Na 14 jaar android een apple? Wat zijn de nadelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik ben dus een die-hard android gebruiker.
Maar de laatste maanden begin ik me een beetje te irriteren aan zaken die niet lekker werken op mijn pixel4a. Dusdanig dat ik twijfel om over te stappen naar de vijand 😉

iOS heeft veel stappen gemaakt en is denk ik perfect geëvalueerd, terwijl android in mijn idee een beetje stil is blijven staan en er niet in slaagt om het perfect stabiel te maken. Zover ik weet zijn alle services van Google ook op Apple beschikbaar.

Veel zaken van Apple vind ik nog steeds verschrikkelijk (andere discussie) maar soit.

Er zijn hier vast meer Die-hard android gebruikers die na jaren geswitcht zijn.

Wat waren jullie opstakels/nadelen waar je tegenaan liep?

Ik denk aan een 12-13 mini.

* Zaken tot nu toe
  • Geen dual sim (ja dat gebruik ik)
  • Lightning poort sucks
  • Charger is standaard 5watt 😳

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-04 19:27
Met zo'n instelling zou ik maar geen Apple kopen als ik jou was.

Probeer eens een alternatieve rom.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dual-SIM? -> e-SIM ondersteuning
Lightning Port? Binnenkort USB-C
Charger? Ook Samsung rekent 30 euro voor een 25W charger; Apple ook.

Zoal @EricTC aangeeft, waarom denk je na over een Apple met alleen maar nadelen & woorden als "de vijand"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-03 13:43

Spacialz

Ovenvers

EricTC schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:51:
Met zo'n instelling zou ik maar geen Apple kopen als ik jou was.

Probeer eens een alternatieve rom.
Dit!

Heb zelf een Android privé en zakelijk een iPhone.
Beide hebben hun voordelen en hun nadelen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd uit naar Android vanwege dat op meerdere plekken kan debuggen wanneer het fout gaat.
Bij iOS is dat gewoon vele maten minder..

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:52:

Zoal @EricTC aangeeft, waarom denk je na over een Apple met alleen maar nadelen & woorden als "de vijand"?
e-Sim kan dus meerdere sims aan? kan ik dan éénvoudig switchen met een "druk op de knop" of moet ik de ene verwijderen en de andere toevoegen als ik er gebruik van wil maken

Oei, ik dacht dat een knipoog emoticon wel duidelijk was ..... blijkbaar bestaat de android-apple discussie nog steeds hevig.

betreft charger: android is meer dan Samsung he, vele merken leveren standaard iets van 30-60W chargers.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Spacialz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Dit!

Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd uit naar Android vanwege dat op meerdere plekken kan debuggen wanneer het fout gaat.
alternatieve rom is zo 2014, ik denk dat er weinig android gebruikers dit nog doen omdat het geen voordelen meer heeft

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Pinin schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:49:
Ik ben dus een die-hard android gebruiker.
Maar de laatste maanden begin ik me een beetje te irriteren aan zaken die niet lekker werken op mijn pixel4a. Dusdanig dat ik twijfel om over te stappen naar de vijand 😉
Huh maar daar zit je toch al? :+

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:20

bonzz.netninja

Niente baffi

Spacialz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Dit!

Gaat alleen nooit fout op IOS :o

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Huh maar daar zit je toch al? :+
:>

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 11:15
Hier na 9 jaar Android een overstap terug naar iOS gedaan.

- dual sim is naar mijn weten prima mogelijk als 1 van de 2 sims een esim is (al mis ik dat niet, mijn vorige telefoons hadden dual sim en ik gebruikte die slot liever voor een extra sd kaart)

- lightning is ook een doorn in mijn oog, vooral buiten huis

- laden is allang geen 5 watt, mijn moeder haar 12 Mini ondersteund 20 watt, en mijn 13 Pro blijft rond de 23 watt steken.

Op zich prima, ook op Android had ik geen interesse in sneller laden aangezien mijn telefoon over het algemeen in de nacht opgeladen wordt (en de 13 Pro heeft ruim voldoende accu duur om langer te door gaan als ik dit wou)
MAX3400 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:52:

USB-C zou geweldig zijn, zeker aangezien de iPads deze ook gebruiken.

Qua lader, Samsung lader is inderdaad even duur en ik snap het geklaag niet echt (vanaf dit jaar krijg je met geen enkele nieuw uitgebrachte Samsung telefoon een lader, zelfs niet in de budget segment)

Maar zelfs dan, de Samsung 25 watt lader zie ik regelmatig voor half prijs, dus als iemand de Apple lader te duur vindt is dat altijd nog steeds een optie (ik gebruik een Samsung blokje, ze hadden bij aankoop van mijn 13 Pro geen Apple lader op voorraad)
Pinin schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:16:

betreft charger: android is meer dan Samsung he, vele merken leveren standaard iets van 30-60W chargers.
Maar Samsung is wel dik ruim 50% van de Android markt, er zijn zelfs mensen die niet weten wat Android betekent maar wel wat een Samsung Galaxy is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zelf een verstokt Android-gebruiker (nu een Pixel 4), maar gebaseerd op de iPhone van mijn vriendin:

+ Met simpeler hardware toch een vloeiender ervaring
+ Accuverwisseling, nieuw scherp, etc is relatief snel gepiept - met relatieve nichetelefoon zoals de Pixel is dat toch lastiger
+ Accessoires algememer verkrijgbaar (cases, etc).
+ Sommige dingen werken veel beter, bijv. pkpass

- Apple, en alle vendor lock-in die daar bij hoort
- iTunes (is het nog steeds zo'n draak van een programma?) (niet meer nodig, thanks @PB-powell)
- Even inpluggen en het bestandssysteem in? Vergeet het maar (correct me if I'm wrong, maar inpluggen en even foto's van de DCIM folder of een map mp3's van een iPhone trekken gebeurt geloof ik niet zo maar)
- iOS is simpel te gebruiken. Da's een zegen en een vloek, want als Android gebruiker ben je toch vaak gewend om in elk sub-sub-submenu opties te kunnen tweaken. iOS behandelt je af en toe als een klein kind in de opties die je krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:25
Pinin schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

alternatieve rom is zo 2014, ik denk dat er weinig android gebruikers dit nog doen omdat het geen voordelen meer heeft
Dit heb ik ook. Ben zelf Android gebruiker met een Oneplus 5T en heb daar laatst Pixel Experience op gezet, maar ben snel weer terug gegaan vanwege allerlei problemen.
Vroeger was het nog interessant, maar tegenwoordig zie ik er weinig heil in.

Mijn vrouw is iPhone gebruiker en iedereen kan ik ook van harte een iPad aanraden. Maar vind zelf bijvoorbeeld de iOS schil helemaal niks. Maar dat is een mening.

Het eco-systeem is gesloten en kan erg prettig zijn. Maar zelf zie ik liever de mogelijkheden om meer te kunnen (doe ik dat veel? Neuh :+), maar is denk ik meer het gevoel.

Bedenk voor jezelf wat je graag zou willen wat nu niet kan en of dat bij de ander wel kan.
Positieve en negatieve dingen voor beide kanten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Ik gebruik al jaren een iPhone en zakelijk een Android, beide hebben hun voor- en nadelen maar beide zijn gewoon goed. Het gaat puur om gewenning en als je vertrouwd bent met de een voelt de ander altijd raar/anders.
Qua lader en laadport zie ik weinig nadelen, je zal misschien minder snel een kabel kunnen lenen van iemand maar hoe vaak komt dat nou echt voor. Qua snelheid is misschien jammer dat je daar extra voor moet betalen, maar als je snachts laad is dat sowieso geen probleem.
Voor een klein beetje perspectief, een collega van mij is ook redelijk fel anti apple, begin dit jaar zijn we op macbooks overgestapt en inmiddels ziet hij ook wel in dat apple gewoon prima spul heeft. Op sommige gebieden zelfs beter dan windows, op andere minder. Verder is het puur wennen aan iets nieuws.

Persoonlijk het grootste probleem bij overstappen zou de data-overdracht en gekochte apps zijn. Die laatste ben je gewoon kwijt en moet je opnieuw kopen.

edit
@TMDC iTunes heb ik al 6 jaar niet meer gebruikt, is helemaal niet meer nodig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door PB-powell op 04-08-2022 09:28 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13

The Zep Man

🏴‍☠️

Mizgala28 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:24:
Hier na 9 jaar Android een overstap terug naar iOS gedaan.

- dual sim is naar mijn weten prima mogelijk als 1 van de 2 sims een esim is (al mis ik dat niet, mijn vorige telefoons hadden dual sim en ik gebruikte die slot liever voor een extra sd kaart)
Met wat creativiteit is het mogelijk om twee fysieke SIMs en een micro-SD kaart in een enkel Android toestel te gebruiken. ;)

Algemener:
Waarom ik nooit een iApparaat zou overwegen zijn de te beperkte mogelijkheden om zelf advertenties te blokkeren. Een browser zonder uBlock Origin is geen browser, en YouTube zonder SponsorBlock is gelijk aan kabel TV en daarom niet om aan te zien.

Maar goed, ik ben dan ook uitzonderlijk als Google-loze AOSP gebruiker. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2022 09:32 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1785350

Hier na jaren Apple juist overgestapt naar Android in 2021. De grote ontwikkelingen in smartphoneland zijn voorbij en voor mijn gebruik is een iPhone (en bijbehorend ecosysteem) onnodig duur.

Wil je gewoon een nieuw speeltje dan is het leuk. Maar als de nieuwigheid er af is dan zit je met een duurder toestel met dezelfse browser, bank, social apps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22
Een groot nadeel is dat je alternatieven moet gaan zoeken voor je Android apps.

Ook kan het zijn dat je dezelfde applicatie weer opnieuw moet aanschaffen voor iOS. Het kan dus voorkomen dat je destijds op Android een app had gekocht voor een vaste prijs en deze nu alleen nog maar kan kopen in abonnementsvorm op iOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het enige wat ik echt vervelend vind aan iOS is de Flitsmeister integratie. Die start op basis van snelheid i.p.v. verbinden met bepaalde BT apparaten, waardoor Flitsmeister regelmatig start als ik in de trein zit.

