Apple producten niet te verbinden met FritzBox 7590 WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:21
Ik ben een tijdje geleden overgestapt van Ziggo naar KPN, en met deze wijziging ben ik overgestapt van een Ubiquiti USG naar een FritzBox 7590. De Ubiquiti Unifi AP-LR en AP-AC-Pro heb ik nog niet de deur uit gedaan omdat ik alleen met de Unifi's kan verbinden via de Apple apparatuur (MacBook Pro 2014, iPad6, iPhone 12 ProMax ).
Ik ondervind de volgende problemen met de Apple producten die via WiFi verbinding willen maken met SSID2 van FritzBox 7590.
  1. Devices kunnen niet verbinden na een poging van 10 minuten.
  2. Als het lukt om de device te verbinden, dan is er voor korte periode (minder dan 5 minuten) toegang tot internet maar dan valt het weg.
  3. Onder de SSID naam SSID2 verschijnt er ook de bericht "Weak Security" ongeacht WPA modus. Ziet Apple alleen WPA inplaats van WPA2 of WPA3???
De opstelling is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3jcw35Ewtmc7Vo8indrLdx1GrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JrTw9ePABNSTq05CwOsCvRVB.png?f=fotoalbum_large
...
De Apple producten draaien op min of meer recente sw versies iOS15.5&15.6 en Catalina.
De FritzBox 7590 draait op de meest recente gereleasde firmware 07.29

...
  • Ik heb de aanwijzingen op avm.de: Draadloos netwerkapparaat brengt geen Wi-Fi-verbinding met de FRITZ!Box tot stand gevolgd, maar geen soelaas.
  • Ik heb op de FritzBox de WiFi Security - WPA encryptie op de 3 verschillende modes gezet (1. WPA2 + WPA3, 2. WPA2 (CCMP), 3. WPA + WPA2. Maar dit lijkt niets uit te maken (Weak Security wordt steeds weergeven onder de SSID op de iOS WiFi scherm en geen verbinding). Overigens op de UniFi is WPA op WPA Personal ingesteld. FritzBox biedt geen optie voor de verouderde WPA Personal.
  • Net achter gekomen dat mijn iPhone12PM wel verbinding legt met het gast netwerk, in de ip range 192.168.189.x :?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:24
Kan je niet echt helpen hiermee, maar kan in ieder geval wel zeggen dat mijn Fritzbox 5490 (ander model dus) met dezelfde firmware (07.29) is ingesteld op WPA2 (CCMP), en dat ik hiermee prima wifi heb op Windows 10, iOS, iPadOs en MacOs. Geen melding van Weak Security.

Geen verstand van verder, maar zou de pihole niet de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Als het lukt alles op hetzelfde instellen (bij voorkeur alleen WPA2-AES of alleen hoger). Zijn de Unifies qua firmware bijgewerkt? En hetzelfde geldt voor de Controler.

Zegt de logging op de draadloze hardware nog iets zinnigs? En gebruik je overal hetzelfde SSID? In dat laatste geval moet je overal alle instellingen (SSID/WW/Security) identiek ingesteld hebben.

O ja, rogue ap detection aanstaan? Dat kan ook hele mooie situaties geven.

[ Voor 46% gewijzigd door lier op 03-08-2022 19:39 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
lier schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:37:
Als het lukt alles op hetzelfde instellen (bij voorkeur alleen WPA2-AES of alleen hoger). Zijn de Unifies qua firmware bijgewerkt? En hetzelfde geldt voor de Controler.
Wat heeft de instelling van de WiFi van UniFi te maken met de WiFi instellingen van de Fritzbox? Het zijn twee verschillende SSIDs.
Zegt de logging op de draadloze hardware nog iets zinnigs? En gebruik je overal hetzelfde SSID? In dat laatste geval moet je overal alle instellingen (SSID/WW/Security) identiek ingesteld hebben.
Hoe kom ik achter de WiFi logging van een iPhone?
Nee, ik gebruik niet hetzelfde SSID omdat ik eerst wil zien/controle hebben naar welke HW ik verbind.
O ja, rogue ap detection aanstaan? Dat kan ook hele mooie situaties geven.
Rogue AP detectie zegt mij niets en daar vind ik ook niets van terug bij het zoeken naar instellingen op mijn iPhone 12 ProMax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

