Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
Sindskort hebben wij de ramen vervangen voor hr++ glas. Nu valt het ons op dat de lichtinval van de ochtend een blauwe waas laat zien op het glas aan de zuidkant. Na een paar uur is er geen waas meer te bespeuren en is het glas de gehele dag helder.

Hebben jullie een idee of dit normaal is?
We hebben de ramen een stuk of 5 keer schoongemaakt met amoniak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqFgz56kFBN7v3nOPzakB03PX80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDLwDPzwrtbX96CdOS0voh2J.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wij hebben ook HR++ glas op het zuiden maar geen last van een waas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-05 21:49
Is dat niet gewoon condens aan de buitenkant?
Door de betere isolatie koelt de buitenzijde veel meer af dan bij enkel of oud dubbel glas en ontstaat er condens. Als het buiten opwarmt verdwijnt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
De buitenkant is droog. Ook lijkt de waas op de foto vlekkerig. Dat komt door de schaduw van de bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kan je die waas wegvegen? En ik zou eerder iets als Glassex gebruiken om de ramen mee schoon te maken, en dan met keukenpapier in plaats van een doek waarmee je het vuil/vettig laagje alleen maar uitsmeert.

[ Voor 40% gewijzigd door Resistor op 06-08-2022 09:06 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:26

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Het glas kan lek zijn.

Na verloop van tijd ontstaat er een witte of blauwe waas. Deze waas ontstaat door kalkaanslag.

https://warmerhuis.nl/lek...f_mijn_dubbel_glas_lek_is

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
TheDudez schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:06:
Het glas kan lek zijn.

Na verloop van tijd ontstaat er een witte of blauwe waas. Deze waas ontstaat door kalkaanslag.

https://warmerhuis.nl/lek...f_mijn_dubbel_glas_lek_is
Kan, maar dan zijn alle net nieuw geleverde ramen lek. Het is natuurlijk mogelijk maar,…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Resistor schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:03:
Kan je die waas wegvegen? En ik zou eerder iets als Glassex gebruiken om de ramen mee schoon te maken, en dan met keukenpapier in plaats van een doek waarmee je het vuil/vettig laagje alleen maar uitsmeert.
Het lukt mij niet om de waas weg te vegen. Heb al flink zitten boenen op een stukje aan de onderkant. 0 verschil. Ik kan nog eens glassex met keukenpapier proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Is het niet iets van een (UV) coating op het raam wat je ziet bij het juiste licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Mrlten schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:13:
Is het niet iets van een (UV) coating op het raam wat je ziet bij het juiste licht?
Het is hr++ glas. Daar zit volgens mij een laagje van “iets” in. Wat ik mij net bedenk. Het is gelaagd glas. Dat is denk ik wel afwijkend met normaal. Zou dat het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Nism0 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Het lukt mij niet om de waas weg te vegen. Heb al flink zitten boenen op een stukje aan de onderkant. 0 verschil. Ik kan nog eens glassex met keukenpapier proberen.
Als je de waas niet weg kan vegen is nog een keer met Glassex aan de gang gaan onzinnig.

Als je zelfs met een vinger nog geen veeg in de waas kan krijgen (binnen- of buitenkant) zit het tussen het glas. Gewoon als de waas zichtbaar zit even met je vingers over de binnenkant én de buitenkant (want dat mis ik nog in het verhaal) een veeg zetten (of een smilie tekenen :P )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:22
Glassex geeft juist een blauwige waas. Niet dat dit de oorzaak zal zijn, maar
ik zou er HG glas reiniger voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Nism0 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Het is hr++ glas. Daar zit volgens mij een laagje van “iets” in. Wat ik mij net bedenk. Het is gelaagd glas. Dat is denk ik wel afwijkend met normaal. Zou dat het zijn?
Ik heb hier ook wel iets van een blauwe gloed op klimop buiten (dicht bij het raam) als de zon reflecteert op mijn HR++ ramen van de serre. Nu zijn de mijne dan ook nog zonwerend uitgevoerd. Aan de binnenkant heb ik het nog nooit geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 14:56

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Als de waas er op zit en je gaat er met bijvoorbeeld spiritus over heen. Gaat het dan weg of niet?
Kan ook nog zijn dat het glas niet goed schoon gemaakt is voordat het geassembleerd is en dat er zich in de spouw een waas bevind die je alleen ziet op het moment dat de zon er vol op staat.

