Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-10-2022
Hi!

In december 2020 heb ik de Lenovo Ideapad Flex 5 (IIL05) gekocht. Alleen is deze nu helaas kapot. Een van de scharnieren zat plots helemaal waardoor bij open maken de hele onderkant onder het scherm mee werd getrokken en ook het scherm deels die nu dus een barst heeft en waarvan touchscreen niet meer werkt (fotos van bijgevoegd). Ik heb contact opgenomen met lenovo, maar fysieke schade valt niet binnen de fabrieksgarantie van hen. Ik heb de laptop via *knip* Webwinkel gekocht dus probeer nu contact op te nemen met *knip* Webwinkel, maar hier nog niks van gehoord. Nu vroeg ik mij af, zal dit binnen de garantie vallen? Of zijn er andere vervolgstappen die jullie aanraden?

Ook vroeg ik mij af of iemand eerder dit probleem heeft gehad met deze laptop? Als ik de laptop moet laten maken heb ik mij laten vertellen dat dit vrij dichtbij de kosten van een nieuwe laptop komt dus denk ik dat ik dan een nieuwe laptop zal aanschaffen. Zijn er laptops die anders vergelijkbaar zijn met deze die jullie mij anders aanraden? Ik vind het namelijk een erg aangename laptop vanwege de grote, de snelheid en het touchscreen. Ook is het heel erg fijn dat de laptop gedraaid kan worden tot een soort tablet.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DL22l1bcrguqtfXdWEkSa2vQf0c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZWbJPUmoyJOinjL8uLrRP1p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP51jmoO8PX20UsOuAVr_QNwaB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9plKtBQkSbkFFDwgkssqvBJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door Yorinn op 03-08-2022 23:23 . Reden: Naam webwinkel verwijderd uit TS conform beleid ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jb1012
-

[ Voor 99% gewijzigd door jb1012 op 03-08-2022 23:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41
Zou eerst proberen wat duidelijker foto's te posten.
Hier ziet niemand iets aan.

Zoals ik het nu zie? Heeft er een baby Godzilla opgestaan.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
Bad Brains schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:22:
Zou eerst proberen wat duidelijker foto's te posten.
Hier ziet niemand iets aan.

Zoals ik het nu zie? Heeft er een baby Godzilla opgestaan.
hoe zou ik de fotos duidelijker kunnen maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50
Komt er dus op neer dat je rechter scharnier vast zat en dat je toen met enige kracht je laptop hebt geopend, waarna het scharnier uit het deksel/scherm kant is gebroken.

Je zal dus moeten aantonen dat het scharnier een fout is van Lenovo om garantie te kunnen claimen.

Zijn meer scharnier problemen met vergelijkbare laptops:
https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp
jb1012 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Camera die scherpere foto's maakt/zorgen voor meer omgevingslicht. Groot deel is beetje wazig.

[ Voor 64% gewijzigd door Cyriel85 op 03-08-2022 23:36 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
jb1012 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

In plaats van de volledige foto te plaatsen een uitvergroting van de foto zodat het 2000px bij 2000px is.
Inzoomen op een inzoom van een inzoom vindt niemand leuk om te doen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
Bad Brains schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:31:
[...]

In plaats van de volledige foto te plaatsen een uitvergroting van de foto zodat het 2000px bij 2000px is.
Inzoomen op een inzoom van een inzoom vindt niemand leuk om te doen.
is dit beter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJA-ZAhTGShJaXp0qVH0Ro6svbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWKhsJzs6pRaG0pxyclc1xTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iaGKFHbJ8LhSQSqNcF5PdZPERo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19RaSNH3Xtrc2t4cuu7ei9eM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even los van je vraag.

Altijd de laptop open doen door het scherm in het midden te pakken. Veel mensen pakken een hoek van het scherm waardoor het scherm en de scharnieren enorm belast worden. In plaats van dat de scharnier netjes de druk verdeelt, komt alle kracht er onder een hoek op. Dit vinden scharnieren niet leuk en dan gaat het een keer kapot.

Nou zijn die scharnieren meestal ook niet heel stevig, maar door onjuist gebruik sloop je ze vrij snel in plaats van dat ze 20 jaar mee gaan.

Garantie wordt lastig als de schade zo groot is. Als het probleem net begint dan willen de meeste fabriekanten nog wel coulant zijn, maar dit is nu goed gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Is dat gesmolten? Lijkt op mijn telefoon iig wel zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jb1012
PilatuS schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:44:
Even los van je vraag.

Altijd de laptop open doen door het scherm in het midden te pakken. Veel mensen pakken een hoek van het scherm waardoor het scherm en de scharnieren enorm belast worden. In plaats van dat de scharnier netjes de druk verdeelt, komt alle kracht er onder een hoek op. Dit vinden scharnieren niet leuk en dan gaat het een keer kapot.

Nou zijn die scharnieren meestal ook niet heel stevig, maar door onjuist gebruik sloop je ze vrij snel in plaats van dat ze 20 jaar mee gaan.

Garantie wordt lastig als de schade zo groot is. Als het probleem net begint dan willen de meeste fabriekanten nog wel coulant zijn, maar dit is nu goed gesloopt.
bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
Anoniem: 454358 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:44:
Is dat gesmolten? Lijkt op mijn telefoon iig wel zo.
nee het is niet gesmolten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Kan het zijn dat er iets plakkerigs over de laptop heen is gegaan? Lijkt erop dat het scharnier geklemd is waardoor er zodanig veel druk is komen te staan dat het gebroken is.

