Aanvragen en verlengen partner visum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:34
Mijn vriendin is Colombiaanse en woont en werkt al 4 jaar in Nederland. Zij heeft een werk visum waarbij haar werkgever haar sponsor is en het visum dus voor haar regelt. Ze heeft een visum als kennismigrant, geldig t/m 2026, en ze is hier begonnen aan haar master en heeft daarna werk gevonden. Deze werkgever zorgt dus voor haar visum.

Echter willen wij dit omzetten naar een parter visum zodat zij niet langer afhankelijk is van haar werkgever. Mocht ze namelijk willen switchen van werk dan heeft ze maar 3 maanden de tijd om iets te vinden en dat moet dan ook weer met een werk visum zijn. Zo'n werkgever vindt je niet zomaar en het geeft onnodige stress. Daarnaast is ze niet meer tevreden op haar werk dus switchen zit er wel aan te komen. Uiteraard staat ze ingeschreven, op hetzelfde adres en wonen we ook al geruime tijd samen.

Het plan is om een geregistreerd partnerschap aan te gaan zodat ik haar "sponsor" word. Niet alleen uit nood voor een visum maar ook uit liefde, geen zorgen :+ Hetgeen wat ik echter niet kan vinden op de website van de overheid of IND is hoe lang dit dan geldig is. En dan niet het verlengen er van maar hoe lang je zo'n partner visum in totaliteit mag hebben zonder dat je verplicht moet gaan inburgeren. Uiteindelijk gaat ze wel voor een Nederlands paspoort maar dat is nu nog niet direct aan de orde, we willen eerst het visum op orde hebben.

De vraag is nu of je zo'n partner visum onbeperkt kan blijven verlengen (om de 5 jaar) of dat hier een limiet aan zit en je verplicht moet gaan inburgeren? Dat zolang ik dus haar sponsor blijf ze hier net zo lang kan blijven als ze wilt. Als we nog 50 jaar samen zijn dat we dat dus 10 keer moeten verlengen (ik begrijp dat je op een gegeven moment in aanmerking komt voor een paspoort als je lang getrouwd bent en hier woont, maar het gaat mij puur even om de technicalities). Dat is hetgeen wat ik nergens terug kan vinden.

Een vervolgvraag is dan ook wat er met haar visum gebeurt mochten we ooit uit elkaar gaan. Het partner visum verdwijnt dan neem ik aan? Dan zou ze binnen die 3 maanden een nieuwe sponsor (werkgever) moeten vinden die een werk visum voor haar regelt. En behoudt ze dan de tijd die ze heeft opgebouwd om in aanmerking te komen voor een Nederlands paspoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 16:15
Bel ze even. :) Je staat vaak wel even in de wacht, maar wordt dan altijd goed geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
^ Dit, er kan zoveel veranderen in korte tijd, zelfs als je hen belt vraag om naslag werk waar dit in beschreven staat. Zelfs zij weten niet altijd alles (wat betreft up-to-date is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:53
Mijn werk bevat o.a. de inburgering. Met haar huidige titel van kennismigrant is ze inderdaad niet verplicht.

Als ze dat zal switchen naar een partnervisa (ik ga er vanuit dat jij de Nederlandse nationaliteit hebt) dan wordt ze verplicht onder de nieuwe inburgeringswet (WI2021). Dit gaat meteen in.
Zodra ze die nieuwe verblijfstitel heeft zal ze enkele weken/maanden daarna de eerste brief van DUO op de mat vinden met kennisgeving inburgeringsplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
Mick3112 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:55:
Mijn werk bevat o.a. de inburgering. Met haar huidige titel van kennismigrant is ze inderdaad niet verplicht.

Als ze dat zal switchen naar een partnervisa (ik ga er vanuit dat jij de Nederlandse nationaliteit hebt) dan wordt ze verplicht onder de nieuwe inburgeringswet (WI2021). Dit gaat meteen in.
Zodra ze die nieuwe verblijfstitel heeft zal ze enkele weken/maanden daarna de eerste brief van DUO op de mat vinden met kennisgeving inburgeringsplicht.
Dank! Dat antwoord over dat het inburgeren dan direct start kan ik nergens terug vinden op de website van het IND.

