Gewijzigde offerte voor zonnepanelen door leveringsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:16
Mijn vraag
...
Half maart hebben wij een offerte getekend om zonnepanelen te laten installeren.

26 Zonnepanelen SOLARWATT - Classic H 1.1 360Wp Style (Glas-Folie)
1 Omvormer SMA STP 8.000TL-20
1 Bevestigingsmaterialen Clickfit Evo montagesysteem
1 Monitoring Gratis online monitoring
1 Montage Inclusief complete montage en oplevering
1 Exclusief aanpassing groepenkast

excl. BTW 10.250
incl. BTW 12.402

Omdat ik zelf een kabel van de meterkast naar zolder heb gelegd gaat hier 125 excl. BTW vanaf.
Aanpassing van de groepenkast is niet meegenomen, maar ik moet van 1 naar 3 fase en wilde ook wat groepen erbij hebben.

De offerte is bevestigd en er zou op korte termijn contact met ons opgenomen worden.
4 april kregen we te horen dat de Solarwat panelen niet meer leverbaar zijn.

Als alternatief werd CANADIAN SOLAR HiKuBlack - CS3L - MS - 360 WP aangeboden. Dit hebben we geaccepteerd.

Hierna hebben we meerdere keren gevraagd of er al zicht op een planning was en hebben we vandaag bericht terug gehad dat de vertraging in de moeizame levering van stringomvormers zit. En dat ze nu in September willen komen installeren (inclusief datum, dus lijkt inderdaad ingepland).

De SMA is niet meer leverbaar en er wordt een Sungrow omvormer aangeboden.

Uit wat ik op fora vindt wordt Sungrow toch als een iets andere kwaliteit gezien dan SMA.

Aan de andere kant begrijp ik dat we de zonnepanelen in een tijd van krapte dus ongunstige tijd laten installeren en misschien maar blij moeten zijn dat ze de oorspronkelijke offerte in september willen komen uitvoeren.

Ik denk dat ik beter akkoord kan gaan omdat wachten heel lang gaat duren, en ik dan ook de kans loop dat de offerte uiteindelijk niet uitgevoerd wordt omdat zij er niet aan kunnen voldoen.

Dan kunnen we helemaal opnieuw beginnen en zijn we denk ik nog een stuk duurder uit.

Van jullie zou ik graag willen weten:

Ze hebben geen type Sungrow omvormer genoemd. Zit er kwaliteitsverschil in types? Hij moet neem ik aan dezelfde capaciteit hebben? Dit hangt waarschijnlijk een beetje van de efficientie af?

Sungrow omvormers zijn goedkoper dan SMA omvormers. Is het redelijk om om aanpassing van de prijs vragen of moet ik al blij/tevreden zijn dat ze vervangende producten gevonden hebben.

Ik moet sowieso nog een prijsafspraak over het aanpassen van de meterkast maken.

dank,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Heb je zelf gekeken of er een andere SMA is? Wellicht kun je ook direct contact opnemen met SMA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:50
Als de omvormer vergelijkbaar is, maar wel goedkoper, zou ik proberen het prijsverschil als korting voor de meterkast te krijgen.
Bv met zoiets als: 'Die omvormer is goedkoper, dan doen jullie de werkzaamheden voor de meterkast voor niks, toch?!' Beetje met een lach, beetje serieus, dan krijg je vaak wel al iets van korting.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik lees dat je van 1 naar 3 fase nog moet gaan. Heb je al een slimme meter die 3 fasen doorgeeft en een hoofdschakelaar die dit op dit moment al kan voorzien aan je groepenkast?

Zo niet: wachttijden voor Stedin voor een verzwaring van de aansluiting is op dit moment ongeveer 5-6 maanden...