Of dat hij een val heeft gehad, zou er niet teveel aan klooien ivm garantie maar ben toch wel benieuwd of dat scharnier überhaupt nog wel kan bewegen.

Ging de laptop normaal wel soepel open en dicht of kan het zijn dat het stroever is geworden over tijd, op een gegeven moment wordt je hefboom op dat scharnier dusdanig groot dat de constructie het begeeft.

De constructie zit trouwens tegen de achterkant van de behuizing van het scherm en deze is echt compleet weg gescheurd als ik het zo op de foto zie, ik vind het lastig om te zien maar het zou kunnen gaan om een ontwerp fout als er uitwendig geen schade is aan de laptop zou je de webwinkel het laten uitzoeken met de fabrikant.

Heb je niet toevallig kleine kinderen die het per ongeluk te ver geknakt hebben?
En dat dit gebeurde hoorde je het zooitje ook kraken of ging het soepel open en was daar de schade.

[ Voor 32% gewijzigd door TRAXION op 04-08-2022 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 20:40

M2M

medicijnman

Zelfs met een beetje plaksel moet je heel hard je best doen om een laptop zo kapot te krijgen. De onderste bezel is compleet blijven zitten. Met het open doen moet het ook wel bijzonder zwaar gegaan zijn, aangezien het hele ding opengescheurd is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu onder het stuk bezel zit dat nog vastgeplakt zit. Als dat "niks" is, kun je prima garantie claimen, maar als het contactlijm betreft wordt het een dure reparatie.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Het lijkt gewoon weer een heel slecht constructie ontwerp, zoals tegenwoordig wel vaker het geval is met laptops
Lenovo Forums: Broken Hinge on IdeaPad 5-15IIL05 Laptop - Type 81YK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gebeurt wel vaker. Scharnier is dan ondeugdelijk bevestigd aan de bodemplaat. Op den duur breekt dat dan een keer. (Detail: scharnier is waarschijnlijk prima, maar er gaan vaak 3 schroeven in om het scharnier te verbinden met de bottomcase. In de bottomcase zitten 3 schroefgaten. Deze zijn deels of allemaal gesneuveld, waardoor de schroeven onvoldoende/geen houvast hebben.

Probleem is dat ook je LCD gesneuveld is. Dat is wel raar. Ik kan schade aan het LCD niet direct rijmen met een gesneuveld scharnier.

Overigens heb je denk ik 2 mogelijkheden:
1: je beunt het scharnier vast met wat epoxy en eventueel wat schroeven. Dan zit het hele zaakje weer vast.
2: Je laat het onder garantie repareren/bestelt zelf een nieuwe bottomcase/laat de laptop repareren. Nadeel is dat eigenlijk heel de laptop uit elkaar moet. Alles moet overgezet worden in de nieuwe behuizing. Geen idee wat dit moet kosten als je het laat doen, maar het is zeer arbeidsintensief, dus dan weet je dat het duur wordt.

Als je zelf alles over zet, ben je er -zeker als je weinig ervaring hebt- echt wel even zoet mee. Als het inderdaad om een ondeugdelijke bevestiging van het scharnier gaat, is het eigenlijk afwachten tot het scharnier weer sneuvelt. Ik vind optie 2 dus niet echt een oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 04-08-2022 00:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The_Doman schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:08:
Het lijkt gewoon weer een heel slecht constructie ontwerp, zoals tegenwoordig wel vaker het geval is met laptops
Lenovo Forums: Broken Hinge on IdeaPad 5-15IIL05 Laptop - Type 81YK
Alleen wanneer je daar onjuist gebruik aan toevoegt, dan gaat het mis.

Geen idee hoe vaak ik niet mensen een hoek van het scherm zie pakken om een laptop open of dicht te doen. Je moet het natuurlijk ook maar net weten, maar iedere scharnier van iedere laptop gaat op die manier kapot. Zelfs als je ze 2x zo sterk zou maken, dan nog gaan ze op die manier kapot. Als mensen iets op deze manier gebruiken zodat er bij iedere keer de laptop open doen enorme stress op komt te staan, dan blijven die dingen kapot gaan. Ze gaan ook niet bij iedereen kapot. Wanneer je het op de juiste manier doet door netjes in het midden het scherm te pakken, dan gaan ze echt niet zomaar kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fenway
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-05 16:30
Waarom zou bij hoek beetpakken om te openen onjuist gebruik zijn? Zoals je zelf al aangeeft doen heel veel mensen dat. Het dus blijkbaar een logische werkwijze van de gebruiker en ik zou verwachten dat een producent daar in het ontwerp rekening mee houdt. Ik zie in de gebruikershandleiding die online staat ook geen instructies over hoe de laptop wel of niet geopend moet worden, dus heel flauw gezegd kan de consument ook niet weten dat vastpakken in het midden beter zou zijn. Dat is dan geen onjuist gebruik, maar onvolledige informatie vanuit de leverancier/ producent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Fenway schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:03:
Waarom zou bij hoek beetpakken om te openen onjuist gebruik zijn? Zoals je zelf al aangeeft doen heel veel mensen dat. Het dus blijkbaar een logische werkwijze van de gebruiker en ik zou verwachten dat een producent daar in het ontwerp rekening mee houdt. Ik zie in de gebruikershandleiding die online staat ook geen instructies over hoe de laptop wel of niet geopend moet worden, dus heel flauw gezegd kan de consument ook niet weten dat vastpakken in het midden beter zou zijn. Dat is dan geen onjuist gebruik, maar onvolledige informatie vanuit de leverancier/ producent.
Dat iets makkelijk is of zoals jij zegt een logische werkwijze wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is voor je spullen.
Laptops moeten dunner, lichter en sneller. Dan zul je compromissen moeten doen op de dikte van de materialen.
Je kunt natuurlijk op je vingers natellen dat als je elke dag je laptop aan het hoekje open doet je constant vreemde spanning over je beeldscherm heen trekt. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben dat voel je als je het doet.
Dat is dus per definitie wel onkundig gebruik en ja dat zou wel vermeld moeten worden door een fabrikant. Maar een beetje respect voor de spullen waar je een hoop geld voor uitgeeft is er over het algemeen niet meer bij.

