nat achter de plinten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-04 08:46
Een paar maanden geleden hebben we ontdekt dat achter de plinten van de woonkamer nat is.
iemand van de vochtbestrijding laten komen en hij zei meteen dat alle muren geïnjecteerd moet worden zonder naar de oorzaak te zoeken. Kosten: 5000 euro!!
Omdat dat beperkt is gebleven tot aan de plinten, hebben we niets mee gedaan. Muur zelf is helemaal in orde.

Nu heb ik een vochtmeter aangeschaft en ben zelf beginnen te meten achter de plinten.
Het valt me op dat aan de muur met de buur naarmate het naar midden gaat, de vochtgehalte achter de plinten hoger wordt.
Dus aan de straatkant en aan de tuinkant is het vochtgehalte het laagste, 0% aan de tuinkant en 2,0% aan de straatkant. In het midden van het muur met de buur is het > 7.4%.

Heb een paar maanden geleden al aan de buur gevraagd en hij heeft iemand gestuurd. Meneer van de renovatiebouw zegt muur injecteren zonder naar de oorzaak te kijken.

Afgelopen winter hebben we buiten langs alle kanten tussen de buitenmuur en tegels van de voortuin/oprit buiten helemaal dichtgemaakt, want enkele waren wat verbrokkeld.

Als het aan de grondwater ligt, had het niet moeten wegtrekken na 1 maand met zeer weinig regen en hoge temperatuur?

Het huis is van jaren 70.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Dat hebben mijn buren ook gehad, met uiteindelijk stucwerk dat los kwam.
Mijn douchevloer bleek te lekken waardoor er vocht in de vloer en wand kwam; omdat aan mijn kant alles betegeld was zag ik daar zelf niets van.

Heeft jouw buur rond die plek een water toe- of afvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Grondwater? Woon je onder de grens van het grondwater dan? Of woon je op 9 hoog? Allicht lollig bedoeld maar gezien je topicstart is er weinig tot niets uit te halen waar je woont, de ondergrond (aarde en fundering), de constructie van de muren (is het een enkele muur naar de buur of is het een dubbele spouw of whatever)?

Echter, als ik snel Google: een veilige waarde ligt ergens tussen de 5 en 12% in de muur. Jij zit er precies tussen. Dus, afgezien van je constatering en jouw definitie "het is nat"; wat is nu het probleem? Heb je schimmel? Is het voelbaar nat / hou je glimmende vingers / natte tissues over?

Meerdere experts zeggen "injecteren!!!". En? Wat is er mis met een third of fourth opinion halen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Heb je al eens in de kruipruimte gekeken, ook bij de buren?
Misschien blijft daar water staan door een lekkage.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:20
Of wellicht heb je een kapotte of verstopte kolk voor je muur liggen. Als het dan regent of je veel water naar het riool laat lopen, loopt deze over en komt het wat in de muur terecht. Of zoals andere zeggen een lekkende waterleiding in de muur, lekkage een verdieping hoger. Graag iets meer info leveren.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
MAX3400 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:32:
Grondwater? Woon je onder de grens van het grondwater dan? Of woon je op 9 hoog? Allicht lollig bedoeld maar gezien je topicstart is er weinig tot niets uit te halen waar je woont, de ondergrond (aarde en fundering), de constructie van de muren (is het een enkele muur naar de buur of is het een dubbele spouw of whatever)?

Echter, als ik snel Google: een veilige waarde ligt ergens tussen de 5 en 12% in de muur. Jij zit er precies tussen. Dus, afgezien van je constatering en jouw definitie "het is nat"; wat is nu het probleem? Heb je schimmel? Is het voelbaar nat / hou je glimmende vingers / natte tissues over?