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
Silver7 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:08:
Heb je zelf gekeken of er een andere SMA is? Wellicht kun je ook direct contact opnemen met SMA.
Ik heb vanochtend alleen even kort op internet gezocht en kon dit type SMA niet meer leverbaar vinden. Wel via nabestelling. Nieuw 2650 via marktplaats, maar dat lijkt me erg duur te worden
Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:31:
Als de omvormer vergelijkbaar is, maar wel goedkoper, zou ik proberen het prijsverschil als korting voor de meterkast te krijgen.
Bv met zoiets als: 'Die omvormer is goedkoper, dan doen jullie de werkzaamheden voor de meterkast voor niks, toch?!' Beetje met een lach, beetje serieus, dan krijg je vaak wel al iets van korting.
Succes!
Dank, daar zat ik ook aan te denken. Ik heb alleen geen idee hoeveel aanpassingen aan de meterkast kosten.
Atlas schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:38:
Ik lees dat je van 1 naar 3 fase nog moet gaan. Heb je al een slimme meter die 3 fasen doorgeeft en een hoofdschakelaar die dit op dit moment al kan voorzien aan je groepenkast?

Zo niet: wachttijden voor Stedin voor een verzwaring van de aansluiting is op dit moment ongeveer 5-6 maanden...
Goed punt. Ik was bezig dit aan te vragen, maar ik heb nu volgens mij geen hoofdschakelaar of slimme meter in de meterkast zitten. Daarvoor moet ik volgens de netwerkbeheerder sowieso bij de installateur zijn.

Ik heb begrepen dat de installateur van mijn zonnepanelen bevoegd is de aansluiting zelf te verzwaren. Ze rekenen hiervoor volgens mij 100 euro meer (zonder apart voor te hoeven rijden), maar dat is denk ik een aanbod wat niet te weigeren is. Ik hoop dat ik me dit goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
Een verzwaring van je meterkast werkt over het algemeen als volgt:

1. Je moet ervoor zorgen dat er een hoofdschakelaar in je meterkast zit waar alle fasen op aangesloten kunnen worden. Je sluit het zo aan dat fase 2/3 nog niet gebruikt worden.
2. De netbeheerder gaat aan de onderkant van je hoofdschakelaar fase 2 en 3 aansluiten. Daarbij installeert of vervangt hij ook je slimme meter.
3. Je mag vervolgens zelf fase 2/3 aan de bovenkant van de hoofdschakelaar doorverbinden.

@jjohan14 De installateur mag volgens mij nooit zelf de aansluiting verzwaren, sterker nog: dat kan hij helemaal niet. Hij kan wel de voorbereidingen treffen door een goede hoofdschakelaar aan te leggen, maar hij zal altijd 2x moeten komen om het na de aanpassing weer in orde te maken.

Daarnaast zou ik niet zomaar accepteren dat je eigenlijk heel andere producten krijgt dan wat in de folder staat. Aan de andere kant: zie maar eens een aannemer te fixen die anno 2022 je panelen wil komen installeren. Dat weet die aannemer ook: als het uitdraait op de boel ontbinden, dan heb jij dit jaar geen nieuwe panelen meer op je dak.

Lelijke streken zijn het.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ehhh, je bent nu in de verkeerde volgorde alles aan het aansluiten. Dit ga je dit jaar niet meer in orde krijgen.
Stap 1 is zorgen voor een verzwaring van 1 naar 3 fase, dat kan en mag alleen via de netbeheerder! De groepenkast alvast voorbereiden met een 3 fase hoofdschakelaar kan wel, daar kan de netbeheerder dan de 3 fases op aankoppelen.
Je zonnepanelen nu op je dak leggen heeft dus weinig zin :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
1 Omvormer SMA STP 8.000TL-20

Dat is een foutje toch?
Is het oude model wat niet verkrijgbaar meer is (ook vanaf maart al niet meer), nieuwe modellen heten:
SMA STP8.0 -3AV40
of
SMA STP8.0-3SE-40 voor de hybride

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2022 16:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stond er in de offerte iets van levertermijn?
Als ze in April hadden gelegen had je al duizenden euros aan TLV kunnen oogsten.

Voelt toch een beetje shady aan zo, langszaam onder het mom van niet meer leverbaar alle componenten omwisselen voor goedkopere/mindere varianten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
bbbrumbrum schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:56:
Stond er in de offerte iets van levertermijn?
Als ze in April hadden gelegen had je al duizenden euros aan TLV kunnen oogsten.

Voelt toch een beetje shady aan zo, langszaam onder het mom van niet meer leverbaar alle componenten omwisselen voor goedkopere/mindere varianten....
Ja. Dat gevoel heb ik dus ook. Maar als ik er voor mezelf nu zo rationeel mogelijk naar kijk moet ik me vooral afvragen of ik nog een betere deal ga krijgen. Afhankelijk van de kosten in de meterkast natuurlijk.

