Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vereisten voor een client pc voor streaming binnenshuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LarsLEK
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-09 15:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In mijn woonkamer staat een tv en ik wil bepaalde games mogelijk daar spelen in plaats van op mijn vaste dekstop. Dit wil ik via steam remote play of andere software (chrome cast) games streamen naar de televisie. Ik ga erbij vanuit dat mijn huidige desktop voldoende capaciteit heeft en mijn vraag gaat dus echt alleen om de client pc. Die dus de stream ontvang en het beeld naar de tv stuurt, de tv is 4k en 50 Hz. Ik ga geen echte AAA titels spelen, maar simpelere spellen rome total war 2, assasins creed waarbij af en toe een kleine vertraging niet tot frustratie zal leiden.

Mijn vraag is: heeft deze client pc zelf een dedicated GPU nodig, of is een iGPU in bijvoorbeeld een i5 6600 afdoende?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot ongeveer €250, ik zal 2e hands onderdelen verzamelen van V&A / marktplaats. Ook niet mega relevant voor mijn huidige vraag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een itx case, nader te bepalen. Een goede processor met goede iGPU of mindere processor en dedicated GPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, stil, zuinig als kan.

Ga je overklokken?
Nee!

Wat verwacht je van ons?
Heb ik dus een dedicated GPU nodig, of zal een iGPU afdoende zijn? Is de iGPU niet nodig, wat heb ik dan nodig voor een dedicated GPU?

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Hier is bijna niets voor nodig. Ik heb ooit een steamlink gekocht toen die er nog waren. Een kastje specifiek voor de use case die jij hier noemt. Daar zat nul rekenkracht in, passief gekoeld en dat ging/gaat als een trein

Als het per se een pc moet zijn, dan kom je weg met een tweedehands i3 of zelfs een pentium G4560 of nieuwer. Wel zorgen dat je ethernet hebt.

Parsec is trouwens een leuk stuk software voor deze usecase

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 04-08-2022 12:02 ]

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Werkt dan een steamlink/ Nvidia shield niet het beste voor jou?

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:50
In principe alles wat je bekabeld kan aansluiten is prima. Als je een Nvidia GPU hebt hebt kan je met vrijwel elk apparaat via Moonlight streamen. Met een Shield werkt het ook allemaal native en heb je zo'n beetje de defacto beste mediaplayer die er is.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Een Nvidia Shield heeft ook mijn voorkeur. Die kan zelfs games streamen in 4K HDR.

[ Voor 42% gewijzigd door Djarune op 04-08-2022 12:08 ]

• LarsLEK
De computer wordt mogelijk via WiFi verbonden. Is dat ook krachtig genoeg voor mijn doel? Of is bekabeld echt een vereiste voor 4k?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Wifi is in alle gevallen onwenselijk voor in home streaming. Van 4K wordt het niet beter nee

• LarsLEK
corporalnl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:01:
Werkt dan een steamlink/ Nvidia shield niet het beste voor jou?
Misschien, maar het bouwen van een itx pc is ook een leuke uitdaging.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:50
Ik heb tijdelijk mijn PC draadloos verbonden met een TP-Link Deco M5 (die dan wel weer bekabeld in dezelfde ruimte staat). De Shield is bekabeld verbonden. Ik merk in games als Witcher, Cyberpunk, Stray etc geen vertraging. In Forza Horizon heel lichtjes, maar dat is vooral opvallend als ik direct op de PC zelf weer bezig ben. Shooters heb ik niet geprobeerd. Als de PC bekabeld verbonden is merk ik zelfs in Forza geen verschil. Maargoed, ik ben 32 :') dat zegt misschien ook wel wat. Het beeld is dan wel 1080p maar 120hz.

[ Voor 3% gewijzigd door sigmundfreund op 04-08-2022 12:11 ]

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-11 14:46
Ik gebruik moonlight om mijn desktop naar zowel mijn laptop met een i3 7100u als een raspberry pi 3 te streamen. Draait als een zonnetje binnenshuis! Soms gebruik ik nog een extra usb share tooltje zodat mijn muis volledig benut kan worden.

Ik heb steam(inclusief hun eigen steamlink) en parsec ook geprobeerd maar dat gaf aanzienlijk slechtere resultaten.

Moonlight is helaas wel enkel met Nvidia GPU's.

[ Voor 3% gewijzigd door Esso21 op 04-08-2022 12:15 ]

• LarsLEK
LarsLEK schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:08:
De computer wordt mogelijk via WiFi verbonden. Is dat ook krachtig genoeg voor mijn doel? Of is bekabeld echt een vereiste voor 4k?
Overigens doet de tv nu ook prima 4k streaming via wifi (netflix. youtube e.d.) dus niet een groot probleem moeten zijn. De modem staat ook niet heel ver weg. grofweg 20m, met 2 open deuren er tussen

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:38

The Zep Man

🏴‍☠️

LarsLEK schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:09:
Misschien, maar het bouwen van een itx pc is ook een leuke uitdaging.
Misschien een leuke uitdaging, maar ga je hem nog voor andere zaken gebruiken dan spellen spelen? Naar mijn ervaring werkt een TV interface voor zaken als streaming services en het starten van Kodi een stuk soepeler. Gebruik je enkel (Bluetooth) controllers? Dan zou ik gewoon een Shield TV overwegen. Je hebt dan ook het voordeel dat je geen gezeur hebt met DRM op streaming services (mits je die gebruikt).
LarsLEK schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:55:
Overigens doet de tv nu ook prima 4k streaming via wifi (netflix. youtube e.d.) dus niet een groot probleem moeten zijn. De modem staat ook niet heel ver weg. grofweg 20m, met 2 open deuren er tussen
Via Nvidia GameStream met Moonlight als client kan je volgens mij een maximale bandbreedte van 150 Mbps gebruiken. Dat is ietsje meer dan Netflix en YouTube. Dat zou je ook moeten testen. Hoe is je game PC aangesloten op je netwerk? Als dat ook draadloos is, dan heb je twee keer daarvan de vertraging. Idealiter is alles bekabeld.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2022 12:59 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• LarsLEK
The Zep Man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Misschien een leuke uitdaging, maar ga je hem nog voor andere zaken gebruiken dan spellen spelen? Naar mijn ervaring werkt een TV interface voor zaken als streaming services en het starten van Kodi een stuk soepeler. Gebruik je enkel (Bluetooth) controllers? Dan zou ik gewoon een Shield TV overwegen. Je hebt dan ook het voordeel dat je geen gezeur hebt met DRM op streaming services (mits je die gebruikt).

[...]

Via Nvidia GameStream met Moonlight als client kan je volgens mij een maximale bandbreedte van 150 Mbps gebruiken. Dat is ietsje meer dan Netflix en YouTube. Dat zou je ook moeten testen. Hoe is je game PC aangesloten op je netwerk? Als dat ook draadloos is, dan heb je twee keer daarvan de vertraging. Idealiter is alles bekabeld.
Nee de vaste pc is wel vast bekabeld.

De client pc bekabelen is helaas geen optie in mijn huis.

Zou power line communication een optie zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door LarsLEK op 04-08-2022 13:06 ]

Pagina: 1