denon Home hebben ze ook bij hifiklubben dus die kan ik daar in ieder geval beluisteren.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Mavi86 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:26:
Bedoel je dan dat bijvoorbeeld de Forte en "domme' is en dat Denon een "smart" ? of bedoel je dat niet ? :)
Zo ongeveer ;)
Ze kunnen BT, maar de Denon Home heeft WiFi/LAN.
De Denon is dus, als je er een USB stick inplugged, ook een DLNA om muziek van de USB te streamen, Hey Google, en nog veel meer mogelijkheden.
Ook ondersteunt HEOS flac audio zodat je naar HD audio kan luisteren (192khz) als je dat belangrijk vind.

Het gaat dus naast geluid ook om jouw (toekomstige) wensen.

De HEOS 1 neem ik d.m.v. accu ook mee naar het strand of boot.
En de WiFi is handig zodat ik niet via BT constant verbonden (binnen bereik) hoef te zijn als ik audio stream vanaf mijn mobiel.
Natuurlijk heeft deze techniek ook zo zijn mankementen (software bugs).
Maar als je dat niks boeit kan je het geld in andere features/geluid steken.

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 10-08-2022 14:33 ]

• Mavi86
Ah zo, ik begrijp inderdaad wel wat je bedoelt. Ik verwacht dat er op dit moment weinig meerwaarde zit in een "smart"speaker.
Ik zal hem voornamelijk gebruiken als tv geluid (ps5 en netflix) en muziek dat ik via de spotify app op mijn tv zal streamen. BT heeft minder kwaliteit toch?
Eventueel zal ik ooit nog eens een streamkastje kunnen kopen voor als ik toch meer via mijn telefoon wil gaan streamen. Maar de speaker buitenhuis nemen verwacht ik niet te gaan doen.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mavi86
Na wat wikken en wegen, en ook vooral veel marktplaats afstruinen naar andere mogelijke speakers toch maar besloten om bij mijn eerste keus te blijven. de Argon Audio Forte A5.
Sinds afgelopen zaterdag staan ze in mijn woonkamer en ik moet zeggen dat ik enorm blij ben met mijn keuze. De geluidskwaliteit vind ik echt heel goed. Ze klinken mooi warm en vol.
Bij mijn vorige tv had ik een soundbar ( yamaha ysp 2500 ). Bij aanschaf van deze tv wilde ik de soundbar niet meer voor de tv hebben liggen. Vond het niet meer prettig ogen en begon me er aan te irriteren. Dus ik heb het even met alleen tv geluid gedaan. Nu dus deze speakers en zo overtreffen de soundbar in de geluidskwaliteit., geen twijfel mogelijk.

Nog even wat plaatjes voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW5AcodSl516rpgXaFIb-0xlHzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lg1moF1wPGBD9r30OJr8vNcX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NECqmqe7LnU4U8UZDdb1gPk3ZIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eQ7t7xeTpZwnWKHcDIDYf4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMHvJNIiAFMPDub1N4LkElQytQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmiEuuico66ASgOiE1wRDc9N.jpg?f=fotoalbum_large

www.mariovisser.com

Pagina: 1