Rode NT1-A werkt plots niet meer (zeer laag signaal)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen1989k
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-02 10:23
Hoi,

Ik heb een Rode NT1-A microfoon welke zo'n 8 jaar lang goed heeft gewerkt. Deze week heb ik plots geen goede input meer. Het opnamelevel is zéér laag, en als ik hard probeer te praten oid om dit te compenseren krijg ik een clippend of slecht hoorbaar signaal.

Ik wil hem graag repareren (geen bonnetje dus garantie meer) en heb het volgende geprobeerd om achter de oorzaak te komen:

- Gewisseld met een andere microfoon (toevallig ook een NT1-A) die wel werkt. Mijn software, geluidskaart en kabel zijn dus uitgesloten van het probleem

- Binnenkomende spanning gemeten. Ik meet dan 27V tussen pin 1-2 en tussen 1-3. Fantoomvoeding moet 48V zijn maar er zit een spanningsdeler tussen dus dit kan kloppen(?). Zie schema hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oydAp1rVdmpkG59TwFNiWQrjzo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lKgI6kTUXOL68yPsxHQBQeqf.jpg?f=user_large
Aan de kabel meet ik uiteraard gewoon 48V.

- Voorzichtig het membraam schoongemaakt met gedestileerd water en een kwastje. Er zaten wat stofdeeltjes op. Dit heeft niets uitgehaald.

Het originele bonnetje heb ik niet meer, vandaar dat ik op mezelf aangewezen ben.

Wie weet kan iemand me hier helpen of me naar de juiste plek wijzen. Mijn dank is groot!

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Tja kan van alles zijn van vocht tot een defecte condensator:

Hier https://groupdiy.com/threads/rode-nt1a-schematic.22105/ een handig topic incl schema zodat je ook wat kan meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
jeroen1989k schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:58:
- Binnenkomende spanning gemeten. Ik meet dan 27V tussen pin 1-2 en tussen 1-3. Fantoomvoeding moet 48V zijn maar er zit een spanningsdeler tussen dus dit kan kloppen(?). Zie schema hieronder:
[Afbeelding]
Aan de kabel meet ik uiteraard gewoon 48V.
Dat klopt inderdaad.
De spanningsdeler bestaan uit de weerstanden van 6,8 k enerzijds en de microfoon anderzijds.

[ Voor 7% gewijzigd door TBTL op 04-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen1989k
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-02 10:23
Update:

Ik heb het membraan nog eens schoon gemaakt, ik zag er namelijk toch nog wat veegjes op zitten. Deze keer met 80% alcohol i.p.v. gedestileerd water. En hij werkt weer!