Wat vraag je voor een 3D print?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thundervonk
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-04 10:43
Mijn tienerdochter heeft van haar spaarcenten een 3D-printer gekocht (Ender 3 S1 Pro). Nu komen natuurlijk alle "vrienden" vragen om iets af te printen en is de magische vraag: "Papa, hoeveel moet ik vragen voor een 3
D print" :?

Nu ben ik daar zelf helemaal niet in thuis, ik weet dat de kostprijs afhankelijk zal zijn van het soort filament en hoe lang het duurt om iets te printen, maar wat is zo een normale prijs voor een print "onder vrienden"? Of welke prijs hanteren jullie aangezien ik vermoed dat iedereen met een 3D printer die vragen wel krijgt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:51

Lordy79

Vastberaden

Wat kostte het apparaat ongeveer?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thundervonk
Rond €550 inclusief 4kg filament

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voorbeeldje: https://3dprinterly.com/h...-creality-ender-3-others/ of https://www.llowlab.nl/3d-printen-kosten/

Nou zal het aantal opgegeven / bedachte uren mogelijk niet relevant zijn; ik persoonlijk hou bij electronische apparaten ongeveer 4 jaar aan tot vervanging. Dit is (persoonlijk) een stukje slijtage, technologische verbetering, niet meer competitief, etc, hang er een woordje aan.

550 Euro over 4 jaar is grofweg 50 cent per dag. Tel er electra bij op (geen idee wat een printer verbruikt) incl de PC / laptop om het ontwerp te checken. Dan heb je je ondergrens als zijnde afschrijving / opstarten / verbruik. De eerste keren zal de grootte van de print / kleuren / etc wel een inzicht geven in filament; reken 1.5x de prijs van filament (dus bij 2 rollen verbruikt, kan je dochter er 3 kopen waarvan dus eentje zeg maar voor eigen gebruik / "winst").

Tja, wat is dan realistisch? Voor echt een vriendenprijs dan is het ergens tussen de 7,50 en 15 Euro voor een klein model en 20 Euro voor een groot model? En alles wat langer dan 2 uur duurt, nog 5 Euro per uur erbij voor "controle & electra"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@thundervonk Ik heb een tijdje terug wat spullen besteld bij https://threedee.nl voor o.a. smarthome en gadget doeleinde. Dit soort bedragen vond ik zelf gewoon prima acceptabel.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt slijtage aan de printer (want het ding slijt - hoe redelijk ze ook zijn, ook een ender zal lagers, rubber wielen, riemen, en electronica slijten, en dan heb ik het nog niet eens over heater, thermistor, wielen, en de nozzles). De S1 is vrij nieuw, en er is dus vrij weinig over bekend qua 'consumables' (kosten om het ding te laten draaien). Mijn ervaring met rubber wielen + creality is dat motion vrij snel gaat, en je zeker om dingen te upgraden dan al vrij snel veel aan de printer uitgeeft.

Dan heb je de energie die het ding verbruikt. Natuurlijk verbonden aan de tijd. Meeste zal in de verwarming van het bed zitten, daarna de nozzles, en de motion. Hoe sneller je print, hoe minder je verwarming aanhoeft/print, hoe goedkoper de stukprijs. Hierbij geld alleen meten = weten. Ter info: mijn RatRig V-Core3 kan ~1200W aantikken bij opwarmen, maar zodra hij op temp is (bed 60, nozzle 260) en gewoon 'supersnelmodus' print is het verbruik ~350W.

Dan heb je het werkelijke plastic wat je verbruikt (inclusief overhead voor ongelukjes + start lijnen). Slicer helpt daar wat bij.

Dan is er ook nog de tijd (eigen arbeid voor wissel, schoonmaken, slicen, en onderhoud + tijd dat je er niet iets anders mee kan doen) + afschrijving, en je kunt denk ik een sommetje maken. Er zijn PLA rollen van €23, maar die printen misschien minder snel (in een high flow nozzle, niet op de ender) dan een rol van €35, bijvoorbeeld. Voor mij een issue, voor jou misschien niet.

3D printen is veelal niet goedkoop voor massa productie. Wel voor one-offs en prototypes. Maar het is een mega leuke hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Het korte antwoord is: wat ze maar wilt :P

Een wat langer antwoord: zelf zou ik zeggen, pak de kosten (filament, stroom, afschrijving van 3D-printer) en vraag de kostprijs als het goede vrienden zijn, en gooi er een leuk percentage bovenop (bijvoorbeeld 30-50%) als het om kennissen of vreemden gaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thundervonk
thanks, nu heb ik al een beter idee 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Zo doe ik het met de laser ook.
- Afschrijving;
- Wat onderhoudsmateriaal;
- Kosten materiaal;
- kwh-kosten;
- Mogelijk kleine opslag voor je eigen tijd.

De afschrijving is hoe lang je denkt met de machine te werken;
Onderhoudsmateriaal: Spul wat slijt wat je moet vervangen e.d.;
Kosten materiaal: Wat verbruikt de opdracht;
KwH-kosten: Wat gebruikt het ding per uur. En hoe lang is de opdracht bezig.

Dan kan je natuurlijk een kleine opslag voor je eigen tijd in rekening brengen. Je bent er toch druk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:56

Rmg

Ik hield 5 euro opstartkosten en dan 1,5 euro per half uur printtijd. En dan krijg je het standaard 0.20mm speed profiel van prusaslicer

Bij een printtijd van 3 uur of meer ging de prijs wat omhoog om de kosten van een gefaalde print ook te dekken. Zelfde met high detailed prints.

Ex verzendkosten.

[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 06-08-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Rmg schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:52:
Ik hield 5 euro opstartkosten en dan 1,5 euro per half uur printtijd. En dan krijg je het standaard 0.20mm speed profiel van prusaslicer

Bij een printtijd van 3 uur of meer ging de prijs wat omhoog om de kosten van een gefaalde print ook te dekken. Zelfde met high detailed prints.

Ex verzendkosten.
Als ik je goed begrijp reken je dus alleen (?) de tijd, en probeer je daarmee de kosten te dekken? Waarom kies je daarvoor, in plaats van simpelweg de kosten door te rekenen (met al dan niet een percentage er bovenop, om er wat aan over te houden)?

Want je noemt zelf al dat je meer per uur rekent bij langere prints, om mogelijk gefaalde prints te dekken. Maar als iets meerdere keren faalt, dan zou je verlies kunnen draaien op een print?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:56

Rmg

Hahn schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Als ik je goed begrijp reken je dus alleen (?) de tijd, en probeer je daarmee de kosten te dekken? Waarom kies je daarvoor, in plaats van simpelweg de kosten door te rekenen (met al dan niet een percentage er bovenop, om er wat aan over te houden)?

Want je noemt zelf al dat je meer per uur rekent bij langere prints, om mogelijk gefaalde prints te dekken. Maar als iets meerdere keren faalt, dan zou je verlies kunnen draaien op een print?
Ik heb een berekening gemaakt van wat ik per half uur uitspuug aan materiaal met een gemiddeld profiel, stroomkosten, hoe vaak een print failed en dan marge.

90 procent van de prints waren < 3 uur. Voor die korte prints vond ik het ook teveel gedoe om per 'opdracht' een prijs te bepalen.

Dus die prijs per half is wel gebaseerd op iets.
Pagina: 1