Macbook start leeg op na spelen in terminal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbizzlee
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-08-2022
Hallo allemaal,

Ik heb net iets gedaan in mijn Terminal, zonder dat ik hier echt verstand van heb.. (slim).

Ik heb zoiets ingevoerd:
sudo chown -R nobody

Nu start mijn macbook helemaal leeg op en het lijkt er op dat ik geen toegang meer heb tot al mijn bestanden.

Kan ik dit terug draaien? Is er iemand die mij kan helpen? Ik zal je super dankbaar zijn!

Groeten,
Mitchell

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Welke MacBook en voornamelijk welke versie van macOS hebben we het hier over? Waarom heb je dit commando uitgevoerd (wat wilde je bereiken)?

En wat bedoel je met "start leeg op"? Start de MacBook helemaal niet op? Krijg je een mapje met een knipperend vraagteken? Is je gebruikersaccount 'als nieuw'?

[ Voor 36% gewijzigd door Daedalus op 04-08-2022 15:46 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 19:30
Waarschijnlijk, als je terminal open zet staat hij op je Users directory, en heeft hij daar de rechten van verplaatst waardoor hij hoogst waarschijnlijk of een nieuw profiel heeft gekregen of Mac gewoon opstart zonder een bestand te kunnen laden en hij effectief een schone installatie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:07
sudo chown -R mbizzlee (of wat je username op de Mac ook mag zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt nu elke onderliggende map vanaf het punt van je commando onteigend.
Daarom kun je niet meer bij de bestanden. Als je met terminal wilt klooien, ga dan lekker Linux draaien in een VM ;)

Terugdraaien is idd zoals @Ascension aanhaalt hetzelfde commando als eerst, maar dan ipv nobody je eigen gebruikersnaam. Root (via sudo) heeft te allen tijde het laatste woord gelukkig.

I reject your reality and substitute my own