Kan een netwerkswitch het bestaande wifi netwerk platleggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvtw
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-10-2022
Hi allen,

sinds mijn intrek in mijn nieuwe appartement hebben we problemen met de WiFi. Even een klein beetje context. Ik woonde eerst in hetzelfde gebouw in een ander appartement.

De router die het meest dichtbij mijn appartement is geplaatst, zend een relatief zwak signaal uit. Ik heb daarom gekozen om zelf een switch (TP-link desktop-switch LS1005G) te plaatsen aan deze router met aan de switch nog een eigen router (Linksys WRT160NL) die wel een fatsoenlijk signaal uitzend.

Via deze constructie had ik een beter signaal en dus een betere verbinding.

Er zijn 2 routers (TP-Link TL-WR841N) actief die aan elkaar zijn gekoppeld. Dat betekent dat, zodra er 1 vd 2 niet aan staat/het niet doet, ze beiden geen data verwerken.

Omdat de WiFi vanaf het begin al zo slecht is, heeft een andere bewoner een tijdje terug de andere router gereset in de hoop de WiFi te verbeteren.

Helaas is toen het gehele netwerk platgegaan en is er iemand langsgekomen om het te repareren. Na deze reparatie deed de WiFi het alsnog erg slecht.

Nu hetvolgende. De WiFi heeft er weer 2 weken uitgelegen, gisteren is er een monteur langsgeweest en vandaag hebben we van de huisbaas een mailtje gekregen, dat we niks mogen aanpassen aan het netwerk en dat de bridge en de extra aangesloten router de oorzaak zouden zijn van het WiFi probleem. Dat de kosten 400 euro bedragen en dat hij deze nu voor zijn eigen rekening neemt, maar de volgende keer de kosten voor mij zijn.

Ik kan me hier totaal niet in vinden, het is een unmanaged switch, die verder niks heeft aangepast aan het netwerk. Er is niks vervangen of veranderd aan het bestaande netwerk, ik heb alleen de bridge aangesloten aan de ethernetpoort van de normale router.

De WiFi was al slecht voordat ik de bridge aansloot, en ik heb het gevoel dat de huisbaas ons gewoon een oor aan wilt naaien. De zogenaamde monteur die is langsgekomen was enorm koppig, wilde niet goed luisteren naar mijn verhaal en deed geen moeite om zich ook maar iets in mijn verhaal te verdiepen. Hij wees gelijk naar mij als de schuldige. Ook was hij niet van Ziggo en ik heb een sterk vermoeden dat dit familie is van de huisbaas.

Hoe kan ik bewijzen dat de slechte WiFi niet mijn schuld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom stel je de Linksys WRT160NL niet in als access point? Twee routers in een netwerk is niet zo handig als je niet weet wat je doet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 12:25
Dat kan zeker problemen geven als beide routers DHCP uitgeven bijvoorbeeld.
Je kunt wel een router als accespoint gebruiken maar dan moet je wel weten wat je doet en hoe je dat instelt, is een handleiding voor op Tweakers.

Alleen een switch legt geen netwerk plat of je moet een loop maken, switchpoort naar switchpoort, dan kan het wel.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvtw
timovd schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:03:
Waarom stel je de Linksys WRT160NL niet in als access point? Twee routers in een netwerk is niet zo handig als je niet weet wat je doet.
Ik mag nu sws niets meer aansluiten, dus dat gaat hem helaas niet worden. Momenteel zijn er al 2 routers actief binnen het netwerk. Ik heb de 3e router destijds ingesteld op een ander kanaal zodat ze elkaar niet zouden dwarsbomen. Dat leek me verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvtw
Ora et Labora schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:05:
Dat kan zeker problemen geven als beide routers DHCP uitgeven bijvoorbeeld.
Je kunt wel een router als accespoint gebruiken maar dan moet je wel weten wat je doet en hoe je dat instelt, is een handleiding voor op Tweakers.