Verder ben ik erg tevreden en ga ik voorlopig niet terug naar Android :) Ben in 2020 geswitched, nadat ik in 2009 op Android 1.6 begonnen ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nielsn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:30:
Dat lijkt me ook het grootste nadeel, en je moet even wennen en in een ander ecosysteem.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
nielsn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:30:

Ook kan het zijn dat je dezelfde applicatie weer opnieuw moet aanschaffen voor iOS. Het kan dus voorkomen dat je destijds op Android een app had gekocht voor een vaste prijs en deze nu alleen nog maar kan kopen in abonnementsvorm op iOS.
ok, dat zal ik eens moeten invetariseren, maar volgens mij heb ik geen koop apps meer (op google drive na)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sja. heb nu al jaren een android prive, en een apple op het werk.
Kan niet zeggen dat ik het nu zon overstap vind.

Mijn grootste probleem met de appel is dat silent-schakelaar aan de zijkant van je toestel zonder case makkelijk omschakelt. en niet in software te overrulen is.
En dat even een andere custom ringtone instellen echt een 10 stappen plan met vage software is.

Afgezien daarvan zijn er wel wat kleine verschillen, maar dat zijn verschillen geen nadelen.

En ik snap niet wat het nadeel van een lightning connector is, vind dat persoonlijk nog steeds de fijnste telefoonconnector die ik gehad heb.

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 04-08-2022 09:41 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Knul schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:34:
Het enige wat ik echt vervelend vind aan iOS is de Flitsmeister integratie. Die start op basis van snelheid i.p.v. verbinden met bepaalde BT apparaten, waardoor Flitsmeister regelmatig start als ik in de trein zit.

Verder ben ik erg tevreden en ga ik voorlopig niet terug naar Android :) Ben in 2020 geswitched, nadat ik in 2009 op Android 1.6 begonnen ben.
Daar kan je toch een opdracht voor aanmaken?
Volgens mij doen meerdere mensen het zo.

Mijn auto heeft geen draadloze CarPlay en moet dus met een kabeltje. Dan werkt FM wel direct.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
TMDC schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:26:
- Apple, en alle vendor lock-in die daar bij hoort
- iTunes (is het nog steeds zo'n draak van een programma?)
- Even inpluggen en het bestandssysteem in? Vergeet het maar (correct me if I'm wrong, maar inpluggen en even foto's van de DCIM folder of een map mp3's van een iPhone trekken gebeurt geloof ik niet zo maar)
- iOS is simpel te gebruiken. Da's een zegen en een vloek, want als Android gebruiker ben je toch vaak gewend om in elk sub-sub-submenu opties te kunnen tweaken. iOS behandelt je af en toe als een klein kind in de opties die je krijgt.
- heb ik geen last van, maar dat kom misschien omdat ik op Android mij ook nergens aan bind en gewoon meeste dingen lokaal ging gebruiken (of multiplatform)

- iTunes heb je alleen last van als je bestanden op je iPhone wilt hebben, zoals een 60+ GB muziek collectie (kijkt in de spiegel)
Maar zo iemand als mijn moeder heeft het nooit nodig gehad, het staat niet eens geïnstalleerd op haar PC

- Foto's kun je vanaf Windows zonder iTunes van een iPhone eraf halen, daar blijft het ook bij.

- Dat is een moeilijkere, ik zelf vind niet dat iOS mij als een kind behandeld met uitzondering van file management
Maar ik ben het alsnog deels met je eens, afhankelijk van de gebruiker kan dit wel degelijk zo aanvoelen.

@Arunia Toen ik een Nexus 4 had bleef ik allerei roms uitproberen, dat waren leuke tijden.
Maar daarna toen ik andere merken Android telefoons kocht, begon ik er niet meer aan.

Ik ben er wel mee eens dat je beide positief en negatief moet kunnen bekijken, het valt mij zo vaak op dat beide kampen weleens alleen het slechte willen zien van het systeem dat ze niet gebruiken, en alleen de voordelen van waar ze de voorkeur voor hebben.
PB-powell schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:28:

Persoonlijk het grootste probleem bij overstappen zou de data-overdracht en gekochte apps zijn. Die laatste ben je gewoon kwijt en moet je opnieuw kopen.
Zoveel mensen die dit nooit benoemen, men roept wel hoe makkelijk je FB en Gmail op beide kan gebruiken, maar je zal net als mijn partner honderden euro's aan apps hebben op Android na al die jaren, dan stap je ook niet zomaar over.

Dat en het feit dat bepaalde apps niet bestaan op iOS, zelf heb ik daar geen last van maar als ik kijk naar de toestel van mijn partner staan er meerdere apps/games tussen die geen iOS alternatief hebben.

Voor mij was het iets makkelijker, ik was "alleen" 9 jaar aan Whatsapp geschiedenis kwijt ( misschien had ik even 3 maanden langer moeten wachten met de overstap )
Anoniem: 1785350 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:29:
Hier na jaren Apple juist overgestapt naar Android in 2021. De grote ontwikkelingen in smartphoneland zijn voorbij en voor mijn gebruik is een iPhone (en bijbehorend ecosysteem) onnodig duur.

Wil je gewoon een nieuw speeltje dan is het leuk. Maar als de nieuwigheid er af is dan zit je met een duurder toestel met dezelfse browser, bank, social apps.
Aan de ene kant klopt dit, en ik vind dat smartphones niet alleen steeds duurder worden (van beide kampen) maar dat ze ook steeds meer functionaliteit missen.

Echter hoewel een iPhone duur is, je doet er ook langer mee vanwege de langere support, vroeger had ik daar minder interesse in maar nu men je steeds verder dwingt om voor belangrijke dingen apps te gaan gebruiken zoals DigiID of bank apps, wil ik liever een toestel dat langer mee gaat qua updates.

Al heb je daar niet perce een dure telefoon voor nodig, een iPhone SE 2022 krijgt minimaal 5 jaar support, een Pixel 6 en 6a hebben (qua security) nog 4+ jaar te gaan en Samsung doet het zelfs iets beter dan Google.

En dat zijn allemaal telefoons onder 600 euro, en op mijn huidige telefoon na kocht ik mijn telefoons altijd ruim onder dat bedrag (meestal onder 400 euro zelfs)

Betreffende mijzelf, ik ben tevreden met mijn iPhone, maar net als met Android bind ik mij niet aan het eco systeem vast, dus als ik over 3 of 4 jaar van gedachte verander, stap ik zo over naar Android.

en deze keer raak ik tenminste mijn whatsapp chats niet kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Famous schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Daar kan je toch een opdracht voor aanmaken?
Volgens mij doen meerdere mensen het zo.

Mijn auto heeft geen draadloze CarPlay en moet dus met een kabeltje. Dan werkt FM wel direct.
Ja, maar dat werkte vrij buggy met mijn vorige radio. Ga het nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:44
Pinin schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:49:
  • Geen dual sim (ja dat gebruik ik)
  • Lightning poort sucks
  • Charger is standaard 5watt 😳
Er is wel dual sim, maar dan moet je een e-sim gebruiken. Zelf ben ik wel voor die oplossing omdat het geen fysieke extra ruimte inneemt dus geen compromis voor mensen die het niet gebruiken.
Met de charger ben ik het niet eens, want Apple is gestopt met die dingen mee te leveren, dus zelfs die 5w krijg je niet eens. (Vind ik erg negatief!) En wat je dan vervolgens kookt is aan jezelf. Je kan ook bij Apple bijv. de 30w nemen.
Die lightning snap ik, al ik zit er eerlijk gezegd zelf niet mee.

Voor mij is het enige nadeel dat ik niet kan sideloaden. Praktisch gezien heb ik er trouwens totaal geen last van. Maar het principe dat ik afhankelijk ben van wat Apple wil toestaan in hun appstore zit me een beetje dwars. Voor de iPad (die ik trouwens niet heb) zit het me dat meer dwars.

Siri is overigens ook slechter, maar eerlijk gezegd gebruik ik die bijna nooit, ik vind het niet prettig om in het openbaar tegen mijn telefoon te praten. Met Android zie ik dat ook niet gebeuren.

Qua andere software zijn er Android apps die niet draaien of functionaliteit missen, maar andersom is dat ook zo, dus die streep ik voor het gemak met elkaar weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mizgala28
The Zep Man schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Algemener:
Waarom ik nooit een iApparaat zou overwegen zijn de te beperkte mogelijkheden om zelf advertenties te blokkeren. Een browser zonder uBlock Origin is geen browser, en YouTube zonder SponsorBlock is gelijk aan kabel TV en daarom niet om aan te zien.

Maar goed, ik ben dan ook uitzonderlijk als Google-loze AOSP gebruiker. ;)
Ik begrijp het ook wel, maar zelfs onder Android gebruikte ik deze dingen niet.

Waarom?

Omdat ik dat op PC doe en dingen als Youtube en browsen doe ik 90% van de tijd daarop.

Maar ik snap het wel, Android geeft die mogelijkheid tenminste, iOS niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Mizgala28 op 04-08-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 11:13

The Zep Man

🏴‍☠️

Mizgala28 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:55:
Omdat ik dat op PC doe en dingen als Youtube en browsen doe ik 90% van de tijd daarop.
Ik zit in een vergelijkbare situatie. 10% is nog steeds significant. ;)
Maar ik snap het wel, Android geeft die mogelijkheid tenminste, iOS niet.
Het gaat ook om de houding. Apple als bedrijf werkt actief tegen klanten om zelf te bepalen wat zij doen met hun hardware.

