Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ollieeew
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 15:33
Beste mede-tweakers,

Onlangs advies gehad van de installateur om een warmtepomp van Alpha Innotec aan te schaffen. Het gaat hier over een Alpha Innotec Lucht/Water warmtepomp met een ingebouwde boiler van 300L en een buitenunit.
Het gaat hier om een woning van +-700m3 waarbij er +- 130m3 aan vloerverwarming komt te liggen. Waarbij er de volgende isolatie RC gerealiseerd gaan worden:
- Vloer 3,6
- Dak 6,3
- Spouw 5,0
- Ruiten HR++ u 0,9

Nu vraag ik me af of de aanbevolen warmtepomp de capaciteit kan leveren om de woning te verwarmen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Groet,

Ollieeew

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Daar zijn een paar opties voor.

1 Warmteverliesberekening
2 Historisch gasverbruik (koevlaasmethode) -> 7 kW is ongeveer gelijk aan 1443 m3 gas (zowel stoken als SWW)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat het om een nieuwe woning gaat als ik het zo lees?
Dan inderdaad de warmteverliesberekening.
25 W/m2 moet wel lukken dat is 8 Watt/m3 dus 700*8 is 5600.
Woning is niet overal 3 meter hoog dus prima denk ik.

Het vermogen wordt uitgedrukt in kW (kiloWatt)
Het verbruik van iets wordt uitgedrukt in kWh (kiloWattuur)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• ollieeew
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 15:33
Dank voor het antwoord beide!

@martijn v o Het is inderdaad een bestaande woning welke eigenlijk helemaal opnieuw wordt opgebouwd.

In de (aangebouwde) oude stal gaan we een keuken realiseren waarbij het dak wel boven de 3 meter (+- 3,5m) uitkomt, dak moet nog gerealiseerd worden. Op de bovenste etage verwarmen we alleen de badkamer middels vloerverwarming en daar is het dak 3,6m. Gemiddeld genomen zou het denk ik ook niet boven de 3 meter uitkomen. Maakt dit een verschil in de gemaakte berekening?

Zoals jullie al merken ben ik niet zo thuis in deze materie.. De 25W/m2 gaat alleen over te 130m2 waar er vloerverwarming is? De totale oppervlakte is 195m2.

Een warmteverliesberekening lijkt me sowieso een goede optie..