Over de schade aan deze laptop, ik heb laptops gerepareerd en ik zou hier ook mijn handen van aftrekken.
Kan hier geen zinnig woord over zeggen hoe ik dit onder garantie kan verantwoorden. (Ongeacht of het wel of niet de fout van de OP is)
Hopen op coulance, en anders je verlies nemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PilatuS schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:14:
[...]

Alleen wanneer je daar onjuist gebruik aan toevoegt, dan gaat het mis.

Geen idee hoe vaak ik niet mensen een hoek van het scherm zie pakken om een laptop open of dicht te doen. Je moet het natuurlijk ook maar net weten, maar iedere scharnier van iedere laptop gaat op die manier kapot. Zelfs als je ze 2x zo sterk zou maken, dan nog gaan ze op die manier kapot. Als mensen iets op deze manier gebruiken zodat er bij iedere keer de laptop open doen enorme stress op komt te staan, dan blijven die dingen kapot gaan. Ze gaan ook niet bij iedereen kapot. Wanneer je het op de juiste manier doet door netjes in het midden het scherm te pakken, dan gaan ze echt niet zomaar kapot.
Nee, nee, en nogmaals nee.

Dat is geen onjuist gebruikt, het is onjuist ontwerp als hij daar niet tegen kan. Dat is van het niveau dat je je telefoon wel op de juiste manier moet vasthouden om ermee te kunnen bellen. Daar hoort hij gewoon tegen te kunnen. En anders op zijn minst een hele grote waarschuwing dat je hem alleen op één plaats mag vasthouden als je hem opent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39

dijkmane

biertje ?

Het moet tegenwoordig allemaal platter en lichter, dan ga je uiteindelijk dus tegen de grenzen aanlopen van wat materialen aan kracht kunnen hebben..

Los daarvan, mag je van een scharnier verwachten dat deze scharniert.. en dient de ontwerper rekening te houden met een zekere vorm van "onjuist gebruik"
In dit geval zal de discussie wel lastig worden denk ik, maar zou zeker de claim neerleggen bij allereerst de winkel waar de aanschaf gedaan is.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:39
Zelfde probleem gehad met een Chromebook, ook een convertible.
Tablet mode nooit veel gebruikt, maar die scharnieren zijn dus wel zwak.

Heb voor weinig een tweedehandsje gekocht en ben daar (nóg) voorzichtiger mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 14:55
Als ik zo zie hoeveel schade er is, denk ik dat je weinig kans maakt bij een garantie claim.
Je moet echt flink aan het scherm trekken wil je de kunststof behuizing zo scheuren.

Ik denk dat je beter op het moment dat de laptop niet open ging je contact had opgenomen met Lenovo en het probleem voorleggen.
Nu heb je in principe meer schade veroorzaakt dan eigenlijk noodzakelijk zou zijn geweest.

Stel je koopt een nieuwe auto en na 2 maanden wil je wegrijden maar staat je wiel schuin vast onder de auto.
Dan rijd je daar toch ook niet mee naar de garage om het te laten zien, maar bel je ze ook wanneer je het constateerd.
Ik denk dat je op dat moment dus je recht op garantie hebt vergooid

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Om even terug te komen op de vraag van de TS zelf; Ik kan @jb1012 heel erg adviseren om bij de (web)winkel fysiek langs te gaan, en dit te bespreken. Dit via een email/telefoon uit willen leggen zal lastig gaan, en een medewerker zal dan gemakkelijk het af kunnen poederen op 'schade door eigen gebruik'. Ben je fysiek in de winkel, dan is het wat makkelijker om uit te leggen dat het scharnier brak toen je de laptop open deed, en dat het scharnierpunt in z'n dichte stand vast zit. Voor de medewerker is het dan makkelijker om het probleem te snappen en te zien (en het zelf van meerdere kanten te bekijken, en vragen te kunnen stellen) , en voor de TS is het dan ook makkelijker/beter om de medewerker ervan te overtuigen dat het geen lomp gebruik betreft maar dat een defect scharnier ervoor gezorgd heeft dat de laptop nu defect is.

Nu is het helaas niet bij elke webshop mogelijk, maar een Alternate, Azerty, Mediamarkt en soortgelijken die hebben allemaal een fysieke bezoekersbalie.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 10:56
Sissors schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Dat is geen onjuist gebruikt, het is onjuist ontwerp als hij daar niet tegen kan. Dat is van het niveau dat je je telefoon wel op de juiste manier moet vasthouden om ermee te kunnen bellen. Daar hoort hij gewoon tegen te kunnen. En anders op zijn minst een hele grote waarschuwing dat je hem alleen op één plaats mag vasthouden als je hem opent.
Dit.

90% van de wereld bevolking maakt zijn laptop op deze manier open. Als dat echt een probleem zou zijn zou GoT vol staan met meldingen over gebroken schermen/scharnieren. Toch kom je dit soort topics niet vaak tegen.