Apple is niet de enige. Dit zie je hier en daar ook terug in het Android-landschap. Daarom ga ik enkel voor toestellen die AOSP ondersteunen. ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:57
PB-powell schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:28:
Ik gebruik al jaren een iPhone en zakelijk een Android, beide hebben hun voor- en nadelen maar beide zijn gewoon goed. Het gaat puur om gewenning en als je vertrouwd bent met de een voelt de ander altijd raar/anders.
Qua lader en laadport zie ik weinig nadelen, je zal misschien minder snel een kabel kunnen lenen van iemand maar hoe vaak komt dat nou echt voor. Qua snelheid is misschien jammer dat je daar extra voor moet betalen, maar als je snachts laad is dat sowieso geen probleem.
Dit is ook hoe ik er in sta. Beide zijn goed, beide hebben hun eigen plus/minpunten en persoonlijke voor/nadelen.
Ach en een kabeltje lenen lukt ook altijd wel, er zijn genoeg mensen met een iPhone. Daarnaast ben ik van mening dat een telefoon (welk merk dan ook) met gemak een dag mee moet kunnen gaan op een acculading.
Verder heb ik in de afgelopen jaren genoeg kabeltjes verzameld waardoor er op de meest belangrijke plekken altijd wel één ligt.

Hier overigens een iPhone gebruiker van de iPhone 4 en sindsdien elke twee jaar een andere telefoon. Toen de Samsung S8 uit kwam heb ik even een uitstapje van twee jaar gemaakt, puur om eens wat anders te hebben.

Tsja, wat niet helemaal mijn ding na al die jaren Apple maar goed was het echt wel. Enige wat mij wel tegenviel was dat de telefoon na twee jaar merkbaar een stuk trager was en de accu ook echt wel een stuk minder was, dat heb ik met Apple nog nooit gehad zo snel.

Dat is echter ook al weer enkele jaren terug dus dat is inmiddels vast ook weer een stuk beter en/of had ik misschien gewoon pech met de Samsung en met iPhones altijd geluk :)

Tot slot, ben je het type die van alles zelf wil kunnen instellen en tweaken. Dan moet je niet bij iPhone zijn. Dat is aardig dichtgetimmerd, mondjesmaat nemen ze wel wat custom dingetjes over van Android maar je moet je vooral houden aan hoe Apple het bedacht heeft. Ik stoor mij er niet aan, maar dat is dus weer persoonlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 11:28
Ik heb 1,5 jaar een Android gebruikt na 6-7 jaar een iPhone. Nu weer terug naar iPhone. Ik kan je vertellen dat je tegen dingen gaat aanlopen wat betreft compatibility.

Voorbeeld: Ik moest toen ik naar een Android telefoon was overgestapt mijn iCloud agenda overzetten naar Microsoft zodat ik op beide apparaten kon lezen. Als je een afspraak uit een e-mail (.ics) wilt toevoegen, zal hij op de iPad hem in de iCloud agenda willen zetten en op de Android in een andere agenda.

De compatibiliteit tussen beide bestuurssystemen is minimaal. Het was voor mij een enorme opluchting toen ik weer een iPhone had. Als je verknocht Android user bent, en je wilt graag onderling de apparaten kunnen uitwisselen, zou ik geen iPad nemen. Dan zou ik b.v. een Samsung tablet nemen (maar geen goedkope zoals ik heb gedaan, die is niet heel erg snel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-04 10:47
PrimusIP schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Er is wel dual sim, maar dan moet je een e-sim gebruiken. Zelf ben ik wel voor die oplossing omdat het geen fysieke extra ruimte inneemt dus geen compromis voor mensen die het niet gebruiken.
Met de charger ben ik het niet eens, want Apple is gestopt met die dingen mee te leveren, dus zelfs die 5w krijg je niet eens. (Vind ik erg negatief!) En wat je dan vervolgens kookt is aan jezelf. Je kan ook bij Apple bijv. de 30w nemen.
Die lightning snap ik, al ik zit er eerlijk gezegd zelf niet mee.

Voor mij is het enige nadeel dat ik niet kan sideloaden. Praktisch gezien heb ik er trouwens totaal geen last van. Maar het principe dat ik afhankelijk ben van wat Apple wil toestaan in hun appstore zit me een beetje dwars. Voor de iPad (die ik trouwens niet heb) zit het me dat meer dwars.

Siri is overigens ook slechter, maar eerlijk gezegd gebruik ik die bijna nooit, ik vind het niet prettig om in het openbaar tegen mijn telefoon te praten. Met Android zie ik dat ook niet gebeuren.

Qua andere software zijn er Android apps die niet draaien of functionaliteit missen, maar andersom is dat ook zo, dus die streep ik voor het gemak met elkaar weg.
toon volledige bericht
Apple verkoopt al een tijdje gewoon dubbelsim telefoons hoor. beide simkaarten zitten dan in dezelfde tray, dus heel veel extra ruimte is het niet.

Wel zijn die toestellen erg lastig te krijgen: de Applestore in NL heeft hem niet. in andere landen hebben ze hem wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:44
Ik heb hier in huis voor het grootste deel Apple apparaten (en geen Android) en vind het juist ideaal dat het ecosysteem gesloten is. Aangezien ik de enige ben die alle IT problemen mag oplossen wil ik enkel nog Apple spul in huis of bij mijn ouders. Nu heb ik gewoon geen enkel issue, alles werkt gewoon. Dit geeft oneindig veel gemak en rust.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Wel denk ik dat iOS pas echt tot zijn recht komt als je meerdere Apple devices hebt, hoe alles samenwerkt is toch wel echt de sleutel in de fijne ervaring. Sure dat kost een enorme bak met centen om alles te vervangen en niet iedereen zal dat overwegen maar het geeft onder de streep wel de beste ervaring.

Als je een Windows/Linux gebruiker bent, zonder tablet of smartwatch en met een Sony koptelefoon dan is er al een stuk minder noodzaak om voor een iPhone te gaan. Dan is een Pixel een perfect alternatief bijvoorbeeld.

Dat is dan ook meestal mijn advies aan mensen, heb je iets wat ermee kan samen werken [small](Airpods, auto met Carplay, iPad, AppleTV, etc) of ben je van plan dat eens te kopen > iPhone. Anders > Pixel.
Tupolev schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:51:
Ik heb hier in huis voor het grootste deel Apple apparaten (en geen Android) en vind het juist ideaal dat het ecosysteem gesloten is. Aangezien ik de enige ben die alle IT problemen mag oplossen wil ik enkel nog Apple spul in huis of bij mijn ouders. Nu heb ik gewoon geen enkel issue, alles werkt gewoon. Dit geeft oneindig veel gemak en rust.
Dat heb ik hier ook, van mij mag het EcoSysteem altijd zo gesloten blijven. Erg fraai dat Android zo "open" is en dat je daar van alles extra op kunt instellen maar van mij hoeft dat allemaal niet zo meer. Het moet gewoon werken en dan betaal ik die 15% in de appstore wel of neem ik Youtube premium (via india) om geen advertenties te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
htn02 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Apple verkoopt al een tijdje gewoon dubbelsim telefoons hoor. beide simkaarten zitten dan in dezelfde tray, dus heel veel extra ruimte is het niet.

Wel zijn die toestellen erg lastig te krijgen: de Applestore in NL heeft hem niet. in andere landen hebben ze hem wel.
Nou ook niet echt in andere landen, Fysieke dual-sim zit alleen in de A2644 versie van de 13 Pro.
Die is er voor China/Macau en Hong-Kong maar de versie uit China/Macau heeft geen Facetime (ook niet als je hier inlogt op dat toestel), daarvoor ben je aangewezen op een toestel uit Hong-Kong met alle nadelen die daarbij horen.

Een van je twee Sim's laten omzetten naar een e-sim is een veiliger advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-04 10:47
Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Nou ook niet echt in andere landen, Fysieke dual-sim zit alleen in de A2644 versie van de 13 Pro.
Die is er voor China/Macau en Hong-Kong maar de versie uit China/Macau heeft geen Facetime (ook niet als je hier inlogt op dat toestel), daarvoor ben je aangewezen op een toestel uit Hong-Kong met alle nadelen die daarbij horen.

Een van je twee Sim's laten omzetten naar een e-sim is een veiliger advies.
indien mogelijk, is het zeker beter om voor de e-sim optie te gaan, puur omdat het een stuk makkelijker is een normale iphone te kopen.

Volgens Apple zelf zijn het wat meer modellen:
https://support.apple.com/nl-nl/HT209086

Ik heb zelf een dual-sim iphone (uit HK), maar heb gewoon facetime, en alle opties die een Nederlandse telefoon bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
htn02 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

indien mogelijk, is het zeker beter om voor de e-sim optie te gaan, puur omdat het een stuk makkelijker is een normale iphone te kopen.

Volgens Apple zelf zijn het wat meer modellen:
https://support.apple.com/nl-nl/HT209086

Ik heb zelf een dual-sim iphone (uit HK), maar heb gewoon facetime, en alle opties die een Nederlandse telefoon bied.
Ja al die modellen (oudere types) hebben dezelfde voorwaarden als ik hierboven al aanhaalde, geen FaceTime voor China, wel voor HK. Daarom heb jij het dus wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 21:30

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Het enige wat me een beetje tegenviel waren de prijzen in de App Store. Aan de Android kant heb je voor m'n gevoel meer keuze. Of ik kan beter zoeken in de Play store... Voor de rest ben ik superblij met m'n 13 pro max.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik lees vaak dat mensen "opgelucht" zijn dat ze geen onderhoud en problemen meer hebben sinds ze zijn overgestapt op Apple. Alles werkt gewoon.

Ik zal dan wel een uitzondering zijn, maar ik ervaar precies hetzelfde met mijn (mid-end) Windows/Android devices sinds mijn overstap. Het werkt ook gewoon. Ik denk dat sommige mensen hun huidige Apple ervaring projecteren versus Android 3.0 en Windows 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Huigie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:27:
Het enige wat me een beetje tegenviel waren de prijzen in de App Store. Aan de Android kant heb je voor m'n gevoel meer keuze. Of ik kan beter zoeken in de Play store... Voor de rest ben ik superblij met m'n 13 pro max.
In de Applestore had je volgens mij ook eerder meer betalende apps. Ik denk dat Iphone bezitters sneller betalen voor een app (misschien zijn de apps dan ook beter, dat weet ik niet).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Laatst online: 28-04 16:24
Ik ben vorig jaar januari overgestapt naar iPhone 12 mini vanaf Pixel 3. Ik heb een half jaar moeten wennen, en heb soms nog steeds dat ik gestures wil gebruiken van Android.