[ Voor 5% gewijzigd door ElectricHead op 06-08-2022 13:09 ]

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 20:13
Wat zegt het glaszetbedrijf ervan? Zit toch garantie op, als er iets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
ElectricHead schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:02:
Als de waas er op zit en je gaat er met bijvoorbeeld spiritus over heen. Gaat het dan weg of niet?
Kan ook nog zijn dat het glas niet goed schoon gemaakt is voordat het geassembleerd is en dat er zich in de spouw een waas bevind die je alleen ziet op het moment dat de zon er vol op staat.
Het gaat dan niet weg. Dat zou ook nog kunnen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
fmrama schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:07:
Wat zegt het glaszetbedrijf ervan? Zit toch garantie op, als er iets mis mee is.
Die zeggen dat het “vet” is van het productieproces en dat ik goed moet blijven schoonmaken.

Ik denk dat ik ze maar weer eens ga bellen binnenkort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04:26
Ik ga ervan uit dat dit lichteffecten zijn door de metaallaag op een van de binnenkanten. Probeer eens aan de buitenkant plaatselijk een kartonnen plaat voor het licht te houden. Is het effect dan weg. Probeer het effect op een bewolkte dag ook eens op te wekken met een sterke zaklantaarn. En dan van meerder kanten.
Op de foto zie je op bepaalde plekken de vlekken. Zitten die vlekken 5 minuten later nog op dezelfde plek.
Ook de struik buiten zou nog invloed kunnen hebben op de plaatselijke effecten.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 17:50
Nism0 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Hier ook gelaagd HR++ glas in mijn deuren en geen last van. Ik heb ook een waas gehad (vandaar vervangen) en dat raam was lek. Hebben ze het allemaal? Vermoed toch echt een lek ergens :)

Hier staan ze op West overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:05
Ons was verteld door het kozijnenbedrijf dat je de ramen het eerste jaar alleen met water mag schoonmaken. Juist door allerlei middeltjes zou je een blauwe waas krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb dit ook gehad met nieuw HR++ glas en zag dit alleen bij bepaalde invalhoek van het zonlicht. Nb. Ik had 25 nieuwe ramen en maar bij eentje zag ik dit omdat de zon er op een hele flauwe hoek op scheen.

Volgens de glaszetter is het idd. vetttige substantie van het productieproces.

Eerst heb ik geprobeerd het in 2-3 keer goed schoonmaken met zeep of spiritus maar zonder succes.

Na ruim 2 jaar regelmatig schoonmaken is het nu wel weg. Mijn mix is water met wat ammoniak en een scheutje glansspoelmiddel.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:12

martijn v o

Certified by Enphase.

Niet met spiritus in ieder geval daar wordt ie juist blauw van door de kleurstof die erin zit.
ammoniak of schoonmaakazijn.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:22
Als het vet is, zou afwasmiddel moeten helpen.
En beter geen papier gebruiken, maar een doek, omdat papier eerder krast (al zie je dat niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Is er een uitlijning te zien op het glas? bv. van de beschermfolie toen het glas geleverd werd?

Ik kan na 3 jaar, op bepaalde vochtige ochtenden, nog steeds precies zien waar de folie en de kurkjes gezeten hebben. Ik heb zelfs een paar vingerafdrukken en vuil van het productieproces aan de binnenkant van de ruiten zitten.
Ik krijg het iig, niet weg. De ruiten lijken na een schoonmaakbeurt perfect schoon, totdat het weer eens vochtig weer is met de zon in precies de goede hoek.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kendo schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:26:
Is er een uitlijning te zien op het glas? bv. van de beschermfolie toen het glas geleverd werd?

Ik kan na 3 jaar, op bepaalde vochtige ochtenden, nog steeds precies zien waar de folie en de kurkjes gezeten hebben. Ik heb zelfs een paar vingerafdrukken en vuil van het productieproces aan de binnenkant van de ruiten zitten.
Ik krijg het iig, niet weg. De ruiten lijken na een schoonmaakbeurt perfect schoon, totdat het weer eens vochtig weer is met de zon in precies de goede hoek.
bescherm folie, welke fabrikant/leverancier is dat? Ik heb nog nooit vensterglas geleverd zien worden met beschermfolie. Zitten die kurkjes dan op of onder die berschermfolie.. zodra ze erop zitten (wat mij logischer lijkt) kunnen ze toch geen afdruk achterlaten? tijdens de bouw willen ze er nog wel folie op plakken, maar dat heeft niets met de leverancier of fabrikant te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-08-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:03
Ik denk (ook) aan een productie fout: de gecoate zijde van de buitenste glas zit niet aan de binnenzijde maar aan de buitenzijde, die nu is aangetast is door de schoonmaak middelen.
Een productie fout kan best pas na honderden ramen ontdekt worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:50
twain4me schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

