Fritzbox met mesh. Goed ingesteld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 13:29

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Op gebied van mesh-netwerken is mijn kennis wat beperkt, vandaar dat ik het hier even wil navragen;

Sinds gisteren heb ik KPN glasvezel en hierbij heb ik de FritzBox 7590 ontvangen.
Ook heb ik 3x een Fritz 2400 repeater daarbij besteld, daar ik natuurlijk in mijn hele huis wifi wil.

Nu is mijn situatie als volgt aangesloten:

Meterkast - Fritzbox 7590, waar glasvezelsignaal op binnenkomt.
Beneden in woonkamer hangt een repeater.

1e verdieping een repeater,
2e verdieping een repeater.

Ik heb geen van de repeaters via LAN aangesloten, alles draadloos.
Wanneer ik inlog zie ik bij alle 4 de apparaten een Mesh-logo, wat dus betekent dat er een Mesh-systeem is?
Is dat dan goed aangesloten zo?

— waarom ik dit vraag: voorheen had ik Ziggo met een TPLink systeem. De master van de 3 ‘torentjes’ moest middels een netwerkkabel aan het modem worden aangesloten.
Nu is dat niet en wordt alles door Fritz automatisch met elkaar verbonden. Klopt het dus dat ik geen van de repeaters met een netwerkkabel aan de Fritzbox 7590 hoef te hangen?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-05 22:17

ricardo246

Life's what you make it!

Waarom zou je de repeaters niet bekabeld aansluiten? (de kabels liggen er al?)
Dan heb je een 100% signaal wat door de repeater de lucht in wordt geslingerd.
Nu moet een repeater het signaal uit de lucht halen en dat weer door pasen.
Dat kost je zowieso snelheid (50%?).

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 13:29

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
ricardo246 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:42:
Waarom zou je de repeaters niet bekabeld aansluiten? (de kabels liggen er al?)
Dan heb je een 100% signaal wat door de repeater de lucht in wordt geslingerd.
Nu moet een repeater het signaal uit de lucht halen en dat weer door pasen.
Dat kost je zowieso snelheid (50%?).
Dank voor je antwoord.
De kabel ligt er niet meer; het oude Ziggo modem stond in de woonkamer bij het coax-punt.

De Fritzbox staat in de meterkast, omdat daar het inkomende punt voor glasvezel is aangelegd pas geleden.

Vraag was dan ook echt of ik nu Mesh goed heb aangesloten en of het dus bij Fritz niet nodig is om 1 repeater bekabeld aan te sluiten.
Dit moest bij de TP-link wel omdat dit waarschijnlijk is omdat het andere merken zijn (?).

Snelheid klopt; op de 2e verdieping is de snelheid nog een 80Mb/s. Ik heb een 1000/1000 glasvezel abonnement.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200