Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PMM2001
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-08-2022
Hallo.

Ik heb voor de douche nu een 80liter elektrische boiler gekocht, maar wel een met een wisselaar. Nu heb ik eigenlijk ook nog een 120 of 150 liter tank staan welke werd gebruikt voor het zelfde doeleind, maar dan de wisselaar op een CV systeem. Ik wil die 150 denk ik dat het is nu gebruiken voor een paar laatste radiatoren. Nu wil ik met een houtkachel en warmte wisselaar beide verwarmen, maar wat is wijs? De 150 liter verwarmen , door de wisselaar van de hout kachel heen of verwarmen met de wisselaar in de tank??

Groet,

Jeroen

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Ah, je hebt geld teveel en wil verkeerd bezuinigen op gas.

Maar leg eens rustig uit wat je nu exact hebt en wat voor huis
Als ik dit lees dan denk ik het volgende maar corrigeer mij als ik het verkeerd heb.

In de oude situatie was er voor warm water een warmtepompboiler ?? of tank van 120 a 150 liter welke gevoed werd door de warmte van het cv circuit.
Verwarming vond plaats via een houtkachel of Pelletkachel.
Regulier verwarming van water vond in de periodes dat er niet gestookt werd plaats via een cv (gas ?)

In de nieuwe situatie heb je de cv (gas) ? vervangen door een electrische ketel (A COP 1 !!!!) om gas te besparen of ervan af te kunnen.

Je ziet een hele hoop aannames.
maak desnoods een tekening.

• PMM2001
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-08-2022
zal een tekening maken, maar wil van het gas af, die hout optie is tijdelijk voor een warmte pomp over een paar jaar.

gebruiken voor het douchen alleen momenteel een elektrische boiler, welke dus ook verwarmd kan worden door een externe bron.

de houtkachel heeft een wisselaar en zou in principe de buffer moeten warm maken, maar dat kan dus of door al het water door de houtkachel wisselaar te laten gaan, of water door beide wisselaars te laten pompen en dan evt ook de 80 liter boiler meenemen..

om ff te beginnen:)