Als je overstapt zou ik wel voor de 13 gaan. Betere batterij en betere CPU.
Ik heb verder ook alles op Google gezet, als ik de achterkant tap van de iphone dan start Google Assistant, default browser heb ik Chrome gemaakt, en Gmail is default mail app.

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoewel Android zwaar ruk is geoptimaliseerd en ik graag naar Apple wil, zijn er toch een paar zaken waar ik teveel tegenaan loop:

- Lightning connector (zal gelukkig veranderen)
- Extreem traag opladen
- Apps sideloaden is niet te doen
- Homescreen aanpassen is extreem omslachtig (geen andere launcher etc.)
- Apple app store is relatief duur en door strenger beleid zijn er minder apps

Uiteraard zijn er ook enorm veel voordelen zoals zeer snelle hardware, super lange support en de optimalisatie van software op hardware is subliem.. de performance is gewoon altijd goed en er wordt een vreselijk goede SOT + Standby tijd uit een relatief compacte batterij getrokken.

De lightning connector + traag laden zal ongetwijfeld in de volgende of in de 2023 modellen worden aangepakt, dus dat komt wel goed. De andere minpunten komen voor mij door het gesloten software ecosysteem. Als dat je weinig boeit dan zou ik zeker naar Apple overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
Tupolev schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:51:
Ik denk dat dit per huishouden zou verschillen.

Ik raadde mijn ouders iOS aan vanwege veiligheid, maar ik verzweeg wat je nu benoemt omdat ik anders straks iedere dag 50km mag reizen.

In hun geval maakt het niet uit of het Android of iOS is, de ellende is hetzelfde al denk ik dat na de 12 Mini ze vrolijk terug gaan naar Android.

Als iOS werkt dan werkt het goed, hetzelfde geldt voor MacOS.

Maar het kan ook aan de gebruiker liggen dat het gewoon niet werkt, zoals bij hun en ik heb betere dingen te doen dan "ICT'tje spelen" iedere dag.

Voor nu werkt het, maar afgelopen week moest ik weer eens paar keer langs vanwege FaceID (systemwide) issues en bellen, dat lag niet aan de iPhone zelf maar aan hun.

Reden waarom ik hun terug laat gaan naar Android is hetzelfde als dat ik ze nooit MacOS zou aanraden, out of the box krijg ik met hun exact hetzelfde ellende met Android als met iOS, maar Android geeft mij meer vrijheid om dingen zo aan te passen, dat hun geen last van hebben.

Hetzelfde met Windows.

Maar nogmaals dat ligt aan hun, out of the box is iOS ideaal maar voor mensen zoals hun (en die bestaan) is het niet perce het beste oplossing.

Ik vind beide iOS en Android fijn, maar voor nu is iOS wat ik als main gebruik qua telefoon.

Overigens ook al vind ik mijn iPhone fijn, mocht ik ooit dieper in het Apple eco systeem gaan zou ik alles toch uit schakelen, ik hou niet van dat samenwerken met elkaar, ik heb gewoon liever dat iedere apparaat in huis "ieder voor zich is"

Maar dat is mijn voorkeur, dat maakt een OS niet beter of slechter.
Huigie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:27:
Ik vind de play store meer overzichtelijk dan app store, vooral qua sales.

Maar als ik iets specifiek wil zoeken en weet de naam van een app, dan zijn beide prima.

wat ik wel dolgraag zie is dat Apple afstapt van hun eigen apps alleen met een OS update vernieuwen, doe het gewoon via de app store, dan kan men nieuwe functionaliteit of patches krijgen zonder dat je meteen een hele OS update moet doen
Anoniem: 1785350 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:35:
Ik lees vaak dat mensen "opgelucht" zijn dat ze geen onderhoud en problemen meer hebben sinds ze zijn overgestapt op Apple. Alles werkt gewoon.

Ik zal dan wel een uitzondering zijn, maar ik ervaar precies hetzelfde met mijn (mid-end) Windows/Android devices sinds mijn overstap. Het werkt ook gewoon. Ik denk dat sommige mensen hun huidige Apple ervaring projecteren versus Android 3.0 en Windows 8?
Ik denk dat ik het wel snap.

Even vanuit gaande dat iemand niet zo'n type gebruiker is als mijn ouders, iOS werkt gewoon meteen.

Nou laat ik mijn persoonlijke voorkeuren terzijde, ik was in totaal 2 uur kwijt aan dingen aanpassen op iOS omdat het niet naar wens of verkeerd werkte, verder de dagen erna kwam ik ook achter dat bepaalde dingen mij niet bevallen en dat nog een stapel toggles uit mocht.

en als het een Android toestel was ben ik net zo veel tijd kwijt, ligt aan mij dus en niet het OS

Maar dan ben ik, meeste mensen willen gewoon dat het werkt op het moment dat je het koopt en uit de doos haalt, en bij iOS is dat precies de ervaring die je krijgt, het werkt meteen.

Echter... het is ook niet zoals sommige mensen beweren dat Android dit niet kan, ten eerst hangt dat enorm af van het merk dat je kiest.

maar wat mij ook opvalt is dat bepaalde iOS gebruikers zo'n enorme aversie hebben tegen Android, dat zelfs als iets precies hetzelfde zou werken, men het "niks" vindt omdat het Android is. Hetzelfde issue bestaat ook onder bepaalde Android users, die iOS niks vinden ongeacht de reden

Ja iOS wint ook dan, maar het verschil is in mijn ogen niet zo extreem als sommige mensen het schetsen.

Charme van iOS zit vooral erin als je meer Apple apparaten hebt.

It just works

Alleen waar ik het nooit meer eens zal zijn is dat het gesloten eco systeem beter is, het is beter als je graag in die kooi wil wonen, Apple zou de deur kunnen openen als ze het willen, je kan en je gesloten eco systeem hebben EN de optie geven voor wie dat graag wilt om de boel alsnog te openen.

Ik zie het als bootloader op Android unlocken, het kan maar het hoeft niet.

al ben ik zelf bewust in die kooi gestapt, wat iPhone goed kan was voldoende voor mij, en aangezien ik mij niet bind aan een eco systeem kan ik die kooi ieder moment uit

En voordat iemand zich aangesproken voelt (want ik trap vast wel iemand op de tenen hier)

Het is prima als iemand dat graag wil

Maar men moet het niet goed praten, dat is alles.

Android of iOS, het is maar net welke voorkeuren iemand heeft, geen van beide is beter of slechter dan de ander.

[ Voor 52% gewijzigd door Mizgala28 op 04-08-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 01:59
Ik begrijp niet zo goed waarom jullie over die punten vallen. Die zijn toch volkomen oninteressant? Alleen de kabel kan ik me iets bij voorstellen sinds ik een iPad Pro heb, want ik moet nu constant 2 verschillende kabels bij me hebben (Lightning voor iPhone en Airpods, usb-c voor iPad). Het zou handiger zijn om alles hetzelfde te hebben, dus dat is een geldig bezwaar.

De overige bezwaren zijn niet van toepassing. Moderne iPhones (vanaf de XS) zijn ALLEMAAL dualsim. Er kan maar 1 fysieke simkaart in, de andere moet een esim zijn. Maar aangezien de meeste providers nu wel esim aanbieden, zou dat geen probleem moeten zijn. Dualsim werkt precies zoals je wilt: als je gebeld wordt of zelf gaat bellen zie je welke simkaart wordt gebruikt, je kunt in de instellingen aangeven welke simkaart default wordt gebruikt (apart voor data en calls) en je kunt voor beide simkaarten aangeven of roaming aan moet staan. Je kunt zelfs meerdere esims bewaren, je kunt alleen maar 2 sims tegelijk in gebruik hebben.

Opladen gaat gewoon snel als je een snellader gebruikt. Dat mag ook prima een snellader zijn van een ander merk, zolang het PD ondersteunt werkt het gewoon (vanaf iPhone 8 ). Je moet wel een Apple usb-c naar Lightning kabel gebruiken.

De enige echte verschillen zijn op softwaregebied. Het besturingssysteem werkt net een beetje anders. Wat ik veel hoor van mensen die zijn overgeschakeld, is dat ze de fysieke 'back' knop missen. Op Android is die altijd aanwezig, bij Apple moet je afwachten hoe de app ermee omgaat. Maar daar zijn wel richtlijnen voor, in principe houden app-makers zich daar wel aan. Het kan ook een voordeel zijn: die knoppen (back en taskmanager) nemen op Android permanent schermruimte in, terwijl je ze misschien helemaal niet gebruikt.

Ik vind zelf de plaatsing van de opties in Android niet altijd logisch. Ook de vertaling in het Nederlands is vrij beroerd, maar daar is Android niet uniek in. En ook op IOS moet ik wel eens zoeken naar een bepaalde instelling, het zijn er tegenwoordig best wel veel.

De walled garden van Apple is natuurlijk het USP. Je kunt het als een nadeel zien, maar het heeft ook voordelen. ALLE apps in de appstore zijn door Apple gecontroleerd op bugs en op malware. Dat betekent niet dat ze foutloos zijn, maar de kans op een app die raar doet is wel kleiner. Ik heb de indruk dat de kwaliteit van apps op Apple in het algemeen hoger is en dat er minder onzinapps zijn. En dat bij Apple meer rekening wordt gehouden met de privacy van de gebruiker. Apps die ongemerkt gebruikersdata proberen te verzamelen, worden genadeloos aangepakt.

Sideloaden is inderdaad lastig op IOS. Je moet dan de app zelf signeren en dat werkt hooguit voor 7 dagen. Wil je dat dit langer werkt, dan heb je een developer-account nodig a 99 dollar per jaar. Maar hoe vaak heb je dit nu echt nodig? Om te experimenteren is het wel leuk, maar op mijn 'daily driver' gebruik ik echt alleen maar officiele apps en mis ik het sideloaden helemaal niet. Maar dat ligt aan je gebruik van het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 11:15

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Dat je geen custom ringtone in kan stellen in Whatsapp 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Anoniem: 1785350 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:35:

Nah er zijn vast uitzonderingen natuurlijk maar ik ben Microsoft Server, 365 en Azure gecertificeerd dus ken het concurrerende platform erg goed maar "het werkt gewoon" is daar regelmatig een heel stuk minder gebruikelijk in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
haagsepracht schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:29:
Dat je geen custom ringtone in kan stellen in Whatsapp 😋
Ik moest dit nakijken (aangezien mijn telefoons al meerdere jaren altijd volledig op stil staan)

Wow je hebt gelijk, verbazend dat dit nog steeds het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
knip

[ Voor 91% gewijzigd door Intergalactic op 09-08-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Is dat nodig?

