Hulp bij beoordelen offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Ik ben me aan het oriënteren op het laten plaatsen van zonnepanelen. Om de ontvangen offerte te kunnen beoordelen, kan ik jullie hulp goed gebruiken. Ik heb namelijk geen idee of het een nette prijs is voor hetgeen dat aangeboden wordt.
Foto's
Het dak is gericht op het zuidoosten. Die dakhelling is 33 graden
Beschikbare dakruimte
Zoals op de foto te zien is, is er ruimte voor 12 zonnepanelen. De buren hebben er immers 12 liggen.
Schaduw
Het dak heeft geen schaduw, en ligt de hele ochtend en middag in de volle zon.
Jaarverbruik
Afgelopen jaar hebben we 3100 kWh verbruikt. Sindsdien hebben we onze gaskookplaat vervangen voor een inductieplaat. Er zijn geen plannen voor een warmtepomp, maar we zullen met zijn allen ooit verplicht gaan worden om een elektrische auto te gaan rijden. Deze zal er daarom waarschijnlijk ooit moeten komen.
Huidige aansluiting
Ik heb een 1x35 ampere aansluiting.
Budget en doel
Ik vind het budget moeilijk te bepalen, zeker in deze tijd waarin de zonnepanelenleveranciers het ontzettend druk hebben. Ik wil in ieder geval meer opwekken dan ik in een jaar verbruik aangezien ik verwacht dat het verbruik de komende jaren zal toenemen.
Wie gaat het project uitvoeren?
Ik laat het project uitvoeren door professionals.
Bijhouden van data
Ik vind het fijn om in een app te kunnen zien hoeveel ik heb opgewekt en hoeveel ik heb teruggeleverd. Verder weet ik niet welke data je nou meer zou kunnen en willen bijhouden.
Reeds verkregen offertes
Ik heb inmiddels 1 offerte binnen:

- 10x Hyundai Mono Shingled Full Black 405Wp
- Growatt MIN 3000TL-XH
- Growatt Shinelink x + ShinelinkBox
- Werkschakelaar ABB 4-polig 25 A BW425TPSN
- SEP Aardlekautomaat 1P+N C16 100mA (18mm)
- SEP Installatie automaat 40A 1P+N - B Karakteristiek

Totaal vermogen: 4050Wp
Verwachte jaarlijkse opbrengst: 3523kWh
Verwachte jaarlijkse besparing: €1233 -, (obv €0,35c per kWh)
Verwachte terugverdientijd: 4,6 jaar

Totaal excl. btw € 5.700,39

Wat vinden jullie van deze offerte en de kwaliteit van de aangeboden producten?

[ Voor 9% gewijzigd door buzzs op 26-10-2023 18:58 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
De offerte is niet echt voordelig... En dan ook nog uitgevoerd met niet-echt-A-keus-SEP meterkast componenten.

De Hyundai zijn wel leuke dingen ;-)

Hoe breed is het dak? In de hoogte lijkt er een meter of 6,5-7 te zijn omdat je buren 2x6 hebben liggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:08:
.. omdat je buren 2x6 hebben liggen.
Ik zou haast zeggen dat ik 2x7 tel.
Edit: toch maar eens naar de opticien, nu tel ik ook 2x6 :?

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 04-08-2022 21:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
@DukeBox Dat zie ik dan niet... Maar TS roept ook 12 ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• buzzs
De buren hebben er echt 2x6 ;-).
Ik weet niet precies hoe breed het dak is. Het huis is 5,4 meter breed.
Het te benutten dak zelf zal dus 4,5 - 5 meter breed zijn, als je rekening houdt met schoorsteentjes, pijpjes etc.

Ik dacht zelf ook al dat de offerte aan de dure kant was.
Is de Growatt omvormer wel een prima apparaat?

Ik wacht nog op een andere offerte. Zodra ik die ontvangen heb, zal ik die hier ook posten.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:01
Ik zou je dak even heel nauwkeurig opmeten, want volgens mij kun je er meer op kwijt.

Zie iig een buurman die nog 5 panelen extra heeft geplaatst in een extra kolom. 3 x 1.75 = 5.25 dus zou moeten passen.

Skip je bij de pijpjes 1 of 2 panelen en leg je als het kan links naast je dakramen door.

Edit:
Nauwkeurig opmeten kan door een dakpan te meten vanuit je dakraam en daarna aantal dakpannen te tellen, of door met rolmaat uit dakraam te meten.

