Master slave stekkerdoos met timer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 14:38
Hoi,

Ik heb hier een stekkerdoos met master/slave functie. Nu heb ik hier een AVR op de master zitten met een aantal fans in de slave. Echter, nu wil ik eigenlijk dat als wanneer m’n AVR uitgaat, m’n fans nog een tijdje blijven draaien. Nu heb ik overal gezocht, maar dit lijkt niet te bestaan. Dus, dan blijft zelf modden/maken de enige mogelijkheid.

Mijn vraag, heeft iemand enig idee hoe ik dit op kunnen aanpakken? Is dit überhaupt mogelijk? Kan ik m’n huidige master slave stekkerdoos modden door middel van iets?

Ik hoor graag jullie ideeen.

Uncomfortable silence can be so loud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heeft je AVR geen trigger port waar 12V spanning op staat als ie aan is?
Dan zou je op zoek kunnen naar een module met een potentiaalvrije input om direct de fans in te schakelen en met vertraging uit te schakelen.
Zo niet, dan de slave-spanning gebruiken om die module te schakelen. Misschien dat het met een Shelly kan.
Je kunt de fans natuurlijk ook onafhankelijk aansturen op basis van temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

je zou simpelwel een mini 12v accupack met under_voltage cutoff parralel aan de fans kunnen zetten.
Die laad dan op als er 12v op staat, en ontlaad zich via de fans.

Echter ik vraag me meer af waarom je dit zou willen. als er geen spanning meer op de avr staat, kan het ook niet warmer meer worden. Dus waarom die fans dan nog laten draaien.

Kinetische energie opslag met een vliegwiel zou ook een leuk alternatief zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 04-08-2022 10:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
heuveltje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:06:

Echter ik vraag me meer af waarom je dit zou willen. als er geen spanning meer op de avr staat, kan het ook niet warmer meer worden. Dus waarom die fans dan nog laten draaien.
Als de AVR uit is, is er nog wel restwarmte. Als de fans dan uit zijn, wordt alsnog alles warm. Dus wilde eigenlijk deze restwarmte nog even na koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erickov
CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:58:
Heeft je AVR geen trigger port waar 12V spanning op staat als ie aan is?
Dan zou je op zoek kunnen naar een module met een potentiaalvrije input om direct de fans in te schakelen en met vertraging uit te schakelen.
Zo niet, dan de slave-spanning gebruiken om die module te schakelen. Misschien dat het met een Shelly kan.
Je kunt de fans natuurlijk ook onafhankelijk aansturen op basis van temperatuur.
Koelen via temp sensor zou natuurlijk de makkelijkste oplossing zijn inderdaad. Misschien moet ik het dan ook simpel houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

erickov schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Als de AVR uit is, is er nog wel restwarmte. Als de fans dan uit zijn, wordt alsnog alles warm. Dus wilde eigenlijk deze restwarmte nog even na koelen.
het word niet warmer dat het al was.
dus de warmte die er dan nog hangt kan verder geen kwaad.

Verder kan electronica als het uit staat echt tegen behoorlijk grote temperatuur ranges voor het een probleem word.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met simpele electronica zijn makkelijk timers te maken, er zijn ook genoeg timer modules te vinden.
Middels een relais of een 220v detectie met een optocoupler of via een spanningsdetectie van binnen de AVR kan je een trigger of maken.

Het is niet zo moeilijk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zoeken naar een uitschakelvertraagd relais, vrij standaard spul.
Pagina: 1