O.b.v. onderstaande casus zoek ik antwoord op de vraag wat wijsheid is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/w7CLUFUQdc6hx2qxOscgyzkA.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/s0L61OXPWg6fqv9qRXlQKOwb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0pQKtgpes5idXXfn7eFJjIwC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uB5L9dw5DTJXuBv7HhSQCXql.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EKQ1DupViy0enIyQ41eGhA9M.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderstaand is gebruikt voor de vergunningsaanvraag,
:strip_exif()/f/image/i8ei1m2QWp3yMG8v18p0xqA9.jpg?f=fotoalbum_large)

Op korte termijn (2 jaar~) hebben we geen plannen voor een elektrische auto. Ook geen eigen parkeerplaats maar fileparkeren in de straat. Wel weer goede relaties met buren die vermoedelijk enigszins willen rekeninghouden met 'laadkabel over de stoep'-constructies.
Als de huidige auto 'op' danwel te klein is, wil ik een elektrische auto serieus overwegen.
Ik kan zelf (een deel van) de voorbereiding op mij nemen, maar dat zal zich beperken tot kabel meterkast-zolder.
- Wat is preferabel: één omvormer of micro-omvormers (omdat het twee verschillende vlakken zijn?
)
- Ervaring met groei van- en voorspellingen over: gaat schaduw van bomen een noemenswaardige rol spelen binnen nu en 10 jaar? 's Winters hoogstens schaduw van takken. 's Zomers staat de zon hoog genoeg om de komende jaren geen belemmering te vormen.
- De genoemde prijzen zijn incl. uitbreiding en aansluiting meterkast. O.b.v. inmiddels opgedane wijsheid weet ik dat extra groepen nodig zijn voor bv tuinverlichting. Dit kan ik zelf aanleggen t/m meterkast, zolang de groep maar aanwezig is. Is het de moeite waard om deze uitbreiding mee te nemen in de offerte, of kan ik net zo goed het benodigde spul in huis halen en de elektricien een briefje van 50 in zijn handen drukken? OK, die vraag beantwoordt zichzelf al.
Foto's
Noot: We beschikken over het dakvlak boven de poort aan de voorzijde.:fill(white):strip_exif()/f/image/w7CLUFUQdc6hx2qxOscgyzkA.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/s0L61OXPWg6fqv9qRXlQKOwb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0pQKtgpes5idXXfn7eFJjIwC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uB5L9dw5DTJXuBv7HhSQCXql.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EKQ1DupViy0enIyQ41eGhA9M.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
We hebben een vergunning voor 1 maal 8 panelen en 1 maal 4 panelen. Vanuit de gemeente kwam de wens om twee losse vlakken te vormen met een gelijke afstand t.o.v. de schoorsteen.Onderstaand is gebruikt voor de vergunningsaanvraag,
:strip_exif()/f/image/i8ei1m2QWp3yMG8v18p0xqA9.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Voor het huis staat een boom die gestaag doch spoedig groeit, ca. 8 jaar oud. In de zomer staat de zon hoog genoeg om eroverheen te schijnen, in de winter heeft de boom geen blad. Ik kan niet goed inschatten of dit impact heeft/gaat hebben.Jaarverbruik
Ons jaarverbruik was vorig jaar 1900kw. We hebben sinds vorige week een Grohe Red 7L heetwaterkraan en verwachten een kleine. Ook staat een airco (vooral voor verwarming) van de geïsoleerde sport/klus-schuur achter het huis op het programma.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x32a? Zie foto's meterkast.Budget en doel
Doel: rendement halen uit spaargeld. Dus in de toekomst zowel huidig verbruik als elektrisch (bij)verwarmen kunnen dekken.Op korte termijn (2 jaar~) hebben we geen plannen voor een elektrische auto. Ook geen eigen parkeerplaats maar fileparkeren in de straat. Wel weer goede relaties met buren die vermoedelijk enigszins willen rekeninghouden met 'laadkabel over de stoep'-constructies.
Als de huidige auto 'op' danwel te klein is, wil ik een elektrische auto serieus overwegen.
Wie gaat het project uitvoeren
Gezien de steile dakhelling: de installateur.Ik kan zelf (een deel van) de voorbereiding op mij nemen, maar dat zal zich beperken tot kabel meterkast-zolder.
Bijhouden van data
Integratie in Home Assistant is fijn.Reeds verkregen offertes
Offerte 1: 6418€ (incl. BTW, de BTW teruggaaf is nog niet verrekend)- Soort paneel: Trina Vertex 390
- Aantal/soort omvormer: 1 omvormer
- Verwachte opbrengst in jaar 1: 4656 kwh
- Garantie:
- Panelen 15jr
- Montage: 6jr
- Vermogensgarantie: 25 jr
- Meerprijs evt. tweede omvormer: 249€
- Soort paneel: Canadian Solar 370
- Aantal/soort omvormer: Micro omvormer
- Verwachte opbrengst in jaar 1: 3955kwh
- Garantie:
- Panelen 25jr
- Montage: 20jr
- Vermogensgarantie: 25jr
Regio
Noord-Holland/Utrecht.Concrete vragen
- Dakvlak zo vol als toegestaan op het zuiden, in de toekomst willen we/kunnen we de schuur achter het huis voorzien van ca. 2x2 panelen, resp. op het oosten en westen gericht.- Wat is preferabel: één omvormer of micro-omvormers (omdat het twee verschillende vlakken zijn?
- Ervaring met groei van- en voorspellingen over: gaat schaduw van bomen een noemenswaardige rol spelen binnen nu en 10 jaar? 's Winters hoogstens schaduw van takken. 's Zomers staat de zon hoog genoeg om de komende jaren geen belemmering te vormen.
- De genoemde prijzen zijn incl. uitbreiding en aansluiting meterkast. O.b.v. inmiddels opgedane wijsheid weet ik dat extra groepen nodig zijn voor bv tuinverlichting. Dit kan ik zelf aanleggen t/m meterkast, zolang de groep maar aanwezig is. Is het de moeite waard om deze uitbreiding mee te nemen in de offerte, of kan ik net zo goed het benodigde spul in huis halen en de elektricien een briefje van 50 in zijn handen drukken? OK, die vraag beantwoordt zichzelf al.
[ Voor 20% gewijzigd door Goudvis op 04-08-2022 15:41 ]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)