bescherm folie, welke fabrikant/leverancier is dat? Ik heb nog nooit vensterglas geleverd zien worden met beschermfolie. Zitten die kurkjes dan op of onder die berschermfolie.. zodra ze erop zitten (wat mij logischer lijkt) kunnen ze toch geen afdruk achterlaten? tijdens de bouw willen ze er nog wel folie op plakken, maar dat heeft niets met de leverancier of fabrikant te maken.
Bij ons (nieuwbouw) huis werden de kozijnen geleverd met het glas er al in, en daar zat zowel aan de binnen als buitenkant een plakfolie op die er pas af ging nadat het metselen klaar was. En inderdaad onder “ideale” omstandigheden kan ik nog steeds zien waar er een vouw in de folie zat.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Geen idee welke fabrikant, ik was niet bij de montage. Het waren meerdere wijken hier in de buurt die gerenoveerd zijn, dus ik heb de bokken zien staan met plastic tegen de ruiten met een strook van zo'n 5cm vrij van de randen, en de kurkjes langs de randen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan het zijn dat je glas verkeerd om is gemonteerd en dat het daardoor komt?

Is een fout die snel gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:44

Barrycade

Through the...

Hoe staat de tekst in de spouw? Kan je het lezen vanuit binnenuit? Of juist van buiten? Kan namelijk een indicatie zijn of ze goed om zitten.

Shit, zit even bij mij thuis te kijken en daar zit de tekst ook om en om. Terwijl er volgens de specs wel verschil zit tussen binnen en buiten glas .... To be continued.

[ Voor 38% gewijzigd door Barrycade op 07-08-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Ik zie geen uitlijning van folie of plekken van kurk. Alle ramen hebben enkel een waas met de zon er op. Vanochtend nogmaals met pure ammoniak een deel van het raam 5 keer schoongemaakt. Weer 0 verschil. Het lijkt idd op een productiefout. Ik ga de leverancier weer bellen en als ik daar niet verder kom dan bel ik de producent wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Ondertussen is het glas vervangen… De glaszetter heeft hetzelfde glas nu ergens anders besteld. Helaas hetzelfde symptoom. Wanneer de zon er schuin opstaat licht het glas op. je zal bijna denken dat dit normaal is met gelaagd isolatieglas…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maupie74
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik heb ook nieuwe kunstof kozijnen met dubbel gelaagd glas en ervaar precies hetzelfde. Als de zon erop schijnt vanaf een bepaalde hoek, zie je een waas op het glas. Later op de dag, is het niet tot nauwelijks zichtbaar. Het is storend omdat ernaast twee openslaande deuren niet ditzelfde gelaagde glas heeft gekregen (hr++). Hierdoor zie je het verschil. Ik had dit achteraf wel van tevoren willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:47
Ondanks dat de post al wat ouder is… ik heb er denk ik ook last van.

In de avond als er onder bepaalde hoek zonlicht op het glas schijnt lijkt er een soort waas tussen de ramen te zijn, zelfs vegen en stof lijk ik te zien!

Wanneer de zon weg is lijkt alles brandschoon.
In het glas (20-07-2020) staat Thermopwer HR++-Argon SPN & wat tekens waaruit ik niets kan opmaken.

Dacht echt dat mijn raam lek zou zijn maar nu ik dit lees denk ik dat het niet het issue is maar gewoon de zon die onder bepaalde hoek doet lijken alsof beschadigd is.

[ Voor 10% gewijzigd door brtkpr op 22-08-2024 08:38 . Reden: woorden aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
brtkpr schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:55:
Ondanks dat de post al wat ouder is… ik heb er denk ik ook last van.

In de avond als er onder bepaalde hoek zonlicht op het glas schijnt lijkt er een soort waas tussen de ramen te zijn, zelfs vegen en stof lijk ik te zien!

Wanneer de zon weg is lijkt alles brandschoon.
In het glas (20-07-2020) staat Thermopwer HR++-Argon SPN & wat tekens waaruit ik niets kan opmaken.

Dacht echt dat mijn raam lek zou zijn maar nu ik dit lees denk ik dat het niet het issue is maar gewoon de zon die onder bepaalde hoek doet lijken alsof beschadigd is.
Dit lijkt voor te kunnen komen met hr++. Uiteindelijk hebben ze bij ons het glas vervangen. Dit heeft het een klein beetje verbeterd. Was eigenlijk niet nodig. Snap ook niet dat ze zo snel glas vervangen terwijl het blijkbaar bekend is dat hr++ deze kwaal heeft.
Pagina: 1