Ook ben ik nog nooit een disclaimer of handleiding tegen gekomen waar dit in staat. Dus nee..... Slecht ontwerp of flinke usererror (en dan heb ik het niet over het openen aan 1 kant). Je moet een laptop gewoon aan de zijkant kunnen openen.

Overigens heb ik honderden, zo niet duizenden laptops beheerd, van diverse merken, en ben dit slechts 1 keer tegen gekomen. En dat lag aan een defect scharnier en was geen user error.

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 04-08-2022 10:44 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 20:28
Deze scharnieren geven vaker problemen, maar dan vooral omdat ze uitbreken. Daar heb ik er al drie van moeten repareren. Zie o.a. Nijn in "Fabricagefout valt niet onder Lenovo's garantie?"
Daar zou ik deze schade nog enigsinds mee kunnen verklaren, waren het niet dat je het duidelijk merkt als het scharnier uitbreekt en echt wel ziet dat je niet aan het scherm moet gaan trekken. De drie keer dat ik ze onderhand heb moeten repareren was er in ieder geval geen gevolgschade ontstaan zoals deze.

Let wel, die scharnieren gaan best stroef. Weet je zeker dat het scharnier helemaal vast zit? Anders denk ik dat bovenstaande is wat er gebeurt is.

Maar als jij zegt dat dat scharnier helemaal vast zit... Dat heb ik nog nooit gezien. Gezien de bouw van die dingen is dat ook vrij lastig zonder dat er een vloeistof van buitenaf op is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
MaD_co schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:33:
Als ik zo zie hoeveel schade er is, denk ik dat je weinig kans maakt bij een garantie claim.
Je moet echt flink aan het scherm trekken wil je de kunststof behuizing zo scheuren.

Ik denk dat je beter op het moment dat de laptop niet open ging je contact had opgenomen met Lenovo en het probleem voorleggen.
Nu heb je in principe meer schade veroorzaakt dan eigenlijk noodzakelijk zou zijn geweest.

Stel je koopt een nieuwe auto en na 2 maanden wil je wegrijden maar staat je wiel schuin vast onder de auto.
Dan rijd je daar toch ook niet mee naar de garage om het te laten zien, maar bel je ze ook wanneer je het constateerd.
Ik denk dat je op dat moment dus je recht op weegtgarantie hebt vergooid
Denk dat het wel meevalt hoeveel je moet trekken, je hebt een behoorlijke hefboom en de bevestiging is maar 2cm plat plastic voordat je het doorhebt heeft het al krak gezegd.
Kracht heb je hier absoluut niet voor nodig.
Moment van onoplettendheid en het is gebeurd en wie verwacht er dat een scharnier niet mee beweegt.

Kan ook zijn dat het scharnier al langere tijd stroever liep en langzaam het plastic over een tijdspanne van een paar weken verzwakt heeft zodra het dan uiteindelijk de geest geeft heb echt niks nodig om het glas te breken.

Ik laat toch echt even in het midden waar de schuld ligt, heb genoeg gekke dingen gezien waar een consument niets aan kon doen.

Voor hetzelfde geval is het een maandag morgen model waarbij het bij montage al kapot was "scheurtje oid" een wat zich nu pas openbaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:50
MaD_co schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:33:

Ik denk dat je op dat moment dus je recht op garantie hebt vergooid
Nouja als het een ontwerpfout betreft, dan is dát toch in beginsel het probleem.
Alle schade ten gevolge daarvan lijkt mij dan toch niet voor TS's rekening te komen.

Recht op garantie lijkt TS sowieso niet te hebben; elke verkoper/fabrikant kan hier zijn eigen regels op toepassen en ik maak uit TS's bericht dat er sowieso geen garantie op de behuizing zit.
Maar dan heb je nog zoiets als recht op een deugdelijk product.
Een schanier van een laptop dat nog geen twee jaar oud is, welke een situatie kan veroorzaken waardoor de hele behuizing inclusief scherm gesloopt kan worden, dat lijkt mij gewoonweg ondeugdelijk.
Nu is het wel aan TS om dit aan te tonen, maar enkel al wat (product)reviews met tenminste enigszins goede onderbouwing waarin dit probleem ook wordt vermeld zou voldoende moeten zijn.
@Cyriel85 gaf ook al aan dat dit een bekend probleem is bij Lenevo laptops.
TS kan o.a. dit en zijn eigen ondervindingen doorsturen naar de webwinkel en dan zullen zij toch wel met een goed onderbouwd antwoord moeten komen waarom ze het niet willen verhelpen/vergoeden of anders wel gewoon het probleem verhelpen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 454358

JohanNL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:39:
[...]
... dan zullen zij toch wel met een goed onderbouwd antwoord moeten komen waarom ze het niet willen verhelpen/vergoeden of anders wel gewoon het probleem verhelpen.
als de deur van je auto niet meer open wil, ga je dan met een koevoet deze open breken of bel je de garage? En als je die dan openbreekt met een koevoet, de deur krom, glas kapot etc etc, is het dan reëel dat de verkoper dat allemaal vergoed als die voor een tientje een nieuw slot had kunnen monteren?

Het lijkt mij dat TS toch wel wat teveel geweld heeft gebruikt bij het openen. Ik heb dit echt nog nooit zo gezien dat alles breekt bij het openen van een scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
Heb hetzelfde gehad aan de laptop van het vrouwtje,maar kon hem nog voorzichtig openklappen.
Scharnier reparatie kostte 275 euro,nou dan blijft hij maar open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:50
Anoniem: 454358 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

als de deur van je auto niet meer open wil, ga je dan met een koevoet deze open breken of bel je de garage? En als je die dan openbreekt met een koevoet, de deur krom, glas kapot etc etc, is het dan reëel dat de verkoper dat allemaal vergoed als die voor een tientje een nieuw slot had kunnen monteren?

