Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 14:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Ik ben van plan om een aanbouw te plaatsen aan de woonkamer (~5x4m) tekeningen worden hopelijk snel gemaakt. Het idee was om zowel een groen dak te gebruiken én er zonnepanelen op te leggen.

Zijn er mensen die dit gecombineerd hebben? Ik had een beetje twijfel omdat dus al je "planten" dan wel in de schaduw van je panelen liggen. Aan de andere kant is er ook zat wat in de schaduw groeit dusja. Maar ik denk er is vast wel iemand met ervaringen hier.

(en natuurlijk is het voor de constructie tekening ook van belang ivm gewicht van het dak, ik heb ook nog geen idee wat voor groen het gaat worden daar moet ik me nog in verdiepen).

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Schijnt zelfs beter voor het rendement van de zonnepanelen te zijn. Dak blijft veel koeler door het groene dak. Zou wel kijken naar de dakbelasting. Zonnepanelen hebben ballast nodig en een groen dak weegt ook aardig wat per m2

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:18

tijmeng

Panasonic 7J

Ik heb een compleet groendak met zonnepanelen vorig jaar aangelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GMxi-Hv845mGNFPSWLxF1503SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVdvn0BoryETtnULDavCq5ib.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo8SE7zZqQ6FljuZeqeouXu4BCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVDvP3WSNOID97vw5rIXY9Hl.jpg?f=fotoalbum_large

Lessons learned:

Onder dichte panelen groeit niks. Schaduw is prima, maar water komt er dus niet waardoor alles afsterft. Allicht als je een groot plat dak hebt, dat t wel werkt omdat via de substraat laag water er naartoe wordt gezogen. Maar op een schuin dak zoals bij mij, werkt het niet.

Ik zou voor bifacial/Glas-glas panelen gaan, dan valt er nog iets van licht.

Het duurt echt een dik jaar voordat sedum goed wortelt, dan pas hoef je bijna geen water meer te geven. Nu is t nog vaak bewateren omdat anders alles afsterft.

Hogere opbrengst merk ik weinig van (panasonic panelen). Allicht dat t een procentje uitmaakt.

Het is wel heerlijk koel binnen. Icm 8cm pir. Is de temperatuur in de winter nooit onder de 10. En in de zomer nooit boven de 24. Verwarming/koeling staat uit.

Het is prachtig. Een normale sedummix van sempergreen geeft prachtige bloemen. Wel FF goed opletten als het rood wordt: dan is het te droog en kan het nog wat sedummest gebruiken. De ouder het dak, de minder onderhoud.

Ik heb de panelen bevestigd op stok schroeven omdat het sedum ook al 150kg/m2 nat weegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:04

ericplan

5180 Wp PV

Zelfde ervaring hier. Droogte onder de panelen is het probleem. Hier ook een sedumdak uit februari 2021. Losse substraatlaag met plantjes. In de schaduw groeit het wel minder hard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zn4mnqy9fifpHWLP8q0rWd54uN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHueV5int8SrJSLgHyaQvO85.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldWRAedlL7OzD15g01W_z-vAQwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYYutzNbIPXvKMBXAA24UkSs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPhdEpRMQwGBamVo25Z1bDoBWKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPQNleoouy9Ld2vWXS0zL68T.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties. Ga inderdaad aangeven bij de constructeur of ik dit wel/niet gaat doen want idd flink gewicht.

Zit nog even te kijken of ik er wel/geen dakraam in doe hoeveel panelen er op komen. Miss met een dakraam dat ik het water wat daarop valt dan "richting" de panelen kan brengen somehow.

Erg bedankt in elk geval voor de reacties dan weet ik in elk geval dat dit een optie is! (er van uitgaande dat het constructief kan)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-03 22:16
Heeft iemand een goede tip om iets te gebruiken als afscheidingsprofiel ipv de dure aluminium waterdoorlatende afscheidingsprofielen die je kan kopen bij de sedum leveranciers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Om hier nog even op terug te komen (de werkzaamheden gaan volgende maand van start).