Je ziet mij het niet doen betreffende iMessage en Telegram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:39
De ondersteuning vond ik altijd wel in het voordeel uitvallen voor Apple. 7 jaar geloof ik tegenover +-2-3.

Nu ben ik altijd een Android gebruiker geweest met iOS als zakelijk, maar nu Samsung tot 5 jaar ondersteunt heeft voor mij dat voordeel wel geneutraliseerd. Langer dan 5 jaar doe ik toch niet met een telefoon.

Verder is het echt persoonlijk. Beiden werken vlekkeloos. Als je andere Apple apparaten hebt dan werkt het allemaal wel mooi samen. Heb je geen MacBook of iPad dan hoef je het voor het ecosysteem ook weer niet te doen.

Uiteindelijk zou ik privé niet zo snel voor Apple gaan. Waarom? Prijs. Een beetje normale prijs is een SE (ondanks een leuke telefoon en prima hardware, niet mijn ding) of een iPhone van twee generaties terug. Androids willen nog wel eens een aanbieding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-04 11:15

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Tja, mijn vrienden zitten nog niet allemaal op apps elders 😪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Mizgala28 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Is dat nodig?

Je ziet mij het niet doen betreffende iMessage en Telegram
Yup dat is nodig, want Whatsapp.

Ik maak overigens verder juist geen verwijzing naar een andere dienst maar als jij dat wilt doen hou ik je niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
haagsepracht schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:36:
Tja, mijn vrienden zitten nog niet allemaal op apps elders 😪
Ja dat is altijd het vervelende punt idd.
Hier is 90% iMessage en de rest Signal gelukkig. Dus Whatsapp is er hier helemaal uit sinds een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Yup dat is nodig, want Whatsapp.
Nog steeds niet nodig geweest.

Maar goed als we toch al die kant op gaan.

Ik zie ook liever dat mensen verder kijken dan whatsapp

Maar dat gaat niet gebeuren, net als dat iMessage niet multiplatform wordt.

[ Voor 55% gewijzigd door Mizgala28 op 04-08-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Nah er zijn vast uitzonderingen natuurlijk maar ik ben Microsoft Server, 365 en Azure gecertificeerd dus ken het concurrerende platform erg goed maar "het werkt gewoon" is daar regelmatig een heel stuk minder gebruikelijk in ieder geval.
Het blijft subjectief. Denk niet dat het objectief is vast te stellen dat Apple vaker "gewoon werkt" dan de concurrende platformen. Mijn mening uit persoonlijke ervaring is dat voor de doorsnee gebruiker een combi Android/Windows voor minder geld net zo goed, al dan niet beter, kan werken.
Maar als je graag Apple wilt om whatever reason; be my guest. Vrije markt, persoonlijke smaak, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Anoniem: 1785350 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Het blijft subjectief. Denk niet dat het objectief is vast te stellen dat Apple vaker "gewoon werkt" dan de concurrende platformen. Mijn mening uit persoonlijke ervaring is dat voor de doorsnee gebruiker een combi Android/Windows voor minder geld net zo goed, al dan niet beter, kan werken.
Maar als je graag Apple wilt om whatever reason; be my guest. Vrije markt, persoonlijke smaak, etc.
Nah ik denk dat het wel aantoonbaar is dat dit niet waar is. Zal vast niet voor iedereen even belangrijk zijn maar het is wel feitelijk zo dat Android en Windows simpelweg minder goed samenwerken, zeker als ze alle twee net uit de doos komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:00
-

[ Voor 99% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:18 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
SgtElPotato schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Tja, in mijn ogen zijn bovenstaande punten volledig oninteressant. Ik vind de lightning connector beter, zo zou USB-C ook moeten zijn in plaats van een 'pieletje' in de poort.
Extreem traag opladen valt toch wel mee? De nieuwe laden met 25/30W op, meer dan genoeg.

Ja als apps sideloaden je hobby is moet je geen iPhone nemen, anders moet je kijken naar AltStore (nadeel is iedere 7 dagen je app signen, of 365 als je een dev account hebt). Ik vind het gesloten idee wel fijn, zorgt dat het een stuk stabieler is en de ervaring een stuk soepeler. Ik kan super makkelijk support leveren op Apple devices omdat de ervaring daar overal hetzelfde is en alles hetzelfde werkt.

De rest vind ik niet echt boeiend. Mijn homescreen moet gewoon werken, ik wil het weer openen met één klik, ik wil mijn mail openen met één klik. Ik wil niet hoeven scrollen of een app-launcher in.

Zoals je ziet is alles vrij persoonlijk, dus daar moet je een keuze in maken.
toon volledige bericht
Klopt - het is ook een zeer persoonlijke keuze. Ik werd op een iPhone in ieder geval helemaal gek van alle reclame in m'n browser en youtube :+ Ik miste in Firefox de ublock origin extensie en de youtube vanced app. Had er totaal niet bij stil gestaan dat Apple geen browser extensies toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Nah ik denk dat het wel aantoonbaar is dat dit niet waar is. Zal vast niet voor iedereen even belangrijk zijn maar het is wel feitelijk zo dat Android en Windows simpelweg minder goed samenwerken, zeker als ze alle twee net uit de doos komen.
Oh zo. Ja, dat klopt zeker. Maar ik bedoel vooral dat: voor mij totaal onbelangrijk. Dat is voor mij de fancy stuff. En als je een Samsung smartphone combineert met Samsung watch, buds etc. dan werkt het ook gewoon. Maar weer niet met Windows zo gemakkelijk, true.

Kan mij ook voorstellen dat Apple qua design een gevoelige snaar raakt bij mensen.

De basis: dus bijv. een browser met sync, apps, prima camera, updates, etc. is prima op Android. En qua laptop heb ik liever wat minder integratie, maar wel een grotere SSD voor een fair price. Mijn vriendin heeft alles van Apple, maar wat zorgt voor problemen? De 128GB SSD in haar 2019 MacBook Pro. Steeds weer ruimte vrijmaken voor updates. Dan had ze natuurlijk meer geld moeten uitgeven, maar haar budget was circa €1300 en uiteindelijk heb je dan wel Airdrop (dat mis ik), maar geen fatsoenlijke SSD (de basis wat mij betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
stin00 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Klopt - het is ook een zeer persoonlijke keuze. Ik werd op een iPhone in ieder geval helemaal gek van alle reclame in m'n browser en youtube :+ Ik miste in Firefox de ublock origin extensie en de youtube vanced app. Had er totaal niet bij stil gestaan dat Apple geen browser extensies toelaat.
Ik hoop dat de dev van uBlock spoedig met een Safari extensie voor iOS komt.

Want ads verbruiken ook accu, en hoewel ik erg tevreden ben met hoe lang mijn 13 Pro per laad beurt uithoudt, het mag wat meer in ruil voor iets (reclames) waar ik geen bal om geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Laatst online: 28-04 18:24

Aiii

何これ

stin00 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Niks persoonlijks tegen je, uiteraard, maar dit is een heel mooi voorbeeld van hoe ervaringen van vier jaar of meer geleden niet echt relevant meer zijn voor de afwegingen die de TS op dit moment probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:19 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
SgtElPotato schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Tegenwoordig zijn er toch genoeg extensies beschikbaar? AdBlock Plus is er ook gewoon.
Gezien hun geschiedenis nee bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

SgtElPotato schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Tegenwoordig zijn er toch genoeg extensies beschikbaar? AdBlock Plus is er ook gewoon.
Sinds iOS 12 kan men adblocken, sinds iOS 15 zijn er ook webextensies mogelijk en is het ook mogelijk voor adblockers om YouTube ads e.d. te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Aiii schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Niks persoonlijks tegen je, uiteraard, maar dit is een heel mooi voorbeeld van hoe ervaringen van vier jaar of meer geleden niet echt relevant meer zijn voor de afwegingen die de TS op dit moment probeert te maken.
Ah je kan tegenwoordig op een iPhone in Firefox extensies installeren en een alternatieve youtube app installeren? Dan wordt een iPhone opeens een stuk interessanter :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 14:19 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
stin00 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Ah je kan tegenwoordig op een iPhone in Firefox extensies installeren en een alternatieve youtube app installeren? Dan wordt een iPhone opeens een stuk interessanter :o
Nee dat kan niet, dat idee had ik ook namelijk.

Want in feite is iedere 3rd party browser op iOS, gewoon "Safari" met een ander uiterlijk.

Nou vind ik Safari op iOS wel fijn hoor, maar het is niet anders helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Mizgala28 op 04-08-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

[...]

Firefox Focus op iOS heeft al jaren een ingebouwde adblocker, maar goed, er werd niet over Firefox gesproken in de originele post natuurlijk.

En als je per se een sideloaded YouTube app wilt zijn er ook verschillende opties, zoals: https://np.reddit.com/r/s...with_extra_features_like/

[ Voor 5% gewijzigd door Aiii op 04-08-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Aiii schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Wat de TS eventueel kan doen is:

Zet alle persoonlijke voor en nadelen naast elkaar neer.

Streep door waar je eventueel eromheen of zonder kan.

En weeg alles tegenover elkaar op.

Ik vind de file management en de geslotenheid ervan (ik vervloek iTunes) waardeloos op iOS.

Maar ik vond de voordelen zoals update support, accu duur versus de fysieke formaat van de telefoon, camera's en nog paar andere dingen meer opwegen tegenover de nadelen.

en het kan wel overkomen alsof ik veel te klagen heb over iOS, maar alles wat aan dat slechte file management en itunes gebonden is, valt daar automatisch onder.

Er zijn ook dingen die ik over Android te klagen heb, dus fair play
Aiii schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Firefox op iOS heeft al jaren een ingebouwde adblocker, maar goed, er werd niet over Firefox gesproken in de originele post natuurlijk.
Ow?

