Werk + Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04 22:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een combi van gamen en werken. Ik heb nu een 1080p beelscherm. Ik zou graag nog een tweede beeldscherm willen, welke ben ik het er nog niet over uit. Ik zat te denken aan een 1400p beeldscherm. Heb nu een 23,8'' beeldscherm en een 16'' laptop ernaast. Ik wil er redelijke simpele games op doen: minecraft met wat mods, rocket league of cs:go. Liefste alle games richting de hoge settings. (ik zit momenteel op laagste van laagste op mijn laptop). En misschien ook andere games die meer cpu&gpu nodig hadden maar ik totaal niet kon doen op mijn oude laptop. Ook wil ik er dingen voor werk en hobby snel op kunnen runnen: Solidworks, matlab en overige programmeer talen. Vooral Solidworks heeft ram nodig en snelle CPU. Wat ik ook graag wil kunnen doen is servers (emulators) runnen. Denk hierbij aan een simpele minecraft server of aan een android emulator. Ik wil dat hij toekomstbestendig is zonder veel upgrades in de komende jaren, maar hij wel snel genoeg kan zijn om 2 of meerdere taken tegelijk kan doen. Nu heeft mijn laptop al moeite met minecraft + een youtube video.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan wat ik ongeveer heb nu heb opgesteld beneden, 1800. Dit is dan zonder windows licentie, die goedkoop te krijgen is. Ik wil het zelf assembleren (wordt de eerste keer), maar met een video is het zeker te doen denk ik. Liever niet veel duurder, omdat ik er ook een beeldscherm bij moet halen. Goedkopere alternatieve voor dingen kunnen wel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn 1080 scherm: BenQ BL2480T.
Voor de rest keyboard en muis heb ik al, beide bedraad met usb. Heb nu een laptop dus nog niks van een desktop, dus alle overige onderdelen moeten nieuw zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenGigabyte B660 Gaming X AX DDR4€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 635,-€ 635,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 1.744,06

Ik zat te denken aan een CPU met hoge single boost core. Naar mijn weten zijn de meeste dingen die ik nodig heb single core programmas. Mij leek het toekomstbestendiger om een stapje boven de 12400 te gebruiken. Dit is mijn eerste build dus denk dat ik hierbij nog even wacht met overclocken. De 12600 vind ik beetje een rare eend in de sloot, waar je bij de 12700 gelijk meer cores krijgt. Vandaar de 12700.

Voor een GPU is het voor 1080 of 1400p gamen en werken. De GPU moet even mee kunnen gaan en redelijke hoge settings aan kunnen in bovengenoemde games en programmas.

Voor het moederboord leek mij WIFI en bluetooth handig. Vooral bluetooth dat het erop zit :)

32 GB ram is toekomstbestendig, meer hoeft ook weer niet. Solidworks gebruikt regelmatig behoorlijk wat ram. En een minecraft server kost ook wat ram. Vandaar de 32GB.

Een SSD van 2 TB leek mij goed begin. Mijn 512 GB zit vaak vol nu al, en moet iedere kwartaal hem legen dus vandaar iets meer ruimte.

Voeding en CPU Fan zijn vooral om het systeem draaiend te houden natuurlijk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles dat goede kwaliteit levert.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dacht qua grootte aan ATX. Het geluidsniveau liever zo laag mogelijk zodat het zonder koptelefoon ook goed te gebruiken is. En energiegebruik: is het te doen op 750W? Zat ook een beetje te denken aan dat 50% is optimaal voor het rendement

Ga je overklokken?
Dit is mijn eerste build dus ben al blij als alles soepel werkt

Wat verwacht je van ons?
Controle check eigenlijk voor alle onderdelen, of alles beetje goed gekozen is en op elkaar past zonder bottleneck. Is dit een goede keuze qua presentaties? Zijn er betere keuzes te maken?

Ram heb ik uit de pricewatch gehaald en zag ik vaak voorbij komen in andere topics. Enig idee hoe dit te valideren valt dat die sticks goed samen gaan met moederboord en de CPU?

Ik dacht sowieso aan extra fans in de kast? Bij de case zijn er 2x 120mm meegeleverd. Enige tips in hoeveel en welke erbij moeten komen? De cpu fan zag ik veel in andere topics, maar ik zie ook deze die ik denk dat goedkoper en beter is? pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev.C

Qua amd: ben er zelf iets minder in, maar is nog zeker een optie. Moet vooral hoge single core boost hebben neem ik aan aan mijn wensen. En volgens mij komt intel daar iets beter in? en met de GPU lijn ervan ben ik al helemaal niet bekend

Hartelijk bedankt voor het meedenken alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:19
Een 650 Wat voeding voldoet, de Corsair TX650M (2021) is goed.

[ Voor 74% gewijzigd door martyw op 05-08-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04 22:41
Bedankt voor de feedback, heb hem aangepast!

Voor de rest weinig andere opmerkingen?