Hoe zit dat het ballast voor de panelen. Ik bedoel je gaat niet een groen dak aanleggen om een vervolgens een rij stenen op te leggen.

Op de fotos van ericplan lijkt er alsof er maar een paar stenen liggen? Of liggen die onder het sedum?

Zo zoiets als https://www.valksolarsystems.com/nl/valksolarfix niet handiger zijn? (Hoewel je hier altijd een 'gat' maakt in je dat dus meer kans op lekkage?)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Blijft lastig. Bij mij ligt de meeste ballast onder het substraat, op een paar plekken na. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat ik al zonnepanelen had en dat er extra isolatie is aangebracht. Substraatlaag en groene dak is er later omheen gewerkt.
Het dak wordt wel steeds groener, waarbij het huidige weer goed meehelpt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwSQttYmkuk7hOb7Qz3brRPRTbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22tfSu9DBXbzJHjYP0XUErDc.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Hm ja als je ballast onder je sedum kan leggen dan zou dat al schelen. Goed misschien dat je op die plekken niet een even-dikke laag kan doen maarja dat is dan nou eenmaal zo.

Kom op het internet ook nog niet heel veel verder, de meeste foto's zie je niet goed hoe het zit met ballast :)

Ook deze gevonden:
https://www.solarsedum.nl/groen-dak-met-zonnepanelen

En die zeggen, ach ballast dat heb je niet nodig dat zijn onze matten! Maar vervolgens is er niet te vinden hoe dit precies werkt. Sure, als die matten vol vocht zitten weegt het wel wat maar wat als er een maand (bijna) geen regen valt. Wil niet dat mn panelen dan wegwaaien 8)7 dus weet niet of ik dat vertrouw.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdJBZIh54H1lTHj5dvSLtwXSBLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/02lXMsH3fqsKbVhV4QCqX5w9.jpg?f=user_large

Zo heeft m'n broer het gedaan, met een soort trays waar sedum in staat.
Wat de pv steunen betreft bleek de Valkbox 3 handig te zijn, die heeft een bout waar je het paneel vastzet en met 1 kant los werkt dat als een scharnierpunt.
Handig als je er onder moet zijn, dan kan de ballast op de steun blijven liggen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:51:
[Afbeelding]

Zo heeft m'n broer het gedaan, met een soort trays waar sedum in staat.
Wat de pv steunen betreft bleek de Valkbox 3 handig te zijn, die heeft een bout waar je het paneel vastzet en met 1 kant los werkt dat als een scharnierpunt.
Handig als je er onder moet zijn, dan kan de ballast op de steun blijven liggen :)
En zitten er dan ook nog planten onder de PV? Wel handig met scharnier inderdaad!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mattie112 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

En zitten er dan ook nog planten onder de PV? Wel handig met scharnier inderdaad!
Niet meer, die planten zijn verplaatst naar een ander dak omdat er geen licht op valt en het te droog zal zijn.
Het scheelt ook wat gewicht, anders heb je misschien teveel op 1 plek.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Net even het dak op geweest, maar op sedum onder de panelen hoef je niet te rekenen, tenzij je gaat beregenen onder je panelen. De grens schuift wel langzaam iets op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydld49EGl-B6i8rttGsVnXiBi10=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/h7zvp1yeInXM7vVGXKeY81yB.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaCkJsYLFvh2eDEadcfiRtGJO1c=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/97lIXChML3vlFSlJhb9V50Iv.gif?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Bij ons is vanaf de bouw 5 jaar geleden ook sedum plus zonnepanelen geplaatst. Dit voorjaar was ik op het dak ivm warmtepomp plaatsen, en de sedum is inderdaad vooral naast en tussen de panelen groen. Onder de panelen zit op zichzelf wel wat vegetatie, maar wel veel minder. Ons dak is wel het hoogste punt vergeleken met de buren, dus vol in de zon en wind. Daken van lagere buren zijn veel groener, omdat die veel meer schaduw vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nM-bGw_BAXf34sK4QF4cZAk988=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnVVTYDV9pZ04hzgEgqs6nmm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwxAJABH9ISY8GRtcVRL9FFsnNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/if2THB1xvKifH8l6W9JCdY45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeTWtT8DVmkSRvIWkrcRbzuaoc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTp8chiQOlmf6vSZKxXX3gDG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Je zou zeggen met die drainage matten dat het onder die panelen net zo nat is als ernaast. Misschien zelfs natter omdat het daar in de schaduw ligt? Maar misschien groeit het daar wel wat minder hard ivm de schaduw?

