Azijn hergebruiken. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Mijn vraag
Kun je azijn hergebruiken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb laatst mijn douchekop ontkalkt door de douchekop in een bak met azijn te leggen. Daarna heb ik de azijn teruggegooid in de fles.

Nu ik daar nog eens over nadenk was het volgens mij een domme actie om de azijn terug te gooien in de fles, want het lijkt mij dat de azijn moleculen reageren met de kalk.

Ik kan er echter niks over terugvinden op Internet hoe het zit. Kan iemand mij uitleggen hoe het zit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het zal geen schone azijn meer zijn, maar als je iets ontkalkt is de azijnzuur natuurlijk in een flinke overmaat dus lang niet al het azijnzuur zal gereageerd zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
Hergebruiken voor wat? Voor nogmaals je douchekop ontkalken lijkt het me geen probleem, het zal hooguit wat minder effectief zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat inderdaad. Het spul zal nog wel werken, maar wellicht iets minder.

Having said that: 1,25 liter natuurazijn kost 45 cent bij de Appie, schoonmaakazijn zit ook onder de euro de liter. Dus waar maak je je druk om? Gootsteen dat spul en een nieuwe fles regelen. Er überhaupt een minuut over nadenken kost je meer dan een volle fles :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
The Eagle schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 00:04:
Dat inderdaad. Het spul zal nog wel werken, maar wellicht iets minder.

Having said that: 1,25 liter natuurazijn kost 45 cent bij de Appie, schoonmaakazijn zit ook onder de euro de liter. Dus waar maak je je druk om? Gootsteen dat spul en een nieuwe fles regelen. Er überhaupt een minuut over nadenken kost je meer dan een volle fles :)
Jij moet betalen om na te denken :? :P

Tenzij je elke minuut van de dag werkt, zal een minuutje van je vrije tijd 'verspillen' de meeste mensen niks daadwerkelijk kosten ;)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:36

Dennis1812

Amateur prutser

1min nadenken levert een uurloon van 27 euro op met een prijs van 0.45euro.
En dan ben ik niet eens teruggerekend naar 1L.
Dan is je uurloon nog hoger.

Dat is een aardig salaris voor nadenken over azijn. Ik krijg het volgens mij niet eens terwijl ik mensenlevens dien te redden.(redden kan alleen niet, enkel verlengen)

Tip van flip: kook de azijn en dan door de gootsteen. Gelijk je waterkoker ontkalkt en binnenin je leidingen ook weer fris.

En dan factuur sturen naar @The Eagle voor het nadenken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 07:52

orca

Zwem goed, Broeder.....

Pas a.u.b. op met het koken van azijn in je waterkoker, sommige elektrische modellen gaan er stuk van..
je fluitketel kan het prima hebben maar een plastic model hoeft dit niet te overleven..

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Super goed dat je het nog een keer gaat hergebruiken (voor het ontkalken, niet voor de saladedressing...)!

Schoonmaakazijn is helemaal geen lekker goedje. Dus ook al is het goedkoop, het is vanuit duurzaamheid veel beter om het nogmaals te gebruiken. Niet alles hoef je alleen maar te doen door het om te rekenen naar €.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat doet azijn om jouw douchekop te ontkalken?

Het azijnzuur reageert met de kalk in de douchekop tot water en reststoffen.

Je hebt dus effectief de azijn die je had geneutraliseerd (water is immers PH neutraal). Vervolgens gooi je de bufferoplossing van azijn, water, kalkrestjes en reststoffen terug in je fles azijn. Water en kalkrestjes kunnen reageren met nog wat azijn, wat het geheel een redelijk neutrale bende van stoffen maakt. Niet heel effectief meer, je kan het prima hergebruiken voor hetzelfde doel maar het zal veel minder sterk reageren. Afhankelijk van hoeveel kalk het was en hoeveel azijn je hebt gebruikt, uiteraard.

Je kan het in het vervolg beter gewoon door de gootsteen kieperen. Vanuit duurzaamheid is hier 0,0 effect, want het reageert direct met het water in de leidingen tot water en neutrale stoffen. Wil je het nog een beetje nuttig gebruiken, mieter dan eerst een emmer heet water met soda door je afvoer, wacht een halve minuut en kieper vervolgens je emmer azijn erdoor. Soda is een sterkere base dan 't kalk van je afvoer, dat geeft een lekkere exotherme reactie in je leidingen waardoor je de boel ontvet. En het eindresultaat is wederom gewoon water gezien het een simpele zuur-base reactie is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Mooi dit...

