Droogbouw vvw met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Wat zouden jullie kiezen voor vvw onder laminaat op een WP, ik heb 2 opties nu:

15mm Warp speetherm 10mm leidingen 10cm HOH korte groepen mogelijk.

20mm Neo20 systeem 16mm leidingen 12,5cm Hoh

de opbouwhoogte van de warp komt precies goed uit, de neo20 geeft me een 5 mm
opstapje naar de woonkamer, maar heb gelezen dat een 16mm buis het veel beter zou
doen icm de warmte pomp? het gaat om 20m2 hoofdverwarming woonkamer.

Beste antwoord (via schrobbelbob op 04-08-2022 14:18)

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Drukval 16mm leiding is significant lager dan 10mm leidingen waardoor de lengte van de groep korter kan zijn en 3 groepen voor 20 m2 een groepslengte van 53m geeft. Stroomverbruik CV pomp neemt af omdat er minder drukval is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Drukval 16mm leiding is significant lager dan 10mm leidingen waardoor de lengte van de groep korter kan zijn en 3 groepen voor 20 m2 een groepslengte van 53m geeft. Stroomverbruik CV pomp neemt af omdat er minder drukval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Oke dat is duidelijk, dan ga ik voor 16mm.

Dan nog de volgende vraag:

7 oude radiatoren hebben ongeveer 50/55 graden nodig om de rest van huis lekker warm te krijgen.

ga ik een gesloten verdeler met pomp+thermostaat op de vloerverwarming zetten zodat die een lagere
temp gaat krijgen of ga ik op een zo laag mogelijke aanvoer temp draaien enkel op de vloerverwarming
en de rest van het huis de met de (bestaande) airco's verwarmen?

liefst verwarming ik alles met radiatoren, met airco verwarmen is niet echt aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kun je die oude radiatoren waar nodig niet vervangen door LTV versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
ja dat is ook een mogelijkheid. kijken hoe het verwarmt en dan de te koude vertrekken een LTV erin hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Ik zou voor de open verdeler gaan en de bestaande radiatoren voorzien van ventilatoren zodat de WP op lagere toevoertemperatuur kan draaien en daarmee zuiniger is want hogere COP. Als je het dan niet warm krijgt kan je in ruimtes waar je niet de hele dag bent ondersteunen door IR verwarming of alsnog een lucht lucht warmtepomp er bij plaatsen waar je in de zomer eventueel mee kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
stekkel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:22:
Ik zou voor de open verdeler gaan en de bestaande radiatoren voorzien van ventilatoren zodat de WP op lagere toevoertemperatuur kan draaien en daarmee zuiniger is want hogere COP. Als je het dan niet warm krijgt kan je in ruimtes waar je niet de hele dag bent ondersteunen door IR verwarming of alsnog een lucht lucht warmtepomp er bij plaatsen waar je in de zomer eventueel mee kan koelen.
Dit zou ik doen. En dan in ruimtes die niet warm worden de radiator vervangen door een Jaga LTV convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Ik heb contact met warp systems en die zeggen dat de laminiaat vloer (vanaf 8mm) direct op de droogbouw geplaatst kan worden? dat lijkt me gek waar ik overal lees er echt iets tussen moet voor druk verdeling
en egalisatie.

Heeft hier iemand nog een idee over, anders zou het echt stukken goedkoper worden als de ondervloer niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:50
Ik heb ook een droogbouwsysteem van warp.
Omdat ik pvc wilde heb ik een jumpax ondervloer erop gelegd.
De mensen van warp komen er kundig over dus ik geloof wel dat je laminaat er zo op kunt leggen.
Ook afgaande op de opbouw van de vloer voordat ik de jumpax er overheen legde.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Ik begin ook sterk te twijfelen.

Is het niet zo dat meerdere korte groepen met 10mm, 10cm hoh net zo
goed kan werken als 16mm 12,5cm hoh.

Grote voordeel dat ik nu heb met warp is dat als ik geen ondervloer voor mn laminaat neem
en 12 mm dikte pak ik precies de juiste vloerhoogte maak.

maar als een 16mm buis echt veel beter werkt kan ik beter 5mm hogere vloer hebben
het 16mm neo20 systeem zou me zo'n 800 meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 15:02
@schrobbelbob
Wat is het geworden, inmiddels een warmtepomp en praktijk ervaring?

10mm buis kon overgens wel maar je bent belachelijk veel vloerverwarmingsgroepen nodig waardoor de kosten alsnog stijgen.

(Ja topic is al bijna 1 jaar oud).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakingtoday
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-02 16:21
Ik begin ook tegen dezelfde keuze aan te lopen.
Wat ik heb begrepen is dat als je gebruik maakt van een lage temperatuur, je beter 10mm met meer groepen kunt gebruiken

Alles komt goed, maar niet vandaag

Pagina: 1