Probleem met PSU als 12volt voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-07 16:01
Beste tweaker, ik heb een Seasonic B12 BC-850 80 PLUS Brons PSU omgebouwd zodat ik hem kan gebruiken als 12 volt voeding: nu heb ik dit wel vaker gedaan dus dacht ik, makkie!

Nou het was ook niet zo lastig, alle gele en zwarte draden apart. Het groene kabeltje doorverbinden met een zwarte. En dan kabels die je niet gebruikt netjes aftapen. Dat ging allemaal goed, en het werkt ook. Want ik heb hem al even gebruikt voor het testen van een auto versterker. Alleen zodra ik de switch (de switch die standaard op de psu zit, niet een zelf gemaakte) uitzet. Gaat de psu niet uit. Hij begint te tikken en valt steeds net niet uit, tenminste zo lijkt het dan.

Ik heb een voltmetertje ingebouwt, hiervoor heb ik geslepen met een dremeltje in het aluminium. Ik heb vervolgens het slijpsel met perslucht allemaal uit de psu geblasen. Op het voltmetertje zie je het voltage schommelen tussen de 5 en de 10 met de switch op “off”. Nou ik hem weer open gemaakt, alles nagekeken. En alles waar ik aan had gezeten zat nog goed.

Zou de switch misschien stuk zijn? De voeding is gloednieuw… ik durf hem eigenlijk niet meer aan te zetten om een filmpje te maken. Als de switch op off staat krijgt de voeding toch onmogelijk stroom (als het werkt).

Hier nog even een fototje van mijn creatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1wVBqX6YXG3vmE9r5L65zumTWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaSLoSUac59JdCbIc8cG9UyL.jpg?f=fotoalbum_large
Buiten op een tuinstoel, want de eerste keer starten wilde ik niet binnen doen:)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Voedingen hebben nog wel eens dat naar een connectorpin in het voederbord 2 draden gaan, dan is de 2e draad een sense-draad.
Die worden gebruikt om de spanningsval van de draden te compenseren.

Wellicht moet je die ook doorverbinden, in de voeding, daar zou hij een storing op kunnen geven.

Welke dat is en op welke spanning hij zit wordt moeilijk als het allemaal afgeknipt is, meestal zit er 1 op de 3.3v, maar heb er ook al wel 's een op de 12V cpu aansluiting gezien.

Verder zit er een 5V standby spanning in de voeding ergens, misschien maakt de afgeknipte draad daarvan ergens sluiting?

Edit:
Maar inderdaad op de ingebouwde switch zou hij helemaal uit moeten gaan, misschien is die switch kapot of zit het ontstoorcircuit voor de switch en is daar iets in kapot.

[ Voor 13% gewijzigd door SA007 op 05-08-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
SA007 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:03:
Voedingen hebben nog wel eens dat naar een connectorpin in het voederbord 2 draden gaan, dan is de 2e draad een sense-draad.

Wellicht moet je die ook doorverbinden, in de voeding, daar zou hij een storing op kunnen geven.

Welke dat is en op welke spanning hij zit wordt moeilijk als het allemaal afgeknipt is, meestal zit er 1 op de 3.3v, maar heb er ook al wel 's een op de 12V cpu aansluiting gezien.

Verder zit er een 5V standby spanning in de voeding ergens, misschien maakt de afgeknipte draad daarvan ergens sluiting?

Edit:
Maar inderdaad op de ingebouwde switch zou hij helemaal uit moeten gaan, misschien is die switch kapot of zit het ontstoorcircuit voor de switch en is daar iets in kapot.
Bedankt voor je reactie! Ik ben morgen weer thuis dan ga ik de psu weer even open maken. Ik zal de switch nakijken als deze er makkelijk uitgaat.

Toch apart dat hij het perfect deed op aanstand. Het zou natuurlijk kunnen dat er een 3v of 5v sluiting maakt. Maar de psu zou daar wel beveiligd tegen moeten zijn.

Ik zal morgen wat laten weten:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 21:38
Daar zat ik ook aan te denken ... maar bij het missen daarvan zou ik verwachten dat de beveiliging in de voeding meteen tript.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300

Edit:
Nou ik heb hem nog even geopend vandaag, bij de switch zitten alle draden mooi vast. Nu zitten er wel blauwe bolletjes (ik weet niet wat het zijn) op de C14 stekker. Deze verbinden buiten de switch wel de 3 aansluitingen van de C14 stekker door.

Het ene bolletje zit op de + en ground. En de ander op de - en ground. Nu lijkt het mij dat ze er niet voor niks zitten en dat dit dus niet het probleem kan zijn. Maar dit is het enigste wat mij opviel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZYWec_zL6UY9PcZ3UQEzLrLJSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZSoA4WlHdVz9AfQWVOTB14j.jpg?f=fotoalbum_large

Oh er zit nog wat op de + en - van de C14 stekker. Ik heb hier nog een foto van gemaakt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHjTTrTaH1Nk_fPOPnOIyU_GRmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hfgGclpJjePXPUYtn80Bi5P.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien erg doorgedacht, maar is het mogelijk dat er stroom door een van deze onderdelen heen loopt. Waardoor het lijkt alsof de switch niet werkt?

Nu heb ik helaas mijn oude psu niet meer, maar ik heb wel een foto van een ouder model psu;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dNGl0s6iI3v4XtH03dp0_P-Nh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QeMzV46f15SbHel0YAFdh0w.jpg?f=fotoalbum_large
Deze lijkt erg op mijn oude als ik naar de aansluitingen van de C14 stekker kijk. Hier zit helemaal niks op, alleen draden van +, - en ground.

Waarom zitten er bij mij nog 3 extra onderdelen op? Alsnog moet alles na al deze onderdelen langs de switch. Dus snap ik nogsteeds niet waarom hij niet uitgaat.

