Niveau regenwaterput - 0 tot 10 volt omzetten in LEDs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneliesje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
Om het niveau van mijn regenwaterput te meten wil ik een druksensor kopen. Afhankelijk van de meting geeft die als output 0 tot 10 volt - nul volt bij een lege put, 10 v bij een volle put.
Dit signaal wil ik omzetten in een serie LED lichtjes (5 of 10) die gaan oplichten afhankelijk van de spanning - bij nul volt geen enkel LEDje brandt, bij 10 v branden ze allemaal, bij 4 v branden 40 % van de LEDjes.
Weet iemand hoe ik dit kan realiseren ? Bestaat er een (bijna) kant en klare oplossing voor en zo ja, waar is ze te koop ?

Zo een druksensor is onder andere te koop bij AliExpress:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Beste antwoord (via Anneliesje op 04-08-2022 16:50)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
Dat kan bijvoorbeeld met een Kemo M167N of M227. In Nederland onder andere verkrijgbaar via Conrad :).

My favorite programming language is solder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:36
Een kant en klare oplossing anders dan een vuilwatertankmeter voor campers weet ik niet.
Maar als je deze sensor wil gebruiken zou ik degene kiezen die van 0 - 5 volt gaat. Die vervolgens aansluiten op een analoge ingang van een Arduino en 10 LEDs aansluiten op de Arduino. Afhankelijk van de analoge Input stuur je dan de LEDs aan. Zelfs als je nooit met een Arduino hebt gewerkt zijn dit geen ingewikkelde dingen om te doen. Zie hier bijvoorbeeld een tutorial hoe je een analoge waarde uitleest met een Arduino: ReadAnalogVoltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou zelf denk ik een https://howtomechatronics...ltrasonic-sensor-hc-sr04/ gebruiken.

Ligt beetje aan hoe open/dicht het is .
Wel eens gemaakt voor een aquarium, werkte prima.
Maar ik ben it/elec hobby nerd. (Soms)

(Deze sensor hangt boven het water in plaats van in onder water op de bodem.)
(let wel dat ik bij het bedenken het concept drukcensor niet kon)

[ Voor 23% gewijzigd door MrMonkE op 04-08-2022 15:42 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik plaats hem even bij de buren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
Dat kan bijvoorbeeld met een Kemo M167N of M227. In Nederland onder andere verkrijgbaar via Conrad :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zat modules met een LM3914 te vinden, ook zelf op een printje solderen is heel simpel.

Heb je 10 ledjes.

Ik heb dit ic ooit als signaalsterktemeter gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://www.euronet.nl/users/tooms/telemetrie/telemetrie16.jpg

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
Je kunt ook een ultrasoonsensor nemen, die stel je eenmalig in en richt je neerwaards in de waterput.
De ultrasoon signalen meten de afstand tussen sensor en wateroppervlakte en zetten dit om in 0-10V.

Een simpel LM3914 schema wat 0-10V omzet in 0-10 leds die oplichten is simpel via Google te vinden.
Hier bijvoorbeeld een van de eerste hits, compleet met schema en pcb layout.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneliesje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
Bedankt iedereen voor de reacties.

We gaan de Kemo M167N met een telefoonkabel gebruiken. Nu er nog voor zorgen dat de draad niet oxideert in het water. Ik lees in de handleiding van de Kemo M167N dat je één van volgende daarvoor gebruikt:
* vertinde draad
* titaan elektroden
* vergulde elektroden
* roestvasteschroeven
en de verbinding tussen de draad en bovenstaande beschermt tegen oxidatie door vernis.
Nu nog zoeken naar vertinde draad of één van de andere oplossingen. Heeft iemand suggesties ? Wat zijn voor en nadelen van elk van deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 19:16
Mag ik je aanraden dit niet te gebruiken. Er bestaan andere systemen genoeg die geen elektrodes in het water vragen.

Druksensor of ultrasoon meting is the way to go. Heb je geen omkijken naar.
Maak van die 0-10V 0-5V en sluit dit aan op arduino of maak 0-1V en sluit het aan op een ESP?
Dan kan je alles doorsturen naar HA

Anders gebruik je de LM3914.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Pagina: 1