Verbruikt een IP camera permanent data van je ISP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airsnek
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-05-2023
Mijn vraag

Voor een vriend heb ik 4 TP-Link Tapo C210’s gekocht om deze te installeren in een Marklin treintjes layout waar hij geen zicht heeft op de treintjes. Nu ken ik (nog) niet veel over IP camera’s en RTSP. Het is de bedoeling de stream enkel lokaal te bekijken en niet remote. Graag zou ik de Tapo app zelf gebruiken om de camera’s te bekijken. Maar waar ik mij zorgen over baar is dat ik die vriend zijn data pakket zou plat trekken aangezien ik gelezen heb dat die camera’s tot 300MB per uur verbruiken. Ik vind niet direct of dit permanent is heel de dag door aangezien de camera’s permanent monitoren volgens wat ik gevonden heb? Ik zou nu graag weten of her gebruiken van de app om de stream te bekijken data verbruikt als de camera en gsm op hetzelfde netwerk zitten. Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik

- 4x TP-Link Tapo IP camera C210
- TP-Link Tapo app voor het kijken van de stream
- Alternatief is OBS via de RTSP stream url indie deze geen data verbruikt van de ISP

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Camera’s zijn nog onderweg van de webwinkel en komen morgen binnen. Ik heb reeds gevonden op internet dat ik ook via RTSP stream in OBS kan kijken. Verder vond ik dat de camera stream 300MB / uur verbruikt maar weet ik niet of dit 24/7 is. Dit zou ik graag ontdekken via Tweakers.

Beste antwoord (via Airsnek op 05-08-2022 23:24)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Airsnek schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:03:
@TERW_DAN Met verbruiken bedoel ik van de datalimiet als de persoon in kwestie geen ongelimiteerd verbruik heeft. Ik bedoelde niet de bandbreedte op wifi dat deze zou vertragen maar ik bedoelde de hoeveelheid data die de persoon mag verbruiken in zijn internetabonnement als die geen unlimited internet abonnement heeft . :)
Daar heb je alleen mee te maken als je de stream buiten je netwerk bekijkt. Dus zorgen dat je die niet per ongeluk ergens laat lopen, dan heb je geen onverwacht data verbruik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je via de app de RTSPstream op het lokale netwerk kan benaderen, dan zal je dat geen data kosten naar je ISP.

300MB/uur zal waarschijnlijk een gemidddelde zijn. Als je een volledig zwart vlak filmt, dan comprimeert dat best lekker, en kan ik me prima voorstellen dat de datarate een stuk lager is. Heb je veel beweging, dan zal er meer verbruikt worden.
Als ik op de TPlink pagina kijk dan staat er dat je op 256GB 512 uur aan video kan opslaan. Dat zou dus neerkomen op 512MB/uur ipv 300MB/uur. Maar grote kans dat je de bitrate gewoon een eind naar beneden kan gooien.

Waarom wil je trouwens OBS gebruiken om een videostream te kijken? Daar zou ik VLC voor pakken, dat is een stuk simpeler en logischer om te gebruiken, gezien je feitelijk niet meer wil dan een videoplayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Ik heb zelf dezelfde camera staan, en ja die verbruikt de hele tijd data.
Echter, de data van je mobiel gaat alleen hard op het moment dat je de beelden bekijkt, de pushmelding data valt wel mee. De app werkt wel gewoon op 4g, niet via intern netwerk.
Enkel de pushmeldingen krijgen gaf mij 12 MB data verbruik op afgelopen maand.