Heb je bij die nieuwe verblijfstitel dan de gebruikelijke 3 jaar om dat inburgeringsexamen af te ronden? Of zijn die in haar geval, omdat ze hier al langer is onder een andere titel, dan al eerder ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wat ik zo snel lees op de website zul je gewoon elke 5 jaar moeten verlengen. Maar na 5 jaar kun je ook al vergunning onbepaalde tijd aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:00
Na 5 jaar legaal in Nederland kan je ook de NL nationaliteit aanvragen. Scheelt veel gedoe.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

Barrycade

Through the...

fonsoy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:13:
Na 5 jaar legaal in Nederland kan je ook de NL nationaliteit aanvragen. Scheelt veel gedoe.
Maar je moet wel je inburgering hebben doorlopen. En je moet afstand doen van je andere nationaliteit. Dus geen easy way out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:53
Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Dank! Dat antwoord over dat het inburgeren dan direct start kan ik nergens terug vinden op de website van het IND.

Heb je bij die nieuwe verblijfstitel dan de gebruikelijke 3 jaar om dat inburgeringsexamen af te ronden? Of zijn die in haar geval, omdat ze hier al langer is onder een andere titel, dan al eerder ingegaan.
Nee, ze heeft gewoon net zo lang de tijd als de anderen. Dat zou anders heel oneerlijk zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Zeker, daar ben ik me van op de hoogte. Dat is waarschijnlijk ook het plan. Mijn vraag is meer stel dat we dat niet zouden doen, kun je dan onbeperkt blijven verlengen. Maar volgens @Mick3112 hierboven verandert je status gelijk als je switched naar een partner visum, dat was mij onbekend. Dat je vanaf dat moment met een partner visum gelijk zal moeten gaan inburgeren. Kan dat ook nergens terugvinden op de website van het IND.

Dat zou betekenen dat als je je inburgeringscursus niet haalt je ook niet kan blijven verlengen en dus niet in Nederland mag blijven. Je kan er dus zoals ik begrijp niet voor kiezen om niet in te burgeren en gewoon elke 5 jaar te blijven verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

Barrycade

Through the...

Maar ben je bang dat dat ook het geval zal zijn, het niet halen? Want ze is hier op een kennismigranten visum dus heeft een bepaald niveau.

Inburgeren is niet heel eenvoudig, maar voor iemand die een Master doet ook niet onhaalbaar he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:00:

Het plan is om een geregistreerd partnerschap aan te gaan zodat ik haar "sponsor" word.
Je hoeft geen geregistreerd partnerschap aan te gaan om haar te sponsoren. Het is voldoende als je een duurzame, exclusieve relatie hebt.
Een vervolgvraag is dan ook wat er met haar visum gebeurt mochten we ooit uit elkaar gaan. Het partner visum verdwijnt dan neem ik aan? Dan zou ze binnen die 3 maanden een nieuwe sponsor (werkgever) moeten vinden die een werk visum voor haar regelt. En behoudt ze dan de tijd die ze heeft opgebouwd om in aanmerking te komen voor een Nederlands paspoort.
De eerste vijf jaar geldt de voorwaarde dat het geregistreerd partnerschap niet wordt ontbonden (of dat jullie de relatie voortzetten als je geen geregistreerd partnerschap aangaat). Als jullie uit elkaar gaan, moet je de IND daarvan op de hoogte stellen en vervalt het verblijfsrecht van je partner (al zijn er uitzonderingen als jullie kinderen hebben). Na vijf jaar kan je partner een verblijfsvergunning onbepaalde tijd aanvragen als ze het inburgeringsexamen heeft gehaald.
Je partner hoeft niet in te burgeren. Je kunt ervoor kiezen om de boete te betalen en elke vijf jaar een nieuwe tijdelijke vergunning aan te vragen. Je moet dan wel elke keer aan de eisen voldoen en ze blijft afhankelijk van de relatie met jou.
Ze behoudt haar opgebouwde tijd zolang ze een geldige status heeft.

Misschien kun je tijdelijk in een ander EU-land wonen of werken, dan gaan de soepelere Europese regels gelden.
Barrycade schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

En je moet afstand doen van je andere nationaliteit. Dus geen easy way out.
Dat hoeft niet: https://www.rijksoverheid...eit/dubbele-nationaliteit
Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ervaringsdeskundige hier. Mijn vriendin is Peruaanse en bijna 1,5 jaar hier met een visum als mijn partner. Als sponsor ben je dan voorlopig verantwoordelijk voor de partner. Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan is helemaal niet nodig.

