Vragen over geluidsisolastie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09-2022
Helaas is het bedrijf Easy Noise Control lastig te bereiken.

Naar aanleiding van de tabel op https://cdn.easy-noisecon...-easyfoam-fireseal-hr.jpg
heb ik wat vragen.

1.Waarom loopt de tabel maar tot 4000 hz, terwijl een mens tot 20.000 hz kan horen?
2.Waarom demp de dunnere 25mm meer in bepaalde freqeunties dan de 40mm?

[ Voor 6% gewijzigd door Isabella op 05-08-2022 23:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vraag 2 kun je beter omdraaien, dan is die logischer te verklaren: waarom dempt het dikke materiaal de lage tonen beter? Antwoord: lage tonen hebben massa nodig om te gedempt te worden. Daar zit meer energie in wat opgevangen moet worden.

Vraag 1 heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de dempingen daar redelijk gelijk zijn en dat in die gebieden doorgaans minder gedempt hoeft te worden. In die frequenties zit je vaker met het wegwerken van reflecties om galmen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Welk probleem wil je oplossen, dat je naar dit materiaal kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
Ik wil een vriezer dempen, Easy Noise control beveelde mij FireSeal aan, ipv, noppenschuim.
De vriezer is gezakt van 40 naar 36-37 dB, maar eigenlijk vind ik nog steeds te luid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:34
Ik weet niet of je dan van plan bent de vriezer helemaal in te pakken, maar dat lijkt me niet gewenst ivm het kwijtworden van de warmte die het aan de binnenruimte onttrekt.

Het lijkt me sowieso handig om even de situatie te schetsen. Wellicht zijn er betere opties dan isolatieschuim.

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 06-08-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

Tazzios

..

Zorg dat de vriezer zijn warmte beter kwijt kan / minder warm staat en hij wordt ook stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
LA-384 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:13:
Ik weet niet of je dan van plan bent de vriezer helemaal in te pakken, maar dat lijkt me niet gewenst ivm het kwijtworden van de warmte die het aan de binnenruimte onttrekt.

Het lijkt me sowieso handig om even de situatie te schetsen. Wellicht zijn er betere opties dan isolatieschuim.
Ik heb ruimte gelaten voor de warmte afvoer, en zorgt met dit warme weer de isolatie er niet ook voor dat minder warmte van buitenaf de vriezer bereikt?

Ik wilde de vriezer eigenlijk onhoorbaar 0dB hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Laatst online: 29-09 15:42
Isabella schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Ik heb ruimte gelaten voor de warmte afvoer, en zorgt met dit warme weer de isolatie er niet ook voor dat minder warmte van buitenaf de vriezer bereikt?

Ik weet niet hoe oud je vriezer is? Maar oude vriezers maken iig een stuk meer lawaai dan nieuwe, en verbruiken een heel stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

Tazzios

..

[...]

..
Een vriezer zou de meeste tijd al op 0 db moeten zitten en af en toe aanslaan, indien hij continue draait is er iets mis mee.

De stekker doet ook wonderen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
4-5 jaar oud, en de overige tijd wil ik hem ook niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Misschien is het een betere optie om de compressor van de vriezer in te pakken/geluid isoleren, dan de complete vriezer. Je maakt dusdanig grote gaten voor ventilatie dat het isoleren van de de hele vriezer compleet nutteloos wordt, 2 grote geluidslekken en het werkt niet zoals beoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
Eh,, moet die compressor niet ook warmte kwijt kunnen?

En dat gaat denk ik ook niet werken, dat geluid trilt door de hele vriezer heen via de leidingen die weer de behuizing laten trillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik vrees dat je met het toevoegen van dempingsmateriaal hoogstens een paar dB kwijt raakt (kan de moeite zijn!), maar terug naar 0 dB wordt 'm niet.

Waarom heb je last van de vriezer? Staat hij in je slaapkamer? Als dat het geval is, kan je de oplossing ook zoeken in een schakelklok die de vriezer 's nachts uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
Ja tijdschakelaar lijkt mij goed idee, al het ijs gesmolten en het vlees bedorven.
Hij staat in een open keuken, dus hoor hem ook in de woonkamer. Ja heb er aantal dB af gekregen, was 40 is gezakt naar 36-37 dB
M'n gehoor is nogal gevoelig en wil die vriezer gewoon niet horen, ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:46
Blijkbaar is het geen optie hem te verplaatsen naar een bijkeuken/berging? En waarom kijk je naar Easy Noise Control? Als ik op hun website kijk leveren zij materialen om tegen muren aan te plakken om trillingsgeluid te verminderen, dat lijkt me een andere toepassing dan het geluid van een vriezer te verminderen, eventueel zou je de berging/bijkeuken kunnen isoleren met hun spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je de vriezer niet wilt horen moet je het ding volledig isoleren met het juiste dempingsmateriaal (wat dat ook is.) Echter staat dat haaks op voldoende ventilatie voor koeling. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 07:34
Isabella schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:11:

En dat gaat denk ik ook niet werken, dat geluid trilt door de hele vriezer heen via de leidingen die weer de behuizing laten trillen...
Staat de vriezer wel vlak op de grond als alles zo trilt? Kun je makkelijk testen door erop te hangen als de compressor draait. Is het geluid dan minder, dan ligt de oplossing in zorgen dat het stabiel staat, of iets onder de voetjes leggen wat trillingen dempt.