[ Voor 30% gewijzigd door dnh300 op 08-08-2022 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op de 220v stekker zit geen plu en een min maar een fase en een nul.
Die blauwe dingen zijn gewoon condensatoren als een deel van het netfilter en zullen ook zeker niet het probleem van je aan/uit geknipper zijn.

Ik neem aan dat de switch die standaard in de voeding zit gewoon de 220v schakelt?
Zit er over die switch nog een condensator? dan zal je die eens moeten verwijderen, zit er niets zou ik de schakelaar verdenken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
memphis schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:24:
Op de 220v stekker zit geen plu en een min maar een fase en een nul.
Die blauwe dingen zijn gewoon condensatoren als een deel van het netfilter en zullen ook zeker niet het probleem van je aan/uit geknipper zijn.

Ik neem aan dat de switch die standaard in de voeding zit gewoon de 220v schakelt?
Zit er over die switch nog een condensator? dan zal je die eens moeten verwijderen, zit er niets zou ik de schakelaar verdenken.
Op de switch zit verder niks, alleen twee draden. Ik ga de switch straks doormeten als het goed is kan ik een volt meter lenen. Ik heb het aangedurft om de psu nog eens aan te zetten en een filmpje te maken.

Nu ik hem nog eens aan heb gehad zie ik dat ik het probleem verkeerd heb beschreven, de psu springt niet aan en uit. Alleen leek dat zo omdat de voltmeter nog even stroom krijgt van de condensatoren (denk ik). En gisteren heb ik hem meteen uit de stekker getrokken dus had ik niet door dat de klikjes dezelfde stille tussenpozen hadden.

YouTube: Modded PSU ticking problem

Het klikken klinkt niet gek of slecht, alsof het door vonken komt. De fan en voltmeter gaan uit. Alleen blijft er dus iets klikken. Misschien kunnen jullie het verklaren. Ik heb wel dit gevonden: Wikipedia: Inrush current limiter en ik denk zomaar eens dat dit het kan zijn. Misschien omdat ik eraan geknutseld heb dat het door blijft klikken.

Meer mensen hebben er last van dat ze een klik horen bij het aan/uit zetten van nieuwere psu’s.

Nog wat interessants gevonden:
Newer PSUs do this because you have a relay that essentially switches power from the +5VSB to the normal +5V between the off and on modes of the PSU.

[ Voor 33% gewijzigd door dnh300 op 08-08-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarschijnlijk als je er een belasting aan hangt is het weg. Wat je nu ziet is mogelijk het langzaam ontladen van de elko's waardoor de voeding door de langzaam dalende spanning van slag raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
memphis schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:17:
Waarschijnlijk als je er een belasting aan hangt is het weg. Wat je nu ziet is mogelijk het langzaam ontladen van de elko's waardoor de voeding door de langzaam dalende spanning van slag raakt.
Ik zal het proberen met een auto versterker, is het schadelijk om hem zonder belasting uit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zou niet schadelijk moeten zijn maar veel PC voedingen zien graag een belasting op de 5v, als je ook kijkt naar dergelijke projecten online proppen ze er meestal een weerstand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
memphis schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:23:
Zou niet schadelijk moeten zijn maar veel PC voedingen zien graag een belasting op de 5v, als je ook kijkt naar dergelijke projecten online proppen ze er meestal een weerstand in.
Ik kan een beetje solderen, maar ik heb de 5volt kabels niet afgeknipt maar echt waar ze aan het bord gesoldeerd waren losgehaald. Dat word een lastig klusje voor mij om er een weerstandje aan te maken. Als het niet schadelijk is laat ik het voor nu even zo. Ik weet nu al dat ik overal tin ga knoeien:)

Nog een vraagje, ik weet niet of deze psu een regelbare ventilator heeft. Maar nu ik deze psu heb omgebouwd. Gaat deze dan nog wel harder draaien zo nodig? Hij draait nu gewoon maar volgensmij helemaal niet hard.

Hmm apart, geen klikjes meer bij het aan en uit zetten. (Zonder dat ik iets heb aangesloten). Alleen een klikje bij het uitzetten. Probleem heeft zich vanzelf opgelost?? :)

[ Voor 9% gewijzigd door dnh300 op 08-08-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De ventilator zal wel een eigen temperatuur regeling kennen dus zal wel gewoon zo blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnh300
memphis schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:44:
De ventilator zal wel een eigen temperatuur regeling kennen dus zal wel gewoon zo blijven werken.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassekeNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 14:50
als je ook kijkt naar dergelijke projecten online proppen ze er meestal een weerstand in.
En meestal ook een stevige weerstand, ca 10 à 20 ohm en 10 watt

• dnh300
bassekeNL schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

En meestal ook een stevige weerstand, ca 10 à 20 ohm en 10 watt
Ik kan het nog eens proberen, heb toevallig 10watt weerstandjes liggen voor knipperlampen. Weet alleen niet hoeveel ohm deze zijn.

Maar het probleem waarvoor ik het topic maakte is opgelost:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het vermogen is een bijkomstige zaak, het gaar om de weerstandwaarde, een belasting van minimaal 1A is vaak wel wenselijk dus iets van 4.7Ohm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassekeNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 14:50
Het vermogen is een bijkomstige zaak, het gaar om de weerstandwaarde, een belasting van minimaal 1A is vaak wel wenselijk dus iets van 4.7Ohm.
5V x 1A is 5 watt die je moet handelen. Dus een standaard 4.7 Ohm 1/4W weerstandje gaat daar niet tegen kunnen.

Overigens is het voor veel voedingen niet nodig om 1A te snoepen.
Pagina: 1