De inburgeringsplicht gaat onmiddellijk in; ze zal dan redelijk snel de eerste brief daarvoor binnenkrijgen. Ze heeft dan 3 jaar de tijd om alles af te ronden. Indien niet gehaald, krijgt ze een soort van boete. Je vriendin kan dan nog altijd gewoon permanent blijven maar na 5 jaar geen NL paspoort krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Barrycade schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:31:
Maar ben je bang dat dat ook het geval zal zijn, het niet halen? Want ze is hier op een kennismigranten visum dus heeft een bepaald niveau.

Inburgeren is niet heel eenvoudig, maar voor iemand die een Master doet ook niet onhaalbaar he.
Nee zeker niet, daar is ze intelligent genoeg voor! Ze spreekt ook al wat Nederlands en heeft het A1 niveau al gehaald. De inburgering is een uiteindelijk doel maar niet de eerste prioriteit, we willen er vanaf dat de werkgever haar sponsor is met een werkvergunning. Zodat ze zonder die druk van max. 3 maanden een nieuwe baan kan zoeken. Als ik haar sponsor ben dan heeft ze daar gewoon de vrijheid in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ik adviseer je om sowieso de IND te contacten. Dat je vriendin nu hier is, kan zelfs een nadeel zijn. Voor het visum als partner zijn een gelegaliseerde geboorteakte en een verklaring van niet-gehuwd zijn nodig; inclusief officiële vertaling. Daarnaast moet je e.e.a. op de ambassade regelen: een eerste inburgeringstoets (heel basic) en daar krijg je het daadwerkelijke visum in het paspoort geplakt. Tussendoor kun jij in NL al het papierwerk regelen. Alles bij elkaar ben je er makkelijk 5-6 maanden mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
S1NN3D schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:14:
Ik adviseer je om sowieso de IND te contacten. Dat je vriendin nu hier is, kan zelfs een nadeel zijn. Voor het visum als partner zijn een gelegaliseerde geboorteakte en een verklaring van niet-gehuwd zijn nodig; inclusief officiële vertaling. Daarnaast moet je e.e.a. op de ambassade regelen: een eerste inburgeringstoets (heel basic) en daar krijg je het daadwerkelijk visum in het paspoort geplakt. Tussendoor kun jij in NL al het papierwerk regelen. Alles bij elkaar ben je er makkelijk 5-6 maanden mee bezig.
Mijn vriendin woont hier al een paar jaar, we wonen ook al geruime tijd samen. Waarom zou dat nadelig kunnen zijn?

De geboorteakte en verklaring van niet-gehuwd zijn is geen probleem uiteraard, inclusief de officiële vertaling. Dat heeft ze allemaal al gedaan toen ze hier een paar jaar geleden naartoe kwam voor haar master.

Maar dit is dan de TEV-procedure met referent die je moet starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Nee zeker niet, daar is ze intelligent genoeg voor! Ze spreekt ook al wat Nederlands en heeft het A1 niveau al gehaald. De inburgering is een uiteindelijk doel maar niet de eerste prioriteit, we willen er vanaf dat de werkgever haar sponsor is met een werkvergunning. Zodat ze zonder die druk van max. 3 maanden een nieuwe baan kan zoeken. Als ik haar sponsor ben dan heeft ze daar gewoon de vrijheid in.
Maar die drie maanden is de max. periode dat je zonder werkgever zit? Je hoeft toch geen ontslag te nemen voor je wat anders gaat zoeken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou als je al op 4 jaar zit als ik je vriendin het nog jaartje uitzingen met bijv een andere werkgever en dan direct NL paspoort of long term resident aanvragen (mocht ze geen NL paspoort willen). Je gaat nu heel veel heisa doen die je in theorie over een jaar (met beetje pech als je net klaar bent) weer zou moeten doen... Dus waarom dan niet ineens goed. Net als @Orion84 zegt hoef je niet bij werkgever A weg om bij B te mogen solliciteren?

Zorg er wel voor dat je ALTIJD goed zorgt voor aansluitende data op werkvergunningen. Die lopen namelijk TOT een datum, dus TOT 31 augustus betekent dat de nieuwe vergunning ook OP 31 augustus moet ingaan en niet 1 september. Als de IND het ziet bellen ze de werkgever even en passen ze het aan, missen ze het dan heb je een 'gat' en beginnen de 5 jaar opnieuw te tellen!

