Panasonic en Sony 4K TV keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03-2023
Beste mensen,

Ik wil graag jullie mening/advies/ervaring over 4K tv’s.
Zelf heb ik deze modellen op het oog:

Panasonic TX-43LXW944 (2022)

Coolblue - 956,-

Sony Bravia KD-43X85KP (2022)

Coolblue.nl – 956,-

Het beste is een OLED, maar omdat we ook veel overdag met aardig wat zonlicht tv willen kijken lijkt me een QLED/LED 4K beter.

Maximaal wil ik 1000,- euro uitgeven aan een 4K tv.
We zoeken een 42/43 Inch model.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,
Ron Schepman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:09
Hoogstwaarschijnlijk heeft de Panasonic 43LXW944 een IPS paneel, zijn voorgangers hadden dit iig. Dit maakt de Sony 43X85K een betere keus aangezien dit model een VA paneel heeft en hierdoor een veel beter contrast biedt.

Beide modellen zijn imo aardig overpriced, een 42'' OLED tv is voor ongeveer hetzelfde bedrag te koop.

TV kijken in een goed verlichte woonkamer is goed te doen op een OLED tv, het beeld zal minder poppen dan met bijv. een FALD/ miniLED tv die 600 cd/m² full window kan halen, maar zal zeker een verbetering zijn vergeleken met jullie huidige tv. Directe zonlicht is alleen een no-go, dit kan voor permanente vlekken zorgen.

Een andere optie is de Samsung 43QN90B, dan heb je een tv die een veel hogere brightness kan behalen vergeleken met de LXW944 en 43X85K èn een echte HDR weergave biedt. Nadeel is dat de Samsung meer afwijkt van reference vergeleken met de Sony, Panasonic en LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
Hallo Freshouttheoven,

Bedankt voor je advies.
Ik ga de Samsung 43QN90B ook bekijken.
Dan neem ik misschien die of een LG C2.

Vriendelijke groeten,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
Ja idd het zal een hele verbetering zijn sowieso.
Nu hebben we een LG 42LA6208-ZA.
Maar die heeft steeds meer verschillende kuren. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan.

De LG 43C2 is ~ 30% helderder in SDR vergeleken met de LG LA6208. Daarnaast biedt de C2, in tegenstelling tot de QN90B, ondersteuning voor Dolby Vision. Dit is ook het HDR format die het meest wordt ondersteunt in de film- en seriewereld.

Persoonlijk zou ik voor de 42C2 kiezen, de gelinkte winkel is slechts een voorbeeld. Met een prijsaanvraag waarschijnlijk ook elders te koop voor dezelfde prijs of voor minder ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRon75
Hoi,

Dat is goed om te weten.
Als de C2 30% meer helderheid heeft in SDR dan moet dat helder genoeg zijn voor onze woonkamer.
Kan nu beter een keuze maken.
Thanks for the info. Top!

Groetjes,
Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je moet je niet gek laten maken door verhaaltjes van "zonlicht dus QLED nodig". In de meeste van dit soort verhalen overschatten mensen de hoeveelheid licht waar ze mee te maken hebben en onderschatten ze hoe veel licht OLED-televisies kunnen geven, die dingen zijn echt wel tot verblinden in staat. Het is zeker waar dat de topmodellen QLED meer licht geven dan OLED-televisies, maar dan moet je dus wel de topmodellen nemen.

Een OLED maakt kwa helderheid gehakt van het merendeel van de LCD-televisies. Ook van beide LCD-televisies die je hebt uitgekozen. Voor een lichte ruimte is een OLED dus een betere koop dan deze televisies. Verder vind ik beide televisies inderdaad erg duur voor de televisie die je er voor krijgt.

Als je een QN90B koopt, dan krijgt je inderdaad meer helderheid, beter gezegd, het is helderste televisie die je kunt kopen en om bij heel veel licht te kijken is dat de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
Hoi dmantione,

Bedankt voor je reactie.
Goed dat je dat zegt.
Je hoort idd veel over OLED die minder goed qua helderheid is voor tv kijken overdag in een met zon verlichte kamer.
Dan wordt een OLED bijna een no-brainer.
Zou het veel uitmaken of ik de C1 (2021) of de C2 (2022) neem?

Vriendelijke groeten,
Ron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als het gaat om helderheid maakt het wel uit, de C2 kan zo'n 10% tot 15% meer licht geven dan de C1 en het energieverbruik ligt ietsje lager. Het verschil is ook niet wereldschokkend en het prijsverschil is stevig, dus persoonlijk zou ik nog steeds de C1 kopen. Beide televisies zijn een flinke vooruitgang in de hoeveelheid licht t.o.v. je huidige televisie. Echter... de C1 begint bij 48", terwijl de C2 ook in 42" te krijgen is. Als 48" te groot is, koop dan de C2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
dmantione schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:48:
Een OLED maakt kwa helderheid gehakt van het merendeel van de LCD-televisies. Ook van beide LCD-televisies die je hebt uitgekozen. Voor een lichte ruimte is een OLED dus een betere koop dan deze televisies.
Dit is onjuist.

Beide LCD tv's uit de openingspost hebben een max. brightness van ~ 500 cd/m² ongeacht de window grootte en zijn dus ~ 60% helderder dan de LG 42C2 in SDR. Kleinere OLED tv's (42 en 48'') hebben een lagere helderheid vergeleken met hun grotere broers.

De LG 42C2 zit rond de 320 cd/m² bij een 25% window, de 55C2 zit rond de 400 cd/m² bij dezelfde window grootte.

_______

Naast de zeer geslaagde marketingcampagne van Samsung om OLED in diskrediet te brengen, en hierdoor over het algemeen de tendens is dat OLED tekort komt op het gebied van helderheid, speelt ook de misvatting mee dat de gemiddelde consument bij reviews de full window max. brightness met elkaar vergelijkt. Aan deze vergelijking heb je niks aangezien niemand de hele tijd naar een wit vlak zit te kijken, de metingen van een 25% window zijn veel waardevoller om te vergelijken. Deze waardes zullen dichter bij praktijkgebruik zitten.
TheRon75 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:12:

Zou het veel uitmaken of ik de C1 (2021) of de C2 (2022) neem?
Als alleen een 42'' een optie is heb je geen keus en wordt het sowieso een LG C2, of een 42'' Sony/ Panasonic OLED maar deze zijn momenteel een stuk duurder.

De 48'' C2 heeft sowieso een WBE paneel, dit paneel type kan een stukje helderder dan de vorige generatie WBC panelen waar de 48C1 over beschikt.

Er zijn momenteel nog 42'' C2 tv's in omloop met een WBC paneel, vanaf 48'' is altijd WBE bij de LG C2 line up.

Met het geringe prijsverschil is de C2 sowieso de betere keus, WebOS werkt smoother en processing is beter/ ligt dichter bij reference, zijn de WBE panelen zuiniger en biedt de 48'' C2 een betere geluidskwaliteit, o.a. door de brede voet (voor wat het waard is).

De 48'' is qua buitenmaten maar marginaal groter dan jouw huidige tv, wellicht het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
Wederom bedankt Freshoutoftheoven,

Bedankt weer voor de ruime uitleg.
Ook dit zal ik meenemen in mijn keuze.

Vriendelijke groeten,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 10:48
Freshouttheoven schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:19:

De LG 42C2 zit rond de 320 cd/m² bij een 25% window, de 55C2 zit rond de 400 cd/m² bij dezelfde window grootte.
Wil geen topic kapen, maar is de Sony 48A90K al getest t.o.v. de 48C2? Die heeft een semi-glossy finish en gebruikt ook een nieuw LG paneel?

[ Voor 0% gewijzigd door DorkoTheBeast op 07-08-2022 19:48 . Reden: typo ]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:02
TheRon75 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:41:
Beste mensen,

Ik wil graag jullie mening/advies/ervaring over 4K tv’s.
Zelf heb ik deze modellen op het oog:

Panasonic TX-43LXW944 (2022)

Coolblue - 956,-

Sony Bravia KD-43X85KP (2022)

Coolblue.nl – 956,-

Het beste is een OLED, maar omdat we ook veel overdag met aardig wat zonlicht tv willen kijken lijkt me een QLED/LED 4K beter.

Maximaal wil ik 1000,- euro uitgeven aan een 4K tv.
We zoeken een 42/43 Inch model.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,
Ron Schepman
Heb je ook gekeken naar de Philips 43PUS8807. Ik heb deze televisie nu een maand in bezit. Zie mijn review.

Ik kan de Panasonic TX-43LXW944 niet vinden op de coolblue site heb je de link voor mij. Ik ben opzoek naar een tv voor in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
Bedankt polli_

Ik was in eerste instantie niet op Philips aan het orienteren.
Maar zal zeker je review lezen.
Bedankt voor je reactie. :-)

Vriendelijke groeten,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRon75
Hoi polli_

Die philips klinkt ook niet slecht.
Hij heeft 100 Hz, Dolby Vision en 10-bit kleuren zag ik bij Coolblue.
Dat zijn sowieso dingen die erop moeten voor mij.

Hoe laat hij 1080p content zien in 4K?

Groetjes,
Ron
Pagina: 1