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 05-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airsnek
@TERW_DAN & @99ruud99 Well ik denk dat ik het snap. Mijn zorg was niet de 4G aangezien de stream nooit bekeken gaat worden buitenshuis. Wat mijn zorg wel was is of die camera een hele dag 300MB of 512MB / uur gaat staan verbruiken als ik de stream niet bekijk? Want de persoon zit niet elke dag naar zijn treintjes te kijken dus zou het zonde zijn dat die permanent zo een hoog verbruik heeft ook als de video niet bekeken wordt. Weten jullie daar ook antwoord op? :) Dus moest iemand weten of de camera enkel ISP data verbruikt bij het bekijken van de stream zou dat fantastisch zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat versta je onder 'verbruiken'?
Ten eerste, 512MB/uur is niets, dat ga je echt niet werken op je netwerk. Dus het maakt allemaal niet zoveel uit.
Ten tweede, als de camera aanstaan zal die waarschijnlijk die RTSPstream beschikbaar maken. Geen idee of je dat ziet als verbruiken, maar als dat zo is, dan moet je die camera's uitzetten als je er niet naar kijkt (maar lijkt me onpraktisch). Als een camera aanstaat zal die altijd wel iets van netwerkverkeer genereren. Maar op een modern 100 of 1000Mb netwerk merk je daar weinig/niets van. Dus ja, op dat punt zal het iets verbruiken. Verderop in je netwerk zal het waarschijnlijk alleen zijn als je daadwerkelijk die stream bekijkt (of de camera moet die stream gelijk doorsturen naar een ander apparaat buiten je netwerk, maar dat klinkt niet logisch als je RTSP gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Ja hij verbruikt constant maar je kunt de stream ook gewoon op een lagere kwaliteit zetten en wanneer je dan kijkt op hoge kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RTSP kan gewoon lokaal, de vraag is of je de stream naar TP-Link uit kan zetten. Volgens mij kan dat niet, want er zijn zoveel AI features (zoals persoondetectie) die op de server gebeuren dat bij deze goedkoper camera's meestal gewoon constant wordt meegekeken.

Maar RTSP zelf verbruikt geen data buiten eigen netwerk, die kun je lokaal en direct benaderen, mits je dan dus zelf ook in dat netwerk zit. In de app kun je wel privacy modus aanzetten, dan is het beeld helemaal niet op afstand beschikbaar, maar dat moet je zelf handmatig schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airsnek
@TERW_DAN Met verbruiken bedoel ik van de datalimiet als de persoon in kwestie geen ongelimiteerd verbruik heeft. Ik bedoelde niet de bandbreedte op wifi dat deze zou vertragen maar ik bedoelde de hoeveelheid data die de persoon mag verbruiken in zijn internetabonnement als die geen unlimited internet abonnement heeft . :)

Als die camera’s 512MB gemiddeld zouden verbruiken per uur en ze staan permanent aan dan zou dat neerkomen op 380GB per maand per camera.. dat is meer dan 1TB en dan ben ik bang dat hij misschien op traag internet gezet wordt of moet bijbetalen. Geen idee bij welke provider hij zit maar better safe than sorry aangezien de persoon in kwestie een leek is qua IT.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Daar heb je alleen mee te maken als je de stream buiten je netwerk bekijkt. Dus zorgen dat je die niet per ongeluk ergens laat lopen, dan heb je geen onverwacht data verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Kijk ook even naar het elektriciteitsverbruik van de camera's. De IP-camera's die ik gebruik, hebben een 24 Watt (!) voeding en worden bij gebruik flink warm. Als ik die permanent zou laten draaien, dan kost dat een paar tientjes per camera per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 06-08-2022 14:55 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
Als die camera’s 512MB gemiddeld zouden verbruiken per uur en ze staan permanent aan dan zou dat neerkomen op 380GB per maand per camera.. dat is meer dan 1TB...
Nee. 380GB is veel minder dan 1TB want 1TB = 1000GB

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Nee. 380GB is veel minder dan 1TB want 1TB = 1000GB
Dat is wel zo alleen de berekening gaat nu mank geloof ik ;)

512MB * 4 = 2.048MB
2048MB * 24 = 49.152MB
30 * 49152MB = 1.474.560MB ~ 1,5 TB

Of doe ik iets fout?

Feit blijft dat het lokaal blijft als het RTSP is en dus niet van datalimiet afgaat.

[ Voor 11% gewijzigd door darkrain op 06-08-2022 13:42 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

darkrain schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Dat is wel zo alleen de berekening gaat nu mank geloof ik ;)

512MB * 4 = 2.048MB
2048MB * 24 = 49.152MB
30 * 49152MB = 1.474.560MB ~ 1,5 TB

Of doe ik iets fout?

Feit blijft dat het lokaal blijft als het RTSP is en dus niet van datalimiet afgaat.
De TS heeft oorspronkelijk op internet gevonden dat een camera wel 300MB/uur kan trekken. Voor de berekening neemt-ie vervolgens 512 MB/uur.

Terwijl een typical videostream iets van 40 Mb/s is; komt neer op 100 GB/maand. Dus de vriend van TS kan 10 camera's neerzetten voordat de datalimiet in gevaar komt.

Overigens dat RTSP lokaal blijft is alleen als er geen VPN in het spel is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airsnek
Okido ik snap het ondertussen denk ik. :)
Ik ging inderdaad uit van 4 camera’s.

Bedankt allen!
Pagina: 1