€100 fiets vs €500 fiets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-10 09:20
Mijn werk is op ±16km afstand (±32km retour).
Dit fietste ik sporadisch met een oude stationsfiets zonder versnellingen.
Die banden zijn gescheurd en ik vind het niet de moeite om die fiets te repareren.
Bewegen is gezond dus ik oriënteer mij op een nieuwe fiets om wat vaker (2 a 3x per week) naar werk te fietsen, maar twijfel wat over mijn budget.

Even twee voorbeelden:
https://www.marktplaats.n...-versnellingen-2-jaar-oud

https://www.marktplaats.n...s-28-inch-3-versnellingen

1. Als we twee fietsen vergelijken.
Wat is concreet dan het verschil?
Ik snap dat een duurdere fiets lichter fietst, maar scheelt dat veel?

2. Wat zou jij aanraden.
Ik kan of nu een fiets van pakweg €100,- kopen. Ik verwacht dat dit wel volstaat, maar is natuurlijk geen luxe fiets.
Als het heen en weer fietsen iets voor mij is kan ik volgend jaar wel sparen voor een goede fiets eventueel elektrisch (zeg eens €800 a €1000). Als ik nog dezelfde werkgever heb.
Of eind dit jaar een fiets van €500 kopen, maar dan zit ik al in de winter wat minder prettig is.

Overig
Ik woon in de stad zonder overdekte fietsenstalling.
De goedkope fiets zal ik gewoon buiten aan de straat parkeren.
Fiets van >€500 zal ik een plek regelen om hem binnen te zetten (vrienden om de hoek)

edit:
Voorbeeld is meer €500 vs €200 euro.
Laten we die vergelijking aanhouden (dus afwijkend van de titel)

[ Voor 3% gewijzigd door Lauwie007 op 04-08-2022 16:41 . Reden: Voorbeeld van 100 euro fiets is 200euro. Maakt de vergelijking iets anders ]

Alle reacties

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ze hebben allebei een aluminium frame (lichter dan staal), een dynamo in de voornaaf (kan niet slippen) en goede banden.

De fiets met 7 versnellingen trapt niet lichter. Het kost waarschijnlijk zelfs iets meer energie om op dezelfde snelheid te fietsen dan met de goedkopere fiets, want de Nexus 7 heeft relatief veel wrijving.

De fiets met 7 versnellingen heeft 30% meer schakelbereik en kleinere stapjes tussen de versnellingen dan de goedkopere fiets. Het extra schakelbereik merk je waarschijnlijk alleen als je voor de wind hebt. Door de kleinere stapjes kun je dichter bij je eigen optimale cadans blijven. Hij heeft voor een trommelrem waar de goedkopere fiets een velgrem heeft, en ook het achterlicht werkt op de dynamo (bij de goedkopere fiets wordt me dat niet duidelijk).

Gelet op je budget zou ik toch overwegen nieuwe banden om je stationsfiets te leggen en anders de fiets van €175 te kopen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:23
Ook een fiets met de genoemde Nexus 8 naaf moet voor een klein budget te doen zijn, wat voorbeelden:

https://www.marktplaats.n...4603-batavus-nexus-8-igst
https://www.marktplaats.n...7cm-nexus-8-versnellingen

De wijzen komen uit het Oosten!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Voor 16 km zou ik zelf helemaal geen fiets met een versnellingsnaaf willen, te veel verlies als je zelf de motor bent.
Derailleur met 7 is prima, helaas wel wat onderhoud nodig om het op termijn ook lekker te laten lopen.
Overigens heb ik zelf een stadsfiets met 5 derailleur en al jaren zo goed als geen onderhoud aan gedaan, maar ik rij er niet iedere dag op.
Duurdere fietsen rijden meestal niet lichter, en zijn doorgaans zwaarder door meer luxe , die je feitelijk kam missen.
Voor 100€ koop je goede fietsen, die afgedankt worden omdat men elektrisch gaat, dat zijn dan fietsen van 10-15 jaar oud die met een nieuwe ketting en kransen weer boven Jan zijn.
Het helpt dan wel als ja dat beetje achterstallig onderhoud zelf kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Keezx op 04-08-2022 18:24 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het grote verschil tussen die twee fietsen wat nog niet door de anderen aangehaald is, is simpelweg dat de fiets van 175€ waarschijnlijk na twee jaar geen gebruik eindelijk door de particulier verkocht wordt en de andere duidelijk een handelaar c.q. fietsenwinkel is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Keezx
Ik had er niet op gelet, maar inderdaad doe zulke zaakjes er gewoon 100% bij op wat ze inruilen.
Hun goed recht, maar , mits men in staat is iets zelf te doen, levert wel een stevige prijs op en het is de vraag of ze er nog iets aan doen voor de verkoop, behalve een foto voor MP maken.

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:05
Wegens de afstand zou Ik zou de banden vervangen en sparen voor een fiets. Via fietsvergoeding betaald deze zich snel terug. Geen electrische van €1000 want wie betaald de motor en batterij denk je? Gewoon een goede fiets kopen in de winkel.

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-10 09:20
Gezien de reacties komt die fiets van €175 mij over als een betere deal
Gelet op je budget zou ik toch overwegen nieuwe banden om je stationsfiets te leggen en anders de fiets van €175 te kopen.
De voorband is totaal uitgedroogd. De achterband is totaal uitgedroogd en opengescheurd.
Dan zou ik twee buitenbanden en een binnenband moeten vervangen voor een stadsfiets die voor mij ook te klein is. Terwijl het ook een mooi opstapje is voor nieuwe fiets (denk dat je snel 50 euro of meer kwijt bent voor 2 buitenbanden en een binnenband?)
Voor 100€ koop je goede fietsen, die afgedankt worden omdat men elektrisch gaat, dat zijn dan fietsen van 10-15 jaar oud die met een nieuwe ketting en kransen weer boven Jan zijn.
Het helpt dan wel als ja dat beetje achterstallig onderhoud zelf kan doen.
Zo zoiets dan beter zijn? Goedkoper, wel met derailleur staat van de banden onbekend.
Achterstallig onderhoud kan ik niet echt doen. Heb geen schuur of iets dergelijk en zou dan dus open op straat moeten klussen. En los daarvan ben ik het type er ook niet voor (laat mij maar klussen met elektronica)
https://www.marktplaats.n...age-gazelle-grand-tourist
Voor 16 km zou ik zelf helemaal geen fiets met een versnellingsnaaf willen, te veel verlies als je zelf de motor bent.
Ik dacht dat dat wel meevalt? Ja derailleur is beter, maar gezien de fiets buiten zal staan zal die sneller slijten. Lijkt mij dat een slecht onderhouden derailleur minder ideaal is dan een versnellingsnaaf? Weet niet hoeveel zo'n oude versnellingsnaaf scheelt.

• Keezx
In dat geval is een naaf misschien toch te verkiezen.
ik weet ook niet hoeveel waarde je hecht aan een fijn lopend fietsje...
Hier kan je zien wat je cadeau geeft:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kDhrZpz/efficientie.png

Een derailleur zit op pakweg 96% en de gangbare naven daar toch wel ver onder....

[ Voor 27% gewijzigd door Keezx op 04-08-2022 19:44 ]

Pagina: 1