Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-09 13:29
Hoi mede tweakers,

Ik ben nog aan het afstuderen en aan het werk. Mijn lening zit dus nog niet in de aflosfase en heb ik ook nog geen maandbedrag.

Iemand ervaring met waar de adviseur rekening gaat houden? Het gehele bedrag inclusief wat nog wordt kwijtgescholden? 1ste studie gestart in 2014, 2de in 2016. Uitloop ivm corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het beginbedrag wordt gebruikt, niet als je al hebt afgelost.Hoe het met kwijtschelding werkt weet ik niet, maar het gaat om het bedrag wat bij MijnDuo staat.

En je bent verplicht dit te melden, elke poging tot verzwijging is fraude.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
SmurfLink schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:09:
Het beginbedrag wordt gebruikt, niet als je al hebt afgelost.Hoe het met kwijtschelding werkt weet ik niet, maar het gaat om het bedrag wat bij MijnDuo staat.

En je bent verplicht dit te melden, elke poging tot verzwijging is fraude.
Dit is in ieder geval het geval bij de Rabobank. Ik weet niet of dat bij elke bank het geval is, maar ik zou er wel mee rekenen.

Het openstaande bedrag wordt afgetrokken van het bedrag wat je kan lenen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tenzij je alles zelf regelt, zal elke hypotheek-adviseur aan jou stap voor stap vragen of je inkomen, bestaande leningen en andere plussen & minnen hebt financieel (alimentatie, subsidie, etc).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
Ja verzwijgen heb ik ook niet over gesproken. De vraag is meer voor mijn eigen inzicht. Dan weet ik waar ik naar kan kijken. Bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In elke willekeurige calculator kun je deze info ook gewoon kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamerszvidx
MikeyMan schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:57:
In elke willekeurige calculator kun je deze info ook gewoon kwijt.
Elke houdt rekening met een maandelijkse aflossing. Deze ga ik de komende 2 jaar minimaal nog niet hebben. Vandaar deze vraag. Bedankt voor het nuttige antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Pak je calculator en de overheids website erbij :)
Een studieschuld van na 2015 (onder het leenstelstel) telt minder zwaar mee voor een hypotheek dan een schuld onder het oude stelsel (basisbeurs). Hypotheekverstrekkers gaan ervan uit dat u per maand 0,35% (leenstelsel) of 0,65% (basisbeurs) van uw totale oorspronkelijke studieschuld aflost.
Rekenvoorbeeld: u heeft een studieschuld van € 15.000. Dat betekent dat de hypotheekverstrekker ervan uitgaat dat u elke maand 0,65% van € 15.000 aflost. Dit komt neer op € 97,50 per maand. Dat bedrag kunt u dus niet meer aan woonlasten besteden.
https://www.rijksoverheid...d-mee-voor-mijn-hypotheek

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gamerszvidx schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Elke houdt rekening met een maandelijkse aflossing. Deze ga ik de komende 2 jaar minimaal nog niet hebben. Vandaar deze vraag. Bedankt voor het nuttige antwoord.
Het maakt die bank waar je een lening voor 30 jaar aangaat niet zo gek veel uit of je al wel of niet aan het aflossen bent. Er wordt een omrekenfactor gebruikt om de vermindering in je maximale hypotheekbedrag te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:05
Je huidige schuld, dus INCLUSIEF de mogelijk gift, wordt nu mee gerekend. Want welke garantie heeft de bank dat jij daadwerkelijk je diploma behaalt binnen de gestelds 10 jaar?

Dus misschien toch even wachten tot je afgestudeerd bent en de gift van de schuld is afgetrokken.

Meteen de ultieme motivatie om als de bliksem te slagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
t14wo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:04:
Je huidige schuld, dus INCLUSIEF de mogelijk gift, wordt nu mee gerekend. Want welke garantie heeft de bank dat jij daadwerkelijk je diploma behaalt binnen de gestelds 10 jaar?

Dus misschien toch even wachten tot je afgestudeerd bent en de gift van de schuld is afgetrokken.

Meteen de ultieme motivatie om als de bliksem te slagen ;)
Ja dat vermoeden had ik al. En dat is zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
Ja dit was de vraag ook niet helemaal. Maar het maakt dus niet uit dat het nog een lopende lening is voor de weging. Gezien de financiële last van de schuld nog niet vast ligt. Ze gaan uit van het ergste ondanks dat ik nog minimaal 2 jaar last mis en hierdoor meer geld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:25
gamerszvidx schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Ja dit was de vraag ook niet helemaal. Maar het maakt dus niet uit dat het nog een lopende lening is voor de weging. Gezien de financiële last van de schuld nog niet vast ligt. Ze gaan uit van het ergste ondanks dat ik nog minimaal 2 jaar last mis en hierdoor meer geld heb.
De hypotheekverstrekker kijkt naar het feit dat jij een financiële verplichting hebt. Dat het afbetalen daarvan in de toekomst ligt maakt daarvoor niet uit.

Maar zodra jij afstudeert wordt een deel van de schuld kwijt gescholden omdat je onder het pre-leenstelsel bent begonnen. Daar komt dan een nieuwe totale studieschuld uit waarmee hypotheekverstrekkers gaan werken. Maar zorg eerst dat je daadwerkelijk afstudeert, zodat dat deel daadwerkelijk een gift wordt. Nu klinkt het vooral alsof je met de finish in zicht eigenlijk bezig bent zaken die jou niet bij die finish gaan brengen (werk, hypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerszvidx
Transportman schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:21:
[...]

De hypotheekverstrekker kijkt naar het feit dat jij een financiële verplichting hebt. Dat het afbetalen daarvan in de toekomst ligt maakt daarvoor niet uit.

Maar zodra jij afstudeert wordt een deel van de schuld kwijt gescholden omdat je onder het pre-leenstelsel bent begonnen. Daar komt dan een nieuwe totale studieschuld uit waarmee hypotheekverstrekkers gaan werken. Maar zorg eerst dat je daadwerkelijk afstudeert, zodat dat deel daadwerkelijk een gift wordt. Nu klinkt het vooral alsof je met de finish in zicht eigenlijk bezig bent zaken die jou niet bij die finish gaan brengen (werk, hypotheek).
Ja zo lijkt het maar zo is het gelukkig niet. Het is een nieuwe afstudeer stijl, waar ik gelukkig ook wat aan verdien al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 10:30
Zoals hierboven aangegeven, gaat het om je verplichtingen, nu en in de toekomst.

(Bijna) alle banken rekenen met het startbedrag - extra aflossingen. Deze extra aflossingen dienen wel door jou bewezen te worden. Daarom is het administratief handiger om eventueel te sparen voor een extra aflossing vlak voor de hypotheek aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn ervaring is dat ze die studielening in mindering brengen op je hypotheek, in die zin dat het zelfs beter is om hem af te lossen (maar dat moet je wel kunnen, en er zit 0 procent rente op dus dat is een afweging). Verzwijgen mag niet maar ze kunnen het niet zien (staat niet in BKR) maar het is een slecht plan, maar dat vraag je ook niet of je dat kan doen...

Ze houden geen rekening met kwijtschelding. Kwijtschelding van leningen bij DUO vind niet vaak plaats je moet eerst echt in grote problemen komen willen ze dat doen. Dus dat betekent bijstandsuitkering etc en dan gedurende lange tijd. Schuldsanering wordt die lening nooit meegenomen je neemt hem de rest van je leven mee. Dus pas op met teveel lenen! In mijn tijd werd het verkocht dat je er niet mee in de problemen zal komen maar dat kan echt wel geloof me ik heb de voorbeelden gezien.

Je bedoelt de compensatie volgens mij en niet kwijtschelding, kun je niet zelf die aflossing nu al doen? Het is niet zo moeilijke vraag dit. Ze trekken het gewoon af van je leningscapaciteit, inclusief je creditcards en roodstand mogelijkheden. Kan je zo uitrekenen.
Pagina: 1