Jeroenneman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:33:
[...]
Het gaat me niet om lease vs. privé, dat mag iedereen voor zichzelf uitrekenen. Maar je ziet op Tweakers wel héél vaak mensen die zichzelf rijk rekenen met een eigen auto, zonder alle kosten mee te nemen.
Hier bijvoorbeeld ook weer: de km-vergoeding streep je gelijk weg. Tja, zo kan ik natuurlijk ook de kosten van een auto onrealistisch laag houden. Lekker de kosten van de benzine niet meetellen
Volgens de ANWB autokosten vergelijker kost een S40 T5 van 10 jaar oud je gewoon 400+ euro per maand met 10K km per jaar en afschrijving binnen 4 jaar (wel zo eerlijk, want dat is ook de termijn waarbinnen je een lease-auto doorschuift).
Maar soit, als jij je prettiger voelt in een 10 jaar oude S40 in plaats van een nieuwe i20, dan is dat het geld waard voor jou. Prima toch? Maar laten we wel bij de feiten blijven en niet onzin de wereld in helpen zoals dat een oude wagen financieel véél voordeliger is dan lease.
Het ís geen onzin, in mijn geval dan

Volgens de ANWB autovergelijker was mijn vorige auto ook schreeuwend duur (380,- per maand), nou, ik ben eens voor je gaan rekenen. Op 4 jaar tijd 3000,- afgeschreven, onderhoud bij de merkdealer, 20.- wegenbelasting en 3 tientjes verzekering. 140,- per maand all-in, dan het brandstofcomponent nog (1:20, ongeveer 100,- per maand). Ik koop een auto waar minstens de kop vanaf is (destijds 3 jaar oud). Een nieuwe auto schrijft meer af, en dat ik nu minder op diezelfde periode van 4 jaar afschrijf is niet mijn probleem maar het fenomeen dat omgekeerd exponentiële afschrijving heet.
Dus ja logisch dat als je naar dat soort calculatoren kijkt maar geen rekening durft te houden met het feit dat de realiteit wel eens anders *kan* zijn, het ongelofelijk ongunstig is om zelf een auto te hebben. En het zal vast voor een hoop mensen zo zijn, maar begin mij alsjeblieft niet met 'onzin de wereld in helpen' omdat de bijna volledig theoretische cijfers die uit een calculator komen niet stroken met de feiten die ik je voorschotel. Ik heb mijn huidige auto even ingevoerd bij de ANWB en daar zou die 550,- per maand moeten kosten. Dat kost 'ie niet! Ze rekenen met een restwaarde van 3800,-

1000,- per jaar voor de verzekering.. Dat soort dingen. Ik begrijp je, maar je moet je ook realiseren dat dit niet altijd werkelijkheid is.
Wil je dat ik zeg dat mijn auto 1:8 loopt en benzine 2,55 kost en ik geen km-vergoeding krijg? Dat zijn de feiten niet. 1:14, 1.85,- per liter over de grens (en dat is al relatief duur), en 19 cent per kilometer. Dus kun je je ook uitrekenen dat ik inderdaad de benzinekosten (ruim) kan wegstrepen met mijn km-vergoeding

Ritje woon-werk kost mij ongeveer 4,50 euro. Aan KM-vergoeding is dat 6,46 euro. Dus met de km's die ik nog privé afleg per maand kom ik inderdaad gewoon ruwweg op 0 uit. En als ik een keer verder weg moet dan kost mij dat inderdaad een paar tientjes aan benzine. Ik reken met onderhoud bij een garage omdat dat bij een lease ook zo is, maar persoonlijk kan ik veel zelf waardoor de kosten in mijn geval dus nog eens significant af nemen.
Maar ik vind dat dit inmiddels wel genoeg belicht is, mijn auto is niet gemiddeld en zou ik (als OP geen liefhebber) is ook niet aanraden als je eerste auto. Het gaat hier uiteindelijk om OP en ik blijf stevig staan bij mijn originele bericht dat ik mij niet zou vastpinnen op de leaseauto die ik krijg bij een bepaalde werkgever maar dat ik op zoek zou gaan naar een werkgever die een goede match is en waar je plezier in je werk hebt. Nog even buiten wat je bijtelling is heb ik echt al meerdere signalen gehad van leeftijdsgenoten mét leaseauto die bruto een stuk minder verdienen en dan ook nog eens de bijtelling moeten aftikken waardoor ze netto toch echt vele honderden euro's achter lopen. Je kunt in plaats van een leaseauto ook met een relatief hoger salaris private leasen als je per sé iets nieuws wil! Daar is ook niks mis mee, als je je bewust bent van de implicaties van zo'n private lease.
Uiteindelijk moet iedereen lekker doen wat hij/zij wil, je hebt gelijk dat het vaak niet zo rooskleurig is als mensen voorschotelen. Toevallig kan ik je onderbouwen dat het in mijn geval wél kan en ik hoop dan ook dat je dat inzicht ook accepteert. Meer kan ik er namelijk niet van maken