Audio driver probleem na nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:08
Ik heb mijn oude HTPC een kleine CPU upgrade gegeven. Van een Intel celeron processor naar een i5-7400 met Intel HD 630 geïntegreerde GPU. Dit draait op een MSI B150M Mortar moederbord. Ik heb mijn Windows 10 installatie laten staan.

Alles ging zeer soepel en ik heb voor de zekerheid na de upgrade de laatste chipsetdrivers van intel gedownload en geïnstalleerd, alsmede de drivers van MSI en alle windows updates inclusief optionele driver updates uitgevoerd. Dit alles bleek helaas teveel van het goede te zijn want ik had geen geluid meer.

Na veel zoekwerk, en andere oplossingen die niet bleken te werken, kwam ik bij een oplossing terecht die mij vertelde dat ik de audio apparaten moest verwijderen in "device management" en daarna een "power cycle" moest uitvoeren. Ik had er op dit punt nog maar weinig vertrouwen in, maar dit bleek te werken. De apparaten werden blijkbaar gevonden en opnieuw geïnstalleerd. Ook het geluid werkte weer.

Nu mijn huidige probleem; Wasapi werkt niet meer. Ik vermoed dat ik het apparaat hiervoor zelf heb verwijderd na de laatste tip en dat hij met de power cycle niet is teruggekomen...

Ik heb mijn HTPC verbonden via een HDMI kabel met een receiver. Deze gaat op zijn beurt weer met een HDMI kabel naar mijn tv. Ik wil alles dus direct, met pass through, naar de receiver sturen. Ik krijg zowel in de logs van Plex, als die van VLC, te zien dat er geen wasapi apparaat gevonden kan worden. In de device manager zie ik geen wasapi apparaten en in de sound manager ook niet.

Wat ik heb geprobeerd tot nu toe:
Realtek drivers nogmaals geïnstalleerd. Heeft volgens mij weinig zin, want ik denk dat dit met de Intel HD 630 drivers te maken heeft aangezien het geluid via de interne GPU mee wordt gestuurd? Of heb ik dat verkeerd?

Gekeken of ik de Intel HD 630 audio drivers kan updaten, deze leken mij vrij oud, maar volgens windows zijn dit de beste/laatste voor mijn apparaat. Ze zijn volgens mij ook meegekomen met de laatste Intel Graphics Driver.

Verder erg veel zoekwerk verricht, maar ik kom er niet meer uit. Mijn laatste oplossing zou zijn om windows opnieuw te installeren, maar daar zie ik erg tegenop. Dus vandaar mijn post. Ik hoop dat iemand weet hoe ik mijn wasapi weer werkend krijg. Ik voeg nog wat screenshots van instellingen toe ter illustratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hpDZ9qLPX16MOJ4Aug2e-ImFgI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dcaKlERjPFkwVbVknF9w7iks.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jmQ8k0jMSSvT_5FROTj4F5kWzA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/AU2Vy22MbVdFFmKa8GcoETL1.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNG7Kq6eM7Ui4OCnXjOgOQSfntQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fwE3VgCCJdM0RIIQ8mxbbTOF.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k9MzSIkttPR9mYl3-gQj8ed2Z8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/voDAXozxWV7kHy8s8pDXLpIs.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kw_6SOIL_mXc2dwnPNu1mmT5pfA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1wgOYQGp3tEBjk5Hvgqi4j9D.png?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:39
Ik zou als eerste eens boxen of koptelefoon op je moederbord aansluiten (en tegen windows zeggen dat hij die moet gebruiken) om te kijken of je dan wel geluid krijgt.

Oh, en het geluid wordt door de onboard Realtek ALC892 chip geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Bedankt voor je reactie! Ik had er misschien voor de volledigheid nog bij moeten zetten dat ik wel geluid krijg, maar alleen niet met pass through. Dus zowel Plex als VLC kiest vervolgens een andere optie voor het geluid. Neem ik aan. Ik krijg het geluid ook gewoon via mijn receiver.

Ik zal even kijken naar de chip. Misschien kan ik daar een nieuwere driver voor vinden?

[ Voor 13% gewijzigd door SaN op 05-08-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Ik ben een simpel man: Haal eens een minuutje de stroom van je receiver af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
zetje01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:00:
Ik ben een simpel man: Haal eens een minuutje de stroom van je receiver af.
Zal ik zo ook proberen.
zetje01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:34:
Oh, en het geluid wordt door de onboard Realtek ALC892 chip geregeld.
Ik heb even gekeken, maar ik heb de laatste driver voor deze chip. Daar zal het niet aan liggen.

[ Voor 39% gewijzigd door SaN op 05-08-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 23:18
Probeer een bios update. 7de generatie wordt dacht ik niet ondersteund zonder op een bepaalde bios versie te zitten.

Als ik op je moederbord zoek, vanaf bios versie C.8 wordt de 7de gen ondersteund

• zetje01
Hoe is 't nou?
Ik zou gek worden als ik, zoals jij, al twee weken mijn HTPC niet kon gebruiken.

• SaN
Uiteindelijk heb ik de pass through wel werkend gekregen alhoewel ik niet meer precies weet wat de doorslag gaf. Volgens mij een pauze instellen van 3 seconden na het wisselen van resolutie.

Hierna bleek dat Plex het niet lekker deed met de pass through. Er ontstond bij sommige files een audiovertraging.

Hierna nog Kodi geprobeerd in combinatie met plexkodiconnect. Dit werkt redelijk, maar ik vind het qua interface niet te vergelijken met Plex.

Ik sta nu op het punt om de htpc als server te laten fungeren en een Nvidia Shield Pro te kopen en daar Plex op te laten draaien (met als toegevoegde bonus Netflix, YouTube, wat emulators, etc)

Het enige wat me tegenhoudt is dat ik het nogal veel geld vindt voor wat je krijgt.

• zetje01
Plex, Kodi enzovoort ... ik snap nooit wat mensen daar mee doen. Je kan toch gewoon:

- Je HTPC als media-player gebruiken en het beeld via HDMI naar je tv sturen? Of:
- Een mediaplayer aan je tv hangen en tegen hem zeggen dat hij een mediabestand op je HTPC moet afspelen?

(Maar goed, dat is mijn ding, ik snap het niet en wil het waarschijnlijk ook niet snappen;
Het is mij namelijk een te ingewikkeld gedoe.)

• SaN
Tja. Het mooie is dat je, met bijvoorbeeld een Harmony hub, je htpc (of mediaspeler), totaal integreert in je setup. Alles bedienen met 1 afstandsbediening en zonder toetsenbord/muis. Mijn htpc werkt hetzelfde als Netflix. Ik vind dat geweldig. Ook makkelijk voor kinderen.
Pagina: 1