Fundering vraag: wat is hier de aanlegbreedte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• possiey
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 13:03
Mijn vraag:
Voor een omgevingsvergunningaanvraag heeft mijn constructeur de plaatbreedte/ aanlegbreedte nodig van een funderingsmuur.
Het gaat om de muur van de buitenzijde en achterkant huis.
Aangezien het een gemetselde fundering is hoop ik dat iemand hier meer kan vertellen hoe dit normaal opgebouwd wordt en dus hoe breed het al moeten zijn aan de hand van de foto.
Formaat steen is 215x100mm

Bijgevoegd een plattegrond, het gaat om de muur bij de rode pijl
Afbeeldingslocatie: https://filedn.eu/lCO1p67ThpzJs6lPdOTRvT0/locatie%20in%20kruipruimte.png

Dit is de muur zoals ik hem heb kunnen fotograferen:
Afbeeldingslocatie: https://filedn.eu/lCO1p67ThpzJs6lPdOTRvT0/2022-08-05%2015-38-52.jpeg

Even met de rolmaat er langs lukt helaas niet zoals bij de andere muren... wie kan mij meer vertellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
possiey schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:53:
Even met de rolmaat er langs lukt helaas niet
En er onderdoor? })

Maar op de foto zie je drie ‘sprongen’ van een halve kop toch?
Dus 3x100mm (want symmetrisch) + dikte opgaande wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Rikster schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:16:
[...]

En er onderdoor? })

Maar op de foto zie je drie ‘sprongen’ van een halve kop toch?
Dus 3x100mm (want symmetrisch) + dikte opgaande wand.
een halve kop is doorgaans geen 100mm ;)
@Ts als je het niet kan zien op tekening (heb je dit ookal gevraagd bij de gemeente?) zal je moeten prikken of eventueel graven om de rand van de fundering op te zoeken en dan terug meten naar de muur. De breedte is afhankelijk van de draagkracht van de grond en het gewicht wat erop is gebouwd. dus niemand kan op basis van deze gegevens veder weten wat de breedte van de fundering is onder jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Even kijken of je ergens detail 11 kan vinden op een tekening of berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 21-05 10:23
twain4me schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

een halve kop is doorgaans geen 100mm ;)
Hij is symmetrisch getrapt dus een zichtbare klezoor is in de doorsnede een verbreding van een kop (+voeg) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52
Graven of prikken is het devies, tenzij er iets op snede 11 staat (maar vermoedelijk heb je die niet, anders had je deze vraag waarschijnlijk niet gesteld). Zie hieronder hoe een dergelijke fundering er uit ziet. De breedte hangt af van de grond gesteldheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyPrXIbrZMWO_YX_BA9cG0QJQLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPrOTqb462VH7Py0z3ZsTOpu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of je gemakkelijk in je kruipruimte kunt komen, daar kun je wellicht sneller ontdekken hoever de fundering nog doorloopt in de diepte (buiten moet je meer graven, maar kun je een schep gebruiken). Er van uitgaant dat de fundering symmetrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De aanlegbreedte is volgens mij de breedte van een funderingslaag onder een constructie. Dus bijv. 6 bakstenen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• possiey
Dank voor alle reacties, we worden 1 september pas de nieuwe eigenaar van de woning. Dit zijn de gegevens wat ik uit het archief heb kunnen halen. Vooralsnog is het af en toe op afspraak zaken opmeten.

Meten is hierin uiteraard weten, toch vraag ik me af of ik het volgende kan stellen:

Ervan uitgaande dat het symmetrisch is opgebouwd.
Het metselwerk in de kruipruimte verspringt 2x 6 centimeter = 12cm.
Dat zou dan ook aan de buitenzijde 2x 6cm verspringen = 12cm
Plus 1x de lengte van de bovenste steen = 21,5 maakt een totale breedte van 45,5cm.
Dit komt overeen met de andere ‘buitenmuur’

Gekke beredenering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
possiey schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:57:
Dank voor alle reacties, we worden 1 september pas de nieuwe eigenaar van de woning. Dit zijn de gegevens wat ik uit het archief heb kunnen halen. Vooralsnog is het af en toe op afspraak zaken opmeten.

Meten is hierin uiteraard weten, toch vraag ik me af of ik het volgende kan stellen:

Ervan uitgaande dat het symmetrisch is opgebouwd.
Het metselwerk in de kruipruimte verspringt 2x 6 centimeter = 12cm.
Dat zou dan ook aan de buitenzijde 2x 6cm verspringen = 12cm
Plus 1x de lengte van de bovenste steen = 21,5 maakt een totale breedte van 45,5cm.
Dit komt overeen met de andere ‘buitenmuur’

Gekke beredenering?
Met dit soort dingen is meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.

Als bovenstaande jouw conclusie is mag je die op eigen verantwoordelijkheid voorleggen aan de constructeur . maar er gaat veder niemand iets met enige betekenis over kunnen zeggen. voor ons is het ook gissen. De constructeur is de aangewezen persoon om hier iets van te vinden en niet een paar onbekende met zeer beperkte info op de interwebs ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 06-08-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52
Check nog even het archief bij de gemeente, vaak hebben die nog allerlei tekeningen van de bouw. Verder is niet te zien of de fundering nog dieper steekt dan op de foto. 45cm is dan ook een gok….

[ Voor 34% gewijzigd door htca op 06-08-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• possiey
Dank voor alle adviezen, ik ga iig weer in overleg met de constructeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:39

reaL_G

G

possiey schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:33:
Dank voor alle adviezen, ik ga iig weer in overleg met de constructeur
Beetje luie constructeur.
Hij weet zelf dondersgoed waar hij de gegevens kan halen, en of hoe hij dit moet inschatten adhv gegevens die jij aanlevert, anders is hij echt wel wat onbekwaam.

aanname:
ik zou het haast inschatten op max 30cm aanlegbreedte op basis van de foto. en de op de tekening is het geen draagmuur voor de vloeren.
de groen gemarkeerde is 32cm opgemeten door jouw, en daar ligt de halve vloer op.
de buitenmuren zijn 45cm opgemeten door jouw.

als je dan ook beredeneerd dat vroeger praktisch en simpeler gebouwd werd, spouwmuren 45cm en halfsteens 30.
draagmuren lopen verticaal op tek, en vloeroverspanningen links naar rechts

maarja zou gewoon weer bij gemeentearchief langsgaan.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
reaL_G schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Beetje luie constructeur.
Hij weet zelf dondersgoed waar hij de gegevens kan halen, en of hoe hij dit moet inschatten adhv gegevens die jij aanlevert, anders is hij echt wel wat onbekwaam.

aanname:
ik zou het haast inschatten op max 30cm aanlegbreedte op basis van de foto. en de op de tekening is het geen draagmuur voor de vloeren.
de groen gemarkeerde is 32cm opgemeten door jouw, en daar ligt de halve vloer op.
de buitenmuren zijn 45cm opgemeten door jouw.

als je dan ook beredeneerd dat vroeger praktisch en simpeler gebouwd werd, spouwmuren 45cm en halfsteens 30.
draagmuren lopen verticaal op tek, en vloeroverspanningen links naar rechts

Mee eens.
Detail 11 is niet maatgevend, want zie de overspanning van de vloeren.
Check of bij de gemeente een sonderingsrapport beschikbaar is. Daarmee kan de constructeur aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• possiey
reaL_G schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Inmiddels weer een nieuwe afspraak gemaakt, grote kans dat ik vorige keer wat over het hoofd heb gezien.
Dank voor jullie meningen!
Pagina: 1