[ Voor 20% gewijzigd door FireAge op 05-08-2022 09:28 ]

• buzzs
Ik kan helaas net geen 12 zonnepanelen (2x6) van Hyundai kwijt.
De installateur geeft aan dat hij wel de Jinko Solar 370Wp kan aanbieden. Deze zijn kleiner, waardoor ik er wel 12 kwijt kan.

Wat is jullie mening over 12x Jinko Solar 370Wp versus 10x Hyundai Mono Shingled Full Black 405Wp?
Even los van het verschil in prijs omdat ik dit nog niet weet.

Ik begrijp dat de Jinko Solars meer opleveren (12x370 Wp = 4.440 versus 10x405 Wp = 4050), maar misschien zijn de Jinko Solar panelen minder goed/minder betrouwbaar etc.?

[ Voor 19% gewijzigd door buzzs op 09-08-2022 09:25 ]

• Ronald
In portrait gaan er met gemak 3 rijen van 4 Hyundai op 6x5,4
De jinko misschien wel 3x5.

Van de jinko is ook een langere versie, 405W en die zou ook 3x5 moeten passen.

Volgens mij kan er gewoon veel meer met jouw dak. Andere installateur zoeken als deze niet wel nadenken en alleen kopiëren

• buzzs
Bedankt voor het meedenken! Ik heb ook geïnformeerd bij een andere installateur.
Hij geeft aan alleen maar te werken met micro omvormers wegens het tekort aan centrale omvormers. Hij zou mijn installatie daarom ook uitvoeren met micro omvormers (parallel schakelen). Volgens hem zijn er geen nadelen aan, behalve dan iets hogere kosten vergeleken met een serieschakeling. Hij vindt dat er juist voordelen aan zitten:

- geen centrale omvormer in huis.
- makkelijk uit te breiden
- verbeterde opbrengst als er een wolkje voor de zon komt.

Hoe zien jullie dit? Zijn er inderdaad geen nadelen aan een parallelschakeling in een situatie waarin er geen schaduw op het dak kan vallen door bomen/dakkapellen/schoorstenen etc.?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-11 22:07
- geen centrale omvormer in huis.
Kan ook een nadeel zijn, voor onderhoud moet je het dak op. Een omvormer vervangen in huis is op doe het zelf niveau. Micro omvormers hebben veel meer onderdelen op moeilijk bereikbare plekken.

- makkelijk uit te breiden
Tja, waarom niet direct dak vol, dan is dit een schijnvoordeel. Direct alles is relatief veel goedkoper, geen voorrijkosten, legkosten lager.

Heb ik niet eerder gehoord, lijkt me sterk wel.

En kijk even goed naar de “iets” hogere kosten, is soms significant. Het is niet zo dat micros wel heel goed beschikbaar zijn, ook daar zijn tekorten. Wellicht zegt het wat als micros wel op voorraad zijn en de serie omvormers niet …

[ Voor 5% gewijzigd door Dat_Doc op 09-08-2022 13:55 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als alles op 1 dakdeel ligt onder dezelfde hoek zonder harde schaduw dan is er op zich geen businesscase voor micros of string met optimizers anders dan dat je monitoring per paneel wilt of de ruimte niet hebt voor een string omvormer.
Dat_Doc schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:54:
Micro omvormers hebben veel meer onderdelen op moeilijk bereikbare plekken.
Mogelijk begrijp ik je verkeerd maar micro's hebben minder 'onderdelen' dan een omvormer. Daarnaast is alles ingegoten in epoxy waardoor trillingen, temperatuur etc nagenoeg geen invloed hebben.
Heb ik niet eerder gehoord, lijkt me sterk wel.
Ik denk dat de verkoper het vergeleek met een omvormer zonder optimizers en schaduw management..

Door schaduw management en meerdere diodes in de panelen speelt dat niet echt meer maar het is wel zo dat bij de juiste combinatie van panelen de opwekking eerder start en langer doorgaat bij micros. Echter wat je dan opwekt is zo minimaal dat dit niet de meerkosten rechtvaardigt.

• buzzs
Is er een specifieke reden waarom er zowel een aardlekautomaat én een installatieautomaat nodig is bij zonnepanelen? Een aardlekautomaat heeft naast een aardlekschakelaar toch ook al een installatieautomaat ingebouwd zitten? Waarom dan ook nog een losse installatieautomaat?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@buzzs maximaalstroombeveiliging voor de bestaande afgaande groepen door invoeding van het PV systeem. ABB heeft hier een document over geschreven.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• buzzs
Ik heb zojuist een andere offerte ontvangen voor 12 zonnepanelen:

- 12 x Belinus M7 400WP Ultra Black Glas-Glas 400
- 1x GoodWe GW4200D-NS 1 fase omvormer

Prijs excl. btw: € 5.969. Dat maakt, als ik het goed uitreken, €1,24/WP.