Het lijkt mij dat TS toch wel wat teveel geweld heeft gebruikt bij het openen. Ik heb dit echt nog nooit zo gezien dat alles breekt bij het openen van een scherm.
Ik weet natuurlijk niet precies wat TS heeft gedaan, maar ik ga ervan uit dat hij niet iets als een hamer heeft ingezet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Ik weet natuurlijk niet precies wat TS heeft gedaan, maar ik ga ervan uit dat hij niet iets als een hamer heeft ingezet.
Nee geen hamer; maar nergens in het proces van openen geen weerstand gevoeld en gedacht: hmm, zal maar eens stoppen met forceren?

Dit ziet er zo kapot uit dat het lijkt alsof de klep met heel veel kracht heel snel open getrokken is.

(zit hier nu voor mijn laptop te 'voelen' wat de weerstand is bij open / omklappen. Maar ik kan me echt geen scenario voorstellen dat ik bij normaal kracht gebruik dergelijke schade kan veroorzaken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Anoniem: 454358 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Als je naar de constructie kijkt heb je niet veel nodig om het glas te breken de plastic constructie waarop het scharnier zit stelt ook niets voor en wat ik in een eerdere post al zei door het hefboom effect heb je echt niet veel nodig om het hele zooitje te laten breken en op het moment dat je het hoort kraken en barsten ben je aan te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 10:59

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Sissors schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Waarom heeft dan elke laptop een griprand in het midden van scherm en niet de hoek. Het is duidelijk dat je hem dus altijd vanuit het midden open moet maken. Daarnaast is het ook gewoon je verstand gebruiken. Als je een beetje nadenkt snap je waarom de krachten niet goed verdeeld worden als je de hoek pakt.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 16:31
Nee is geen garantie want jij kan niet bewijzen dat het niet door jou is gekomen + daarbij dat het een fabricage fout is. Dat is een beetje het vervelende met dit soort schade :(

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
jeroenkb schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Nee geen hamer; maar nergens in het proces van openen geen weerstand gevoeld en gedacht: hmm, zal maar eens stoppen met forceren?

Dit ziet er zo kapot uit dat het lijkt alsof de klep met heel veel kracht heel snel open getrokken is.

(zit hier nu voor mijn laptop te 'voelen' wat de weerstand is bij open / omklappen. Maar ik kan me echt geen scenario voorstellen dat ik bij normaal kracht gebruik dergelijke schade kan veroorzaken)
Mwa, ik doe mijn laptop ook wel eens snel open. Dan lijkt het me niet gek dat je voldoende kracht gebruikt om het scherm in een keer geheel te openen. Wanneer het dan blijft haken ben je altijd te laat en met een beetje brakke constructie gaat dat helemaal mis.

Ik denk dat bij dagelijks gebruik en openen maar weinig personen rekening houden met een vastzittend scharnier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Mwa, ik doe mijn laptop ook wel eens snel open. Dan lijkt het me niet gek dat je voldoende kracht gebruikt om het scherm in een keer geheel te openen. Wanneer het dan blijft haken ben je altijd te laat en met een beetje brakke constructie gaat dat helemaal mis.

Ik denk dat bij dagelijks gebruik en openen maar weinig personen rekening houden met een vastzittend scharnier.
Zou kunnen.

Nu is er wel verschil tussen een gewone laptop en een 'omklapper'. En daar gaat het hier om.

Die heb ik ook één en die scharnieren gaan niet zo soepel dat je die even met 1 hand open krijgt als je laptop op de tafel staat. Snel open maken gaat daar dan ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
TRAXION schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:00:
Kan het zijn dat er iets plakkerigs over de laptop heen is gegaan? Lijkt erop dat het scharnier geklemd is waardoor er zodanig veel druk is komen te staan dat het gebroken is.

Of dat hij een val heeft gehad, zou er niet teveel aan klooien ivm garantie maar ben toch wel benieuwd of dat scharnier überhaupt nog wel kan bewegen.

Ging de laptop normaal wel soepel open en dicht of kan het zijn dat het stroever is geworden over tijd, op een gegeven moment wordt je hefboom op dat scharnier dusdanig groot dat de constructie het begeeft.

De constructie zit trouwens tegen de achterkant van de behuizing van het scherm en deze is echt compleet weg gescheurd als ik het zo op de foto zie, ik vind het lastig om te zien maar het zou kunnen gaan om een ontwerp fout als er uitwendig geen schade is aan de laptop zou je de webwinkel het laten uitzoeken met de fabrikant.