TS vraagt om iets te hergebruiken... Prima uitgangspunt om evt. minder te verspillen/consumeren...

Krijg je adviezen tot en met het toevoegen van extra andere middelen en water gaan koken... terwijl de waterkoker misschien helemaal niet vies is en de leidingen waarschijnlijk helemaal niet verstopt zijn...

Heerlijk :D...

Oh ja... Een kindje in de 3e wereld had waarschijnlijk een half jaar kunnen eten van alle energie en effort die wij in het beantwoorden van deze vraag stoppen ook nog... :+ En de energie die het kost om deze vraag tot het einde der tijden op een server op te slaan... 7(8)7 :9

[ Voor 29% gewijzigd door GeeEs op 06-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:07
Ik gebruik voor ontkalken schoonmaakazijn. Als er restant over is, giet ik het in een andere fles. Als je dan een was draait, gooi ik dat restspul altijd in het wasverzachterbakje. Dat werkt prima om je handdoeken of spijkerbroek normaal te kunnen opvouwen, ipv dat het rechtop in de kast kan worden weggezet.

Of het verstandig is om hergebruikte azijn als wasverzachter te gebruiken, weet ik niet, maar het werkt en mijn wasmachine doet het nog altijd en zo doe je toch weer extra lang met zo'n fles azijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:11
Dennis1812 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:44:
1min nadenken levert een uurloon van 27 euro op met een prijs van 0.45euro.
En dan ben ik niet eens teruggerekend naar 1L.
Dan is je uurloon nog hoger.

Dat is een aardig salaris voor nadenken over azijn. Ik krijg het volgens mij niet eens terwijl ik mensenlevens dien te redden.(redden kan alleen niet, enkel verlengen)

Tip van flip: kook de azijn en dan door de gootsteen. Gelijk je waterkoker ontkalkt en binnenin je leidingen ook weer fris.

En dan factuur sturen naar @The Eagle voor het nadenken.
Hoeveel tijd en financiële schade heeft het gekost om dit te posten? Waarom posten we nog? Tijd dat tweakers iets van die geleden financiële schade afdraagt voor elke reactie, ik stel voor 50 cent per post

Hier op in haken: hoeveel gram kalk spoel je van een douchekop? Laten we zeggen 0.1 gram. Dit komt neer op ongeveer 0.001 mol calcium carbonaat

Wat al veel is. In een fles azijn van 1 liter zit ruim 50 gram azijnzuur wat overeenkomt met 0.83 mol

Oftewel, een fles van 1 liter 5% kan je 830x hergebruiken.

50 cent is achteraf toch te weinig, ben een kwartiertje met dit sommetje bezig geweest, 5 euro graag voor mijn kennis en expertise 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
Ik doe dat ook met terpentine en wasbenzine, maar dan wel in een andere fles. Het opgeloste vuil zakt langzaam naar de bodem en na een poosje kan je de "schone" terpentine of wasbenzine afgieten en opnieuw gebruiken voor vuile klusjes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:59
Ik vraag mij af hoeveel je hiermee de wereld gaat besparen, waarschijnlijk kost het al meer hier deze discussie te laten lopen zoals iemand anders al suggereerde.
Waarschijnlijk kun je je beter eerst focussen op korter en koud(er) douchen met minder gebruik van zeep, als je dat al niet doet tenminste.
Met de energie/gas crisis en watertekort lijkt mij dat van een veel groter belang.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
JohanNL schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:46:
Ik vraag mij af hoeveel je hiermee de wereld gaat besparen, waarschijnlijk kost het al meer hier deze discussie te laten lopen zoals iemand anders al suggereerde.
Waarschijnlijk kun je je beter eerst focussen op korter en koud(er) douchen met minder gebruik van zeep, als je dat al niet doet tenminste.
Met de energie/gas crisis en watertekort lijkt mij dat van een veel groter belang.
De wereld is niet zwart/wit. Het is niet óf je azijn hergebruiken óf minder lang douchen. Je kan ook allebei doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:49:
Ik doe dat ook met terpentine en wasbenzine, maar dan wel in een andere fles. Het opgeloste vuil zakt langzaam naar de bodem en na een poosje kan je de "schone" terpentine of wasbenzine afgieten en opnieuw gebruiken voor vuile klusjes.
Bij schilderwinkels kun je verf zeefjes kopen. Hee fijnmazig. Ideaal voor filteren verf maar dus ook dat soort oplosmiddelen. Kost weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
Rofdof schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