[ Voor 29% gewijzigd door Sander op 03-08-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Orion84 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:26:
[...]

Maar die drie maanden is de max. periode dat je zonder werkgever zit? Je hoeft toch geen ontslag te nemen voor je wat anders gaat zoeken?
Klopt! Maar niet alle bedrijven willen dat zomaar voor hun werknemers gaan regelen of zo'n heel visum traject in gaan. Meer niet dan wel. Ze wil de vrijheid hebben om bij elk bedrijf te kunnen gaan werken zonder dat ze dit een nieuw visum traject in moet. Daarna hebben wij al langdurig een relatie en wonen we ook al geruime tijd samen. Het is logischer dat ik haar een partner visa kan geven in plaats van een werk visum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Klopt! Maar niet alle bedrijven willen dat zomaar voor hun werknemers gaan regelen of zo'n heel visum traject in gaan. Meer niet dan wel. Ze wil de vrijheid hebben om bij elk bedrijf te kunnen gaan werken zonder dat ze dit een nieuw visum traject in moet. Daarna hebben wij al langdurig een relatie en wonen we ook al geruime tijd samen. Het is logischer dat ik haar een partner visa kan geven in plaats van een werk visum.
Is dat zo? Ik ken weinig bedrijven die nu ineens wel internationale kandidaten aannemen maar geen erkend referent status hebben. En heb je dat dan is het echt een relatief simpel proces, zeker als de kandidaat al in NL is. Ik heb het zelf een aantal keer voor medewerkers gedaan en het gaat vrij soepel en snel en is over algemeen binnen 4 tot 6 weken geregeld.

Werkgevers die dat in huidige markt niet al gedaan hebben of willen zullen waarschijnlijk ook wel meer dan A1 NL Nivo verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Sander schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Is dat zo? Ik ken weinig bedrijven die nu ineens wel internationale kandidaten aannemen maar geen erkend referent status hebben. En heb je dat dan is het echt een relatief simpel proces, zeker als de kandidaat al in NL is. Ik heb het zelf een aantal keer voor medewerkers gedaan en het gaat vrij soepel en snel en is over algemeen binnen 4 tot 6 weken geregeld.

Werkgevers die dat in huidige markt niet al gedaan hebben of willen zullen waarschijnlijk ook wel meer dan A1 NL Nivo verwachten...
Ze werkt nu bij een nagenoeg volledig internationaal bedrijf waar op de werkvloer geen woord Nederlands wordt gesproken. Maar dat ter zijde. Het bedrijf moet ook een erkend referent status hebben, dat beperkt je opties ook alweer. Daarnaast wil ze ook niet van een werkgever afhankelijk zijn en onze relatie is voor de lange termijn, dat geeft voor ons beide meer zekerheid. Plus we willen ook een geregistreerd partnerschap aangaan omdat dat onze volgende stap in de relatie is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Justevo op 03-08-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:37:
[...]
Ze werkt nu bij een nagenoeg volledig internationaal bedrijf waar op de werkvloer geen woord Nederlands wordt gesproken. Maar dat ter zijde. Het bedrijf moet ook een erkend referent status hebben, dat beperkt je opties ook alweer. Daarnaast wil ze ook niet van een werkgever afhankelijk zijn en onze relatie is voor de lange termijn, dat geeft voor ons beide meer zekerheid. Plus we willen ook een geregistreerd partnerschap aangaan omdat dat onze volgende stap in de relatie is :)
Tja ik denk dat je laatste stukje over "wat als de relatie eindigt" icm met de 4 jaar die ze al heeft (en de tijd die er overheen gaat om alles te regelen) gewoon in 1 keer long term resident of paspoort doen de simpelere en betere optie is. Maar goed jij lijkt erg standvastig in je standpunt dat je partnerschap + partner visum wilt, dat is voor haar niet noodzakelijk het meest efficiënt maar zolang je dat uitlegt moet je lekker doen wat je zelf wil :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Sander schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Tja ik denk dat je laatste stukje over "wat als de relatie eindigt" icm met de 4 jaar die ze al heeft (en de tijd die er overheen gaat om alles te regelen) gewoon in 1 keer long term resident of paspoort doen de simpelere en betere optie is. Maar goed jij lijkt erg standvastig in je standpunt dat je partnerschap + partner visum wilt, dat is voor haar niet noodzakelijk het meest efficiënt maar zolang je dat uitlegt moet je lekker doen wat je zelf wil :-)
Ik begrijp je punt zeker dat het misschien sneller is, maar het zijn voor ons eigenlijk twee losse zaken. Het partnerschap zou ik ook met iemand aangaan in deze als mijn vriendin niet uit het buitenland kwam. Het is de volgende stap in onze relatie. We willen het echter combineren met haar vrijheid in werkgevers.