[ Voor 24% gewijzigd door Mizgala28 op 04-08-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Sorry, ik had nog een edit gedaan om er Focus achter te zetten, ik weet niet of ze het ook toegevoegd hebben aan Firefox standaard, want dat gebruik ik niet. Maar als Firefox Focus het kan, neem ik aan dat Firefox standaard het ook kan.

...Maar Google zegt inderdaad van niet, dus mea culpa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
Aiii schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Sorry, ik had nog een edit gedaan om er Focus achter te zetten, ik weet niet of ze het ook toegevoegd hebben aan Firefox standaard, want dat gebruik ik niet. Maar als Firefox Focus het kan, neem ik aan dat Firefox standaard het ook kan.

...Maar Google zegt inderdaad van niet, dus mea culpa.
Nee want Focus bestaat voor die reden op iOS, en normale FF is ook verkrijgbaar aangezien deze meer functies heeft dan Focus.

Ik ben geen fan geweest van FF op Android, wel het geval op desktop (maar extensies waren de reden dat ik het op Android gebruikte)

Maar op iOS was dat een nog slechtere ervaring, juist doordat normale FF geen extensies ondersteund, en Focus te beperkt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
SgtElPotato schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Ik gebruik het niet, heb een PiHole + VPN continue aanstaan die mij hiermee helpt.
Yes me to, je DNS verkeer zelf in de hand hebben wint het altijd van welke Safari extensie dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

Nah je hebt nu Safari Extensies maar het blijft uiteraard aan de developers om die Extensies dan ook daadwerkelijk te maken. De opties zijn er in ieder geval en daar zitten ook adblockers bij.

Alternatieve Youtube apps staan gewoon in de AppStore overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 04-08-2022 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 27-03 21:40
Persoonlijk heb ik iPhone uit 2019/2020 meen ik (werk) en android pixel uit 2018/2019 ergens (prive). Android in principe 24/7 aan ipv alleen onder werktijd, en veel actiever gebruikt wordt (internet/gamen/whatsapp/bellen/navigatie). De iPhone is eigenlijk alleen voor bereikbaarheid als ik niet achter de laptop zit, en wordt zodoende amper gebruikt. Gaat soms rustig een week door met alleen aan/uit zetten, en lezen van de werk groepsapp.

Dit zijn de dingen die mij het meeste opvalt:

- Batterijduur is aanzienlijk langer op de Android. Waar ik van ma-do de android 2x oplaad, moet ik de Apple 1x opladen. Als ik kijk naar dat de Android 3x langer aan staat (8 vs 24 uur) en actief gebruikt wordt vind ik dat een serieus verschil.
[Bonus: de apple gaat soms rustig spontaan 30-50% erbij of eraf, dus vage batterij indicatie wat de betrouwbaarheid niet helpt. Je kan rustig met 50% bellen en erna 5% zien staan. Of dat er 1% batterij staat, inpluggen voor opladen, en direct naar >30% springt].

- Typen is veel lastiger op Apple. Gebrek aan feedback/gevoel, en kleinere toetsen, maakt is geen handige combi als je wat grotere handen hebt. Voor vrouwlief is het andersom, maar met haar 1.50m zitten daar veel kleinere vingers aan vast.

- Automatisch uitzetten van o.a. mail en whatsapp op de iPhone. Elke keer dat ik deze aanzet, moet ik opnieuw inloggen in whatsapp met code, en tevens opnieuw inloggen op de mail. Android onthoudt gewoon wie ik ben - pincode+scherm unlock is voldoende om overal toegang toe toe krijgen. Gevolg is o.a. amper/geen mails of apps via de iPhone, want als je niet ingelogd bent krijg je ook geen meldingen...

- Hitte is absurd op de iPhone. Je wilt echt, maar dan ook echt, niet laden en bellen tegelijk. Dat doet zeer aan het oor. Ook in je broekzak wil het nog wel eens oncomfortabel aanvoelen. Niet geschikt voor intensief gebruik. Met android kun je rustig tig dingen tegelijk doen zonder dat je 'gestraft' wordt dat je batterij leeg is.

- Eigenlijk enige voordeel dat ik iPhone kan geven tegenover Android is de kwaliteit van de oplader aansluiting. Die klikt na jaren nog steeds echt vast, waar de Android een beetje wobbelig begint te doen. Maarja, de Android heeft (inclusief weekenden) dan ook 3x zo vaak in/uit/in/uit gehad van de stekker... Geen idee of ik dit verschil ook zou merken als ze beiden even intensief zouden worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram22
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-04 19:58
Ik ben in 2019 overgestapt van Android naar iOS en ik vond de stap zelf meevallen.

Het enige wat mij tegenviel was het foto management: al je foto's worden in één gallerij gegooid en het is dus moeilijk om zelf gemaakte foto's en andere foto's te filteren. Iets wat Android bij mij automatisch deed en stiekem heel handig is. Nu maak ik gelukkig niet heel veel foto's met m'n telefoon en is dit iets waar ik mee kan leven. Maar als je er veel maakt en deze goed wil ordenen, dan heb je er wel wat werk aan.

Voorderest werkt mijn telefoon na drie jaar nog prima en stabiel. Mijn volgende wordt zeer waarschijnlijk weer een Apple, maar de prijs staat me wel wat tegen voor wat ik ermee doe haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:15:
Batterijduur is aanzienlijk langer op de Android. Waar ik van ma-do de android 2x oplaad, moet ik de Apple 1x opladen. Als ik kijk naar dat de Android 3x langer aan staat (8 vs 24 uur) en actief gebruikt wordt vind ik dat een serieus verschil.
[Bonus: de apple gaat soms rustig spontaan 30-50% erbij of eraf, dus vage batterij indicatie wat de betrouwbaarheid niet helpt. Je kan rustig met 50% bellen en erna 5% zien staan. Of dat er 1% batterij staat, inpluggen voor opladen, en direct naar >30% springt].
Wat zegt je batterij conditie? Voelt als een defecte accu want wat je omschrijft is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Hier van Android naar IOS gegaan en vervolgens weer terug naar Android. IOS werkt gewoon zoals je kunt verwachten en dat is fijn. Het nadeel is alleen dat ik er snel op uitgekeken ben en dat het gewoon niet zo vlug werkt als een Android uit het hogere segment.

Voor zover ik weet kun je effecten niet uitschakelen op IOS en ben je dus altijd afhankelijk van wat Apple wil dat je ziet. Hierdoor is het schakelen tussen apps erg traag op IOS. Is een standaard instelling geloof ik, maar op Android schakel ik onnodige effecten gewoon uit via ontwikkelaarsopties en dan is hij niet normaal, zo snel! Net als het swipen, via Apple moet alles op die manier en heb je geen alternatief. Het lijkt innovatief, maar werkt alleen maar traag vind ik.

Dus hoe duur je iPhone ook is, hij is gewoon niet zo snel als een Android. En dat puur vanwege de software en de effecten. Dat is althans mijn ervaring en daar stoor ik mij aan bij een iPhone.

En verdere verschillen:

+ Apple heeft vaak de betere camera
+ Langere updates
+ Meer accessoires
+ Stabiliteit

- Duurder in aanschaf
- Traag opladen
- minder bewegingsvrijheid

Dus het is maar wat je zelf belangrijk vindt. Niemand kan voor je zeggen wat je moet kopen.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 27-03 21:40
Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Wat zegt je batterij conditie? Voelt als een defecte accu want wat je omschrijft is niet normaal.
Volgens mij is het niks bijzonders. Is al zo sinds ik hem nieuw uit de doos haalde paar jaar geleden. En iedereen met werk telefoon klaagt over de batterij duur, hitte enzo Ook degen die ouder/nieuwer model hebben.

Mijn collega had zelfs op moment 2-3x per dag opladen maar zelfs dat was blijkbaar normaal genoeg dat er geen garantie/reparatie/vervanging kwam. Die moest de volle 4 jaar uitzingen tot het officieel vervangen werd. Dus behoor nog tot de gelukkige met een betere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Volgens mij is het niks bijzonders. Is al zo sinds ik hem nieuw uit de doos haalde paar jaar geleden. En iedereen met werk telefoon klaagt over de batterij duur, hitte enzo Ook degen die ouder/nieuwer model hebben.

Mijn collega had zelfs op moment 2-3x per dag opladen maar zelfs dat was blijkbaar normaal genoeg dat er geen garantie/reparatie/vervanging kwam. Die moest de volle 4 jaar uitzingen tot het officieel vervangen werd. Dus behoor nog tot de gelukkige met een betere versie.
Nah dat is echt niet normaal hoor, zeker dat inpluggen en er dan ineens een groot percentage bij krijgen doet een defecte accu vermoeden.

Want wat zegt de batterij conditie? Dat controleer je via Instellingen > Batterij > Batterijconditie

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 04-08-2022 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
TMDC schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:26:
[...]
Ik vind dit een interessant punt en is denk ik ook een belangrijk verschil in perspectief. Waar jij omschrijft dat het voelt alsof je behandelt wordt als klein kind, voelt het voor mij aan dat anderen hierover nadenken en de beste keuzes in maken. Zodoende kan ik mijn telefoon gebruiken zonder (veel) tijd te steken in het maken van keuzes en instellingen. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat je het wel eens moet zijn met de keuzes die gemaakt worden en dat je weinig alternatief hebt als je het niet eens bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
OK, bedankt allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden.

Als ik het zo lees, is een iPhone het (nog) niet voor mij.
Sommige zaken zijn voor mij te belangrijk, andere zaken kan ik prima aan wennen.

Eigenlijk beviel mijn pixel 4a heel goed totdat ik hem heb laten vallen, en er geen origineel scherm te leveren was. Nadien blijft het toestel onverklaarbare onhebbelijkheden hebben die ik nooit voordien gehad heb. Ik gaf het android 12 de schuld, maar misschien is het toch hardware gerelateerd....