Alleen een switch legt geen netwerk plat of je moet een loop maken, switchpoort naar switchpoort, dan kan het wel.
Er is door mij niks ingesteld qua DHCP, ook is er geen loop gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Rickvtw schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Ik mag nu sws niets meer aansluiten, dus dat gaat hem helaas niet worden. Momenteel zijn er al 2 routers actief binnen het netwerk. Ik heb de 3e router destijds ingesteld op een ander kanaal zodat ze elkaar niet zouden dwarsbomen. Dat leek me verder geen probleem.
Een gewoon netwerk kan maar 1 modem en 1 router hebben.
Je kan wel meerdere accespoints hebben.
Bij de meeste providers krijg je een 3-in-1 oplossing. 1 apparaatje dat werkt als modem, router en accespoint.

Als jij een apparaat aansluit dat als router werkt kun je zeker het hele netwerk storen.
Als jij een apparaat aansluit dat als accespoint werkt kun je het wifi signaal van anderen storen. Vooral als jouw accespoint op hetzelfde kanaal zit als die van de huisbaas.

Een unmanaged switch kan alleen kwaad als de rest van het netwerk wel managed is, en er bijvoorbeeld 1 IP per poort is vastgelegd.
Een HUB kan wel kwaad, vooral als je deze verkeerd aansluit (een lus).

Overigens is het ook heel simpel te bewijzen of wat jij hebt aangesloten een probleem veroorzaakt.
Als jij je apparatuur uit zet en het huisnetwerk doet het ineens weer fantastisch dan ligt het aan jou. Maar verandert er niks, dan lag het niet aan jou.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Rickvtw schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Dat staat bijna altijd default aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 12:25
Rickvtw schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Dat is juist het probleem. Als je van router 1 lan naar router 2 lan een kabel trekt en je hebt niks ingesteld, gaat het hele netwerk plat, of in elk geval erg traag/niet werkbaar.
Als je van router 1 lan naar router 2 WAN gaat, gaat het misschien wel goed

Zie [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point hoe het wel moet.

[ Voor 10% gewijzigd door Ora et Labora op 03-08-2022 14:35 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvtw
RocketKoen schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:30:
[...]
Overigens is het ook heel simpel te bewijzen of wat jij hebt aangesloten een probleem veroorzaakt.
Als jij je apparatuur uit zet en het huisnetwerk doet het ineens weer fantastisch dan ligt het aan jou. Maar verandert er niks, dan lag het niet aan jou.
Voordat ik deze switch had aangesloten hadden we al dezelfde problemen. De WiFi was erg traag en werktte soms zelfs een tijd niet. Na het aansluiten van de andere router werd de WiFi iets beter. De afgelopen 2 weken hebben we de bridge en de router ook even tijdelijk uitgezet, helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvtw
Ora et Labora schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Dat is juist het probleem. Als je van router 1 lan naar router 2 lan een kabel trekt en je hebt niks ingesteld, gaat het hele netwerk plat, of in elk geval erg traag/niet werkbaar.
Als je van router 1 lan naar router 2 WAN gaat, gaat het misschien wel goed

Zie [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point hoe het wel moet.
Hmm, ik blijf er voortaan lekker vanaf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Twee router kan prima, maar je moet het wel goed doen en als je niet weet wat je doet komt de verhuurder vanzelf de schade ophalen.
Zo gauw je een router in een netwerk hangt maakt die router een eigen subnet aan.
Als dat subnet gelijk is aan wat de hoofdrouter aanmaakt dan gooi je het hele netwerk plat.
Dat is waarschijnlijk gebeurt toen de hoofd router gereset werd, die ging terug naar z'n standaard reeks (vermoedelijk 192.168.1.xxx) en jouw router was ook standaard en dus bingo!!!

Dus kijk welk subnet je krijgt van de hoofdrouter en zorg ervoor dat het subnet dat jouw router maakt niet hetzelfde is als dat van de hoofdrouter.
Als je dingen bedraad aansluit zorg er dan voor dat het achter je eigen router aangesloten wordt.