Hebben jullie een idee de prijs voor nu? De panelen moeten gelegd worden op een tweekapper met drie woonlagen.

dank voor jullie antwoorden, fijn om hier wat andere meningen van beter geinformeerde mensen te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
@Richh @Atlas Dat heb ik dan helaas verkeerd begrepen. Als leek vind ik het een beetje omslachtig dat dit dus in minimaal drie bezoeken geregeld moet worden. Maar ja, het moet wel veilig natuurlijk.

@AUijtdehaag Dank, dat was me inmiddels ook opgevallen. Maakt vergelijken ook wat lastiger. De originele offerte is trouwens van januari, misschien was het oude model toen nog wel courant.

We hebben de offerte wat later bevestigt, omdat we ook nog advies van de installateur hadden gevraagd over een eventuele warmtepomp. Daar zijn ze nooit voor langsgekomen, waarschijnlijk vanwege slechte leverbaarheid en drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

jjohan14 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:20:
@Richh @Atlas Dat heb ik dan helaas verkeerd begrepen. Als leek vind ik het een beetje omslachtig dat dit dus in minimaal drie bezoeken geregeld moet worden. Maar ja, het moet wel veilig natuurlijk.
Ja het is ook lastig, daarom helpen we je :)

Maak eens een foto van je hudige meterkast inclusief meter enzo. Dan kunnen we kijken wat je echt hebt en een stappenplan voor je maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYyy6yzpZhpMeHUM-p8MFHCXiYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zo2qdGoMdYahgaOMtixmpbd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
jjohan14 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:20:
Het lijkt omslachtig, maar het is opzich niet heel gek. Je netbeheerder is niet verantwoordelijk voor je meterkast, die mag daar niet in werken. En je aannemer mag niet aan je aansluiting komen, die is eigendom van de netbeheerder :)

Je netbeheerder heeft wel een hoofdschakelaar nodig om het werk veilig uit te kunnen voeren.

Je moet dus eerst je meterkast voorbereiden door er een hoofdschakelaar in te zetten (jouw verantwoordelijkheid, ritje 1)
Je netbeheerder kan vervolgens de werkzaamheden uitvoeren (ritje 2)
Daarna pas kan het allemaal in orde worden gemaakt in je meterkast (ritje 3).

Op je foto is zichtbaar dat je nog geen hoofdschakelaar hebt, deze stappen zullen hoe dan ook doorlopen moeten worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

https://www.sandervunderi...eem-3-fase-220x440mm.html

10 groepen + fornuisgroep + 3 fase hoofdschakelaar.
En dan zorgen dat de netbeheerder even niet kijkt als zij de meter vervangen, dan kun je mooi deze even ophangen.
Tip: koffie + stroopwafels levert je 15 minuten schroef-tijd op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:03
Richh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Het lijkt omslachtig, maar het is opzich niet heel gek. Je netbeheerder is niet verantwoordelijk voor je meterkast, die mag daar niet in werken. En je aannemer mag niet aan je aansluiting komen, die is eigendom van de netbeheerder :)

Je netbeheerder heeft wel een hoofdschakelaar nodig om het werk veilig uit te kunnen voeren.

Je moet dus eerst je meterkast voorbereiden door er een hoofdschakelaar in te zetten (jouw verantwoordelijkheid, ritje 1)
Je netbeheerder kan vervolgens de werkzaamheden uitvoeren (ritje 2)
Daarna pas kan het allemaal in orde worden gemaakt in je meterkast (ritje 3).

Op je foto is zichtbaar dat je nog geen hoofdschakelaar hebt, deze stappen zullen hoe dan ook doorlopen moeten worden.
2 stappen. De installateur plaatst een 4 polige hoofdschakelaar met een bruggetje onderin om de fases tijdelijk door te verbinden.

Vervolgens komt de netbeheerder en die sluit de laatste 2 fases aan.

Als ik ts was zou ik vast een afspraak bij de netbeheerder plannen. Vervolgens zien dat je een installateur vind. Maar daar heb je tijd genoeg voor gezien de wachttijden bij de netbeheerders.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1