Office365 licentie: verplichte aanschaf anti-virus software

Pagina: 1
Acties:
  • 539 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 15:26

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Geschiedenis
...
Het bedrijf van mijn vrouw heeft in 2017 een Office365 licentie gekocht wat zij (Ik) verder zelf volledig beheer. De leverancier doet hier verder niets aan. Zij leveren en factureren alleen de licentie. Deze licentie liep 12 maanden.
In 2018 is deze voor 36 maanden verlengt en in 2021 nogmaals voor 36 maanden.

Mijn vraag
...
Begin van dit jaar kregen wij een e-mail van de licentieverstrekker dat wij nu ineens verplicht een Anti-virus pakket af dienen te nemen van € 750,-(!).
Wij hebben aangegeven hiermee niet akkoord te zijn omdat zij verder niets voor ons doen en het in onze ogen niet nodig is.
Zij geven aan dat het verplicht is.

Als wij dit geweten hadden voor de verlenging dan hadden wij natuurlijk nooit verlengt.

Dit lijkt mij toch een reden om het lopende contract te mogen ontbinden? Wij mogen wel ontbinden maar dan betalen wij ruim € 160,- omdat zij de licentie stop dienen te zetten.
Voortzetten van de licentie tot 2024 kan niet als we geen Anti-virus afnemen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
HP desktop, Windows 10 NL.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik heb Google gebruikt maar krijg niet helder of een partij je zo maar mag verplichten extra zaken aan te schaffen en of je dan "kosteloos" kan/mag opzeggen.

Edit: Sinds 1 oktober 2016 is stilzwijgend verlengen bij de wet verboden, ook voor zakelijke contracten. Dit heb ik even als balletje opgegooid bij de leverancier.

Graag jullie input :)

[ Voor 6% gewijzigd door i2Paq op 04-08-2022 11:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit betreft dus een zakelijke overeenkomst, dan mag er een hoop.

Kijk eerst op de eerste factuur e/o de overeenkomst wat er allemaal in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kijk inderdaad in de overeenkomst wat er staat over éénzijdige wijzigingen in de leveringsvoorwaarden (want daar draait het in feite om).

Overigens, waarom de licentie niet gewoon rechtstreeks bij Microsoft afnemen? Eliminate the middle man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
En het is netjes opgelost!

Contract wordt ontbonden per eind augustus en wij betalen enkel de maanden sinds de verlenging in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-10 19:11
i2Paq schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:59:

Begin van dit jaar kregen wij een e-mail van de licentieverstrekker dat wij nu ineens verplicht een Anti-virus pakket af dienen te nemen van € 750,-(!).
.......
Zij geven aan dat het verplicht is.
Hier begint de onzin. Krijg je volgend jaar ook een mail dat er verplicht een browser moet worden afgenomen?
Waar baseert deze leverancier de verplichting op?

Ben wel benieuwd naar de constructie/leverancier.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
bregweb schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Hier begint de onzin. Krijg je volgend jaar ook een mail dat er verplicht een browser moet worden afgenomen?
Waar baseert deze leverancier de verplichting op?

Ben wel benieuwd naar de constructie/leverancier.
We kregen een e-mail waarin stond dat zij onderzoek gedaan hadden en dat (een meerderheid van?) hun klanten hadden aangegeven iets dergelijks te willen.
En dus werd het verplicht.

Maar het is inmiddels opgelost :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:03
i2Paq schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:24:
En het is netjes opgelost!

Contract wordt ontbonden per eind augustus en wij betalen enkel de maanden sinds de verlenging in 2021.
Dat is snel opgelost. Wel een bijzondere werkwijze van ze...

Ik neem aan dat jullie nu gewoon via Microsoft (zonder tussenman) een licentie gaan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
i2Paq schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:59:
Edit: Sinds 1 oktober 2016 is stilzwijgend verlengen bij de wet verboden, ook voor zakelijke contracten. Dit heb ik even als balletje opgegooid bij de leverancier.
Dit is niet helemaal waar.

Voor consumenten mag je nog steeds stilzwijgend verlengen, alleen na de initiële contractduur is de opzegtermijn dan altijd max 1 maand. Of het abonnement moet na de initiële periode automatisch stoppen. Uitzondering, tijdschriften/kranten/bladen mogen met telkens 3 maanden verlengd worden.

Voor zakelijke contracten mag een stilzwijgende verlening in principe wél. Daar zijn echter een aantal uitzonderingen, zoals telecomabonnementen (art 7.2a Telecommunicatiewet). Daar valt een office 365 abbo niet onder. Ook gelden er de normale rechtsregels zoals dat een stilzwijgende verlening niet onredelijk bezwarend mogen zijn maar er blindelings van uit gaan dat zakelijke contracten niet stilzwijgend verlengd moeten worden lijkt mij onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 20:21
Je hebt toch standaard Defender op je pc staan. Dat is notabene ook een product van MS, nu zeggen ze dat dat niet goed genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit is niet iets voor TL, maar voor een ander forum onderdeel :) Gezien het probleem is opgelost, zet ik 'm op slot.

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 04-08-2022 12:49 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

i2Paq schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

We kregen een e-mail waarin stond dat zij onderzoek gedaan hadden en dat (een meerderheid van?) hun klanten hadden aangegeven iets dergelijks te willen.
En dus werd het verplicht.
Direct afscheid nemen van een dergelijke leverancier. Wat is de volgende verplichting. Dit riekt naar een soot koppelverkoop. Als veel klanten dit willen biedt je het als optie aan, niet op basis van een verplichte afname.

[ Voor 19% gewijzigd door Bor op 04-08-2022 12:42 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.