Gedeelde ongebruikte schoorsteen verwijderen - zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ88
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 20:06
Ha allen,

Mijn buurman wil zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen op zijn platte dak en heeft blijkbaar last van de (ongebruikte) gedeelde schoorsteen die op ons dak staat. Hierdoor komt hij twee "plekken te kort" voor zonnepanelen i.v.m. schaduw en wil deze dus graag verwijderen. Ik heb hier weinig zin in wegens lekkage-ervaringen uit het verleden, maar begrijp zijn wens. Zelf heb ik al zonnepanelen maar geen last van de schoorsteen aangezien deze voor mij op het westen staat. Verwijderen heeft voor mij dus totaal geen nut, maar wil wel akkoord gaan als het door een goed bedrijf gedaan wordt.

Zouden jullie echter meebetalen aan deze klus of is dit voor zijn rekening? Mijn buurman verhuurt het pand(meerdere, laat dit uw mening vooral niet beïnvloeden >:) ) dus ik verwacht dat het qua budget voor hem wel uitkomt, maar weet niet wat gebruikelijk is in deze situatie.

Vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 12:09
Ik zou zelf niet meebetalen. Zijn wens om het weg te halen zodat hij er voordeel uit kan halen terwijl het voor jou alleen maar extra regel werk is..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De buurman wil het.. Van jou hoeft het niet en jij hebt er geen voordeel uit.

Dus of laten staan die schoorsteen, of volledig door hem laten betalen met garantie dat enige schade herleidbaar naar deze werkzaamheden voor zijn rekening zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:04
Mooi als de buurman het wil betalen, en jij er akkoord mee gaat, maar het is jouw schoorsteen, dus jouw verantwoordelijkheid.

Maar hoeveel last heeft de buurman dan van die schaduw? Ik heb begrepen dat dat meestal wel meevalt. En ik denk dat de kosten voor het goed laten verwijderen ervan niet opwegen tegen het verlies door de schaduw. (Moet hij wel panelen in die schaduw leggen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 12:09
Truus01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:10:
Mooi als de buurman het wil betalen, en jij er akkoord mee gaat, maar het is jouw schoorsteen, dus jouw verantwoordelijkheid.

Maar hoeveel last heeft de buurman dan van die schaduw? Ik heb begrepen dat dat meestal wel meevalt. En ik denk dat de kosten voor het goed laten verwijderen ervan niet opwegen tegen het verlies door de schaduw. (Moet hij wel panelen in die schaduw leggen.)
Het is een gedeelde schoorsteen dus niet alleen van TS. Als de buurman hier volledig voor wilt betalen om het te laten verwijderen is dat geen slechte deal. Tenzij je lekkage krijgt want dan kunnen buren opeens vijanden worden van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EZ88
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 20:06
LED-Maniak schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:08:
De buurman wil het.. Van jou hoeft het niet en jij hebt er geen voordeel uit.

Dus of laten staan die schoorsteen, of volledig door hem laten betalen met garantie dat enige schade herleidbaar naar deze werkzaamheden voor zijn rekening zijn.
Ja helemaal mee eens, dit was ook mijn eerste idee maar twijfelde of ik nu een klootzak was of niet. Bedankt voor jullie reactie! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:15
Hier moet je zeker mee uitkijken en het is ook de vraag hoeveel er afgebroken wordt. Enkel het deel wat uitsteekt compleet verwijderen voor jullie beide tot onder het dak is niet heel problematisch. Wil jouw buurman echter zijn deel compleet tot in de huiskamer afbreken en is dat een gemetselde schoorsteen moet je wel uitkijken. Je kan last gaan krijgen van scheuren in je muren zeker als het een relatief oud huis is met houten vloeren en ik spreek hierbij uit ervaring helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:44

Pazo

Mroaw?

Afgezien van het ongemak (de sloop / herstelwerkzaamheden) en kans op lekkage in de toekomst, weegt het op tegen de kosten ervan voor je buurman?

