Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software voor plaatsen zonneboiler en PV op dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik ben een huis aan het renoveren waar er zowel een zonneboiler komt als zonnepanelen, en ik probeer te bepalen waar ik alles kwijt kan (de zonneboiler ga ik zelf plaatsen, voor de zonnepanelen komt er nog een bedrijf langs).

Ik vroeg me af of er websites zijn die het toelaten om beide types tegelijk te modelleren op een dak, want voor zover ik kan zien kan dit bijv. niet met SolarEdge Designer...

Zijn er mensen die beiden al tegelijk op een dak hebben geplaatst en hiervoor zelf een plan uitgewerkt hebben?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Een heel groot custom paneel invoeren in PV ontwerp software?

Maar ik zou de zonneboiler achterwege laten en gewoon PV leggen. Je kunt in de zomer niks met de enorme bak warmte, in de winter doet het niets.

PV levert terug als je niet gebruikt.
Je hebt toch alternatieve SWW verwarming nodig. Warmtepomp (boiler) uit PV stroom haalt ongeveer gelijk effectief rendement.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• azerty
Laten we zeggen dat het niet meer mogelijk is om de zonneboiler nog af te zeggen, die handel is al besteld :+

Custom paneel had ik bijv. nog niet gezien in SolarEdge (maar misschien kan het wel), ga dan maar eens rondneuzen of andere design tools die optie aanbieden...

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-10 21:51
ik heb ook 32 zonnepanelen en 2x 24 heatpipes (zonnecollector).
vanaf maart t/m eind oktober kan ik heerlijk douchen en word het water ook gebruikt voor de vloerverwarming (eigen concept met mengventielen en solenoids aangestuurd door plc).
(1000l buffervat met een rvs spiraal voor sww en een apparte 200l hygienne vat met 1 spiraal waar ook glycol van de heatpipes doorheen gaat).

rendement van een zonneboiler (vooral de heatpipes) word volgens mij nogal onderschat :P

• azerty
Ik denk dat de discussie over wel/niet zonnecollectoren voor dit topic niet noodzakelijk nodig is, maar bedankt voor het melden @tha- :)

Ik heb gisteren uiteindelijk via SunnyBoy Web een plan opgesteld, maar wel met een workaround (dat ik daar nog niet eerder op gedacht had):

- Eerst het huis gemodelleerd (zo goed als, het is een speciaal geval van daktype wat niet in de lijst staat, dus een paar shortcuts genomen)
- Dan de "echte" niet-bruikbare zones aangeduid
- Dan een custom paneel x 3 (het zijn 3 zonnecollectoren) geplaatst
- Die zone dan ook als niet bruikbaar getekend
- Dan de gewone zonnepanelen erin gelegd.

Resultaat is dat ik nu (mits de afmetingen goed gerekend zijn, ga ik zelf nog eens op het dak nameten) weet waar ik de collectoren kan leggen en dus aan de zonnepanelenboer moet zeggen ruimte vrij te houden.

Mocht er ergens software bestaan die ze allebei tesamen (of 2 types panelen accepteert op 1 dakhelft), dan hou ik me aanbevolen om het nog eens na te kijken :)