Jammer dat er zo weinig kleine toestellen bestaan. Ik heb grote klauwen, maar zo'n enorme unit in mijn broekzak haat ik.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:03:
Dat is dan ook meestal mijn advies aan mensen, heb je iets wat ermee kan samen werken [small](Airpods, auto met Carplay, iPad, AppleTV, etc) of ben je van plan dat eens te kopen > iPhone. Anders > Pixel.
Ik ben in 2016 over gegaan van Android (Samsung) op iPhone (SE) en had toen nog geen enkel Apple ding thuis. Niks werkte toen erg goed samen thuis en met de iPhone veranderd dat niet. Het werd er niet beter of slechter op. Wat ik wel merkte was dat ik (hoewel het even wennen was) ik iPhone uiteindelijk veel fijner vond. Ik ben pas vanaf dat moment andere Apple spulletjes gaan verzamelen omdat de ervaring goed was en dan merk je idd dat ze over het algemeen lekker met elkaar samenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Interessante discussie / topic. Er wordt gesteld dat Android beter te tweaken is. Dat klopt op zich wel, alleen de weg die Google met Android 12 is ingeslagen staat hier echt haaks op. Ik merk dat ik steeds meer "moeite" moet doen om bepaalde dingen in te kunnen stellen en soms kan het helemaal niet meer, waardoor je naar een custom rom moet. Die mogelijkheid heb je bij Apple natuurlijk niet, maar ik ben wel een beetje klaar met het tweaken op dat niveau. Dus dan maar genoegen nemen met minder vrijheid in instellingen en dan is iOS nog niet zo gek met hun lange ondersteuning.

Overigens nog een tip voor als je nu een klein Android toestel zoekt: YouTube: Asus Zenfone 9: The New Compact King!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Pinin schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:55:
OK, bedankt allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden.
Jammer dat er zo weinig kleine toestellen bestaan. Ik heb grote klauwen, maar zo'n enorme unit in mijn broekzak haat ik.
Je bent niet de enige. Ik heb wel van mensen gelezen die de iPhone 13 mini nu gekocht hebben omdat Apple waarschijnlijk geen 14 mini gaat maken. Dus dan liever een kleiner, maar ouder model. En des tijds was het formaat van de eerste iPhone SE ook een spellingpoint voor sommigen. Die laatste vind ik nog steeds een heel leuk toestel en ik heb er wel nostalgische gevoelens voor. Ik vind het een mooi ontwerp en het is zo compact.

Maar ik denk dat de vraag onvoldoende is, want anders had Apple wel een 14 mini gemaakt als ze er mooie winst op kunnen maken.
En zelf persoonlijk merk ik dat praktisch gezien ik zelf ook een groot scherm wil en ik wil niet terug naar een kleiner scherm. Wat misschien meespeelt is dat ik geen iPad heb. Kan me zo voorstellen dat als je een iPad mini hebt je makkelijker dat apparaat pakt. Die iPhone Max modellen vind ik dan weer toch te lomp. Een gewone kun je met een beetje moeite nog in je broekzak steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
VantageR schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:46:
Ik merk dat ik steeds meer "moeite" moet doen om bepaalde dingen in te kunnen stellen en soms kan het helemaal niet meer, waardoor je naar een custom rom moet. Die mogelijkheid heb je bij Apple natuurlijk niet, maar ik ben wel een beetje klaar met het tweaken op dat niveau.
Sowieso is dat niveau van twerken een ramp waneer je weer net niet een populair type te pakken hebt. Ik vond het wel een nadeel dat je IOS niet kon rooten of custom roms op kon zetten. Maar om nou te zeggen dat ik daar in de praktijk ook wat mee deed, niet echt...
Met name voor een telefoon wil ik dat wanneer ik in het buitenland ben er van op aan dat die gewoon werkt, veilig is en je er gewoon alles (incl. bankieren) mee kunt doen. Dat vind ik belangrijker dan dat ik er een VM op kan draaien, een torrent client met een waardeloze interface of een menu'tje kan aanpassen op een manier dat de settings me normaal gesproken niet toestaan. Sowieso vraag ik me af of een telefoon daar nou de leukste manier voor is. Terminal bedienen met touch screen is ook niet de leukste gebruikerservaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 11:43

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Anoniem: 1785350 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:29:

Dit hoeft niet zo te zijn. IPhones blijven langer goed functioneel dan Android gebruikers.

Ik was altijd een fervent Android gebruiker en ben toch sinds de iPhone X overgestapt naar iOS.
Mijn ervaring is dat je bij Android sneller de noodzaak voelt om je toestel te vervangen omdat het wat stroperig wordt terwijl mijn vrouw nog met alle plezier diezelfde iPhone X gebruikt.

De criteria voor mij:
- Ik wilde eerst veel tweaken en speelde met custom roms. Dat kan met Android heel goed en is leuk. Als je dat wilt doen dan moet je bij Android blijven. Dit veranderde naar: ik wil een telefoon die het gewoon doet en dan maar niet helemaal 100% naar mijn wens.

- Bij iOS stoor ik mij nog steeds aan het niet kunnen “free roamen” van icoontjes op je scherm. Het begint geforceerd linksboven en het scherm is vol rechtsonder. Nu ben ik een linkerduim telefoon gebruiker dus icoontjes rechtsboven zijn de apps die ik bija niet gebruik. Dit vind ik irritant bij iOS, maar: De realiteit is dat je in het begin veel met apps bezig bent en daarna is de telefoon ingesteld en gebruik je het. Dus ben je 1 keer langer aan het klooien met apps en daarna gebruik je het gewoon.

- Verschillen met notifications en widgets is veel kleiner geworden: hier liep Android jaren voorop en beide kampen schamen zich niet om bij elkaar in de keuken te kijken. IOS is er veranderd sinds de laatste jaren en daarmee voor mij prima.

- Gebruik Google TV en Chromecasts: helemaal prima tegenwoordig met iOS. Dat was helemaal in het begin vooral handiger met Android.

-Het gedoe met laders: ja, lightningkabels: koop er een paar en je bent klaar. De laders zelf doen het allemaal, dus alle laders die je nu hebt werken ook gewoon. Hebben we niet allemaal voldoende laders in huis?

Nadelen die ik heb ondervonden:
- ik had een paar apps gekocht op Android en daar heb ik uiteraard weinig meer aan.
- Android heeft soms wat meer alternatieve apps (zoals bijv voor Youtube)
- Je kunt apps sideloaden, maar terug naar punt 1: Die behoefte heb ik allemaal niet meer.
- File management werkt gewoon anders. Sinds de laatste paar jaar heb je “ Files” in iOS en ik heb OneDrive dus kan altijd bij bestanden via Files, gelinkt aan Onedrive. Dat was in het verleden een drama.
- Delen van info tussen apps blijft soms lichtelijk gecompliceerder

Verder wil ik niet meer terug. Ik kan wel terug, maar ik vind Android nu wat te onoverzichtelijk en ik ben minder opstandig geworden. Accepteer dat het werkt zoals het werkt. Het gros van de tijd wil je gewoon een app openen en gebruiken, Android of iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Voor mij is de belangrijkste reden dat ik steeds Android kies eigenlijk de telefoons zelf. Voor Android zijn gewoon veel meer midrange telefoons te vinden en bij IOS zit je natuurlijk vast aan een iPhone wat vaak het wat hogere segment is.

Sideloaden doe ik ook niet meer (tenzij ik de bron vertrouw maar dat zijn uitzonderingen waarvan ik er momenteel geen op kan noemen), ook omdat de telefoon te belangrijk is geworden (mailarchief van 20+ jaar, 2fa, bankzaken, overheidsdingen etc). Ik heb dan geen zin in virussen vanwege vage apps. Een andere launcher installeren wel als ik niet tevreden ben over de standaard launcher (Miui vind ik niks, wat trouwens een copie van IOS probeert te zijn :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
VantageR schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:46:
Interessante discussie / topic. Er wordt gesteld dat Android beter te tweaken is. Dat klopt op zich wel, alleen de weg die Google met Android 12 is ingeslagen staat hier echt haaks op. Ik merk dat ik steeds meer "moeite" moet doen om bepaalde dingen in te kunnen stellen en soms kan het helemaal niet meer, waardoor je naar een custom rom moet. Die mogelijkheid heb je bij Apple natuurlijk niet, maar ik ben wel een beetje klaar met het tweaken op dat niveau. Dus dan maar genoegen nemen met minder vrijheid in instellingen en dan is iOS nog niet zo gek met hun lange ondersteuning.

Overigens nog een tip voor als je nu een klein Android toestel zoekt: YouTube: Asus Zenfone 9: The New Compact King!
Ja Asus... Met hun slechte update beleid...

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
PrimusIP schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:51:
Die iPhone Max modellen vind ik dan weer toch te lomp. Een gewone kun je met een beetje moeite nog in je broekzak steken.
Ik weet dat ik kleinere handen heb maar.

13 Pro Max voelde extreem lomp in mijn handen, en ik denk dat het vooral door de niet afgeronde zijkanten kwam.

Maar 13 Pro vind ik wel goed, al moet ik zeggen dat als deze niet zo hoekig was het echt perfect in mijn handen zou liggen.

12 Mini die mijn moeder heeft was eigenlijk wat ik liever had gekocht qua formaat, alleen ik moest kiezen tussen kleinere formaat of Pro, en dat laatste heeft gewonnen.
PrimusIP schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:00:
Dat vind ik belangrijker dan dat ik er een VM op kan draaien, een torrent client met een waardeloze interface of een menu'tje kan aanpassen op een manier dat de settings me normaal gesproken niet toestaan. Sowieso vraag ik me af of een telefoon daar nou de leukste manier voor is. Terminal bedienen met touch screen is ook niet de leukste gebruikerservaring.
Paar keer op Android moeten doen, conclusie was dat ik gewoon liever een laptop mee neem waar het 10 keer beter mee werkt.

Ieder zo z'n ding, enige wat ik deed op mijn Android toestel dat mijn iPhone niet of slecht kan was emulatie (nope), EPUBs lezen (buggy) en films direct vanaf mijn telefoon casten (casten vreet meer accu van mijn iPhone dan van mijn oude Android).
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:01:
.
- File management werkt gewoon anders. Sinds de laatste paar jaar heb je “ Files” in iOS en ik heb OneDrive dus kan altijd bij bestanden via Files, gelinkt aan Onedrive. Dat was in het verleden een drama.
Voor mij is dat nog steeds een drama, maar ik doe vooral aan lokale bestanden dus misschien daarom.

