Excel Power Query-editor als functie gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Brekeveld
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-02 20:13
Hallo mede tweakers,

Mijn vraag
Door middel van gegevens import wil ik bij een aantal medewerkers de afdeling veranderen dmv power query. Met als doel een dashboard te ontwerpen. In Excel zou ik dan de als functie gebruiken.

=ALS(OF(A2="Medewerker 1";A2="Medewerker 3");"KANT";B2)

(Zie voorbeeld bestand)

Nu ben ik nieuw in het power query gebied, op welke manier kan ik bovenstaand ontwerpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Microsoft® Excel® voor Microsoft 365 MSO (Versie 2206 Build 16.0.15330.20260) 64 bits

Wat heb ik geprobeerd
Er is een functie "Voorwaardelijke kolom toevoegen" Alleen kan ik hier niet refereren naar cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIqZB4FOgu7PV2vLA9a7UHFj-PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvmwZbNrP90D8xPuo9YO4UqR.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via J.Brekeveld op 05-08-2022 20:22)

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-09 20:07
Dit zou je op onderstaande manier kunnen doen met Voorwaardelijke kolom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKxMzZsd-iQfOmqVbZcTCc_qrOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3GtMklcSmuIgXPMO1WLDua2X.png?f=fotoalbum_large

Overigens zou ik meteen aanleren om zelf de M code te schrijven voor IF-statements. Je bent dan meteen veel flexibeler dan het standaard scherm. Dit kun je doen met Aangepast kolom. De syntax is iets anders dan in Excel maar de logica is hetzelfde. Let er wel op dat je functies alleen maar in kleine letters kan schrijven.

code:
1
if [Naam] = "Medewerker 1" or [Naam] = "Medewerker 3" then "KANT" else [Afdeling]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kan niet naar een cel verwijzen, alleen naar een kolom. De cel op de betreffende regel wordt dan gebruikt.

Dus in jouw geval iets van:
code:
1
=ALS(OF([@Naam]="Medewerker 1";[@Naam]="Medewerker 3");"KANT";[@Afdeling])

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Plumo
Dit zou je op onderstaande manier kunnen doen met Voorwaardelijke kolom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKxMzZsd-iQfOmqVbZcTCc_qrOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3GtMklcSmuIgXPMO1WLDua2X.png?f=fotoalbum_large

Overigens zou ik meteen aanleren om zelf de M code te schrijven voor IF-statements. Je bent dan meteen veel flexibeler dan het standaard scherm. Dit kun je doen met Aangepast kolom. De syntax is iets anders dan in Excel maar de logica is hetzelfde. Let er wel op dat je functies alleen maar in kleine letters kan schrijven.

code:
1
if [Naam] = "Medewerker 1" or [Naam] = "Medewerker 3" then "KANT" else [Afdeling]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:46
@Plumo heeft een prima antwoord gegeven.

Als HR data analyst stel ik me wel de vraag waarom je op persoonbasis de afdeling wil wijzigen in je rapportage? Doe je dat dan niet beter in je brondata/HRIS? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:09

Tazzios

..

Ik zou de uitzonderingen in een aparte tabel zetten waar je vervolgens in zoek(vert.zoeken) i.p.v. de namen in de formule te zetten en bij elke export bij de medewerkers de juiste afdeling te moeten neerzetten.
Je kun dan je bron tabel gebruiken met 1 extra kolom om de afdeling goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Brekeveld
perfect dankjewel voor jullie bijdrage,

=@Teun_2 inderdaad, dat moet ook in de bron worden gewijzigd, maar daar zit ik met een discussie punt met de huidige zittende directie :) Vandaar mijn eigen dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Brekeveld
is er ook een kleine vragen thread ? anders blijf ik nieuwe topics opnenen,

Nu heb ik binnen de If functie 1 met 2 voorwaardes, er zijn geen syntax fouten, maar ik krijg wel een rij met (bijna ) alleen maar errors

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxJ9H9eB2EwpipJttHRsvgDYPlY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cJqL5IIRkVesiSb8hRRJfrEI.jpg?f=user_large

waar ga ik nou de mist in ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Bij [naam] ipv [Naam]?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
J.Brekeveld schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:42:
is er ook een kleine vragen thread ? anders blijf ik nieuwe topics opnenen,

Nu heb ik binnen de If functie 1 met 2 voorwaardes, er zijn geen syntax fouten, maar ik krijg wel een rij met (bijna ) alleen maar errors

[Afbeelding]

waar ga ik nou de mist in ?
Ik zou eens die losse datum voorwaarde eens als nieuwe tijdelijke voorwaardelijke kolom testen. Dan kun je kijken welke code er uit komt. Volgens mij mis je iets van #date(7-3-2022).

Weet je zeker dat je or wilt gebruiken? Volgens mij begint het normaal met each if en vervolgens else if en eindigt de syntax met else. Ik zou die losse voorwaarden eens in elkaar knutselen zoals @Plumo dat heeft gedaan (zie afbeelding).

[ Voor 13% gewijzigd door tdn135 op 07-08-2022 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plumo
Je moet inderdaad #date(2022,7,3) gebruiken en controleren of je Datum-kolom wel het juiste gegevenstype heeft (Datum dus).
Pagina: 1