Voorbeeld van mij, van 16 juli jongstleden, volledig wolkeloze / zonovergoten dag. Ik mis ca 300Wh op het paneel naast de schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWwXadRAlMng_Lg9KQ5z08s_eYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d0298PJbnCXwWxGfKzQyhZ6m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS7Y9O9HqE50qwUEhg0zGhsxSKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8XDwNiwV3ZythaTJsEhB4oZ3.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 12:23

ericplan

5180 Wp PV

EZ88 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:16:
[...]
Ja helemaal mee eens, dit was ook mijn eerste idee maar twijfelde of ik nu een klootzak was of niet. Bedankt voor jullie reactie! :)
Het kan zijn dat je nu benedendaks grotere kamers kan maken en meer woonoppervlak hebt/krijgt. Dat geeft weer een hogere verkoopwaarde.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

EZ88 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:06:
Ha allen,

Mijn buurman wil zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen op zijn platte dak en heeft blijkbaar last van de (ongebruikte) gedeelde schoorsteen die op ons dak staat. Hierdoor komt hij twee "plekken te kort" voor zonnepanelen i.v.m. schaduw en wil deze dus graag verwijderen. Ik heb hier weinig zin in wegens lekkage-ervaringen uit het verleden, maar begrijp zijn wens. Zelf heb ik al zonnepanelen maar geen last van de schoorsteen aangezien deze voor mij op het westen staat. Verwijderen heeft voor mij dus totaal geen nut, maar wil wel akkoord gaan als het door een goed bedrijf gedaan wordt.

Zouden jullie echter meebetalen aan deze klus of is dit voor zijn rekening? Mijn buurman verhuurt het pand(meerdere, laat dit uw mening vooral niet beïnvloeden >:) ) dus ik verwacht dat het qua budget voor hem wel uitkomt, maar weet niet wat gebruikelijk is in deze situatie.

Vriendelijke groet,
Huisjesmelker dus. Lekker zelf laten dokken, jij hebt geen belang. Wellicht wil je zelfs later de schoorsteen nog eens hergebruiken? >:)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 23:14
en wat als jij nu later een openhaard of palletkachel wil? rookkannaal zit er nu...dan niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 13:44

Pazo

Mroaw?

Als het een stenen schoorsteen is, zou je deze misschien ook kunnen afbreken tot de laatste laag stenen en dan afdichten. Heb je geen schaduw meer, blijft de dakconstructie en rookkanaal intact dus zou het in de toekomst ook weer opgebouwd kunnen worden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:34
idef1x schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:44:
en wat als jij nu later een openhaard of palletkachel wil? rookkannaal zit er nu...dan niet meer
Andersom zijn schoorstenen vaak een bron van problemen in de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
Rukapul schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:12:
[...]

Andersom zijn schoorstenen vaak een bron van problemen in de toekomst.
Dit. Als administrateur van een vve met 20 appartementen (woon er zelf overigens niet meer, maar dat terzijde) gebouwd in de jaren ‘50 met veel schoorstenen kan ik je zeggen dat we de afgelopen 10 jaar enorm veel ellende hebben gehad met lekkages bij schoorstenen. Als je hem niet nodig hebt, er geen esthetische reden is om hem te behouden en de buurman wil er voor betalen om hem (deugdelijk) te verwijderen dan zeg ik: doen!

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:24
Kunt het toch ook op die manier direct met de buurman bespreken? Recht voor z'n raap en eerlijk.

- jij hebt er nu geen hinder van en ook geen voordeel van als het weggehaald wordt
- weghalen kost geld en gedoe, dus voor jou eigenlijk alleen nadelen
- je snapt zijn motivatie wel om die schoorsteen weg te willen hebben, en zeker als hij geen functie meer heeft wil je best in oplossingen denken

"Buurman, hoe had je dit dan in gedachten? Want voor mij hoeft het eigenlijk niet, maar ik wil jou ook niet in de weg zitten met een schoorsteen die ik toch niet gebruik..."

Buurman geeft antwoord en jij weegt dat af.
Opgelost.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1