AE69 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:43:
Wat heeft de instelling van de WiFi van UniFi te maken met de WiFi instellingen van de Fritzbox? Het zijn twee verschillende SSIDs.
Oké, ik lees nu inderdaad SSID1 en SSID2. Plaatje niet zo goed bekeken.
Hoe kom ik achter de WiFi logging van een iPhone?
Logging in de Unifi en de FRITZ!Box
Rogue AP detectie zegt mij niets en daar vind ik ook niets van terug bij het zoeken naar instellingen op mijn iPhone 12 ProMax.
Gaat om instellingen in de Unifi, even zoeken in de controler.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
lier schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:45:

Logging in de Unifi en de FRITZ!Box
In de UniFi zijn er:
- alleen alerts voor de APs die offline en online zijn gegaan vorige maand.
- high tcp latency & low bandwidth voor een aantal clients

In de FRITZ!Box zijn er:
- meldingen voor het veranderen van de kanalen
- registratie en deregistratie van draadloze devices
- zie beneden
Gaat om instellingen in de Unifi, even zoeken in de controler.
In Insights -> Neighbouring Access Points, wordt SSID2 wel weergegeven maar niet als Rogue AP.

Ik heb de password voor SSID2 gewijzigd naar een kortere, nu gebeuren er hele aparte dingen....
- Op de iPhone12PM heb ik SSID2 laten vergeten en opnieuw verbonden. De eerste keer wordt de nieuwe password geaccepteerd, FRITZ!Box logging geeft aan dat de iPhone12PM registreerd is via 2,4GHz en 5GHz maar op de iPhone12PM wordt de verbinding voor heel korte tijd gemaakt en dan verbroken. FritzBox geeft niet aan dat de iPhone12PM deregistreerd is.
- Op de iPhone12PM opnieuw proberen te verbinden met SSID2 (met her-invoer van nieuwe password) geeft aan dat de password onjuist is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldrnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 11:48
Ik heb dit eerder ook gehad met printers die niet op een nieuw AP wilden connecten. Is geen authenticatie probleem maar had iets met de radio-settings te maken van het AP waarin roaming aanstond 802.1r oid.
Hierdoor konden oudere dingen niet goed connecten. Wellicht speelt hier ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
goldrnr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:36:
Ik heb dit eerder ook gehad met printers die niet op een nieuw AP wilden connecten. Is geen authenticatie probleem maar had iets met de radio-settings te maken van het AP waarin roaming aanstond 802.1r oid.
Hierdoor konden oudere dingen niet goed connecten. Wellicht speelt hier ook zoiets.
De iPhone12 Pro Max is niet zo oud...

FritzBox 7590 ondersteund op 2,4GHz 802.11b+g+n en op 5GHz 802.11n+ac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 20:09
Heb je iCloud+ ?

Probeer "Privedoorgifte in iCloud" eens uit te zetten op je apple device. Dat gaf bij mij allerhande vreemd gedrag... In het engels heet het "iCloud Private Relay"

[ Voor 15% gewijzigd door Digimusic op 10-08-2022 17:02 . Reden: Toevoeging engelse term ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
Digimusic schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:00:
Heb je iCloud+ ?

Probeer "Privedoorgifte in iCloud" eens uit te zetten op je apple device. Dat gaf bij mij allerhande vreemd gedrag... In het engels heet het "iCloud Private Relay"
Ik heb iCloud+ maar Private Relay staat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 20:09
Andere poging: Heb je DNS over TLS aan staan op de fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
Digimusic schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:45:
Andere poging: Heb je DNS over TLS aan staan op de fritzbox?
Nee, DNS over TLS (DoT) staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Heb je Privé wifi adres misschien aan staan en beperk ip adrestracking? (op je IOS clients)

https://communities.apple.com/de/thread/253161020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
Ik heb voor SSID2 op mijn iPhone12MP Private Wi-Fi Address zo juist uitgezet. Even afwachten hoe lang het stabiel blijft....
Pagina: 1