Toon posts:

Chello via hub/switch.. mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus thuis 2 comps staan (pII 233, win98se en AMD 1,2 ghz, nu nog win98se) en ik wil dus met beide computers het internet op. Maar dan zo dat er niet steeds een computer aan moet staan. dus dat beiden gewoon aan en uit kunnen zonder dat het effect heeft op de andere computer..

Ik zat dus te denken om chello via een hub/switch te laten lopen.. maar is dat ook wel mogelijk?

P.S. ik heb nog niks aan netwerk hardware in huis.

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Nee want dan zullen er 2 computers op hetzelfde ip bij chello zich aanmelden en dat kan niet

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

't kost wat, maar koop een zg. broadband router met ingebouwde switch. prijs ca. > 350 tot 700 gulden.

Zo'n router heeft dus een aansluiting naar chello en meestal 4 poorten voor het aansluiten van PC's voor intern netwerk verkeer maar ook naar het internet toe.

gebruik de search even met als keyword router

klik

Je zoekactie naar 'router' leverde 2372 resultaten op.

? weet jij wat.

• Biff
  • Laatst online: 30-01-2025

Biff

waar zijn de visjes

Het kan niet omdat het MAC-adres van je netwerkkaart bij Chello geregistreerd staat. Alleen de PC met dat adres kan via het modem communiceren met Chello. En je kunt niet 2 PCs met hetzelfde MAC adres tegelijkertijd op een hub/switch hebben.

Yeah well. The Dude abides.

Verwijderd

Linksys router bestellen bij www.mensys.nl Die zijn uitermate geschikt voor dit soort dingen. Hij kan ook je mac adres clonen dus geen probleem daarmee..

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op maandag 27 augustus 2001 01:35 schreef Biff het volgende:
Het kan niet omdat het MAC-adres van je netwerkkaart bij Chello geregistreerd staat. Alleen de PC met dat adres kan via het modem communiceren met Chello. En je kunt niet 2 PCs met hetzelfde MAC adres tegelijkertijd op een hub/switch hebben.
huh het boeit niks welke NIC je eraan maakt hoor
het werkt altijd

de modem heeft wel een MAC adres zie onderkant

btw als je een com21 hebt versie 2000 ( die hoge )
dan kan je een kaart bestellen bij com21 die je in je modem kan drukken dan kunnen er 8 utp dingen in

ik weet niet wat zo'n ding kost maar mischien heb je d'r wat aan

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Ik ben niet gek op die Linksys gevallen, omdat ze maar 10 ports kunnen forwarden. Dat is vrij beperkt als je meerdere services wil draaien of spellen speelt. Maar het is wel makkelijk om op te zetten.

De meest flexibele oplossing is uiteraard zoals altijd weer het Linux doosje.

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Op maandag 27 augustus 2001 01:53 schreef happy3736 het volgende:

[..]

huh het boeit niks welke NIC je eraan maakt hoor
het werkt altijd

de modem heeft wel een MAC adres zie onderkant
Hmm, zou kunnen. Hier in Amsterdam gebruiken we nog LANCity modems, en dan moet je netwerkkaart geregistreerd zijn, en alleen die PC krijgt een IP adres via DHCP. Ik heb even gezocht naar hoe het werkt bij COM21 modems, maar echt wijs word ik er niet uit. Doet die COM21 NAT?

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 01:55 schreef Biff het volgende:
Ik ben niet gek op die Linksys gevallen, omdat ze maar 10 ports kunnen forwarden. Dat is vrij beperkt als je meerdere services wil draaien of spellen speelt. Maar het is wel makkelijk om op te zetten.

De meest flexibele oplossing is uiteraard zoals altijd weer het Linux doosje.
Genoeg voor de meeste gebruikers denk ik zo :)

Verwijderd

He simpelste wat je kan doen is een tweede netwerkkaart in de PC stoppen die nu aan het internet hangt. Dan een crosscable UTP kopen en een NIC in je andere PC.

Vervolgens wat software die de verbinding tot stand kan maken zoals winroute ofzo. Zelf gebruik ik Linux en dat werkt goed.....

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op maandag 27 augustus 2001 01:05 schreef jimius het volgende:
... Maar dan zo dat er niet steeds een computer aan moet staan. dus dat beiden gewoon aan en uit kunnen zonder dat het effect heeft op de andere computer..
Op maandag 27 augustus 2001 09:17 schreef zero-cool het volgende:
He simpelste wat je kan doen is een tweede netwerkkaart in de PC stoppen die nu aan het internet hangt........
.....
Dus toch maar een router met switch.

? weet jij wat.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Hmm, zou kunnen. Hier in Amsterdam gebruiken we nog LANCity modems, en dan moet je netwerkkaart geregistreerd zijn, en alleen die PC krijgt een IP adres via DHCP. Ik heb even gezocht naar hoe het werkt bij COM21 modems, maar echt wijs word ik er niet uit. Doet die COM21 NAT?
Een COM21 is een modem, geen router, dus die doet geen NAT.
het alleen maar het apparaat dat het digitale signaal omzet naar een ander type sygnaal, analoog meestal..
vandaar de naam modem (modulator demodulator)
Ik zou idd voor de linux oplossing gaan..
Zoek ergens een kleine pc, (ik zie ze wel eens staan met de hcc ofzo, heel klein, kleine hdd.etc, en das voldoende voor linux..)
en dan firewallen..met een echt OS.. ;)
Suc6
CyberJ

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Op maandag 27 augustus 2001 16:44 schreef CyberJ het volgende:

[..]