Wat betreft de wifi is het meestal een kwestie dat het gewoon veel te druk is en iedereen elkaar in de weg zit.
Extra routers met wifi en/of access points bijplaatsen maakt het alleen maar erger.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 03-08-2022 14:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 10:15
Wat je evt. ook kunt doen is alsvolgt:

utp kabel van router (poort 1 tm 4) naar jou unmanaged switch. Daar een accespoint aanhangen, met nadruk op accespoint (of bovenstaande info router doornemen).
Dan blijf je uit het hele stuk met mogelijk 2 routers erin, zet je er geen apparatuur tussen maar hang je er apparatuur aan.

Dit soort situaties met gedeelde ''beun-wifi'' blijft altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 07:21

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Je verhuurder aanspreken/sommeren een fatsoenlijk netwerk aan te leggen..
Het is echt niet zo moeilijk om elke appartement een eigen vlan/subnet (layer 2 domain) te geven eventueel
gekoppeld aan een (uniek) SSID met authenticatie. Genoeg (managed) AP's kunnen vervolgens zorgen voor fatsoenlijke dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Iets anders dan jouw verhaal, maar laatst nog een nieuwe Experiabox gekregen van KPN omdat mijn internet er ook uit lag. Bleek niet de Experiabox maar 1 van mijn UTPs die storing gaf.

Ging er niet van uit want niets gewijzigd, maar door 1 voor 1 te testen bleek toch 1 kabel de hele boel plat te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rickvtw schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:59:
Hi allen,

sinds mijn intrek in mijn nieuwe appartement hebben we problemen met de WiFi. Even een klein beetje context. Ik woonde eerst in hetzelfde gebouw in een ander appartement.

De router die het meest dichtbij mijn appartement is geplaatst, zend een relatief zwak signaal uit.
Onwaarschijnlijk. Alle WiFi apparatuur mag sinds jaar en dag even hard zenden, 100mW in 2.4GHz, 200mW in 5GHz (of 1W onder bepaalde omstandigheden). Veel waarschijnlijker: ding zendt prima uit, maar demping door muren, vloeren en andere obstakels tussen apparaat en jouw apparatement is te hoog.
Ik heb daarom gekozen om zelf een switch (TP-link desktop-switch LS1005G) te plaatsen aan deze router met aan de switch nog een eigen router (Linksys WRT160NL) die wel een fatsoenlijk signaal uitzend.
2010 belt en wil z'n oude apparatuur terug. Die Linksys is hoogbejaard en low-end en biedt geen 5GHz support aan, wat ej voor degelijke performance wilt. Sowieso, een router koppelt twee verschillende netwerken. Jij hebt het alleen maar over WiFi. Je doet er beter aan een WiFi AP aan te sluiten, en dan liefst eentje met 5GHz.

Wat voegt de switch hier toe? Er zit al een ingebouwde switch in de WRT160NL.Heb je meer dan 4 Ethernetpoorten nodig of speelt er iets anders?
Via deze constructie had ik een beter signaal en dus een betere verbinding.

Er zijn 2 routers (TP-Link TL-WR841N) actief die aan elkaar zijn gekoppeld. Dat betekent dat, zodra er 1 vd 2 niet aan staat/het niet doet, ze beiden geen data verwerken.
Hoe zijn die aan elkaar gekoppeld? Dit zijn gewoon standalone-routers. Bedoel je dat een van de twee functioneert als wireless bridge om - zonder netwerkkabels - te verbinden met de andere?

Sowieso zijn dit even oude, low-end apparaten als die WRT160NL. Zeker als wireless bridge totaal ongeschikt als meerdere mensen ermee moeten werken.
Omdat de WiFi vanaf het begin al zo slecht is, heeft een andere bewoner een tijdje terug de andere router gereset in de hoop de WiFi te verbeteren.