Meerdere experts zeggen "injecteren!!!". En? Wat is er mis met een third of fourth opinion halen?
Het is twee-onder-een-kap huis.
De ondergrond is beton.
De muur is dubbele spouw.
Nee, geen schimmel of zo.
Het is alleen nat achter de plinten, dus glimmende vingers. Een tissue wordt niet echt nat.
We willen niet meer vochtbestrijders laten komen, ze zeggen allemaal toch hetzelfde, ze willen blijkbaar gewoon injecteren om hun geld te verdienen. Ik moet op zoek gaan naar iemand die neutraal is, die de oorzaak wil opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
JukeboxBill schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:32:
Heb je al eens in de kruipruimte gekeken, ook bij de buren?
Misschien blijft daar water staan door een lekkage.
We hebben allebei geen kruipkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Sparkiee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:39:
Of wellicht heb je een kapotte of verstopte kolk voor je muur liggen. Als het dan regent of je veel water naar het riool laat lopen, loopt deze over en komt het wat in de muur terecht. Of zoals andere zeggen een lekkende waterleiding in de muur, lekkage een verdieping hoger. Graag iets meer info leveren.
We wonen in een huis.
Aan onze kant is er geen waterleiding aan de gemeenschappelijke muur, dat weet ik zeker.
Misschien bij de buur. Zal hem eens opnieuw moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tennis-boy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:52:
[...]
We willen niet meer vochtbestrijders laten komen, ze zeggen allemaal toch hetzelfde, ze willen blijkbaar gewoon injecteren om hun geld te verdienen. Ik moet op zoek gaan naar iemand die neutraal is, die de oorzaak wil opsporen.
Voor mij (als leek) klinkt het plausibel als twee vochtbestrijders hetzelfde zeggen.

Dat injecteren is tegen opstijgend vocht en het is vooral bij je plinten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Marzman schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Voor mij (als leek) klinkt het plausibel als twee vochtbestrijders hetzelfde zeggen.

Dat injecteren is tegen opstijgend vocht en het is vooral bij je plinten.
Oke, maar als het afgelopen maand zo droog is en als de grondwater zakt, dan zou de vocht achter de plinten toch weg moeten trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tennis-boy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Oke, maar als het afgelopen maand zo droog is en als de grondwater zakt, dan zou de vocht achter de plinten toch weg moeten trekken?
Wie heeft bewezen dat het aan het grondwater ligt? Je zegt zelf dat je een betonnen fundering hebt; ik weet niet of dat spul dan precies in het midden van het huis exact in de muur water opneemt.

En grondwater loopt niet schuin af dus dan zou je hele muur of fundering "natter" zijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 22:35
Ik zou dus ook eerder de ruimte erboven verdenken. Zit de badkamer erboven? Lekt daar iets de muur in?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:08

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Hebben wij thuis ook gehad, bij ons bleek dat we een lek hadden in een kraan/afsluiter achter een keukenkastje. Het water lekte druppelsgewijs daar via de muur en kwam onder de tegelvloer terecht. Het verspreidde zich langs de rand van de tegelvloer langs de muren en het was dus zichtbaar in het stucwerk als een natte plek langs de muren van de keuken.

Moraal van het verhaal: check of je ergens een lekke kraan hebt.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

tennis-boy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Het kan maanden duren voordat het is opgedroogd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Nog een tip: mocht je de beschikking over een infraroodcamera hebben, daarmee kan je goed een lek opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Flimovic schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:36:
Hebben wij thuis ook gehad, bij ons bleek dat we een lek hadden in een kraan/afsluiter achter een keukenkastje. Het water lekte druppelsgewijs daar via de muur en kwam onder de tegelvloer terecht. Het verspreidde zich langs de rand van de tegelvloer langs de muren en het was dus zichtbaar in het stucwerk als een natte plek langs de muren van de keuken.

Moraal van het verhaal: check of je ergens een lekke kraan hebt.
Niet aan ons kant. Bij ons is de keuken en badkamer aan de andere kant van het huis dus niet bij het gemeenschappelijke muur.
Misschien bij de buur wel.
Pagina: 1