Heb je niet toevallig kleine kinderen die het per ongeluk te ver geknakt hebben?
En dat dit gebeurde hoorde je het zooitje ook kraken of ging het soepel open en was daar de schade.
Nee er is niks plakkerigs over de laptop heen gekomen en ook niet gevallen. Normaal ging de laptop wel soepel open en volgensmij is het ook niet stroever geworden. En nee dat heb ik niet toen ik de laptop open deed gebeurde het eigenlijk heel snel en hoorde ik toen inderdaad de krak maar het voelde eerst gewoon alsof de laptop wat stroever open ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
M2M schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:05:
Zelfs met een beetje plaksel moet je heel hard je best doen om een laptop zo kapot te krijgen. De onderste bezel is compleet blijven zitten. Met het open doen moet het ook wel bijzonder zwaar gegaan zijn, aangezien het hele ding opengescheurd is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu onder het stuk bezel zit dat nog vastgeplakt zit. Als dat "niks" is, kun je prima garantie claimen, maar als het contactlijm betreft wordt het een dure reparatie.
Er zit niks onder nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 17:23
Tja, Lenovo. Volgens mij zijn deze "hybride" modellen allemaal een drama qua bouwkwaliteit (of heel duur in het geval van Surface). Als je echt goede bouwkwaliteit wilt kan je naar Apple kijken, en anders zakelijke laptops.
Aan het goedkopere eind is volgens mij de Vivobook van ASUS wel okee qua bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
Theo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:36:
Om even terug te komen op de vraag van de TS zelf; Ik kan @jb1012 heel erg adviseren om bij de (web)winkel fysiek langs te gaan, en dit te bespreken. Dit via een email/telefoon uit willen leggen zal lastig gaan, en een medewerker zal dan gemakkelijk het af kunnen poederen op 'schade door eigen gebruik'. Ben je fysiek in de winkel, dan is het wat makkelijker om uit te leggen dat het scharnier brak toen je de laptop open deed, en dat het scharnierpunt in z'n dichte stand vast zit. Voor de medewerker is het dan makkelijker om het probleem te snappen en te zien (en het zelf van meerdere kanten te bekijken, en vragen te kunnen stellen) , en voor de TS is het dan ook makkelijker/beter om de medewerker ervan te overtuigen dat het geen lomp gebruik betreft maar dat een defect scharnier ervoor gezorgd heeft dat de laptop nu defect is.

Nu is het helaas niet bij elke webshop mogelijk, maar een Alternate, Azerty, Mediamarkt en soortgelijken die hebben allemaal een fysieke bezoekersbalie.
Bedankt voor dit advies!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 04-08-2022 16:42 . Reden: Naam + vraag naar telefoonnummer verkoper in mo-tags geplaatst conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
TRAXION schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Denk dat het wel meevalt hoeveel je moet trekken, je hebt een behoorlijke hefboom en de bevestiging is maar 2cm plat plastic voordat je het doorhebt heeft het al krak gezegd.
Kracht heb je hier absoluut niet voor nodig.
Moment van onoplettendheid en het is gebeurd en wie verwacht er dat een scharnier niet mee beweegt.

Kan ook zijn dat het scharnier al langere tijd stroever liep en langzaam het plastic over een tijdspanne van een paar weken verzwakt heeft zodra het dan uiteindelijk de geest geeft heb echt niks nodig om het glas te breken.

Ik laat toch echt even in het midden waar de schuld ligt, heb genoeg gekke dingen gezien waar een consument niets aan kon doen.

Voor hetzelfde geval is het een maandag morgen model waarbij het bij montage al kapot was "scheurtje oid" een wat zich nu pas openbaart.
Het ging inderdaad zoals het eerste voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb1012
JohanNL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Nouja als het een ontwerpfout betreft, dan is dát toch in beginsel het probleem.
Alle schade ten gevolge daarvan lijkt mij dan toch niet voor TS's rekening te komen.

Recht op garantie lijkt TS sowieso niet te hebben; elke verkoper/fabrikant kan hier zijn eigen regels op toepassen en ik maak uit TS's bericht dat er sowieso geen garantie op de behuizing zit.
Maar dan heb je nog zoiets als recht op een deugdelijk product.
Een schanier van een laptop dat nog geen twee jaar oud is, welke een situatie kan veroorzaken waardoor de hele behuizing inclusief scherm gesloopt kan worden, dat lijkt mij gewoonweg ondeugdelijk.
Nu is het wel aan TS om dit aan te tonen, maar enkel al wat (product)reviews met tenminste enigszins goede onderbouwing waarin dit probleem ook wordt vermeld zou voldoende moeten zijn.
@Cyriel85 gaf ook al aan dat dit een bekend probleem is bij Lenevo laptops.
TS kan o.a. dit en zijn eigen ondervindingen doorsturen naar de webwinkel en dan zullen zij toch wel met een goed onderbouwd antwoord moeten komen waarom ze het niet willen verhelpen/vergoeden of anders wel gewoon het probleem verhelpen.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga inderdaad contact opnemen met de webwinkel en dan de voorbeelden die hier gestuurd zijn gebruiken over dat dit probleem vaker voorkomt.

Omdat ik zie dat de webwinkel moeilijk te bereiken is ben ik echter niet al te hoopvol en ook al naar het kijken naar andere laptops.

Zijn er soortgelijke laptops als deze (liefst niet van lenovo) die worden aangeraden? Ik vond de touchscreen optie en de snelheid van de laptop erg fijn. Dat het scherm helemaal gedraaid kon worden tot soort tablet was ook handig maar is geen vereiste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Zoiets kan onmogelijk gebeuren als je die laptop op een normale manier opent.

Hier moet je echt wel enorm onvoorzichtig voor zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Ligt het aan mij of zijn ze ook zuinig geweest met de lijm tussen behuizing en plastic frame? Alsof er gewoon op een behoorlijk deel geen lijm heeft gezeten dan krijg je op den duur ook wel stress op de constructie, lijkt me niet dat die lijmverbinding mag loskomen zou eerder verwachten dat de schroefdraad bussen uit het kunstof komen voordat de verlijming het begeeft.

Ik blijf erbij dat het een vreemde schade is, kan je het scharnier nog bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Laatst online: 01:12
jb1012 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga inderdaad contact opnemen met de webwinkel en dan de voorbeelden die hier gestuurd zijn gebruiken over dat dit probleem vaker voorkomt.

Omdat ik zie dat de webwinkel moeilijk te bereiken is ben ik echter niet al te hoopvol en ook al naar het kijken naar andere laptops.