Al kan ik daar wel mee leven, het is zwaar irritant die paar keer per maand maar ik wist wel waar ik aan begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

File management werkt gewoon anders. Sinds de laatste paar jaar heb je “ Files” in iOS en ik heb OneDrive dus kan altijd bij bestanden via Files, gelinkt aan Onedrive. Dat was in het verleden een drama.
File management is ook wel een vreemd beestje altijd. Dat wordt door vele op mobiele devices helemaal verkeerd ingeschat of benaderd. Via de pc invalshoek zeg maar en willen dan over een schijf kunnen bladeren omdat dit toevallig daar wel kan.

Maar door de manier hoe iOS met sandboxen werkt is dat simpelweg niet mogelijk. Daarom was het er nooit en hebben we nu een soort halve implementatie via de “bestanden” app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Donstil schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

File management is ook wel een vreemd beestje altijd. Dat wordt door vele op mobiele devices helemaal verkeerd ingeschat of benaderd. Via de pc invalshoek zeg maar en willen dan over een schijf kunnen bladeren omdat dit toevallig daar wel kan.

Maar door de manier hoe iOS met sandboxen werkt is dat simpelweg niet mogelijk. Daarom was het er nooit en hebben we nu een soort halve implementatie via de “bestanden” app.
Hoezo? Zijn er geen mappen meer dan? Je kan toch gewoone per 'sandbox' een indeling laten zien? Ik vind het op Android ook geen verbetering dat je nu het soort document moet kiezen en dan bidden dat het er tussen staat (de meeste file explorers die ik heb geprobeerd werken nu zo). Wel handig voor mensen die niet weten waar ze iets opslaan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Hoezo? Zijn er geen mappen meer dan? Je kan toch gewoone per 'sandbox' een indeling laten zien? Ik vind het op Android ook geen verbetering dat je nu het soort document moet kiezen en dan bidden dat het er tussen staat (de meeste file explorers die ik heb geprobeerd werken nu zo). Wel handig voor mensen die niet weten waar ze iets opslaan.
Jawel mappen per sandbox is precies wat ze nu doen.

Maar sommige verwachten een mappen structuur zoals je hebt in de Finder op de Mac. Dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 17:08
Mizgala28 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Ik weet dat ik kleinere handen heb maar.

13 Pro Max voelde extreem lomp in mijn handen, en ik denk dat het vooral door de niet afgeronde zijkanten kwam.

Maar 13 Pro vind ik wel goed, al moet ik zeggen dat als deze niet zo hoekig was het echt perfect in mijn handen zou liggen.
Onlangs ook eens in de winkel de modellen vergeleken. Nu een OP8Pro gewend met eenzelfde scherm diagonaal as de Pro Max, echter is de laatste een stukje minder hoog en juist breder (mogelijk ook dikker). Vond dit ook meteen merkbaar en voelt net iets te groot. Moet nu al moeite doen voor one hand use dus ik zou denk ik toch voor een slag kleiner kiezen.

Heb altijd Android gehad privé (laatste 3 jaar ook iPhone voor werk), maar zit nu toch serieus de overstap naar iOS te overwegen voor o.a. de camera prestaties. Vorig jaar met een vriendengroep vakantie was ik toch wel jaloers op de foto's die uit die hoek kwamen, spreekt me erg aan. Bovendien vind ik geen enkel Android toestel meer interessant als opvolger van OnePlus. Ga eerst de introductie van de iPhone 14 afwachten en dan zou het wel eens de 13 Pro kunnen gaan worden. Twijfel alleen nog een beetje over terugkeren naar een notch. In elk geval fijn om hier alvast eens te lezen waar je bij een overstap rekening mee moet houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Persoonlijk heb ik niks tegen een notch. Althans ik zou graag een volledig scherm willen en geen notch. Maar als het alternatief een gaat ergens in je scherm is, dan vind ik dat niet een beter alternatief. De 14 pro zou zo’n gat hebben, voor mij zou het geen selling point zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 18:03
Hadden android toestellen ook maar zo'n notch. Dan kon je tenminste gebruikers authenticeren op een betrouwbare manier. En een telefoon gebruiken als primaire gegevensdrager is natuurlijk niet zo slim. Ook het aansluiten van een USB kabel om gegevens over te zetten is allang achterhaald. Hierin verschillen android en ios/iphone gebruikers van mening en ze overtuigen is vrij kansloos.

[ Voor 61% gewijzigd door glnk op 06-08-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
PrimusIP schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:22:
Persoonlijk heb ik niks tegen een notch. Althans ik zou graag een volledig scherm willen en geen notch. Maar als het alternatief een gaat ergens in je scherm is, dan vind ik dat niet een beter alternatief. De 14 pro zou zo’n gat hebben, voor mij zou het geen selling point zijn.
Als ik zo lees wat Apple met de 14 Pro wil doen op dat vlak (punch holes die eigenlijk geen extra ruimte geven), bah dan heb ik liever een notch.

Maar dat zijn geruchten dus ik zou sowieso afwachten wat het werkelijk wordt, zelf heb ik geen last van de notch aangezien mijn vorige Android toestel deze ook had (vanwege diezelfde reden als de iPhone, sensoren voor face unlock zoals bij iPhone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Edit, verkeerde topic.

[ Voor 191% gewijzigd door PrimusIP op 06-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 11:28
Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Eens... dat klinkt als mijn iPhone 4S jaren terug. Nieuwe batterij erin en hij deed het weer als een zonnetje. Daarvoor ging het prima. En mijn 7 jaar oude iPad heeft sinds een half jaar ook die kuren, zeker weten dat het de batterij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wil je als Die-Hard Android fan alleen voor een iPhone Mini naar Apple gaan ?

Die laders van 30w en meer zijn leuk, maar oa een Samsung S21 FE kan maar met 25watt laden, en draadloos met 15watt. Of je nu 70w lader pakt of 28w maakt dus niet uit.(S22 Ultra 5G met 45watt)

Als je alles van Google gebruikt, zoals Gmail, Youtube etc zou ik lekker daar blijven. oa Maps werkt veel beter dan Apple kaarten. e-mail-app van apple is ook niks, en Safari laat ook te wensen over.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Donstil schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:02:
[...]

Nah dat is echt niet normaal hoor, zeker dat inpluggen en er dan ineens een groot percentage bij krijgen doet een defecte accu vermoeden.

Want wat zegt de batterij conditie? Dat controleer je via Instellingen > Batterij > Batterijconditie
Dat is ook gebakken lucht. vaak zat dat de batterij op 87-83% al op is ipv ~78%

Nieuwe org. batterij en hij spint weer als een jonge kat

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 06-08-2022 16:10 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Xanaroth schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:15:
Persoonlijk heb ik iPhone uit 2019/2020 meen ik (werk) en android pixel uit 2018/2019 ergens (prive). Android in principe 24/7 aan ipv alleen onder werktijd, en veel actiever gebruikt wordt (internet/gamen/whatsapp/bellen/navigatie). De iPhone is eigenlijk alleen voor bereikbaarheid als ik niet achter de laptop zit, en wordt zodoende amper gebruikt. Gaat soms rustig een week door met alleen aan/uit zetten, en lezen van de werk groepsapp.

Dit zijn de dingen die mij het meeste opvalt:

- Batterijduur is aanzienlijk langer op de Android. Waar ik van ma-do de android 2x oplaad, moet ik de Apple 1x opladen. Als ik kijk naar dat de Android 3x langer aan staat (8 vs 24 uur) en actief gebruikt wordt vind ik dat een serieus verschil.

- Typen is veel lastiger op Apple. Gebrek aan feedback/gevoel, en kleinere toetsen, maakt is geen handige combi als je wat grotere handen hebt. Voor vrouwlief is het andersom, maar met haar 1.50m zitten daar veel kleinere vingers aan vast.

- Automatisch uitzetten van o.a. mail en whatsapp op de iPhone. Elke keer dat ik deze aanzet, moet ik opnieuw inloggen in whatsapp met code, en tevens opnieuw inloggen op de mail. Android onthoudt gewoon wie ik ben - pincode+scherm unlock is voldoende om overal toegang toe toe krijgen. Gevolg is o.a. amper/geen mails of apps via de iPhone, want als je niet ingelogd bent krijg je ook geen meldingen...

- Hitte is absurd op de iPhone. Je wilt echt, maar dan ook echt, niet laden en bellen tegelijk. Dat doet zeer aan het oor. Ook in je broekzak wil het nog wel eens oncomfortabel aanvoelen. Niet geschikt voor intensief gebruik. Met android kun je rustig tig dingen tegelijk doen zonder dat je 'gestraft' wordt dat je batterij leeg is.

- Eigenlijk enige voordeel dat ik iPhone kan geven tegenover Android is de kwaliteit van de oplader aansluiting. Die klikt na jaren nog steeds echt vast, waar de Android een beetje wobbelig begint te doen. Maarja, de Android heeft (inclusief weekenden) dan ook 3x zo vaak in/uit/in/uit gehad van de stekker... Geen idee of ik dit verschil ook zou merken als ze beiden even intensief zouden worden gebruikt.
toon volledige bericht
Kan ook zijn dat de oplaadchip op je MB defect is, of broekzakstof met vocht in laadingang. zo laadt je toestel niet goed op eo fake oplaadkabel combinatie van etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 17:08
Mizgala28 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Als ik zo lees wat Apple met de 14 Pro wil doen op dat vlak (punch holes die eigenlijk geen extra ruimte geven), bah dan heb ik liever een notch.

Maar dat zijn geruchten
Zeker waar, als ik die voorbeelden tot nu toe zie betwijfel ik ook de verbetering. Ik had op mn vorige toestel een notch en nu een punch hole linksboven in de hoek. Eerlijk gezegd bevalt dat wel een stuk beter, valt nauwelijks op en neemt beduidend minder schermruimte in, vandaar dat ik het nog wel ff in overweging neem. Ben wel heel benieuwd hoe dit op de 14 uit pakt.
Pagina: 1