Helaas is toen het gehele netwerk platgegaan en is er iemand langsgekomen om het te repareren. Na deze reparatie deed de WiFi het alsnog erg slecht.
OK, WiFi lag eruit. Hoe was het bedrade internet op dat moment?
Nu hetvolgende. De WiFi heeft er weer 2 weken uitgelegen, gisteren is er een monteur langsgeweest en vandaag hebben we van de huisbaas een mailtje gekregen, dat we niks mogen aanpassen aan het netwerk en dat de bridge en de extra aangesloten router de oorzaak zouden zijn van het WiFi probleem. Dat de kosten 400 euro bedragen en dat hij deze nu voor zijn eigen rekening neemt, maar de volgende keer de kosten voor mij zijn.
Ik zou sowieso om specificatie van dat bedrag vragen. De laatste bekende prijs van de TL-WR841N was EUR 15.05. Het inhuren van iemand om een netwerkkabel te trekken door een huis kost - all-in - ongeveer EUR 125.

Voor EUR 400 zou je zonder problemen drie netwerkkabels kunnen laten trekken en drie van die flutroutertjes eraan kunnen hangen en dan nog flink biergeld overhouden. Als dergelijke werkzaamheden niet gedaan zijn (wat ik befwijfel gezien het nog zo fragiel is als tevoren), dan twee mogelijkheden:

1) huisbaas heeft geen idee waar hij mee bezig is, en is afgezet door iemand. Niet jouw probleem.
2) huisbaas heeft dergelijke kosten helemaal niet gemaakt en probeert jou te intimideren.
Ik kan me hier totaal niet in vinden, het is een unmanaged switch, die verder niks heeft aangepast aan het netwerk. Er is niks vervangen of veranderd aan het bestaande netwerk, ik heb alleen de bridge aangesloten aan de ethernetpoort van de normale router.
Welke "bridge"? Hier komen steeds meer apen uit de mouw...

Kun je misschien voor de duidelijkheid een diagram geven van:
- welke provider internet levert
- waar de modem/NTU staat in het gebouw, en wat merk+model van de modem/NTU is
- hoe die twee WR841N erop aangesloten zijn
- hoe de verschillende appartementen daarop aangesloten zijn
- wat er - iig bij jou - aan dat netwerk hangt, dus WRT160NL, LS1005SG en nu ook een "bridge"
- bij dit alles of de aansluitingen bedraad of draadloos zijn.

Verder kan een unmanaged switch wel degelijk voor problemen zorgen als je multicast videoverkeer hebt (bijv KPN ITV) en de switch geen IGMP snooping ondersteunt. In dat geval kan de router (dus niet de switch die het probleem veroorzaakt) onderuit gaan. Of dat hier van toepassing is, hangt af van provider en diensten die je afneemt. Buiten providers zelf wordt weinig met multicast gedaan.
De WiFi was al slecht voordat ik de bridge aansloot, en ik heb het gevoel dat de huisbaas ons gewoon een oor aan wilt naaien. De zogenaamde monteur die is langsgekomen was enorm koppig, wilde niet goed luisteren naar mijn verhaal en deed geen moeite om zich ook maar iets in mijn verhaal te verdiepen. Hij wees gelijk naar mij als de schuldige. Ook was hij niet van Ziggo en ik heb een sterk vermoeden dat dit familie is van de huisbaas.
Is Ziggo je provider?

Prijzen van Ziggo voor hun servicemonteur vind je hier. Ik lees niets over nieuwe apparatuur, en als ik alleen uit ga van uurtarief "Voor het eerste half uur betaal je € 40, daarna € 15 per kwartier" zou hij voor een rekening van EUR 400 6.5 uur bezig geweest moeten zijn. Een Ziggo monteur zou nooit zo lang bezig zijn zonder apparatuur te vervangen en een paar kabels te trekken. Mocht een Ziggo monteur daadwerkelijk 6.5u in rekening gebracht hebben zonder het onderliggend probleem op te lossen, dan moet je stante pede bij Ziggo aan de bel trekken.
Hoe kan ik bewijzen dat de slechte WiFi niet mijn schuld is?
Verkeerde vraag.

