Gat tussen balken afdichten voor geluidsoverlast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-08-2022
Beste,

Binnenkort gaan wij voorzet wandjes plaatsen met akoestische isolatie. Echter zitten er nog gigantisch gaten tussen de balken op de bovenste etage. Deze zou ik graag willen afdichten zodat wij hier geen geluids overlast meer door hebben. Dit gat is veelste groot voor akoestische kit en te klein om op te metselen. Tenminste we hebben het al geprobeerd en als DHZ is het erg lastig. Heeft iemand anders nog een goed oplossing? Pur is niet wensbaar aangezien ik ergens gelezen heb dat de geluids isolatie hiervan niet optimaal.

Hieronder een afbeelding van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdZTxMJrCgdZXxtaqV-QyUKCoz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtjsMrvXN2F5LcGlg5oZ8l3V.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via W4LT op 03-08-2022 22:09)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Steenwol. Maar wat zit er achter het gat in de muur?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-06 10:21

Spacialz

Ovenvers

Denk dat je wel op iets van akoestisch foam gaat uitkomen en mogelijk vastzetten met PUR of andere lijmsoort :)

[ Voor 0% gewijzigd door Spacialz op 03-08-2022 16:46 . Reden: typo ]

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Spacialz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:46:
Denk dat je wel op iets van akoestisch foam gaat uitkomen en mogelijk vastzetten met PUR of andere lijmsoort :)
Hmm geen idee wat akoestisch foam doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
Thijsmans schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:19:
Dit is de tussenwand naar de buren. Als je je hand door het gat heen steekt kom je tegen de gips platen van de buren aan. Hun plafond dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:05
W4LT schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:13:
[...]

Dit is de tussenwand naar de buren. Als je je hand door het gat heen steekt kom je tegen de gips platen van de buren aan. Hun plafond dus.
Uhm oké… wtf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30
Helemaal vullen met steenwol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@W4LT

+1 voor steenwol, dat dempt geluid beter dan glaswol.

Niet helemaal platdrukken natuurlijk, maar gewoon stevig vullen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:32
idd een pulk steenwol erin en klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had ook dat soort gaten. Heb het eerst volgestapeld met strookjes PIR plaat, en toen vastgezet/opgevuld met purschuim. Anders heb je ook enorm veel purschuim nodig. Daarna is er een laag steenwol tegenaan gegaan, en op de gipsplaat ligt ook nog steenwol.
Purschuim is natuurlijk geen echte geluidsdemper, maar je dicht er wel de kieren mee af, en dat gaat hoe dan ook een flinke winst opleveren qua demping. Of dat nou met specie, wol, hout, pur of kit is. En als je bijvoorbeeld mechanische ventilatie hebt zuig je niet de lucht bij de buren vandaan.

[ Voor 36% gewijzigd door _ferry_ op 03-08-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
_ferry_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:30:
Ik had ook dat soort gaten. Heb het eerst volgestapeld met strookjes PIR plaat, en toen vastgezet/opgevuld met purschuim. Anders heb je ook enorm veel purschuim nodig. Daarna is er een laag steenwol tegenaan gegaan, en op de gipsplaat ligt ook nog steenwol.
Purschuim is natuurlijk geen echte geluidsdemper, maar je dicht er wel de kieren mee af, en dat gaat hoe dan ook een flinke winst opleveren qua demping. Of dat nou met specie, wol, hout, pur of kit is. En als je bijvoorbeeld mechanische ventilatie hebt zuig je niet de lucht bij de buren vandaan.
Over de ventilatie had ik nog niet eens nagedacht goed punt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Ik had exact hetzelfde. Toen een document van de overheid gevonden waarin deze situatie is beschreven met aanbevelingen. Steenwol is de aanbeveling met name ook voor brandwerende eigenschappen. Het document kan ik niet meer terugvinden. Was specifiek gericht op de aansluiting van het dak bij portiekwoningen waarbij brand zeer snel verspreid door de open ruimtes bij het dak tussen woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 11:36
Met een voorzetwand reduceer je geluid middels een massa veer systeem. Dat vereist massa aan beide kanten van de veer (glaswol/steenwol). Daarom zou ik de gaten dichtmetselen/dichtsmeren met specie om de massa te creëren. Daarna alle restkieren dichtsmeren met goedkope action acrylaat kit om luchtgeluid te stoppen. De voorzetwand vervolgens helemaal doorlaten lopen tot het dak volgens de principes van geluidsisolatie (dus akoestisch ontkoppeld en geen luchtlekken=rondom afkitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4LT
stekkel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:24:
Met een voorzetwand reduceer je geluid middels een massa veer systeem. Dat vereist massa aan beide kanten van de veer (glaswol/steenwol). Daarom zou ik de gaten dichtmetselen/dichtsmeren met specie om de massa te creëren. Daarna alle restkieren dichtsmeren met goedkope action acrylaat kit om luchtgeluid te stoppen. De voorzetwand vervolgens helemaal doorlaten lopen tot het dak volgens de principes van geluidsisolatie (dus akoestisch ontkoppeld en geen luchtlekken=rondom afkitten).
Bedankt voor het meedenken over mijn probleem. Nu heb ik specie al geprobeerd en ik kwam er niet lekker tussen als ik de steen ertussen duw valt de specie eraf. En ik ben een DHZ dus wellicht dat het daar ook aan ligt.

Wat zou de beste oplossing zijn als specie niet lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
colvano schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:30:
Ik had exact hetzelfde. Toen een document van de overheid gevonden waarin deze situatie is beschreven met aanbevelingen. Steenwol is de aanbeveling met name ook voor brandwerende eigenschappen. Het document kan ik niet meer terugvinden. Was specifiek gericht op de aansluiting van het dak bij portiekwoningen waarbij brand zeer snel verspreid door de open ruimtes bij het dak tussen woningen.
Ik heb wel eens bedrijfsmatig meegelopen met iemand die de brandcompartimenteringen moest controleren, daarbij ging hij dus elk kiertje nakijken om dit gerepareerd te krijgen.

Het lijkt erop dat deze vloer gewoon doorloopt richting buren, ik denk niet dat steenwol je veel gaat helpen bij brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 12:02
Rechts één steen bijmetselen moet toch nog wel lukken. De naad bovenin met steenwol dichtstoppen (zorg dat het 'luchtig' blijft.. anders gaat de isolerende werking verloren).

Eventueel andere kleine naden en kieren dichten met pur/kit.

Ben het wel met @Wolly . Het lijkt erop alsof de balklaag doorloopt. Dit is voor brand niet goed, maar voor geluid ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-07 11:36
Krijnemans schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:20:
Eventueel andere kleine naden en kieren dichten met pur/kit.
Dan wel flexipur gebruiken (bijvoorbeeld FM330), die verpulverd niet, blijft elastisch en wordt ook gebruikt voor luchtdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
stekkel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Dan wel flexipur gebruiken (bijvoorbeeld FM330), die verpulverd niet, blijft elastisch en wordt ook gebruikt voor luchtdichting.
PUR doet niets met je brandwering. Geluid is belangrijk maar brandwerendheid gaat toch echt voor. Gebruik degelijke materialen voor zulke dingen en wees niet tevreden met het alleen dichtstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
colvano schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

PUR doet niets met je brandwering. Geluid is belangrijk maar brandwerendheid gaat toch echt voor. Gebruik degelijke materialen voor zulke dingen en wees niet tevreden met het alleen dichtstoppen.
Je hebt hiervoor ook PUR met een bepaalde brandweerstand voor.
Pagina: 1