Daarbij, hoe stil is het wel niet bij jou thuis? 36/37dB (en ook 40dB) is al erg stil. 35-40dB zou gelijkstaan aan een bibliotheek waar op 5m afstand gefluisterd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:32
Elke moderne vriezer heeft gespecificeerd hoelang die zonder stroom kan en indien de deur dicht blijft nog de inhoud koel genoeg kan houden. Meestal is dit zo’n 12 tot 24 uur. Dat komt uiteraard door de goede isolatie van het vriesvak.
Af en toe een paar uur de vriezer uitzetten met een tijdschakelaar zal dus echt geen problemen moeten veroorzaken…

Moet je in die tussentijd uiteraard niet regelmatig de vriezerdeur open en dicht
doen…

De compressor kan zich waarschijnlijk genoeg koelen door het koelmiddel wat ie rondpompt, en dus via de grote radiator aan de achterzijde gekoeld worden.
[...]
en zorgt met dit warme weer de isolatie er niet ook voor dat minder warmte van buitenaf de vriezer bereikt?
Dat is alleen het geval als je de zijkanten en de voorkant inpakt met isolatiemateriaal… dat werkt bovenop de reeds aanwezige isolatie van de vriesbehuizing zelf, dus dat zou zeker kunnen..

de achterzijde, waar de afgifteradiator zit, mag je NOOIT inpakken.
En daarvoor is je opmerking over de warmte van buitenaf ook juist omgekeerd… De radiator aan de achterzijde zal altijd warmer worden dan de omgeving, omdat deze altijd de warmte-energie die uit het vriesvak gehaald is, zal moeten kwijtraken aan de omgevingslucht.. Dat kan dus alleen door de radiator warmer te maken dan de omgeving. Ook als die omgeving 35 graden is bijvoorbeeld.. (dan word de radiator misschien 45 graden, om maar iets te noemen).
Als je de radiator zelf teveel zou inpakken, warmt deze zn eigen omgeving op (want hij kan zn warmte niet kwijt), dus zal ie nóg harder moeten werken om zn warmte kwijt te kunnen, en de achterzijde nóg heter moeten maken.… zoals je begrijpt, gaat dat nooit goedkomen.
De radiator moet dus zo open mogelijk blijven… Je zou er beter een ventilator langs kunnen laten blazen aan de achterzijde, zodat de radiator sneller zn warmte kwijt kan, dan stopt de vriezer dus ook sneller met werken…
Zijkanten en deur kun je dan eventueel inpakken zodat de kou beter in de kast blijft.
(let ook op of de deurrubbers nog goed sluiten enzo)

Maar dus NOOIT de achterzijde inpakken met extra isolatie.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Isabella schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:11:

Dus als ik het goed begrijp is de oorzaak van het hoorbare geluid de behuizingpanelen, dat is waar de meeste mechanische beweging wordt omgezet naar akoestische energie?

Dan kan het nog wel eens een goed idee zijn om de panelen te beplakken met loodbitumen. Dan is de massa hoger, waardoor bij eenzelfde kracht de acceleratie naar beneden zakt, en dus het een stuk stiller wordt. Maar dan moet dat wel de (akoestische) oorzaak zijn van het geluid.

Dempingsmateriaal zorgt in deze alleen dat reflecties worden gedempt, en zoals je al ziet hoe lager hoe slechter het is (en dus hoe dikker je nodig hebt). De dempingswaarden van dit Fireseal zijn niet geweldig (maar waarschijnlijk aanbevolen vanwege brandveiligheid, daar is wel wat voor te zeggen).

Het is goed om uit te zoeken waar de oorzaak precies ligt van het geluid om het zo het best aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
martyw schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:42:
Blijkbaar is het geen optie hem te verplaatsen naar een bijkeuken/berging? En waarom kijk je naar Easy Noise Control? Als ik op hun website kijk leveren zij materialen om tegen muren aan te plakken om trillingsgeluid te verminderen, dat lijkt me een andere toepassing dan het geluid van een vriezer te verminderen, eventueel zou je de berging/bijkeuken kunnen isoleren met hun spul.
en luchtgeluid, van de vriezer dus.

mag niks op de muren plakken van de instelling, heb alleen een gang maar als ik hem daar zet hoor ik hem weer in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:25
Kijk eens, stille vriezers, vanaf 199.
https://www.coolblue.nl/vriezers/stille-vriezers

Andere opties, oordoppen, hoofdtelefoon met noise canceling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isabella
maximale demping van een oorkap is 35 dB (gemiddeld), geluid van die vriezer moet dus onder die 35 dB liggen om onhoorbaar te zijn, dat hangt dan ook nog af van de frequentie.
Pagina: 1