Maar we gaan het zeker overwegen wat de snelste optie is hoor, het hoeft allemaal niet vandaag. Bedankt voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:25:
[...]

Mijn vriendin woont hier al een paar jaar, we wonen ook al geruime tijd samen. Waarom zou dat nadelig kunnen zijn?

De geboorteakte en verklaring van niet-gehuwd zijn is geen probleem uiteraard, inclusief de officiële vertaling. Dat heeft ze allemaal al gedaan toen ze hier een paar jaar geleden naartoe kwam voor haar master.

Maar dit is dan de TEV-procedure met referent die je moet starten?
Jullie casus is minder standaard; vandaar dat je beter met de IND kan afstemmen. Op basis van de ervaringen die ik nu heb, kan ik je zeggen dat het dan sowieso mooi is dat jullie de geboorteakte hebben; die kun je blijven gebruiken. Als je echt een nieuw visum traject in gaat, is die oude niet-gehuwd akte onbruikbaar want die zijn slechts beperkt geldig en acceptabel. Dat moet je dan opnieuw doen.
Het inburgeren begint normaliter verplicht met een examen in het land waar ze vandaan komt. Dat is een beetje lastig als ze hier is. ;) Als al het papierwerk rond is, verstrekt diezelfde ambassade het visum. Maar nogmaals, jullie casus is niet de standaard situatie.
Voor het inburgeren, is NL leren het meest belangrijk. Laat haar zsm beginnen met NL leren; dat is toch wel zo prettig. Een intensieve taalcursus is weliswaar prijzig maar in pakweg 6-9 maanden kan ze op B1 niveau komen. Inburgeren is dan direct een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
S1NN3D schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Jullie casus is minder standaard; vandaar dat je beter met de IND kan afstemmen. Op basis van de ervaringen die ik nu heb, kan ik je zeggen dat het dan sowieso mooi is dat jullie de geboorteakte hebben; die kun je blijven gebruiken. Als je echt een nieuw visum traject in gaat, is die oude niet-gehuwd akte onbruikbaar want die zijn slechts beperkt geldig en acceptabel. Dat moet je dan opnieuw doen.
Het inburgeren begint normaliter verplicht met een examen in het land waar ze vandaan komt. Dat is een beetje lastig als ze hier is. ;) Als al het papierwerk rond is, verstrekt diezelfde ambassade het visum. Maar nogmaals, jullie casus is niet de standaard situatie.
Voor het inburgeren, is NL leren het meest belangrijk. Laat haar zsm beginnen met NL leren; dat is toch wel zo prettig. Een intensieve taalcursus is weliswaar prijzig maar in pakweg 6-9 maanden kan ze op B1 niveau komen. Inburgeren is dan direct een makkie.
Vandaar dat ik inderdaad ook niet echt exact een antwoord kon vinden op mijn vraag, we gaan inderdaad contact opnemen met de IND. Bedankt voor je reacties (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:18
Ik zou eens goed nadenken of een geregistreerd partnerschap de juiste optie is voor een internationale relatie. In Nederland is het min of meer equivalent aan trouwen, maar als je ooit dingen in het buitenland moeten gebeuren is het potentieel heel onhandig en kan je het ook niet zomaar omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Ze moet zoiezo de inburgerings examen doen buiten nederland bij een Nederlandse consultaat of ambasade. Vraagje aan via DUO www.naarnederland.nl en kost 150 euro in totaal voor 3 examens 50 euro per examen, moet buiten Nederland gedaan worden bij een Nederlandse ambasade\consultaat. Als ze dat haalt moet je een procedure starten bij IND.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1420638 op 03-08-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Trouwen of registreren als partner is toch niet nodig? Mijn (nu) vrouw kon hier gewoon als 'vriendin' komen. Een paar foto's om aan te tonen dat we elkaar al een tijdje kenden was voldoende als bewijs daar voor.

Ik neem aan dat ze bij een dergelijke status verandering de gewone MVV procedure moet doorlopen. En officieel hoor je het resultaat van de MVV aanvraag inderdaad in je thuisland af te wachten.

