Red Cedar gevelbekleding verkleurt extreem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:16
Vorig jaar rond deze tijd hebben wij Red Cedar gevelbekleding aan letten brengen aan ons huis. Er werd ons verteld dat het na loop van tijd zou vergrijzen van een levendige kleur naar oud grijs. Dit gebeurd voor een groot deel ook wel echter in de dagkanten waar de kozijnen zitten verkleurt het naar donkerrood naar bijna zwart. Het ziet er echt enorm lelijk uit. Hoe kan dit? Doordat het hout op deze plek op een of andere manier constant nat is? Verroeste spijkers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhBxlWQuEvGH4tX95LUE63c-wt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBuVyQuzl9iwojmxK6CrPg6G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dat is omdat daar weinig/minder water en zon komt. Die kanten hebben dus minder "last" van vergrijzing.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Jellabie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:57:
Dat is omdat daar weinig/minder water en zon komt. Die kanten hebben dus minder "last" van vergrijzing.
Maar ze vergrijzen juist niet maar worden juist heel donker bruin. Dit was niet de kleur toen het hout op de gevel kwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:09
Bij mijn red cedar hielp een schrobbeurt om alles weer wat egaler qua look te krijgen. Zat op sommige plekken best wat zwart vuil.

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 20:04
Dit ziet er normaal uit voor een gedeelte wat minder water krijgt en langzamer/niet verweerd.
Bij aanbrengen van hout wordt geadviseerd dit op dezelfde hoek/belasting/blootstelling te doen, anders krijg je bovenstaand beeld. Met het hout is niets mis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sunri5e schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:34:
Vorig jaar rond deze tijd hebben wij Red Cedar gevelbekleding aan letten brengen aan ons huis. Er werd ons verteld dat het na loop van tijd zou vergrijzen van een levendige kleur naar oud grijs. Dit gebeurd voor een groot deel ook wel echter in de dagkanten waar de kozijnen zitten verkleurt het naar donkerrood naar bijna zwart. Het ziet er echt enorm lelijk uit. Hoe kan dit? Doordat het hout op deze plek op een of andere manier constant nat is? Verroeste spijkers?

[Afbeelding]
Als dat zo gemonteerd is door een professional had ik het opnieuw laten doen. Die spijkers zitten veel te diep 8)7

En waarom zitten er aan de linkerkant van elk plankje ook nog twee gaatjes? Toch niet getackered hopelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 04-08-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wolly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Als dat zo gemonteerd is door een professional had ik het opnieuw laten doen. Die spijkers zitten veel te diep 8)7

En waarom zitten er aan de linkerkant van elk plankje ook nog twee gaatjes? Toch niet getackered hopelijk?
Aangebracht door een professional idd. Wat kan er met dat getackerde gebeuren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sunri5e schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:22:
[...]

Lees dit document maar eens goed door, daar staat ook de reden van de ongelijkmatige verkleuring in (en de oplossing)
De geprofileerde houten delen worden op de regels bevestigd met roestvaststalen ringnagels of schroeven (lenskop of bolkop). Nagels en schroeven van andere metalen kunnen zwarte strepen geven. Nieten of T-nagels zijn niet toegestaan. Let erop dat de koppen van de nagels of schroeven op het oppervlak van het houten deel blijven liggen. Ze in het oppervlak drijven beschadigt het hout. Dit kan houtaantasting en vervuiling tot gevolg hebben. Ten slotte zijn de details van doorslaggevend belang voor een duurzaam en fraai resultaat.
Dakoverstekken en dergelijke beschermen afgewerkt hout goed, maar zijn af te raden bij een gevelbekleding die men wil laten vergrijzen. Men kan in deze gevallen beter kiezen voor en afwerking met een beitssysteem dat de gewenste (zilver)grijze kleur geeft. De ervaring leert dat de vergrijzing in een boomrijke omgeving en op de noordzijde van gebouwen zelden fraai verloopt. Hoewel ook lariks wel eens onafgewerkt wordt toegepast, adviseert Centrum Hout lariks te verduurzamen of minimaal rondom te voorzien van een semi-transparante beits.
Het lijkt er trouwens op dat het hout in verstek is gezaagd op die hoeken en met die nietjes aan elkaar is bevestigd ?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bvztvT7D/screenshot-267.png
https://hansklanker.nl/houten-gevelbekleding.html

Zijn de spijkers overal aan je gevel zo diep erin geslagen?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 05-08-2022 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik zie trouwens dat je al op de hoogte was van het broddelwerk nivo van je aannemer dus ik zal erover ophouden O-)

Sunri5e in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:11
Sunri5e schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:22:
[...]