Zijn er soortgelijke laptops als deze (liefst niet van lenovo) die worden aangeraden? Ik vond de touchscreen optie en de snelheid van de laptop erg fijn. Dat het scherm helemaal gedraaid kon worden tot soort tablet was ook handig maar is geen vereiste.
HP heeft er veel, zoals de envy x360. Maar dan doe je een google search op envy x360 hinge en je krijgt tientallen reddit links en andere forums vol met kapotte scharnieren die de hele scherm losbreken door brakke constructie(plastic schroefgaatjes zitten gelijmd in de frame van het scherm, er hoeft maar iets kleins mis te gaan in constructie of gebruik en hele scharnier "springt los" en breekt de scherm als gevolg)
Neem bij de volgende omklaplaptop een allrisk verzekering, en bij de minste afwijking of stroefheid meteen klagen bij fabrikant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verzekering is eigenlijk niet nodig. Dit is gewoon slecht technisch ontwerp en valt gewoon onder garantie. Aangezien de levensduur van een laptop meerdere jaren is, hoort het scharnier ook gewoon meerdere jaren mee te gaan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Laatst online: 01:12
M2M schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:24:
Verzekering is eigenlijk niet nodig. Dit is gewoon slecht technisch ontwerp en valt gewoon onder garantie. Aangezien de levensduur van een laptop meerdere jaren is, hoort het scharnier ook gewoon meerdere jaren mee te gaan.
Naja, of het een specifieke productverzekering is om je laptop te beschermen of een rechtsbijstandverzekering om je recht op garantie daadwerkelijk te halen omdat de verkoper niet meewerkt, een van die 2 ga je toch nodig hebben in dit soort situaties :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

vrilly schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Naja, of het een specifieke productverzekering is om je laptop te beschermen of een rechtsbijstandverzekering om je recht op garantie daadwerkelijk te halen omdat de verkoper niet meewerkt, een van die 2 ga je toch nodig hebben in dit soort situaties :')
helaas wel inderdaad. Zou toch mooi zijn als fabrikanten van rommel hun verantwoordelijkheid eens zouden nemen toch?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:40
Dit lijkt me toch niet zomaar een schanier dat stroef open gaat. Meer op geforceerd open drukken. Iets verder dan kon….Probeer dat maar eens bij een leverancier te claimen, wordt moeilijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
TS heeft sowieso garantie van de webshop. Als hij dit niet zelf heeft veroorzaakt of zeer nalatig is geweest of gekke dingen heeft gedaan moet de verkoper overgaan tot herstel of reparatie. Hij mag ook de aankoopsom teruggeven maar dat is aan de verkoper. Verkoper moet zelf met argumenten komen dat jij het hebt veroorzakt en dan is doorgaans moeilijk aan te tonen. je hebt een prima claim.

De hoogte van de schade doet er niet toe voor de garantie. Verder hebben veel mensen het over twee jaar. Dat is niet waar. De Europese Consumentenrichtlijn heeft die twee jaar als maximale termijn maar Nederland heeft dat niet in de wet geimplementeerd. Hier geldt: hoe lang mag je verwachten dat het product meegaat?

Twee jaar voor een laptop is erg kort en mijns inziens is dit een no brainer webshop moet betalen (neem aan dat je nieuw hebt gekocht en niet ergens exotische plek of buitenland)

Fabrieksgarantie is leuk maar verkoper is je aanspreekpunt. Advocaat heb je niet direct nodig maar wel mooie standaard brief. Tel daar je buitengerechtelijke kosten bij op als hij niet reageert. Google brief en google buitengerechtelike kosten, 6:96 BW mag je tot 800 euro claimen maar je moet wel aantonen dat je tijd en kosten hebt gemaakt (tijdelijke andere computer, alles meenemen en niet te lief zijn). Post de brief hier anders dan vul ik hem voor je aan. Ik vind dat leuk maar lullig voor jou natuurlijk dit gedoe.

Overigens hebben die webshops vaak brancheorganisatie daar kan je geschil ook melden. Dat is goedkoop en effectief.

EDIT: die verzekering all risk heb je helemaal niet nodig. Dat proberen ze gewoon en zeggen ze dat je dan 5 jaar hebt terwijl dat eigenlijk gewoon is wat je mag verwachten dat het product die tijd enigszins gaat halen. Ik sluit die nooit af en heb altijd mn garantie gekregen. Apple en anderen zeggen dat je maar twee jaar hebt, onzin want de consumentenwetgeving is dwingend. Pas wel op dat je hem niet zakelijk gaat kopen dan heb je pech dan mogen ze die dwingende wetgeving uitsluiten. Voor de belastingdienst heb je dat zakelijke bonnetje echt niet nodig aftrekken mag nog steeds. Webwinkel niet bereikbaar? Nooit meer wat kopen daar. Wil je het statutair adres dan zoek ik die graag voor je op in de KvK, dan moet je DM sturen en stuur een mail of brief bellen is niet handig (KVK hoort trouwens op hun website te staan dat is verplicht in NL)

[ Voor 51% gewijzigd door LucyLG op 10-08-2022 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

LucyLG schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 01:11:
Verkoper moet zelf met argumenten komen dat jij het hebt veroorzakt en dan is doorgaans moeilijk aan te tonen. je hebt een prima claim.
Dat is alleen voor binnen de 6 maanden na aankoop. Daarna mag jij het bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Douweegbertje schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 01:59:
[...]