Sterker nog, een deel van de inburgering moest per se bij de ambassade in haar eigen land. Dit ondanks dat ze al een meerjarig toeristenvirum voor Nederland had en hier zeer veel tijd doorbracht.

Enfin, ik spreek over 9 jaar geleden, dus er kan wel een en ander verandert zijn. Voor de meest up to date info zou ik toch gewoon de IND even bellen.

EDIT: een verblijfsvergunning kun je inderdaad oneindig verlengen. Maar dat is onverstandig, omdat zo'n tijdelijke verblijfsvergunning verbonden is aan je relatie met haar. Beter is het na 5 jaar om te zetten in eentje voor onbepaalde tijd, die is dan ook niet meer afhankelijk van jullie relatie.

[ Voor 16% gewijzigd door NielsFL op 03-08-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

NielsFL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:51:
Trouwen of registreren als partner is toch niet nodig? Mijn (nu) vrouw kon hier gewoon als 'vriendin' komen. Een paar foto's om aan te tonen dat we elkaar al een tijdje kenden was voldoende als bewijs daar voor.

Ik neem aan dat ze bij een dergelijke status verandering de gewone MVV procedure moet doorlopen. En officieel hoor je het resultaat van de MVV aanvraag inderdaad in je thuisland af te wachten.

Sterker nog, een deel van de inburgering moest per se bij de ambassade in haar eigen land. Dit ondanks dat ze al een meerjarig toeristenvirum voor Nederland had en hier zeer veel tijd doorbracht.

Enfin, ik spreek over 9 jaar geleden, dus er kan wel een en ander verandert zijn. Voor de meest up to date info zou ik toch gewoon de IND even bellen.
Nee hoor, hoef niet in eigenland. Ik ken genoeg mensen die dit niet hebben gedaan in eigen land. Examen is overal hetzelfde moet gewoon bij een Nederlandse consultaat\ambasade gedaan worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1420638 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Nee hoor, hoef niet in eigenland. Ik ken genoeg mensen die dit niet hebben gedaan in eigen land. Examen is overal hetzelfde moet gewoon bij een Nederlandse consultaat\ambasade gedaan worden ;)
Het moet vooral buiten Nederland (en ik vermoed, maar weet niet zeker: Schengen) afgenomen worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
Omdat ze al een verblijfsvergunning heeft hoeft ze geen MVV aan te vragen en hoeft ze (dus) ook niet het inburgeringsexamen buitenland te doen.

Ze heeft verder ook geen (nieuw) visum/mvv nodig, alleen een nieuwe verblijfvergunning, want wat ze wil is het wijzigen van de beperking waaronder ze in in Nederland is. Nu kennismigrant en straks verblijf bij partner.

(https://ind.nl/nl/verblij...unning-wijzigen#procedure)

Als ze al in een Nederlandse gemeente is ingeschreven heeft ze ook geen geboorteakte nodig (de IND hoeft die niet te zien), wel moeten jullie op hetzelfde adres ingeschreven staan en moet ze inderdaad een ongehuwdverklaring hebben. En je moet een vragenlijst invullen met vragen over jullie relatie met daarbij wat bewijzen.

Het aanvraagformulier kan je hier vinden: https://ind.nl/nl/formulieren/7018.pdf Kan je precies zien wat je nodig hebt. Jij moet ook een aan aantal voorwaarden voldoen, vooral voldoende inkomen en ook ongehuwd zijn.

Overigens kan je de aanvraag als het goed is online indienen. (jij dient formeel de aanvraag in als haar sponsor. met je Digid kan je inloggen op de IND website)

Lastigste is waarschijnlijk de ongehuwdverklaring, die ze vervolgens ook moet laten legaliseren.
Het lijkt erop dat als je al in Nederland ben dat je dan een ongehuwdverklaring kan krijgen van de Colombiaanse ambassade in Nederland. Het legalisatieproces is dan anders dan het proces dat ze waarschijnlijk heeft gevolgd voor haar geboorteakte. Want omdat de ongehuwdverklaring door de ambassade in Nederland wordt afgegeven krijgt het geen apostille, maar moet je naar buitenlandse zaken in Den Haag (consulair dienstencentrum).

(https://www.nederlandwere...andse-documenten/colombia)

De nieuwe verblijfsvergunning is 5 jaar geldig.