"Professional" zullen we het maar noemen dan. Aan de afgesplinterde kopse kanten te zien ook gezaagd met een lomp ruwbouw zaagblad waarschijnlijk (want da's lekker snel..).

Als je hout wilt verouderen kun je azijn (+ staalwol) gebruiken.Je wilt namelijk het oxidatieproces versnellen. Op Google zijn genoeg voorbeelden te vinden hoe dit in z'n werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

Lees dit document maar eens goed door, daar staat ook de reden van de ongelijkmatige verkleuring in (en de oplossing)

[...]

[...]

Het lijkt er trouwens op dat het hout in verstek is gezaagd op die hoeken en met die nietjes aan elkaar is bevestigd ?

[Afbeelding]
https://hansklanker.nl/houten-gevelbekleding.html

Zijn de spijkers overal aan je gevel zo diep erin geslagen?
Ja de bolkopspijkers zijn er overal zie diep ingeslagen. Dat zou dus mogelijk het probleem kunnen zijn van deze verkleuring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 15:58
Sunri5e schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Ja de bolkopspijkers zijn er overal zie diep ingeslagen. Dat zou dus mogelijk het probleem kunnen zijn van deze verkleuring?
Verkleuring komt niet door de diepte van de bolkopspijkers. Dat van die spijkers is een apart 'probleem', het is simpelweg niet netjes gedaan en doordat ze zo diep liggen kan er water in de gaten blijven staan, wat slecht is voor het hout. Verkleuring komt door het weer, vooral zonlicht en water. Het hout dat hier minder last van heeft (dus weinig zonlicht en verdere invloeden van het weer) verkleurt anders of minder snel dan hout dat grote delen van de dag vol in de zon staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sunri5e schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Nee, dat spijkerverhaal gaat je uiteindelijk meer problemen opleveren dan een kleurverschil.

Maar zoals ik al zei, je bent ervan op de hoogte gezien de reacties in het andere topic dus hopelijk ben je er financieel met je aannemer uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Komt idd door ongelijke invloed van de weerselementen. hoewel het waarschijnlijk nog wel wat naar elkaar toe zal trekken is dit het probleem van vergrijzen. zelfs als de details goed zijn uitgedacht om egale vergrijzing te bevorderen kan je er doorgaans niet met je neus bovenop zitten.. (let maar op al die referentie foto's die zijn van meters afstand genomen of een geselecteerd stukje hout voor de foto.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Nee, dat spijkerverhaal gaat je uiteindelijk meer problemen opleveren dan een kleurverschil.

Maar zoals ik al zei, je bent ervan op de hoogte gezien de reacties in het andere topic dus hopelijk ben je er financieel met je aannemer uitgekomen.
Wat zou dat spijkerverhaal voor een problemen kunnen gaan geven? Het is idd niet mooi. Maar dit hout rot toch nog zo snel? Of denk je aan andere problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sunri5e schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Wat zou dat spijkerverhaal voor een problemen kunnen gaan geven? Het is idd niet mooi. Maar dit hout rot toch nog zo snel? Of denk je aan andere problemen?
Houtaantasting en vervuiling. Daarnaast kans op kromme planken als ze zo strak tegen elkaar zijn gemonteerd zonder ruimte tussen de naden.

Heb je destijds met de opgedane kennis nav je eerdere vraag in dat andere topic nog iets gedaan richting de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:04:
[...]

Houtaantasting en vervuiling. Daarnaast kans op kromme planken als ze zo strak tegen elkaar zijn gemonteerd zonder ruimte tussen de naden.

Heb je destijds met de opgedane kennis nav je eerdere vraag in dat andere topic nog iets gedaan richting de aannemer?
Ja, ik heb er garantie op gekregen dat als het zou gaan rotten of wat dan ook dat ze het zouden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Er treed trouwens (volgens mij sinds kort) ook scheurvorming op. Ik dacht dat Red Cedar juist zo sterk was?

Hierbij een foto daar van. Toevallig is daar ook een noest eruit gevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL6y5T7aBGVPslSkgAoi5Ogi1fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lzyu0aV5PQU57VknwxQUW5Fi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Het is hout… Een natuurproduct.

