Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03 14:06
Hoi, sinds een week heb ik problemen met een pc. Daarvoor werkte hij prima.

Componenten:
Moederbord: Asus X99-A / USB3.1
Geheugen 4 keer: 32GB Corsair Vengueance LPX DDR4
Processor: Intel Core i7 6800K
Videokaart: MSI GTX 1070 8G
Voeding: Corsair RM650X

Eerste probleem:
Na indrukken power knop gingen het licht en de ventilatoren wel aan, maar kwam er geen beeld (ook geen bios).

Wat geprobeerd:
1. Alle usb kabels, internet, audio etc afgekoppeld - hielp niet
2. Voeding uit een andere pc aangesloten - hielp niet
3. Originele voeding weer opnieuw aangesloten en 3 van de 4 geheugen modules eruit gehaald

Dit laatste hielp wel, moederbord scherm kwam tevoorschijn en windows startte weer op.
Toen heb ik het geheugen één voor één weer geïnstalleerd, en de pc werkte weer goed met alle 4 modules geïnstalleerd.

Dag later weer hetzelfde probleem: licht/ventilatoren aan, maar pc start niet op.
Geheugen er weer uit gehaald, op 1 na, en de pc startte weer op.

Mijn idee was om met memtest86 het geheugen één voor één na te kijken.
Maar nu ik vandaag de tweede geheugen module wil testen, start de pc weer niet op.
Ik heb verschillende modules in de pc geplaatst, één per keer, op de juiste plek volgens handleiding moederbord. Helpt niet.

Ben bang dat er een defect in het moederbord, of de processor zit.

Zien jullie nog mogelijkheden om een fout op te sporen?
Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Doe eerst een CMOS reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Dank voor je reactie, heb een CMOS reset gedaan.
Ik kwam weer in de bios. Heb (volgens tutorial van Asus) daar F5 Default gedaan, gesaved en herstart.
Windows logo kwam weer tevoorschijn, gevolgd door een blue-screen (waarop een foutmelding gerelateerd aan de bios stond).

PC herstart en nu weer zelfde probleem, wel licht/ventilatoren maar geen beeld.

Overigens geeft het moederbord de q-code 00 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zet er even een nieuw batterijtje in (CR2032) en start de pc op en update de bios naar de laatste versie.
Plaats daarna de rest van het geheugen.
Grote kans dat je dan van je probleem af bent, zo niet dan kun je proberen om je cpu te reseaten. (losnemen en opnieuw plaatsen)
Let er wel op dat het herplaatsen van de cpu een secuur karweitje is omdat de socket pinnetjes makkelijk beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Bedankt, ga het proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Heeft jou moederbord een LED segment errorcode display?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bvYFeD1fC4mnJjmcN-uumN4cKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7cKneluX5VvKII1nzLk1aSkJ.png?f=user_large

Staat daar wat in misschien?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
@olaf: heb de batterij vervangen met een nieuwe. pc start op, geen beeld, en de pc sluit vervolgens uit zichzelf vrij snel weer af. kom helaas niet in het boot menu
ga de processor zo eruit halen en er opnieuw in doen

@mrmonke: ja, daar staat q-code 00. in de asus handleiding is hier niets over te vinden, maar op internet kwam ik het vervangen van de cmos batterij, resetten van de bios, clrtc jumper tijdelijk verplaatsen, en het van plaats wisselen van het geheugen tegen. heb dit gedaan, helaas nog niet de oplossing (overklokken hebben we nooit gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 10:04
jorenleferink schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:06:
@olaf: heb de batterij vervangen met een nieuwe. pc start op, geen beeld, en de pc sluit vervolgens uit zichzelf vrij snel weer af. kom helaas niet in het boot menu
ga de processor zo eruit halen en er opnieuw in doen

@mrmonke: ja, daar staat q-code 00. in de asus handleiding is hier niets over te vinden, maar op internet kwam ik het vervangen van de cmos batterij, resetten van de bios, clrtc jumper tijdelijk verplaatsen, en het van plaats wisselen van het geheugen tegen. heb dit gedaan, helaas nog niet de oplossing (overklokken hebben we nooit gedaan)
00 betekend dat er geen CPU geïnstalleerd is. Ik heb dit toevallig bij een maat van mij gezien vorige week en hij had het probleem dat zijn voeding defect was en de CPU geen stroom kreeg. Je zou nog een andere voeding kunnen proberen. Dat loste bij hem het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Bedankt! Had al een andere voeding geprobeerd, dit werkte niet helaas.
Zou nog een andere kunnen proberen.

Maar morgen komt cpu schoonmaakmiddel en koelpasta binnen, zodat ik de koeler en cpu opnieuw kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
CPU opnieuw geplaatst (koelpasta netjes schoon gemaakt en opnieuw aangebracht).

Soms sluit de pc meteen af en herstart hij automatisch, soms blijft hij aan staan en draaien de ventilatoren.
Maar in alle gevallen geen beeld.

Moederbord blijft q-code 00 aangeven.

Ik wil nog proberen een derde voeding aan te sluiten, maar verwacht niet dat dit zal helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorenleferink
Hmm helaas.. met de derde voeding werkt hij ook niet. Denk dat ik nieuwe componenten of een nieuwe pc ga kopen.
Dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waar woon je ergens? ik heb nog een CPU liggen met een veel lagere TDP, misschien dat daar nog wat mee te bereiken is, als zou hij maar één keer netjes opstarten zodat de bios geupdate kan worden, misschien dat dat wat op zou kunnen leveren.

• jorenleferink
Hoi Olaf,
Dank voor je suggestie, waardeer ik zeker! Maar ik heb de neiging om het moederbord en processor te vervangen, en als dat niet helpt aanvullende componenten.
De rest van het werk stapelt hier ook een beetje op.. dus wil liever niet te veel uren meer in deze oudere pc steken.
Pagina: 1