[ Voor 20% gewijzigd door Ties Brants op 04-08-2022 03:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ties Brants schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 03:11:
[...]
Lastigste is waarschijnlijk de ongehuwdverklaring, die ze vervolgens ook moet laten legaliseren.
Het lijkt erop dat als je al in Nederland ben dat je dan een ongehuwdverklaring kan krijgen van de Colombiaanse ambassade in Nederland. Het legalisatieproces is dan anders dan het proces dat ze waarschijnlijk heeft gevolgd voor haar geboorteakte. Want omdat de ongehuwdverklaring door de ambassade in Nederland wordt afgegeven krijgt het geen apostille, maar moet je naar buitenlandse zaken in Den Haag (consulair dienstencentrum).

als je voor de NL wet geregistreerd partner bent, wat juridisch gelijk staat met getrouwd zijn, dan is de toets voor ongehuwdheid toch niet meer relevant lijkt mij? Ze is nu namelijk wel 'getrouwd' (met de NL partner).

:twk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 12:20
Justevo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:04:
[...]
Ze kan sowieso al vrijstelling krijgen voor het onderdeel Kennis Nederlandse Maatschappij door haar werk, die heb je alvast in de pocket.

Mijn (Chinese) vrouw werkt inmiddels 4jr in NL en kon ook dit wegstrepen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ties Brants
JJ Le Funk schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 03:26:
[...]

als je voor de NL wet geregistreerd partner bent, wat juridisch gelijk staat met getrouwd zijn, dan is de toets voor ongehuwdheid toch niet meer relevant lijkt mij? Ze is nu namelijk wel 'getrouwd' (met de NL partner).
Nee, dan hoef je inderdaad geen ongehuwdverklaring te overleggen, maar moet je laten zien dat je met elkaar getrouwd bent/ een geregistreerd partnerschap hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Omdat ze al een verblijfsvergunning heeft hoeft ze geen MVV aan te vragen en hoeft ze (dus) ook niet het inburgeringsexamen buitenland te doen.

Ze heeft verder ook geen (nieuw) visum/mvv nodig, alleen een nieuwe verblijfvergunning, want wat ze wil is het wijzigen van de beperking waaronder ze in in Nederland is. Nu kennismigrant en straks verblijf bij partner.

(https://ind.nl/nl/verblij...unning-wijzigen#procedure)

Als ze al in een Nederlandse gemeente is ingeschreven heeft ze ook geen geboorteakte nodig (de IND hoeft die niet te zien), wel moeten jullie op hetzelfde adres ingeschreven staan en moet ze inderdaad een ongehuwdverklaring hebben. En je moet een vragenlijst invullen met vragen over jullie relatie met daarbij wat bewijzen.

Het aanvraagformulier kan je hier vinden: https://ind.nl/nl/formulieren/7018.pdf Kan je precies zien wat je nodig hebt. Jij moet ook een aan aantal voorwaarden voldoen, vooral voldoende inkomen en ook ongehuwd zijn.

Overigens kan je de aanvraag als het goed is online indienen. (jij dient formeel de aanvraag in als haar sponsor. met je Digid kan je inloggen op de IND website)

Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting, wordt zeer gewaardeerd :)

Het klonk voor ons als niet logisch dat ze dan toch die basic inburgering zou moeten gaan doen ergens. De ongehuwdverklaring is denk ik de grootste stap, maar ik begrijp ook dat deze dan niet nodig is als je geregistreerd partner bent. Wat voor ons toch al het plan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sq1990
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik raad je aan om even een topic te starten bij https://www.buitenlandsepartner.nl/
Er zijn meer dan genoeg forumleden die ook eenzelfde situatie hebben meegemaakt.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:22
Onlangs ook een partner visum aanvraag gedaan samen met mijn partner uit de VS. Klaarblijkelijk verzorgt de ambasade zo'n ongehuwdverklaring niet (meer). Ook in de VS konden wij niet aan de juiste documenten komen. Uiteindelijk bleek een uittreksel uit het BRP voldoende, gezien mijn partner al ingeschreven stond bij de gemeente. Het is wel handig dit eerst even na te vragen bij de IND, wij werden daar ook altijd goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
Jaapio schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Onlangs ook een partner visum aanvraag gedaan samen met mijn partner uit de VS. Klaarblijkelijk verzorgt de ambasade zo'n ongehuwdverklaring niet (meer). Ook in de VS konden wij niet aan de juiste documenten komen. Uiteindelijk bleek een uittreksel uit het BRP voldoende, gezien mijn partner al ingeschreven stond bij de gemeente. Het is wel handig dit eerst even na te vragen bij de IND, wij werden daar ook altijd goed geholpen.
Dat zou wel een hoop moeite schelen. Ik heb het op de vragenlijst gezet, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ehm, nee. Het scheelt nagenoeg niks.