Bij schilderwinkels kun je verf zeefjes kopen. Hee fijnmazig. Ideaal voor filteren verf maar dus ook dat soort oplosmiddelen. Kost weinig.
Die heb ik ook, maar een poosje laten staan werkt veel beter, omdat na verloop van tijd ook pigment en vulmiddel in de verf naar beneden zakt. Dat haal je er met een zeefje niet uit.
Om een kwast uit te spoelen hoeft terpentine niet brandschoon te zijn. Pas bij de laatste keer pak ik schoon.
Maar sinds een jaar of wat heb ik een Go!Paint Store & Go bewaarbak met een soort gel. Daar hou ik de kwasten maandenlang goed zonder schoonmaken.

Maar goed, ik dwaal af.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 06-08-2022 20:29 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:43
orca schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:10:
Pas a.u.b. op met het koken van azijn in je waterkoker, sommige elektrische modellen gaan er stuk van..
je fluitketel kan het prima hebben maar een plastic model hoeft dit niet te overleven..
Het gaat niet om het plastic. Het gaat om de rubberen afdichtring die soms de metalen plaat van het plastic scheidt. Dat kan vervolgens dus gaan lekken.

Rubber gaat stuk van azijn. Gebruik daarom citroenzuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 16:59
Rukapul schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:34:
[...]
Rubber gaat stuk van azijn. Gebruik daarom citroenzuur.
Welke stof in azijn maakt rubber stuk (volgens mij gewoon zuur)? En waarom zou die stof niet in citroenzuur zitten? Citroenzuur is een sterker zuur dan azijnzuur, natuurlijk afhankelijk van de concentratie. Maar een minder sterk zuur gebruiken betekent ook minder effectieve ontkalking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
jeroeningen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:57:
Mijn vraag
Kun je azijn hergebruiken?
Ik heb nog een vraagje:
Meestal als ik azijnzuur gebruik en ik het afspoel met water, ruik ik het uren later nog heel sterk.
Behalve als ik het toilet ermee reinig, dan is de geur van azijnzuur binnen no-time weg.

Kan dat betekenen dat in het toilet veel meer azijnzuur reageert dan op andere plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:30

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

jeroeningen schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Ik heb nog een vraagje:
Meestal als ik azijnzuur gebruik en ik het afspoel met water, ruik ik het uren later nog heel sterk.
Behalve als ik het toilet ermee reinig, dan is de geur van azijnzuur binnen no-time weg.

Kan dat betekenen dat in het toilet veel meer azijnzuur reageert dan op andere plekken?
In je toilet gooi je er meestal een toiletblokje er bij. Plus, als je doorspoelt, dan spoel je met ettelijke liters water. Er blijft weinig achter. En het laatste beetje zal reageren met de kalk die zeker niet allemaal weg is. Vrij snel neutraal dus.

Wij gebruiken hier al jaren azijn in plaats van wasverzachter. Dat wordt flink nagespoeld, dus ook geen spoortje azijngeur in de kleding. Zelfde concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Ik heb nog een vraagje:

Het water in je wc is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde water als wat je in de rest van je huis gebruikt, dus (veel) meer reageren is onwaarschijnlijk.

Wc's trekken meestal wel met een stuk meer kracht door dan dat de gemiddelde kraan of douchekop uitstoot (tenzij je het op de focus-straal-stand zet misschien). Een beetje afspoelen met een zachte straal zal meer azijn achterlaten dan als je 5+ liter water er doorheen dumpt in een korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Ik heb nog een vraagje:

Je wc bevat veel aangekoekte basische stoffen (kalk, ureum) wat weer kan reageren met de azijn en het neutraliseert. Water verdunt het voornamelijk waardoor je het nog ruikt. Pak eens water met een beetje soda erin opgelost om het af te spoelen, dan is de geur ook weg.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1