En tenzij je flink diep in je buidel en je verstand/netwerk hebt gegraven is veel / al het hout wat je nu koopt van matige kwaliteit.

Bossen groeien maar zo hard, en er is veel meer afgenomen en gekapt de afgelopen 4 jaar.
Hierdoor krijg je jonger hout, hout met meer fouten en vaak ook slechter / korter (of niet) gedroogd hout.

De plank met noesten kan je maten vervangen, maar levert waarschijnlijk ook wel kleurverschil op. Als de achterliggende laag netjes gedaan is zou ik het lekker laten.

Volgende keer keralit? :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
_eLMo_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:07:

En tenzij je flink diep in je buidel en je verstand/netwerk hebt gegraven is veel / al het hout wat je nu koopt van matige kwaliteit.

Bossen groeien maar zo hard, en er is veel meer afgenomen en gekapt de afgelopen 4 jaar.
Hierdoor krijg je jonger hout, hout met meer fouten en vaak ook slechter / korter (of niet) gedroogd hout.

De plank met noesten kan je maten vervangen, maar levert waarschijnlijk ook wel kleurverschil op. Als de achterliggende laag netjes gedaan is zou ik het lekker laten.

Volgende keer keralit? :+
Heb 5500 euro voor dit hout neergelegd. Het gaat om 45m2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:03:
Er treed trouwens (volgens mij sinds kort) ook scheurvorming op. Ik dacht dat Red Cedar juist zo sterk was?

[Afbeelding]
Als het juist gemonteerd was zou je dit probleem niet hebben, de nagel heeft het hout zodanig verzwakt dat het daar scheurt.

Het laat zich raden hoe deze gevel er over een tijdje uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Als het juist gemonteerd was zou je dit probleem niet hebben, de nagel heeft het hout zodanig verzwakt dat het daar scheurt.

Het laat zich raden hoe deze gevel er over een tijdje uitziet.
Ik denk de aannemer maar weer eens bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:18:
[...]

Ik denk de aannemer maar weer eens bellen?
Alles eraf en nieuw hout op de juiste manier monteren.

Ik hoop dat je rechtsbijstand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wolly schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Alles eraf en nieuw hout op de juiste manier monteren.

Ik hoop dat je rechtsbijstand hebt.
Die heb ik maar ik hoop er samen uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:56

[Afbeelding]
Die plank daar boven gaat ook al scheuren, vast niet geheel toevallig ook weer bij die bevestiging die er te diep is in gerost. Montage, geen douze maar zero points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

_eLMo_ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:07:
helemaal mee eens maar deze scheur was te voorzien en komt door ongelukkige plaatsing van de spijker en de diepte van de spijker geeft daar een 99% kans op scheuren dit is gewoon een montage fout, hij had die knoest eraf moeten zagen. op die plek daar kan je niet zonder voorboren schroeven of zo diep schieten zonder problemen. was die gast dronken ofzo 1 nagel boven het midden 1 nagel in het midden en 1 nagel onder het midden, allemaal in dezelfde foto van 3 nagels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
twain4me schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

helemaal mee eens maar deze scheur was te voorzien en komt door ongelukkige plaatsing van de spijker en de diepte van de spijker geeft daar een 99% kans op scheuren dit is gewoon een montage fout, hij had die knoest eraf moeten zagen. op die plek daar kan je niet zonder voorboren schroeven of zo diep schieten zonder problemen. was die gast dronken ofzo 1 nagel boven het midden 1 nagel in het midden en 1 nagel onder het midden, allemaal in dezelfde foto van 3 nagels :+
Je hebt gelijk. Is het niet gek dat het een jaar na dato pas gaat scheuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sunri5e schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Nee hoor. als het hout onder spanning komt door droog zijn, nat zijn, warm worden etc.. kan het op een bepaald moment gewoon net teveel zijn goed geplaats kan daar doorgaans tegen en voorkomt extreem krom trekken van het hout. Uiteraard kan het een keer voorkomen dat er een verborgen zwakke plek in het hout zit, maar deze is heel erg goed zichtbaar en had gewoon niet gebruikt moeten worden. (en hij heeft hem gezien anders zat die nagel wel in die knoest :+ )

ik ben het eens met @Wolly hieronder. Ik hoop wel dat je niet je eigen glazen in hebt gegooid door de boel zo te accepteren onder de voorwaarde dat het niet ging rotten, want rot is het niet :X

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 06-08-2022 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Nee dat is geheel volgens de verwachting. Het hout werkt, vocht kan overal bij door de slechte montage en langzaamaan begint de ellende.