Mijn partner is 16 jaar geleden door mij geïmporteerd. Destijds een MVV (machtiging voorlopig verblijf) aangevraagd. Dat ging voor die tijd heel soepel (binnen 3 maand een positief antwoord). De eerste paar waren een jaar geldig, daarna werd het 5 jaar en voor onbepaalde tijd. 1 keer in de 5 jaar even naar de IND om een nieuw pasje op te halen sterke niet zoveel voor. Een nieuw paspoort van het land van herkomst is meer werk maar ook nog prima te doen in een dag. (Even naar het consulaat in Rotterdam, vanuit Zwolle)

De Nederlandse nationaliteit aanvragen kost best een smak geld. De voordelen die je er bij krijgt zijn heel klein. Voor ons geldt dat er dan ook voor de landelijke politiek mag worden gestemd en dat, bij ongeregeldheden, de Nederlandse overheid zich misschien met inspant dan de overheid van het land van herkomst. Het land van herkomst is met geen enkel land in (groot, dreigend) conflict. Er geldt wel in veel landen een visumplicht maar dat is voor ons niet aan de orde omdat we ofwel reizen binnen de Schengen landen of naar het land van herkomst.

Voor ons, en waarschijnlijk velen met ons, is het dus veel handiger om de situatie lekker zo te laten. Kunnen we ook ooit nog naar het land van herkomst verhuizen, mocht zich dat aandienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
Jaapio schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

De VS is een beetje apart, omdat er geen nationaal huwelijksregister is. Je zou dan in theorie in elke staat een ongehuwdverklaring moeten opvragen. Dus wat je daar doet is officieel verklaren dat je echt niet getrouwd bent. In de VS zelf bij een notaris en in het verleden kon het ook bij de ambassade, waarbij de ambasademedewerker als notaris optrad. Nu blijkbaar niet meer.
Justevo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting, wordt zeer gewaardeerd :)

Het klonk voor ons als niet logisch dat ze dan toch die basic inburgering zou moeten gaan doen ergens. De ongehuwdverklaring is denk ik de grootste stap, maar ik begrijp ook dat deze dan niet nodig is als je geregistreerd partner bent. Wat voor ons toch al het plan is.
Alsjeblieft.

Voor de volledigheid: de inburgering buitenland hoeft dus niet, maar de inburgering in Nederland wel.

En je heb de ongehuwdverklaring niet nodig bij de IND als je getrouwd bent/een geregistreerd partnerschap hebt. Maar de kans is groot dat de gemeente er wel om gaat vragen voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap:

https://www.rijksoverheid...land-met-een-buitenlander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

sypie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

De Nederlandse nationaliteit aanvragen kost best een smak geld.
945 euro, dat is inderdaad aan de hoge kant.
De voordelen die je er bij krijgt zijn heel klein. Voor ons geldt dat er dan ook voor de landelijke politiek mag worden gestemd en dat, bij ongeregeldheden, de Nederlandse overheid zich misschien met inspant dan de overheid van het land van herkomst.
Een ander voordeel is dat je niet meer kunt worden uitgezet als je een misdrijf pleegt. Nu geldt er een glijdende schaal: hoe langer je in Nederland bent en hoe minder serieus het misdrijf, hoe kleiner de kans op uitzetting. De kans op uitzetting is in jullie geval dus niet zo groot meer. De regels voor uitzetting en naturalisatie kunnen in de toekomst wel strenger worden.
Voor ons, en waarschijnlijk velen met ons, is het dus veel handiger om de situatie lekker zo te laten. Kunnen we ook ooit nog naar het land van herkomst verhuizen, mocht zich dat aandienen.
Als jullie zijn getrouwd of een geregistreerd partnerschap hebben, hoeft je partner van de Nederlandse wet geen afstand te doen van zijn/haar andere nationaliteit. Als je van dat andere land weer terug naar Nederland wilt verhuizen is het handig als je partner ook de Nederlandse nationaliteit heeft.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1