iPad; wel wifi maar geen internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:03
Ik heb een vaag probleem; ik heb een wat oudere iPad aan de muur hangen en die dient als monitor voor de camera's en digitale klok.
Af en to kreeg ik een melding dat apps geupdate moesten worden en dat ik een reservekopie moest maken. dat deed ik dan ook en dat ging eigenlijk tot voor kort goed.
Sinds een tijdje lukt dat niet meer omdat de iPad wel verbinding heeft met de wifi hier maar er is geen internet beschikbaar. Dat is raar want hier gebruiken we drie andere iPad's, twee iPhones en een laptop en die maken allemaal gebruik van dezelfde wifi en die hebben allemaal gewoon toegang tot internet. Alleen die ene iPad dus niet meer.

Ik heb de wifi al meerdere keren gereset (kpn wifi punt), de iPad herstart, de netwerkinstellingen gereset en nog steeds geen internet toegang. Nu zie ik in de instellingen dat de iPad geen juist ip adres krijgt toegewezen en dat zal de oorzaak zijn. Vraag is echter waarom dat niet gebeurt. Het ip adres wat hij nu heeft (169.254.40.95) valt buiten de reeks van m'n eigen netwerk (192.168 enz.) Het ip adres van het subnetmask is ook onjuist (255.255.0.0 ipv 255.255.255.0) en het ip adres van de router is leeg. Ik kan niet vinden hoe ik dit oplos. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt dus (ook) geen WiFi meer op de iPad want 169.x.x.x is APIPA en wordt alleen toegewezen als een netwerkkaart geen netwerk "ziet" en geen DHCP-server kan vinden.

Ik zou eens beginnen, simpel, om 1 smartphone van de WiFi af te halen, als hotspot in te zetten en te kijken of de iPad die wel kan zien. Ja? Dan zit het issue ergens tussen iPad & router. Nee? Dan zit het in de iPad maar daarvan zeg je dat je al meerdere keren herstart hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:35
Ik zou beginnen met wat Max3400 zegt.

Kun je daarna nog proberen de iPad een vast ip adres geven in je kpn reeks?

Werkt dat niet, kijken of je een reset kan doen van de iPad naar fabrieksinstellingen en nog eens proberen.

Lukt dan nog niet, en ook niet op de hotspot, dan is de wifi kaart of antenne kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
@MAX3400 Ik heb mijn iPhone als hotspot ingesteld en de iPad ermee verbonden. Ik heb dan wel internet op de iPad. Ik heb zonet ook de router gereset maar dat veranderde niks. Maar het moet dus tussen de router en de iPad zitten.
@swhnld Ik zal de iPad naar de fabrieksinstellingen zetten. Ben ik dan m'n apps kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Als je een backup maakt voor de reset, en terugzet na de reset, moet goed komen.
Wel zul je opnieuw in moeten loggen of activeren van applicaties zoals internet bankieren.

Overigens kan het ook veroorzaakt blijken te zijn door een software update op je KPN router.
Na de reset als het nog niet werkt zou ik dan in dit topic hulp vragen:
[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
Daarbij aangegeven welke router je precies hebt. En welke iPad het exact om gaat.

[ Voor 48% gewijzigd door swhnld op 06-08-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
@swhnld Ik wacht daar nog even mee.

Ik heb wel nog geprobeerd om handmatig de netwerkinstellingen erin te zetten. Ik heb een ongebruikt ip adres toegevoegd en voor de rest (subnetmask en router ip adres) hetzelfde als op m'n iPhone maar dat werkt ook niet. Heel apart allemaal...

Ik heb deze softwareversie op m'n V10 box: V1.01.00T03.8V4

[ Voor 9% gewijzigd door Ferret op 06-08-2022 10:48 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ok, ik heb handmatig in de DHCP reeks een ipadres toegewezen in m'n xperiabox en daarbij ook het MAC adres van de iPad ingevoerd. Deze gegevens heb ik samen met het subnetmask op de iPad bij Handmatig bij de wifi ingevoerd.

De melding dat er geen internet is is weg maar desondanks heb ik geen internet. Dat klopt want ik kan het ip adres vanaf m'n pc niet pingen.

Inmiddels heb ik ontdekt dat dit een veel voorkomend probleem is maar dat er niet echt een werkende oplossing voor is. Ik heb nog een andere AP die ik eens kan proberen maar ik betwijfel of dat gaat werken. Het probleem zit hem echt in de iPad denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Als je op een hotspot van een smartphone wel internet hebt lijkt het me niet aan de iPad te liggen.

