Nieuw moederbord en processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sephirus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik zoek een?
Nieuw moederbord en processor ter vervanging van defect tijdens reparatie.
Bij het vervangen van de koeler van mijn huidige systeem is de bovenkant van de CPU socket losgebroken en zijn enkele pinnetjes van de cpu verbogen.
Ik kan online zo niet een vervangend kapje van de CPU socket vinden, en ben daarom in de veronderstelling dat het vervangen van het moederbord en wellicht ook CPU de enige oplossing is.

Het systeem waar het om gaat:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 326,70€ 326,70
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 96,33€ 96,33
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 94,90€ 94,90
1VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-14 Zwart, 140mm€ 15,13€ 15,13
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 203,06€ 203,06
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,38

Wat is je budget?
max 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, ben tevreden met AMD en het moet een moederbord zijn die in de Fractal Design Meshify C Mini behuizing past.
Volgens mij valt het moederbord uit de laatste Best Buy Guide daarmee af.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral voor gamen, een performanceverbetering t.o.v. de huidige CPU en Mobo heeft de voorkeur.

Beste antwoord (via Sephirus op 08-08-2022 22:16)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die CPU+mobo kunnen sowieso, voor je moederbord is het enige relevante dat 'ie mATX- of mini-ITX-formaat heeft, voor je kast. En dat 'ie de nieuwe CPU ondersteunt, natuurlijk, maar dat doet een B550-bord toch wel.

De CPU uit de BBG is prima. De 5600 (zonder X) is op dit moment misschien nog wat aantrekkelijker vanwege de lage prijs, de prestaties verschillen niet veel met de 5600X. Multi-core zijn ze beiden vergelijkbaar met een 3700X (twee cores minder, maar sneller per core).

Over het kapje heb ik geen idee, dit soort exotische dingen staat vaak niet in de pricewatch maar is soms wel bij de grote webwinkels of op amazon te vinden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

• Sephirus
Het gaat om dit onderdeel, het bovenste kapje is losgebroken. De pinnetjes van de CPU lijken nog op de plek te zitten en dus wellicht recht te buigen te zijn.
https://www.ebay.com.sg/i...07713?hash=item4248941c81

Weet iemand of ik een vervangend kapje kan bestellen bij een nederlandse webshop?

[ Voor 3% gewijzigd door Sephirus op 05-08-2022 20:00 ]

• Sephirus
Kan ik de nieuwere versie van de mortar en cpu uit de BBG bestellen?
pricewatch: MSI MAG B550M Mortar
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600X Boxed

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak eens een foto van je socket. Als dat ding afbreekt moet je redelijk lomp bezig geweest zijn, dus het hoeft niet zo te zijn dat het ding echt nog goed werkt natuurlijk. Als het enkel het plastic is, dan kun je je CPU er alsnog indrukken en gebruiken (al zou ik het niet aanraden als permanente oplossing, maar het valt te testen).

Als het alleen het plastic stukje is, dan zou ik het gewoon bestellen via die ebaylink die je zelf geeft (of een vergelijkbare vanuit Europa). Zo gek duur is het niet. En anders kun je altijd nog een upgrade bestellen natuurlijk.

Acties:
  • Beste antwoord

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die CPU+mobo kunnen sowieso, voor je moederbord is het enige relevante dat 'ie mATX- of mini-ITX-formaat heeft, voor je kast. En dat 'ie de nieuwe CPU ondersteunt, natuurlijk, maar dat doet een B550-bord toch wel.

De CPU uit de BBG is prima. De 5600 (zonder X) is op dit moment misschien nog wat aantrekkelijker vanwege de lage prijs, de prestaties verschillen niet veel met de 5600X. Multi-core zijn ze beiden vergelijkbaar met een 3700X (twee cores minder, maar sneller per core).

Over het kapje heb ik geen idee, dit soort exotische dingen staat vaak niet in de pricewatch maar is soms wel bij de grote webwinkels of op amazon te vinden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Sephirus
Bijgaand de foto's van de socket + cpu. Uiteindelijk met zeer veel moeite de CPU van de heatsink los gekregen. Ik krijg vanavond een nieuw moederbord binnen en ga eerst proberen of de oude CPU het nog doet. Pinnetjes waren enkel een beetje verbogen en zitten, zoals op de foto te zien is, weer redelijk recht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7JIfUP0UbZac-f49sN4Fni__RU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng0fNWUcLs7dIFxIeyFHwy3O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAgQKEaaC_-RwSxgWdj0mZhCkzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiHGak7asRaieTtWHvQzHqJ6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqlaE2qQJX4WhfWuYNbW8GUlIo8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAGMoqt6fje20FJXFla3fjkz.jpg?f=fotoalbum_tile

• Sephirus
CPU doet het gelukkig nog. Nieuw moederbord zoals hierboven vermeld heeft het opgelost. Dank voor het meedenken.
Pagina: 1