Dat is alleen voor binnen de 6 maanden na aankoop. Daarna mag jij het bewijzen.
Binnen 6 maanden wordt er sowieso vanuit gegaan dat het gebrek al aanwezig was toen je het kocht. Dus je hebt wel gelijk daarin. Daarna ligt het inderdaad anders je geeft het gebrek aan en het wordt heel lastig als verkoper om te zeggen dat je dat zelf hebt gedaan (je bewijst het wel maar een gerede klacht is moeilijk te ontkrachten). Je kan als koper moeilijk aantonen dat het jouw schuld niet is? (soms wel indien er zeewater uitloopt ofzo). Ik kan dit gebrek als niet technisch persoon niet goed beoordelen jullie wel. Dus TS heeft veel aan jullie input hier hoe dit soort schade kan ontstaan. Mijns inziens bestaat er geen "verkeerd openen" van een laptop dan was die van mij allang kapot geweest. Ik ben nooit zo lief geweest voor mn laptop maar die Asus doet het nog steeds (echt de nokia 3210 van de laptops). Voor het technische deel: I leave that to the tech people here,

[ Voor 12% gewijzigd door LucyLG op 10-08-2022 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-05 19:35
Kijk hier anders even naar je garantie:
https://pcsupport.lenovo.com/nl/nl/warrantylookup#/

En bel even met Lenovo. Ik heb een recente goede ervaring met ze. Het Lenovoforum is qua reageren door lenovo een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:40
Zie TS startpost: citaat: “ Ook is het heel erg fijn dat de laptop gedraaid kan worden tot een soort tablet.”
Tja dan moet je hem niet dubbel klappen……Ik zou dat maar niet tegen de leverancier zeggen , dat dat zo handig is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-05 19:24
Dit probleem had m'n zusje ook met haar Asus 2-in-1 laptop. Zij heeft geluk gehad dat het glas van het beeldscherm niet gebarsten was door het losgesprongen scharnier. Haar laptop was al uit de garantie, hierop besloten het zelf proberen te repareren. Tijdens het uit mekaar schroeven vielen mij de 3 ontiegelijk kleine schroefjes ook al op die het scherm vasthouden, dit kan ook niet lang goed gaan naar mijn idee. De schroeven zitten vast in de plastic behuizing van de backcover en deze breken los. Aan de andere kant zat nog maar 1 van de schroeven vast.
Wij hebben een backcover voor 30 euro op AliExpress gekocht, deze paste perfect en de laptop werkt weer zoals het hoort, maar het zal me niks verbazen als het over 2 jaar weer losbreekt.
Ik ben benieuwd of ze het bij jou als garantiegeval zullen zien, aangezien het met dit bevestigingsontwerp bij verschillende merken laptops verkeerd gaat, zou dat naar mijn idee wel zo moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnuztWqOjsutHkrhj06j9C7_jiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9wPBOL2zxUNQViVBcu8811B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 18-05 15:28
Scharnieren veel te strak afgesteld vanaf fabriek, herhaaldelijk open en dicht klappen levert te veel stress op het materiaal en na zoveel keer openklappen is het afgelopen.
Cyriel85 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:27:
Komt er dus op neer dat je rechter scharnier vast zat en dat je toen met enige kracht je laptop hebt geopend, waarna het scharnier uit het deksel/scherm kant is gebroken.

Je zal dus moeten aantonen dat het scharnier een fout is van Lenovo om garantie te kunnen claimen.
Eigenlijk is het daarmee an sich al aangetoond. Dit hoort gewoon niet te kunnen. Scharnieren horen soepel te gaan zonder abnormaal hoge kracht op omliggende materialen op te leveren.

Elke laptop scharnier heeft een moertje, als je nieuwe laptop stroef open gaat, is iets losdraaien allerbeste. Anders dit probleem na verloop van tijd.

[ Voor 73% gewijzigd door pennywiser op 10-08-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:05
Ik kan best geloven dat de scharnieren waardeloos zijn, want dat is vaker wel als niet zo.

Maar, dit is toch ook wel met lomp geweld gegaan. Je moet toch wel gemerkt hebben dat hij niet open wou? En toen gewoon doorgetrokken tot het brak?
Als je nou met een vast scharnier voor de garantie gegaan was, was het waarschijnlijk niet zo'n probleem geweest, maar nu is er gevolgschade. En wie is daar dan verantwoordelijk voor?

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 10-08-2022 16:43 ]

• dirkiedee
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-02 18:27
Hier hetzelfde euvel. Lenovo Flex 5. Linker scharnier liet los. Een ploppend geluid onder het werken.
In het scherm zit laagje plastic waar soort van moer in verzonken zit. Op indernet lees je er veel over. Bij mij sprong de moer uit het plastic zo lijkt het.
Op de foto zie je linksonder de soort van moer met kartels aan de buitenkant die losgesprongen is uit een laagje plastic / lijm.Scharnier zet blijkbaar wat druk op de constructie.
Was in de buurt van *knip* Webwinkel en daar riep de medewerker direct dat Lenovo dat vaak als gebruikersschade ziet.
Was daar niet zo blij mee (laptop verder netjes en duidelijk geen andere schade).
Afwachten wat Lenovo gaat zeggen meldde *knip* Webwinkel mij. Hoewel ik het apparaat bij *knip* Webwinkel heb gekocht, het ze aangegeven dat ze het voor me moeten oplossen. Benieuwd wat ze doen. Mooie test om eens te kijken of het nog steeds de betere zaak is of inmiddels gewoon een dozenschuiver als ieder ander.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA4LYE-miRJlIQUNraIBC26QaT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nxe789HEKqiTrO9rrkYKqBUc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2022 20:28 . Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid ]

Pagina: 1