Wat vinden jullie van deze Belinus panelen en GoodWe omvormer?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:28
Zonder het exact te weten, maar waarom glas-glas? Die zijn over het algemeen duurder, terwijl dat niet nodig is.
Die GoodWe heb ik ook. Doet het goed. (Maar hangt pas sinds 28-7. ;) )

• buzzs
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:39:
Zonder het exact te weten, maar waarom glas-glas? Die zijn over het algemeen duurder, terwijl dat niet nodig is.
Die GoodWe heb ik ook. Doet het goed. (Maar hangt pas sinds 28-7. ;) )
Hoeveel geluid maakt de omvormer? Deze installateur wil hem op zolder hangen, maar dat is direct naast een slaap-/ werkkamer. Ik kan zelf heel slecht tegen geluiden, vandaar mijn vraag :D
En welke inzichten heb je dankzij deze omvormer? Kun je inzien hoeveel je per periode (uur/dag/week...?) opgewekt én teruggeleverd hebt?

Ik heb eens gegoogled, en dit schijnen de voordelen te zijn van glas-glas:

- langere levensduur: glas-glas panelen kunnen tot 40 tot 50 jaar meegaan. Deze specifieke panelen hebben 35 jaar product- en opbrengstgarantie.
- lagere degradatie:glas-glas panelen verliezen hun vermogen minder snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWpXFYXcLOFLDRt-ghVXp3p58PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCwuHXj3ngRDtvt3bmCONrgr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door buzzs op 12-08-2022 15:55 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:28
buzzs schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:52:
Hoeveel geluid maakt de omvormer? Deze installateur wil hem op zolder hangen, maar dat is direct naast een slaap-/ werkkamer. Ik kan zelf heel slecht tegen geluiden, vandaar mijn vraag :D
En welke inzichten heb je dankzij deze omvormer? Kun je inzien hoeveel je per periode (uur/dag/week...?) opgewekt én teruggeleverd hebt?
Geen idee, bij mij hangt die in de schuur. Maar ik heb 'm nog nooit gehoord.

• buzzs
Een andere installateur biedt URE Peach 400 Wp Full Black panelen aan.
Deze panelen hebben 12 jaar productgarantie en 25 jaar vermogensgarantie.

Bij veel andere merken zie ik echter een productgarantie van 25 jaar. Zijn panelen van URE merkbaar van mindere kwaliteit of valt dat wel mee?

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:14
Even rondgekeken en in Oss vind ik een set van 12 panelen voor €4020, inclusief BTW. Ex BTW zit je dan op €3300. Komt dan nog installatie bij, maar dat zal geen duizenden Euro's zijn.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:30

Sebazzz

3dp

buzzs schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

In de ochtend bij het opstarten hoor je het relais klikken. Dit is kort na zonsopkomst. Hij doet dan wat zelfcontrole op de installatie. Daarna nog een harde klik, en dan is hij aan het produceren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• buzzs
Is het mogelijk/wenselijk/mooier om zonnepanelen te centreren, waarbij je 2 panelen boven 3 panelen in het midden uitlijnt? Zie afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNsn_1bqRwEiwXWncjza7Z5c8AM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fFVAdnXSleXyM24piZ2dU9ex.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBcXFTOr9RptdPnt_9GP8u6l3s4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u1NAKcKht2obNKzfmMh4Kis9.png?f=fotoalbum_large

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, geen probleem.
wenselijk
maakt niets uit, heeft geen voor/nadelen voor werking.
mooier
Dat is natuurlijk persoonlijk maar bij black panelen vind ik dat er nooit storend uitzien, zeker niet als het symmetrisch ligt.

Kan je er in portrait niet veel meer kwijt ?

Een ongebruikt stuk dak waar makkelijk nog een paneel had gepast met wat creativiteit vind ik over het algemeen storender ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 24-08-2022 16:40 ]

• buzzs
-

[ Voor 101% gewijzigd door buzzs op 13-05-2023 20:44 ]

• buzzs
En wat heeft jullie voorkeur? Alle zonnepanelen op het zuidoosten of 80% op zuidoosten en 20% op het noordwesten?

Dit ivm het afbouwen van de salderingsregeling en het feit dat je juist in de avond veel stroom verbruikt. Inductieplaat, oven, airfryer, tv, etc.
Pagina: 1