Ik had eigenlijk een soort van in mijn hoofd dat de complete ruimte "onder" de panelen vol zou moeten liggen met tegels maar bij @jurjen_g is het goed zichtbaar en een stuk minder tegels dan ik dacht! Dat scheelt al een hoop. Dan is het net zo makkelijk om het overal neer te leggen en wel te zien dat of het groeit of niet.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mattie112 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:24:
Je zou zeggen met die drainage matten dat het onder die panelen net zo nat is als ernaast. Misschien zelfs natter omdat het daar in de schaduw ligt? Maar misschien groeit het daar wel wat minder hard ivm de schaduw?

Ik had eigenlijk een soort van in mijn hoofd dat de complete ruimte "onder" de panelen vol zou moeten liggen met tegels maar bij @jurjen_g is het goed zichtbaar en een stuk minder tegels dan ik dacht! Dat scheelt al een hoop. Dan is het net zo makkelijk om het overal neer te leggen en wel te zien dat of het groeit of niet.
Juist de drainagemat geeft de problemen, denk ik. Die loopt over de ballasttegels heen. Op de plek waar de ballasttegels liggen had beter geen drainagemat van 3 cm dik kunnen liggen. Helaas was er tijdens het leggen flinke tijdsdruk. Achteraf zou ik het anders gedaan hebben zegt captain Hindsight.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
ericplan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:30:
[...]

Juist de drainagemat geeft de problemen, denk ik. Die loopt over de ballasttegels heen. Op de plek waar de ballasttegels liggen had beter geen drainagemat van 3 cm dik kunnen liggen. Helaas was er tijdens het leggen flinke tijdsdruk. Achteraf zou ik het anders gedaan hebben zegt captain Hindsight.
Ah bij jou zit het ballast er onder en bij @jurjen_g ligt het er op, juist nu is het duidelijk :)

Wacht nog even op de maten van het dakvenster voor ik kan gaan kijken wat voor panelen (hoeveel) en dus hoeveel ballast. Dan kan ik ff kijken wat handig is qua groen dak! Tips zijn altijd wel kom natuurlijk.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ericplan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:52:
Net even het dak op geweest, maar op sedum onder de panelen hoef je niet te rekenen, tenzij je gaat beregenen onder je panelen. De grens schuift wel langzaam iets op.
Zou je dat niet op kunnen lossen met een regenton en een elektrisch pompje + een slang met wat gaatjes erin? Heel veel water heeft zo'n dak niet nodig, en met zonnepanelen kun je een pompje gratis draaien zonder dat je dat gaat merken in je opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Oon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Zou je dat niet op kunnen lossen met een regenton en een elektrisch pompje + een slang met wat gaatjes erin? Heel veel water heeft zo'n dak niet nodig, en met zonnepanelen kun je een pompje gratis draaien zonder dat je dat gaat merken in je opbrengst.
Theoretisch wel, maar ik streef naar onderhoudsarm. Bovendien wordt het dak opklimmen wat lastiger ivm evenwichtsproblemen. Ik zie er overigens niets van, vooral de overburen profiteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:18

tijmeng

Panasonic 7J

Oon schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

T is meer een licht dingetje. Hier zijn de dichte rij van 6 330wp panelen er nu af. Komen er 5 420 bifacial glas glas met transparante backsheet voor terug. De 1 meter die ik win gebruik ik om 25cm tussen de panelen te doen zodat er water en licht langs kan.

Maybe wat gedoe. Er lagen Panasonics op. Die hadden ook een te hoog voltage voor mijn Victromn Easysolar icm thuisbatterij. Win-win dus
Pagina: 1