Elektra schema lamp en ventilator

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmin
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-08-2022
Mijn vraag
Ik wil de ventilator in mijn toilet vervangen. De lamp en de ventilator zitten op dezelfde schakelaar. Ik wil graag weten of het elektra-schema wat ik gebruik goed is. Want de oude ventilator is gaan smelten aan de binnenzijde (pas na 15 jaar, en mogelijk komt er ook vocht vanuit buiten in de ventilator). Er was geen brand ontstaan, maar het zag er niet goed uit. Ik heb de dakdoorvoer extra gekit, en die is nu droog. Ik wil nu graag weten of de aansluiting goed is. De ventilator heeft een nadraaifunctie op timer, waardoor de ventilator permanent 230 V nodig heeft. Maar ik zou ook zonder die extra functie kunnen als het moet.

Bijgaand het schema zoals nog steeds is. Ik kan geen fout ontdekken, al kan ik de 125 V spanning tussen de zwarte (T) en de bruine draad (L) nog niet goed verklaren (ik denk dat het de spanning tussen de nuldraad en de fasedraad is minus de weerstand van de lamp ofzo -> als ik het peertje uit de lamp draai is er namelijk ook geen 125 V meer). Ook de 1,5 V tussen de nuldraad (blauw) en de schakeldraad (zwart) kan ik niet verklaren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr23uk3rfr0c6Y5rRQVDJfUgggE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owugSp8GRn61FWr0lvS87dsC.jpg?f=fotoalbum_large 8)7

NB: Bij het meten van de spanning was de lamp wel aangesloten, maar de ventilator niet aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jasmin op 05-08-2022 12:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Schema is goed.
En waar heb je mee gemeten? een multimeter is veel te gevoelig, die ziet een open verbinding als condensator en daardoor meet je 115V ;)
Met een duspol meet je dan toch echt 0V

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmin
keur0000 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:11:
Schema is goed.
En waar heb je mee gemeten? een multimeter is veel te gevoelig, die ziet een open verbinding als condensator en daardoor meet je 115V ;)
Met een duspol meet je dan toch echt 0V
Met een multimeter inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmin
En de 1,5 V tussen de nuldraad en de schakeldraad, hoe kan dat verklaard worden? Ligt dat ook aan de multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmin
Hoe kan de 1,5 V tussen de nuldraad en de schakeldraad verklaard worden? Ligt dat ook aan de multimeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Open verbinding, dus de schakelaar, is een condensator en die laat wisselspanning door. Het is maar heeeel weinig en dat ziet jouw multimeter ;)
Met een echte belasting er aan is er geen verschil.
Met een LED lamp bijvoorbeeld, die blijft "nagloeien" ondanks dat de schakelaar UIT staat, dus ook een condensator, en de LED lamp is ook heel gevoelig.

[ Voor 28% gewijzigd door keur0000 op 08-08-2022 09:17 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1