Vraag

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:41
Mijn vraag
Is het mogelijk om een raid6 dat is aangemaakt in op een qnap en ook gecrashed is te rebuilden/repairen extern in een ander systeem. Ik vertrouw de qnap niet want het is al een paar keer gebeurd dat er een schijf was verdwenen of digitaal van plaats is veranderd

Relevante software en hardware die ik gebruik
4x pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB dat dus in software raid 6

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
een aantal jaar geleden geprobeerd met en linux recovery os (weet de naam niet meer) maar dat werkte voor mij niet, omdat ik een step by step guide nodig heb.

Ook geprobeerd om via windows terug tehalen via een Linux/Windows tool maar dat was ook geen success

Ik zien al de partities op de schijven maar het moet terug 1 worden zodat ik de resterende data er af kan halen.

Op 2 schijven zijn de EXT4 partitie details verdwenen. Het OS ziet de partities en data maar weet niet wat het ermee moet doen.

Iemand een goede step by step om een Linux raid 6 terug te halen.

Ow als iemand weet hoe je van die 4 schijven een backup kunt maken naar 1 schijf, maar toch als 4 schijven in Linux mag je dat ook altijd laten weten :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt er ook een beetje aan welke techniek QNAP gebruikt om de array te bouwen.

Gezien het EXT4 is verwacht ik dat het onder water standaard Linux mdadm is, dus het bouwen van de array zal dan op een Linux machine moeten gebeuren.

De vraag gaat zijn of je de array kunt importeren en mounten, dan kun je daarna redelijk easy de data eraf trekken. Met maximaal 2 schijven uitval is de array nog te redden normaliter.

Een echt stappenplan wordt lastig omdat zaken als schijfletters e.d. verschillen per configuratie.

I reject your reality and substitute my own

• Damic
Ja qnap is gewoon linux met support :)

Euhm array importen moeten die dan in volgorde zitten?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik zou momenteel niets met die schijven doen in andere systemen, als je wil experimenteren. Clone dan de bestaande (werkende) disks eerst en ga experimenteren met de clones op een linux systeem.

Anders zou ik het volgende doen: Clone de disks alsnog, rebuild in de Qnap. Vertrouw je deze niet meer? Direct na de rebuild de data van de array halen en de Qnap (en eventuele disks die je niet meer vertrouwd) simpelweg uitfaseren.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Damic
QNAP kan ze niet meer rebuilden, enigste optie was toen een wipe.

Kun je 4 schijven clonen naar 1 schijf? * Damic gaat eens zoeken.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Dat laatste lijkt mij niet. immers heeft iedere schijf volgens mij zijn eigen partitie tabel e.d.
Wij gebruiken voor dit soort zaken eigenlijk altijd dezelfde grootte schijven, en wanneer mogelijk zelfs hetzelfde type tot aan de firmware aan toe.

Misschien dat bijv. deze topics je kan helpen, er lijken wat mensen succes te hebben, maar uiteraard geen garanties en ymmv ;)

Als de data echt belangrijk is, schakel een expert in!

https://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=25&t=143408
https://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=160406
https://alex3305.github.i...homelab/qnap-linux-mount/

[Voor 42% gewijzigd door Dennism op 05-08-2022 12:13]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Damic

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:32
Qnap is gewoon Linux en gebruikt mdadm voor Raid.
Volgorde van disken is niet belangrijk, mdadm schrijft op de disken zelf waar ze in een raidset thuishoren.
Driveletters is uiteraard ook iets wat onder Linux niet bestaat.

Wel zal Qnap vermoedelijk net als Synology op elke disk een systeem partitie op elke disk hebben staat in een raid 1 set met elkaar.
En er zal ook wel een swap partitie op elke disk staan.

Kortom hang de disken aan een linux systeem, installeer mdadm erop en gebruik die om de disken te bekijken en te mounten.
Heb je geen Linux systeem, dan kun je op een PC het "Linux subsystem for Windows" installeren.

Overigens is het onwaarschijnlijk dat het probleem bij de Qnap ligt, maar gewoon in een of meerdere disken.
Als het een Qnap probleem is zou ik de voeding verdenken, als er iets anders defect is krijg je meestal andere sympthomen.

[Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 05-08-2022 13:36]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:59
Damic schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:57:
QNAP kan ze niet meer rebuilden, enigste optie was toen een wipe.

Kun je 4 schijven clonen naar 1 schijf? * Damic gaat eens zoeken.
je hebt tools als freeraidrecovery.com die arrays de-stripen en naar een enkele disk schrijven, die daarvoor natuurlijk groot genoeg moet zijn.

Joep

• Damic
@Ben(V) had daar in den tijd een goedkoop dell pc voor gekocht, maar ondertussen kan ik daar de 1950X voor gebruiken.

Ik had in den tijd al gezien dat er meerdere partities aanwezig zijn en alleen de ext4 data partitie was geraakt. Heb juist MDADM geprobeerd en hij ziet de 4 schijven als 4 arrays :(

1 van de 4 schijven (fdisk -l):

Great schijven raid sets hebben gezopen:

:+ :9B

De 4 arrays, dat er 1 moet worden.

@Stanton dat is interessant, moet ik alleen terug naar Windows (is maar ssd insteken en rebooten)

[Voor 9% gewijzigd door Damic op 05-08-2022 17:52]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:32
Dat zijn geen schijven, dat zijn raid sets die opgebouwd zijn uit parties op schijven.
https://gist.github.com/plepe/52ecc9f18efb32c68d18

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Damic
Stanton schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

je hebt tools als freeraidrecovery.com die arrays de-stripen en naar een enkele disk schrijven, die daarvoor natuurlijk groot genoeg moet zijn.
Ik heb deze tool geprobeerd en kon de raid schijven in volgorde zetten en kon dan een image ervan maken. Maar als ik die dan in de andere tool laad dan doet ie het niet want vind niets terug. Oook in ubuntu wilt ie de image niet mounten (no partitions found).

Ik heb dan maar als laatste nog eens de nas genomen de schijven erin gestoken en in het begin deed schijf 3 niets en het warning ledje pinkte

Maar sinds daarstraks alles terug groen

Nu 1 groot probleem, wat waren mijn logins |:( 8)7 :X

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:16
gewoon het reset knopje indrukken (3sec ?) tot de eerste piep en je hebt weer het standaard admin account.

[Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 12-08-2022 21:40]

• Damic
@peter-rm ben je dan ook je raid niet kwijt?

Blijkbaar niet https://www.qnap.com/en/h...-can-i-reset-the-password

[Voor 60% gewijzigd door Damic op 12-08-2022 21:43]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:16
als je de resetknop langer indrukt tot de 2e piep gaat alles naar default instelling en ben je wel de data kwijt

• Damic
En zoals gewoonlijk gaat er iets mis want de mijne piept niet en paswoord word niet gereset }:|

• Damic
Na nog wat paswoorden te proberen was ik de shell geraakt en probeerde ik terug op de web interface en jawel BEELD *O* alleen de R6 is unmounted.

En great
[~] # parted -l
Model: TOSHIBA DT01ACA300 (scsi)
Disk /dev/sda: 3001GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: gpt

Number Start End Size File system Name Flags
1 20.5kB 543MB 543MB ext3 primary
2 543MB 1086MB 543MB linux-swap(v1) primary
3 1086MB 3000GB 2999GB primary
4 3000GB 3001GB 510MB ext3 primary

Disk /dev/sdb: 3001GB

Disk /dev/sdc: 3001GB

Disk /dev/sdd: 3001GB

Error: partition length of 11714790144 sectors exceeds the
loop-partition-table-imposed maximum of -14190808169185281

Model: Unknown (unknown)
Disk /dev/md5: 543MB
Partition Table: loop

Number Start End Size File system Flags
1 0.00B 543MB 543MB linux-swap(v1)

Model: Unknown (unknown)
Disk /dev/md9: 543MB
Partition Table: loop

Number Start End Size File system Flags
1 0.00B 543MB 543MB ext3
Great nu zijn de 4 fileysteme partities van de R6 niet meer gekend QNAP you suck

[Voor 89% gewijzigd door Damic op 14-08-2022 21:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee