Evohome aan- of uitzetten tijdens begin/eind stookseizoen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-06 23:30
Ik gebruik al een jaar of 5 met tevredenheid het Evohome systeem. Waar ik iedere keer weer tegenaan liep dat ik dan alles tegelijk aan of uit moest zetten. Er was volgens mij maar een manier om van die zones die nog niet nodig waren het setpoint te verlagen en later weer terug te zetten op de oude waarde. Nu heb ik onder “sneltoetsen” het “speciale dag” programma hiervoor gebruikt (eenmalig ingesteld). De ruimtes die nog niet verwarmd hoeven te worden heb ik hier geselecteerd en ingesteld op 5 gr.c. Zodoende kan ik bijvoorbeeld enkel de badkamer verwarmen (volgt het ingestelde programma) terwijl de andere zones nog echt uit blijven. Misschien heb ik deze mogelijkheid altijd gemist. Ik hoop andere gebruikers te helpen met dit idee.

Edit: “sneltoetsen” toegevoegd

[ Voor 8% gewijzigd door Jos-P op 06-08-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:42

Quad

Doof

Het hele idee van Evohome is juist dat je zone afhankelijk kan stoken. Dat bedoel je volgens mij toch ook?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Quad schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:33:
Het hele idee van Evohome is juist dat je zone afhankelijk kan stoken. Dat bedoel je volgens mij toch ook?
Dat klopt inderdaad wat je zegt. De praktijk bij ons is dat de badkamer altijd koel blijft (ook in de zomer) en dat deze te koel wordt net voor of na het stookseizoen begint, en dat de rest van de woning nog steeds warm genoeg is.
Dit is echt een overgangsperiode van een aantal weken. Ik kan dan wel alle zones aanzetten maar dat is voor ons gevoel dan eigenlijk nog niet echt nodig. Dan is vaak het zonnetje in huis voldoende om een comfortabel gevoel te hebben. Daarbij moet ik misschien aangeven dat wij een woning hebben van 2017. De badkamer heeft geen raam en is gesitueerd in de aanbouw (met een isolatie van 27 cm op het platte dak). Van zonlicht of warmte in de badkamer is dus geen sprake. Vandaar dat wij in die periode dus eigenlijk alleen de badkamer willen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:42

Quad

Doof

Maar dat kan dus he, je kan prima 1 ruimte, de badkamer, aan slingeren.
Toen ik evohome in de badkamer had, ging deze 's ochtends en' s avonds voor mij de boel opstoken. De rest bleef dan uit of op eigen ingestelde temperatuur.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Ik weet dat het kan. Ieder huis is verschillend, als bij ons de badkamer frisser aanvoelt hoeft voor ons de verwarming in de woonkamer/keuken nog niet aan, ondanks dat de woonkamer/keuken in deze periode misschien wat frisser aanvoelt. Ik wil dus voor een korte periode enkel de badkamer op temperatuur kunnen brengen zonder dat ik op dat moment andere ruimtes op wil warmen. Dit is voor mij in dit huis de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Maar wat is je vraag dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Zoals aangegeven in mijn beginpost, hopen dat ik andere gebruikers hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
In theorie zou een thermostaat het hele jaar op dezelfde temperatuur ingesteld moeten kunnen staan. Het idee is immers dat een thermostaat de verwarming alleen inschakelt als dat nodig is.
In de praktijk zijn er echter hele volksstammen (waaronder ikzelf) die hun thermostaat (al dan niet per ruimte zoals met EvoHome) buiten het stookseizoen zo laag mogelijk draaien. Ik doe dat omdat er aan het begin en einde van het stookseizoen momenten zijn waarop de temperatuur net onder de setpoint duikt, maar je toch niet wil gaan stoken. Een frisse ochtend in mei bijvoorbeeld, waarbij het zonder verwarming net even een uurtje 19.5 in plaats van 20 graden is in de woonkamer. Ik wil daar niet voor stoken, maar een thermostaat ziet dat natuurlijk anders.

Ik denk niet dat er systemen zijn die seizoensgebaseerd instellen van setpoints ondersteunen, juist omdat dat niet nodig zou moeten zijn. Laat staan een complicerende factor als een apart programma voor 1 ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
stekkerjack schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:38:
In theorie zou een thermostaat het hele jaar op dezelfde temperatuur ingesteld moeten kunnen staan. Het idee is immers dat een thermostaat de verwarming alleen inschakelt als dat nodig is.
In de praktijk zijn er echter hele volksstammen (waaronder ikzelf) die hun thermostaat (al dan niet per ruimte zoals met EvoHome) buiten het stookseizoen zo laag mogelijk draaien. Ik doe dat omdat er aan het begin en einde van het stookseizoen momenten zijn waarop de temperatuur net onder de setpoint duikt, maar je toch niet wil gaan stoken. Een frisse ochtend in mei bijvoorbeeld, waarbij het zonder verwarming net even een uurtje 19.5 in plaats van 20 graden is in de woonkamer. Ik wil daar niet voor stoken, maar een thermostaat ziet dat natuurlijk anders.

Ik denk niet dat er systemen zijn die seizoensgebaseerd instellen van setpoints ondersteunen, juist omdat dat niet nodig zou moeten zijn. Laat staan een complicerende factor als een apart programma voor 1 ruimte.
Het zou kunnen dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk is, ik ben niet thuis op dit moment anders kon ik een schermafdruk van het Evohome paneel maken. Een schermafdruk van de app maakt het misschien ook wat duidelijker.
Ik zie het niet als een complicerende factor, het is 1 maal instellen onder sneltoetsen in het “speciale dag” programma en dan kan ik deze net zoals het eco programma altijd met 1 knop bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/676XMZcM6wt0UYvL3EsPqeFrjMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umCCBT4UHG2AGE66A7So6Qw0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jos-P schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:16:
Ik weet dat het kan. Ieder huis is verschillend, als bij ons de badkamer frisser aanvoelt hoeft voor ons de verwarming in de woonkamer/keuken nog niet aan, ondanks dat de woonkamer/keuken in deze periode misschien wat frisser aanvoelt. Ik wil dus voor een korte periode enkel de badkamer op temperatuur kunnen brengen zonder dat ik op dat moment andere ruimtes op wil warmen. Dit is voor mij in dit huis de oplossing.
Wellicht offtopic, maar gezien de huidige prijzen van gas en het echt oneconomisch stoken van een CV ketel om een badkamer alleen warm te stoken (veel te hoge minimaal vermogen) zou ik voor de badkamer gewoon een elektrisch kacheltje pakken. Een badkamer heb je daarmee echt wel in een paar minuten warm.

En wennen aan lagere temperaturen met huidige energieprijzen.. Ik verwarm hier met L/L in huis en heb de hele vorige winter geen verwarming in de badkamer aangehad. De stoom van de douche verwarmt de boel voldoende. En voor alleen tandenpoetsen die paar minuten? Tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Jos-P Je maakt het jezelf heel erg moeilijk. Gebruik van het speciale dag programma is niet bedoeld waarvoor jij het nu gebruikt. Speciale dag is meer voor bijv. een extra vakantiedag door de week ofzo. In de Evohome zit gewoon een optie "verwarming uit". Die gebruik ik altijd in de zomer, dan gaan alle zones naar 5 graden. Mocht je toch een zone willen verwarmen in de zomer, zet dan gewoon alle andere zones op 5 graden continu. Zodra je zo'n andere zone ook weer wilt laten meedoen, annuleer je eenvoudig de 5 graden continu, waarna de zone meteen weer het normale programma gaat volgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 06-08-2022 11:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
MotorBeast schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Wellicht offtopic, maar gezien de huidige prijzen van gas en het echt oneconomisch stoken van een CV ketel om een badkamer alleen warm te stoken (veel te hoge minimaal vermogen) zou ik voor de badkamer gewoon een elektrisch kacheltje pakken. Een badkamer heb je daarmee echt wel in een paar minuten warm.

En wennen aan lagere temperaturen met huidige energieprijzen.. Ik verwarm hier met L/L in huis en heb de hele vorige winter geen verwarming in de badkamer aangehad. De stoom van de douche verwarmt de boel voldoende. En voor alleen tandenpoetsen die paar minuten? Tja.
Daar heb je misschien wel een punt. Ik heb wel gedacht aan een elektrisch kacheltje maar ik zat meer met waar ik hem aan sluit. Ik zal daar nog eens beter naar kijken. Goed punt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jos-P schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Daar heb je misschien wel een punt. Ik heb wel gedacht aan een elektrisch kacheltje maar ik zat meer met waar ik hem aan sluit. Ik zal daar nog eens beter naar kijken. Goed punt dus.
IR Paneel kan ook maar dan voel je alleen volgens mij warmte als je ervoor staat. Ik gebruik hier gewoon zoiets als het echt koud is https://www.gamma.nl/asso...olltofacet%3Dtype_artikel

Binnen 3 minuten badkamer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
Microkid schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:58:
@Jos-P Je maakt het jezelf heel erg moeilijk. Gebruik van het speciale dag programma is niet bedoeld waarvoor jij het nu gebruikt. Speciale dag is meer voor bijv. een extra vakantiedag door de week ofzo. In de Evohome zit gewoon een optie "verwarming uit". Die gebruik ik altijd in de zomer, dan gaan alle zones naar 5 graden. Mocht je toch een zone willen verwarmen in de zomer, zet dan gewoon alle andere zones op 5 graden continu. Zodra je zo'n andere zone ook weer wilt laten meedoen, annuleer je eenvoudig de 5 graden continu, waarna de zone meteen weer het normale programma gaat volgen.
Daar het bij mij onder de sneltoetsen staat zal bij gebruik van het “speciale dag” programma de verwarming in de badkamer het programma volgen zoals ingesteld is en gaan alle andere ruimtes automatich naar 5 gr.c.
Pagina: 1