Klik aan klik uit schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-12-2024
Dag iedereen,

Mijn broer wilt een draadloze schakelaar steken voor zijn buiten verlichting aan de achterkant van het gebouw. Normaal zou het niet zo'n probleem zijn maar wilt het niet zo zijn dat alles van de tuin is aangesloten op een aftakdoos. In bijlage vind je de situatie.
Hij heeft van klik aan klik uit de inbouw AC-2300-HC en schakelaar AWST-8800. De aanvoer, Lichtpunten met sensor en Stopcontact zijn verbonden met wagos.
Bedoeling is om de Lichtpunten achter afzonderlijk aan en uit te doen. Maar volgens klik en klik uit zou er een schakeldraad nodig zijn maar deze heb ik niet.
Weet iemand hoe ik deze best kan verbinden zodat het wel werkt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0aV2YT4Iwoul33LZ2gI5kbjN8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5fNYrpGc9NmLAYwg4YNih5k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Je zal eerst even een duidelijke foto of tekening moeten leveren van de inhoud van die aftakdoos. Met deze informatie kan ik alleen maar zeggen: volg de handleiding. Maar zo te horen loop je daar vast. Als het goed is gaat er bruin en blauw die aftakdoos in (met aarde neem ik aan). De schakeldraad kom je hier (nog) niet tegen omdat deze tussen schakelaar en gebruiker zit, en je lijkt hier nergens een schakelaar tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Archer_VC10 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:00:
.., en je lijkt hier nergens een schakelaar tegen te komen.
Als de licht sensor los is kan je die als schakelaar beschouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 04-08-2022 21:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Praten we over een enkele ACM-2300-HC om daarmee in één keer alle lichtpunten te schakelen? Of wil je elk lichtpunt afzonderlijk van een schakelaar voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
DukeBox schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Als de licht sensor los is kan je die als schakelaar beschouwen.
Neen de lichtsensor zit vast aan de de buitenlamp (niet afzonderlijk).
Voorlopig heb ik alles het zo bekabeld (met wago) omdat ik niet weet hoe ik de andere lichtpunten moet aansluiten op de klik aan klik uit toestel. Nu werkt alles hoe het moet buiten de nieuwe lampen die nog niet aangesloten zijn natuurlijk. Zoals je kunt zien er er is geen zwarte schakeldraad voorhanden en kan ook niet meer geplaatst worden (kabels liggen in de muur). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJKDeItFl_ovajudMr4Clitn7-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uguoHclsPXaKZuu7EazfJIye.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door 2Crazy187 op 04-08-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
Archer_VC10 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:10:
Praten we over een enkele ACM-2300-HC om daarmee in één keer alle lichtpunten te schakelen? Of wil je elk lichtpunt afzonderlijk van een schakelaar voorzien?
Hij heeft deze ACM-2300-HC gekocht:
https://www.hornbach.nl/s...0-HC/4679967/artikel.html
En de schakelaar is deze:
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=vb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarschijnlijk zijn het kabels? Dan heb je simpelweg geen zwart als schakeldraad. Je bruin naar de verbruiker toe is dus gewoon wat je wilt schakelen en kan je dus beschouwen als je schakeldraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:11:
Waarschijnlijk zijn het kabels? Dan heb je simpelweg geen zwart als schakeldraad. Je bruin naar de verbruiker toe is dus gewoon wat je wilt schakelen en kan je dus beschouwen als je schakeldraad.
Inderdaad zijn Electra kabels.
Als ik een extra kabel neem die ik in de wago steek van de overige kabels naar de L ingang van Kaku heeft deze stroom. Hetzelfde verhaal met de blauwe draad, deze steek ik dan in de N (helemaal links?). Dan de verbruikers neem steek ik de bruine kabel in L(met pijl uit) en de blauwe in de overige N? Dit heb ik gedaan maar gaf geen resultaat. Moet ik de S ingang proberen? Zo ja welke draad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:53
2Crazy187 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:21:
[...]