Wel 1 grote maar; een iPhone hotspot is niet echt een goeie test, aangezien je dan binnen het eco systeem van Apple blijft… Ik krijg als ik mijn iPad met mijn telefoon verbind ook altijd een apart icoontje (niet WiFi) dus misschien dat het dan onderhuids net iets anders werkt Ofzo…

Kan je de iPad niet even naar je ouders/buren/vrienden meenemen?

Of trek een oude router / AP uit je voorraad of kringloop…

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 08-08-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
De werking van een hotspot is anders. De iPhone geeft geen ip adres aan de iPad in dat geval.

Maar ik zal de iPad ergens anders gaan proberen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Ferret schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:26:
De werking van een hotspot is anders. De iPhone geeft geen ip adres aan de iPad in dat geval.

Maar ik zal de iPad ergens anders gaan proberen ;-)
Zoiets verwachtte ik al. Mijn laptop krijgt WEL een IP btw… Maar binnen het Apple eco-systeem werkt het dus net anders…

Misschien heeft je provider je router een upgrade gegeven en zit je nu met een WiFi beveiligingsprotocol wat te nieuw is voor de iPad? Je kunt daar wellicht mee spelen in de settings van je router. Wat je ooo nog kan proberen is 2.4ghz en 5ghz op 2 verschillende SSiDs uit te zenden en dan de iPad op 2.4ghz hangen… Misschien gaat er iets mis in de 2.4/5ghz handshake/negotiation..

En inderdaad, de iPad op andere plekken testen.

Ik denk eerder dat het aan de router (instellingen) ligt dan aan de iPad. Vraag is wel hoe lang je een oude iPad wilt blijven ondersteunen. Ik heb een IOT/legacy (2.4ghz only) WiFi netwerk wat wpa1/wpa2 is maar mijn productie WiFi is wpa2 only… Dan is het geen ramp. Maar als je maar 1 WiFi hebt wil je niet op oude standaarden blijven hangen vanwege 1 device. In die zin ligt het weer wel aan de iPad, het is maar hoe je het bekijkt…. :)

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 08-08-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik ben weer verder wezen puzzelen; de iPad terugzetten naar de fabrieksinstellingen heeft niet geholpen. Ik heb een andere AP aangesloten en daar een wifi verbinding mee gemaakt en dan werkt het wel. Het lijkt er dus op dat de kpn wifi AP de boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Ferret schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:48:
Ik ben weer verder wezen puzzelen; de iPad terugzetten naar de fabrieksinstellingen heeft niet geholpen. Ik heb een andere AP aangesloten en daar een wifi verbinding mee gemaakt en dan werkt het wel. Het lijkt er dus op dat de kpn wifi AP de boosdoener is.
Na een update van KPN zal er iets veranderd zijn hoe je router werkt.

Kun je een extra netwerk aanmaken binnen je router en deze beperken tot de 2,4 Ghz band? En dan deze iPad daarop aansluiten?
Bij ons op het werk was dat de oplossing met bepaalde IoT apparatuur die niet wilde werken als dezelfde SSID gebruikt werd op zowel 2,4 Ghz en 5 Ghz band.

• Ferret
Ik ga denk ik de kpn AP omwisselen met een andere en dan kijken wat-ie doet. Werkt het niet dan hou ik die andere AP in gebruik.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 10:27
Ferret schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:32:
Ik ga denk ik de kpn AP omwisselen met een andere en dan kijken wat-ie doet. Werkt het niet dan hou ik die andere AP in gebruik.
Welke AP van KPN heb je?
Welke router van KPN heb je? Als je de WIFI op de router aanzet zonder AP's, werkt het dan wel?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb twee van die simpele wifi kpn kastjes, dus niet die superwifi.

Via de Experiabox lukt niet. Ik woon op een schip en door het vele staal heb ik geen wifi ontvangst van de box zelf. Vandaar die twee wifi AP's .

• swhnld
Ferret schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:38:
Ik heb twee van die simpele wifi kpn kastjes, dus niet die superwifi.

Via de Experiabox lukt niet. Ik woon op een schip en door het vele staal heb ik geen wifi ontvangst van de box zelf. Vandaar die twee wifi AP's .
Je zou ook voor een Mesh setup kunnen gaan via een Fritzbox, dan heb je veel meer controle (en de Fritzbox heeft alle KPN instellingen gewoon aanwezig, dus makkelijk instelbaar, wizard vraagt wie is je internet leverancier, klik KPN, en ingesteld), heb ik zelf thuis ook gedaan. Ik heb die overigens via marktplaats gekocht, niet gehuurd via KPN.
https://nl.avm.de/mesh/
Pagina: 1