Je zult die aannemer echt even iets harder aan zijn vestje moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r4--A92UuLEyqM4ZDACCIuFYr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqRdCW8rXi3oJOzqQ5B77qki.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee welke houtsoort dit is? Deze structuur van het huis is veel fijner dan mijn Red Cedar. Daarnaast zit het bij deze mensen al meer dan twee jaar op de geven en is het nog niet verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 19:44
Weet je zeker dat het hout is? Bestaan ook kunststof en aluminium hout look profielen hiervoor.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Cyriel85 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:20:
Weet je zeker dat het hout is? Bestaan ook kunststof en aluminium hout look profielen hiervoor.
Ja dit is hout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:25

Freakie1NL

Grote Baas

En je hebt die foto zelf gemaakt? Wat weerhoud je er dan van om even aan te bellen?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ik moest eerst denken aan padoek,maar dat heeft meestal wat meer zwart. maar het is al behoorlijk vergrijst en niet de beste foto dus erg lastig om te zien. het kan eigenlijk vanalles zijn. de nerven zijn nu pixelgrote en gewoon niet te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[Afbeelding]
Die plank links lijkt ook smaller.
Maar dit is gewoon een haastklus geweest. Ik zou dit echt niet accepteren. En man, 5500 euro??? Zijn het gouden spijkers? Wat een geld voor wat 'exclusief' hout...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35
Sunri5e schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:06:
[Afbeelding]

Iemand een idee welke houtsoort dit is? Deze structuur van het huis is veel fijner dan mijn Red Cedar. Daarnaast zit het bij deze mensen al meer dan twee jaar op de geven en is het nog niet verkleurd.
Als ik een gokje mag doen (ben mij momenteel ook aan het verdiepen in verticale gevelbekleding) denk ik dat het Ayous. Zou ook Fraké kunnen zijn, maar die heeft meestal iets 'hardere' lijnen en wat levendigere tekening, is bij montage doorgaans iets donkerder maar na een jaartje of 2 (afhankelijk van orientatie en onderhoud) verkleurt het aardig gelijk.

Het Red cedar van jou is trouwens ook 'foutvrij' te verkrijgen, dan heb je een stuk minder noesten en wat zachtere tekening.
Al met al: als je even aanbelt weet je het zeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Volstrekt normaal dit verkleuringsgedrag. In de dagkanten komt nou eenmaal minder zonlicht en blijft hout langer vochtig.

En wat betreft de nagels in de bekleding die te diep zouden zitten, dat valt enorm mee. Red Cedar is een enorm zachte houtsoort en als dit met luchtdruk geschoten is, gebeurd het 9/10 dat de nagels diep in het hout komen te zitten, zoals hier. de Red Cedar zal er echter weinig last van hebben hoor.

De plank met de scheur erin had natuurlijk nooit gemonteerd mogen worden zo, eruit en vervangen.

Alles eraf en opnieuw er aan is natuurlijk onzin en dat gaat de aannemer ook nevernooit doen, zeker niet als dit opeens na een jaar geopperd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ray_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Als ik een gokje mag doen (ben mij momenteel ook aan het verdiepen in verticale gevelbekleding) denk ik dat het Ayous. Zou ook Fraké kunnen zijn, maar die heeft meestal iets 'hardere' lijnen en wat levendigere tekening, is bij montage doorgaans iets donkerder maar na een jaartje of 2 (afhankelijk van orientatie en onderhoud) verkleurt het aardig gelijk.

Het Red cedar van jou is trouwens ook 'foutvrij' te verkrijgen, dan heb je een stuk minder noesten en wat zachtere tekening.
Ik gok ook Ayous, mijn Ayous ziet er net zo uit :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ray_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

zit ook een prijs verschil in van 20 tot 30%. eigenlijk is dat best een goede opmerking @Sunri5e heb je enig idee wat je eigenlijk gekocht hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 19:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik zou me over de verkleuring geen zorgen maken maar de staat van montage is een groter probleem. Wij hebben 6 jaar geleden alles vervangen door Red Cedar. Eerste twee jaar groot kleurverschil op plekken maar dat wordt steeds minder.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Pagina: 1