Ik heb recent voor de eerste keer een NAS (Synology DS920 met DSM 7.1) geïnstalleerd.
Ik heb verschillende gedeelde mappen, waarvan 1 nu bereikbaar is op mijn pc via de LAN.
In deze map wil ik al mijn data migreren, zodat ik alles op 1 opslaglocatie heb en kan
benaderen met mijn verschillende systemen (desktops/laptops).
In de gedeelde map heb ik een aantal submappen gemaakt voor Documenten,
Video Etc., zodat ik daarna mijn bestanden naar de juiste mappen kan migreren.
Ik kwam er later achter dat er ook zoiets bestaat als een LUN.
Een LUN (in mijn hoofd) is een soort 'partitie' die je aanmaakt op een opslagmedium.
Deze partitie wordt door het OS van de Pc gezien als een normale lokale opslaglocatie.
Voor zover ik begrijp heb je met een LUN betere, stabielere toegang tot je bestanden
wanneer je ze bijvoorbeeld actief wil bewerken met software op je Pc.
Ik probeer nu beter te begrijpen wat een LUN precies is en doet, maar ik snap even niet
hoe de hiërarchie precies werkt. Ik kom er met mijn hoofd niet bij met al die verschillende
abstractielagen. Op de NAS heb ik grofweg 10TB opslagruimte die ik graag allemaal wil
gebruiken. Moet ik de LUN dan ook gewoon zo groot maken?
Komt de LUN 'naast' mijn bestaande mappenstructuur te staan en moet ik naderhand alle bestanden
gaan verplaatsen naar de nieuwe LUN? Of kan ik simpelweg de bestaande mappenstructuur gewoon naderhand 'toewijzen' naar de LUN? En wat gebeurt er met de bestanden als ik de LUN verwijder?
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Ik heb verschillende gedeelde mappen, waarvan 1 nu bereikbaar is op mijn pc via de LAN.
In deze map wil ik al mijn data migreren, zodat ik alles op 1 opslaglocatie heb en kan
benaderen met mijn verschillende systemen (desktops/laptops).
In de gedeelde map heb ik een aantal submappen gemaakt voor Documenten,
Video Etc., zodat ik daarna mijn bestanden naar de juiste mappen kan migreren.
Ik kwam er later achter dat er ook zoiets bestaat als een LUN.
Een LUN (in mijn hoofd) is een soort 'partitie' die je aanmaakt op een opslagmedium.
Deze partitie wordt door het OS van de Pc gezien als een normale lokale opslaglocatie.
Voor zover ik begrijp heb je met een LUN betere, stabielere toegang tot je bestanden
wanneer je ze bijvoorbeeld actief wil bewerken met software op je Pc.
Ik probeer nu beter te begrijpen wat een LUN precies is en doet, maar ik snap even niet
hoe de hiërarchie precies werkt. Ik kom er met mijn hoofd niet bij met al die verschillende
abstractielagen. Op de NAS heb ik grofweg 10TB opslagruimte die ik graag allemaal wil
gebruiken. Moet ik de LUN dan ook gewoon zo groot maken?
Komt de LUN 'naast' mijn bestaande mappenstructuur te staan en moet ik naderhand alle bestanden
gaan verplaatsen naar de nieuwe LUN? Of kan ik simpelweg de bestaande mappenstructuur gewoon naderhand 'toewijzen' naar de LUN? En wat gebeurt er met de bestanden als ik de LUN verwijder?
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.