nieuwe componenten nodig voor kappote pc, welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diehardpizza
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-08-2022
laats toen ik achter de computer zat ging mijn computer ineens uit, en toen ik hem probeerde opnieuw op te starten maakte de PSU een raar geluid, ik ben naar een expert gegaan die mij kon vertellen dat de PSU & het moederbord kapot waren. maar de kosten bij hem voor die 2 dingen al snel tegen de 400 aanlag dacht ik zelf rond te kijken voordat ik hem bij iemand laat maken, nu is de vraag welke componenten heb ik nodig?

budget is rond de 200 euro kan het iets rekken maar daarvan moet een PSU en een moederboard gekocht worden.

de specs van de pc voordat die stuk ging waren:

7th gen intel CPU i7 7700k kaby lake
Gigabyte Ga-z170x-ultra gaming Moederboard
NVIDIA gtx 1080
16gb ram ddr4
256 SSD en daarnaast nog 2 hard disks van 2tb elk

en nu komt mijn vraag, kan iemand mij helpen beslissen welk moederboard ik nodig zou hebben om deze computer weer te laten draaien en zodat ik hem dagelijks weer kan gebruiken zonder dat het me een rib uit me lijf kost?

Beste antwoord (via Diehardpizza op 04-08-2022 15:06)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-01 16:43
nee socket 1151 is niet voldoende.

Z270, Q270, B250, Z170, B150, H110, Q170 zijn allemaal compatible.

De moederborden met een 2 als eerste getal altijd, de moederborden met een 1 als eerste getal hebben soms een bios update nodig omdat die mogelijk zijn verkocht toen de i7 7700 er nog niet was en nooit zijn geupdate.

Als je hem op tweakers bij de vraag en aanbod koopt kun je altijd vragen of zij in staat zijn om de bios te updaten voor je. Soms hebben ze nog een 6e generatie cpu liggen waarmee dit kan

Moederborden met een 3, dus Z370, Z390, B360 etc werken niet

Als je de gok met tweedehands spul niet wil wagen, kun je een nieuwe i3-12100 kopen met een goedkoop moederbord met socket LGA 1700. Ik denk dat dit de goedkoopste nieuwe hardware is waarmee je er niet op achteruit gaat

Een 10e of 11e generatie i3 met socket 1200 moederbord kan ook, maar ik weet niet hoe goed verkrijgbaar die moederborden nog zijn

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 04-08-2022 14:17 ]

Alle reacties

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:44

Theo

moederbord

Persoonlijk zou ik eerst beginnen met een losse voeding te halen; desnoods hier van de V&A; dan ben je voor 50 euro wel klaar. Met jouw systeem is een 500 watt voeding ruim voldoende. Kans is dat je PC het dan weer doet, maar de kans is ook van niet. Dan zul je idd het mobo moeten vervangen. Dan kun je het makkelijkst gewoon exact hetzelfde moederbord kopen. Gezien deze niet nieuw meer te krijgen is zul je dan even in de V&A moeten kijken, of anders er één op Marktplaats moeten halen. Dan zal je weer zo'n 75 euro kwijt zijn, en heb je zelf een mobo en voeding voor 125 kunnen halen en vervangen.

Je zal ook naar een ander moederbord kunnen kijken, maar dit zal in snelheid, features of wat dan ook geen meerwaarde hebben boven je huidige bord.

Nu met WP, PV, EV en PC

• youridv1
“een expert” oke dan…

Er vanuit gaande dat hij gelijk heeft. Een voeding voor dit systeem hoeft niet meer dan 70 euro te kosten.

pricewatch: Corsair TX650M (2021)

Eerst die installeren en kijken of de pc weer naar behoren gaat werken

Moederbord wordt tweedehands. Kan voor 80 euro.
Alle moederborden met een Z270 of B250 chipset werken. Moederborden met een Z170 of B150 of H110 chipset kunnen werken, maar alleen met een up to date bios.

Al deze prijzen zijn natuurlijk exclusief montage en exclusief garantie dat het probleem ook daadwerkelijk opgelost is

[ Voor 45% gewijzigd door youridv1 op 04-08-2022 14:07 ]

• Diehardpizza
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-08-2022
bedankt voor de snelle reacties,
Qua wat betreffende de ''expert'',het was een computer reparatie shop vandaar ''expert''.
hij had waar ik bij was een nieuwe PSU aangesloten en toen deed het moederboard het niet en was een soort bootloop waarbij hij niet in de bios kwam of ook maar het scherm ''wakker maakte'' vandaar dat ik daar mee kwam.

het is al erg gerust stellend dat de PSU niet zoveel hoeft te zijn, dat scheelt weer in de kosten.

maar dan is de vraag waar haal ik nog zon moederboard vandaan, want het is vrij lastig de juiste te vinden.
zijn er nog mogelijkheden waar ik dit type moederboard vandaan kan halen en waar moet ik dan op letten
ik weet dat de ''socket'' een 1151 is maar dan is er ook nog chipset en daar weet ik niks van af, is dat belangrijk dat het moederboard dezelfde chipset heeft als het huidige moederboard? of zolang het een 1151 socket is zal de cpu werken?

edit de reactie hierboven kwam tijdens dat ik dit schreef.

[ Voor 3% gewijzigd door Diehardpizza op 04-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
nee socket 1151 is niet voldoende.

Z270, Q270, B250, Z170, B150, H110, Q170 zijn allemaal compatible.

De moederborden met een 2 als eerste getal altijd, de moederborden met een 1 als eerste getal hebben soms een bios update nodig omdat die mogelijk zijn verkocht toen de i7 7700 er nog niet was en nooit zijn geupdate.

Als je hem op tweakers bij de vraag en aanbod koopt kun je altijd vragen of zij in staat zijn om de bios te updaten voor je. Soms hebben ze nog een 6e generatie cpu liggen waarmee dit kan

Moederborden met een 3, dus Z370, Z390, B360 etc werken niet

Als je de gok met tweedehands spul niet wil wagen, kun je een nieuwe i3-12100 kopen met een goedkoop moederbord met socket LGA 1700. Ik denk dat dit de goedkoopste nieuwe hardware is waarmee je er niet op achteruit gaat

Een 10e of 11e generatie i3 met socket 1200 moederbord kan ook, maar ik weet niet hoe goed verkrijgbaar die moederborden nog zijn

[ Voor 41% gewijzigd door youridv1 op 04-08-2022 14:17 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:12
Diehardpizza schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:08:
bedankt voor de snelle reacties,
Qua wat betreffende de ''expert'',het was een computer reparatie shop vandaar ''expert''.
hij had waar ik bij was een nieuwe PSU aangesloten en toen deed het moederboard het niet en was een soort bootloop waarbij hij niet in de bios kwam of ook maar het scherm ''wakker maakte'' vandaar dat ik daar mee kwam.

het is al erg gerust stellend dat de PSU niet zoveel hoeft te zijn, dat scheelt weer in de kosten.

maar dan is de vraag waar haal ik nog zon moederboard vandaan, want het is vrij lastig de juiste te vinden.
zijn er nog mogelijkheden waar ik dit type moederboard vandaan kan halen en waar moet ik dan op letten
ik weet dat de ''socket'' een 1151 is maar dan is er ook nog chipset en daar weet ik niks van af, is dat belangrijk dat het moederboard dezelfde chipset heeft als het huidige moederboard? of zolang het een 1151 socket is zal de cpu werken?

edit de reactie hierboven kwam tijdens dat ik dit schreef.
Wat is het merk en type van je 'oude' voeding?
Pagina: 1