Inderdaad zijn Electra kabels.
Als ik een extra kabel neem die ik in de wago steek van de overige kabels naar de L ingang van Kaku heeft deze stroom. Hetzelfde verhaal met de blauwe draad, deze steek ik dan in de N (helemaal links?). Dan de verbruikers neem steek ik de bruine kabel in L(met pijl uit) en de blauwe in de overige N? Dit heb ik gedaan maar gaf geen resultaat. Moet ik de S ingang proberen? Zo ja welke draad dan?
Domme vraag misschien maar heb je je schakelaar (zender) al gekoppeld aan de ontvanger?

Op de 2 buitenste pootjes komen je L (bruin) en je N (blauw).
Op de binnenste N de blauwe draad naar je lamp en op de L met pijl komt de zwarte (respectievelijk bruin omdat je kabel gebruikt) naar je lamp.

Je kunt evt even proberen als alles aangesloten is om een bruine draad op de S te verbinden, dit is de schakel aansluiting voor een losse normale schakelaar, zodra daar een verandering van spanning op komt hoort de aangesloten lamp te schakelen.

verandering van spanning bij mijn weten omdat je het aangeslotene aan of uit kunt zetten met een zender danwel met een normale schakelaar

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
Annuk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 06:43:
[...]

Domme vraag misschien maar heb je je schakelaar (zender) al gekoppeld aan de ontvanger?

Op de 2 buitenste pootjes komen je L (bruin) en je N (blauw).
Op de binnenste N de blauwe draad naar je lamp en op de L met pijl komt de zwarte (respectievelijk bruin omdat je kabel gebruikt) naar je lamp.

Je kunt evt even proberen als alles aangesloten is om een bruine draad op de S te verbinden, dit is de schakel aansluiting voor een losse normale schakelaar, zodra daar een verandering van spanning op komt hoort de aangesloten lamp te schakelen.

verandering van spanning bij mijn weten omdat je het aangeslotene aan of uit kunt zetten met een zender danwel met een normale schakelaar
De schakelaar en ontvanger zijn gekoppeld. Je hoort ze duidelijk schakelen.

Ik heb jouw uitleg gevolgd maar ik krijg de lampen helaas niet aan de praat. En er is geen mogelijkheid om nog een zwarte schakeldraad te trekken aangezien alles netjes is weg gewerkt in de vloer en muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich mag je de N ook gewoon via de lasklem laten.

Maar wat heb je nu onderbroken en aangesloten aan de L' (L "pijltje")? Kan je de eerdere tekening nog eens bijwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
Septillion schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:56:
Op zich mag je de N ook gewoon via de lasklem laten.

Maar wat heb je nu onderbroken en aangesloten aan de L' (L "pijltje")? Kan je de eerdere tekening nog eens bijwerken?
hier vindt je nog enkele pogingen die ik gedaan heb om hem werkend te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE3K68Nx0YIaSOLIvhWOomBaoSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GTjvmlWRrU4UO5n7LSmj14Xb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqi-rv-9ooN2wv_fvtyxDXKHzRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DANap2q5qeGBMLRUoYSvo33R.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:53
2Crazy187 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

hier vindt je nog enkele pogingen die ik gedaan heb om hem werkend te krijgen:

[Afbeelding]
Zo zou de lamp moeten werken inderdaad.
Deze optie klopt in ieder geval niet...

Heb je de lampen ook al eens rechtstreeks op de inkomende bruine en blauwe verbonden om te kijken of ze niet toevallig kapot zijn of verkeerd of niet aangesloten?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Nog een test: zoek even een losse fitting met een stukje draad en sluit die aan ipv je lichtpunten. Test hiermee even of de aansluitingen op de schakelaar kloppen en of de schakelaar werkt zoals je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Crazy187
Ik heb hem terug gebracht naar de winkel, ik denk dat het toestelletje de geest had gegeven want ik kreeg geen output signaal.
Ik heb een andere type ACM-2000 gekocht, deze heeft geen schakeldraad voorzieningen. En heb hem gewoon aangesloten zoals hierboven vermeld is. En rara het werkt!

Bedankt iedereen voor de hulp.
Pagina: 1