Een COM21 is een modem, geen router, dus die doet geen NAT.
Geloof ik graag, maar waarom zou je er dan 8 UTP kabels in pluggen? Je hebt dan toch alsnog één gateway PC of router nodig met een echt IP adres als je met meerdere PCs wil Internetten?

• LeonT
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb het werkend gezien hoor. Com21 modem van Chello op hub, ook op de hub 2 PC's en internetten maar. Diegene had geen vast IP adres b.t.w.

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Op maandag 27 augustus 2001 18:18 schreef LeonT het volgende:
Ik heb het werkend gezien hoor. Com21 modem van Chello op hub, ook op de hub 2 PC's en internetten maar. Diegene had geen vast IP adres b.t.w.
Dus.. mensen in de rest van het land kunnen wél meerdere IP adressen toegewezen krijgen voor thuis? Of was 1 van de PCs toch een gateway / NAT host? Of doet de COM21 toch een vertaalslag? Dat is dus wat ik niet begrijp.

Wat ik altijd begrepen was dat de rest van het land geen DHCP gebruikt en in plaats daarvan een IP adres van Chello krijgt wat ze moeten invoeren in hun OS. En dat meer dan 1 PC niet toegestaan was (en dat je daar dus zelf voor moest NATten).

Verwijderd

Het is i.i.g. mogelijk met een SMC barricade :)
tenminste......... tot vanmiddag ;( zie topic

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 01:05 schreef jimius het volgende:
Ik heb nu dus thuis 2 comps staan (pII 233, win98se en AMD 1,2 ghz, nu nog win98se) en ik wil dus met beide computers het internet op. Maar dan zo dat er niet steeds een computer aan moet staan. dus dat beiden gewoon aan en uit kunnen zonder dat het effect heeft op de andere computer..

Ik zat dus te denken om chello via een hub/switch te laten lopen.. maar is dat ook wel mogelijk?

P.S. ik heb nog niks aan netwerk hardware in huis.
/me is een stout jongetje!

Je mag helemaal niet met meerdere computers tegelijk over 1 chello-lijntje :)

Verwijderd

In sommige delen van Nederland is het met een chello abo wel mogelijk om met een hub meerdere pc's aan te sluiten en via dhcp van chello automatisch ip adressen aan de pc's toe te kennen. Geen speciaal abo of router nodig.
Heb het van het weekend nog bij een vriend aangesloten en de 4 aangesloten pc's hebbeb automatisch verscillende ip adressen via chello dhcp gekregen en kunnen onafhankelijk van elkaar internetten.

Het is dus wel mogelijk om via chello met 1 hub zonder extra hardware met verschillende pc's te internetten.
Er werd overigens een com21 kabelmodem gebruikt.

Verwijderd

bij chello kan je gewoon 2 pc aanzetten.
kijken ze niet na
ze hebben wel andere zorgen

Verwijderd

Wat is het probleem... Doe gewoon hetvolgende :

1 computer (minimaal P133...) met netwerkkaart van Chello + een andere van jezelf (liefst 10/100)
1 computer (anders...) met Win98 Internet Delen met machine 1.... werkt perfect... gewoon een crosslinkkabel ertussen klaar..

Ik heb begrepen als je nieuw bent bij Chello (vanaf december vorig jaar) je een 'nieuw' modem hebt en dus moet je Chello netwerkkaart geregistreerd staan bij hen. (= MAC adres)

Mijn situatie :

1 Internetserver (P2-233/128MB/Win98SE)
1 File server (P166@133/40MB/Win98SE)
1 werkcomputer (Duron900@1050/256MB/Windows2000)
1 werkcomputer (Athlon1000/256MB/Windows2000)
1 werkcomputer (Pentium233/64/Win98SE)
1 werkcomputer (AMD K6-233/64MB/Win98SE)

Dit allemaal op een gratis 10 Mbit hubje... werkt als een tierelier...

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Op maandag 27 augustus 2001 23:53 schreef gucomaro het volgende:
In sommige delen van Nederland is het met een chello abo wel mogelijk om met een hub meerdere pc's aan te sluiten en via dhcp van chello automatisch ip adressen aan de pc's toe te kennen. Geen speciaal abo of router nodig.
Heb het van het weekend nog bij een vriend aangesloten en de 4 aangesloten pc's hebbeb automatisch verscillende ip adressen via chello dhcp gekregen en kunnen onafhankelijk van elkaar internetten.

Het is dus wel mogelijk om via chello met 1 hub zonder extra hardware met verschillende pc's te internetten.
Er werd overigens een com21 kabelmodem gebruikt.
Ok dat lijkt er meer op. Amazing stuff :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

situatie hier (chello via com21 modem):

- via hub krijg je slechts 1 IP adres, als je op een andere PC ook een IP wilt moet je em weer vrijgeven op de eerste PC, oftewel: werkt niet.
- MAC adres is zeker niet geregistreerd bij Chello, want als ik het IP vrijgeef op PC1 en dan een andere netwerkkaart installeer krijgt hij gewoon weer een IP van Chello.

mijn oplossing wordt: een cheap-ass linux bakje (486/66 + freesco of een kleine linux) want een router kost geld en die 486 heb ik staan :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1