WiFi regel je (zelfs met dat stuk oud schroot) zelf. Het gaat primair om je internetverbinding, secundair om het draadje waarmee je je router voedt. En als daar iets mis mee is: laat je verhuurder maar onderbouwen waarom hij of z'n zogenaamd peperduur mannetje meent dat het daardoor komt.

Ik lees een totaal onprofessionele houtje-touwtje oplossing met verouderde consumentenapparatuur. Betaal je daadwerkelijk hiervoor?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rickvtw schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:59:
... Dat de kosten 400 euro bedragen en dat hij deze nu voor zijn eigen rekening neemt, maar de volgende keer de kosten voor mij zijn.
[...]

ik heb het gevoel dat de huisbaas ons gewoon een oor aan wilt naaien...
Hoezo? De huisbaas draagt toch de kosten? Welk oor naait hij je aan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Hoezo? De huisbaas draagt toch de kosten? Welk oor naait hij je aan?
Hij dreigt met die hoge kosten als TS iets doet wat in een normaal functionerende netwerk geen enkel probleem zou mogen zijn. Tenzij rare multicast dingen, maar daar is bij Ziggo vooralsnog geen sprake van.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 04-08-2022 11:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Hij dreigt met die hoge kosten als TS iets doet wat in een normaal functionerende netwerk geen enkel probleem zou mogen zijn. Tenzij rare multicast dingen, maar daar is bij Ziggo vooralsnog geen sprake van.
Sorry hoor. Maar kijk even vanuit het standpunt van de huisbaas. Die heeft een investering gedaan in een netwerk. En nadat de bewoners aan dat netwerk hebben zitten prutsen, werkt het ineens niet meer. En dan stuurt hij een monteur om het op te lossen en die treft een aantal bewoners aan die het allemaal veeeeel beter denken weten dan de monteur. Dus de huisbaas ziet al aankomen dat zodra de monteur weg is, die bewoners weer het netwerk gaan slopen.

Ik schat zo dat als jij een huis zou verhuren, dat je ook niet zou willen dat de huurders aan het netwerk zouden zitten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Brahiewahiewa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Sorry hoor. Maar kijk even vanuit het standpunt van de huisbaas. Die heeft een investering gedaan in een netwerk. En nadat de bewoners aan dat netwerk hebben zitten prutsen, werkt het ineens niet meer. En dan stuurt hij een monteur om het op te lossen en die treft een aantal bewoners aan die het allemaal veeeeel beter denken weten dan de monteur. Dus de huisbaas ziet al aankomen dat zodra de monteur weg is, die bewoners weer het netwerk gaan slopen.

Ik schat zo dat als jij een huis zou verhuren, dat je ook niet zou willen dat de huurders aan het netwerk zouden zitten
Ik ben zo een van die kabel-monteurs... en ik geloof niet dat ik ooit al een klacht heb gekregen waar de huisbaas iets meer had gedaan dan een grote switch had geinstalleerd .. 99% vd tijd zelfs een unmanaged 24poort gigabit media markt ding (type lekker platgaan bij een ethernetloop...en als het een managed is , is het zo'n smartswitch ding die hetzelfde ip heeft als de standaard telenet-gateways ..)

dus "de huisbaas heeft geinvesteerd"... ik ben benieuwd in wat voor apparatuur dat TS ons gaat geven (als het echt goed is heeft een huurder daar geen acces toe .. zowel fysiek niet als via netwerk..

Wat ik wel al heb gezien , maar dat zijn echt zeldzaamheden, is dat er inderdaad Full cisco/unifi/aruba is gegaan, maar dan is er ook een IT firma die dat soort dingen opvangt .. die mensen bellen geen kabelmonteurs , das interne meuk ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

ijske schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Ik ben zo een van die kabel-monteurs... en ik geloof niet dat ik ooit al een klacht heb gekregen waar de huisbaas iets meer had gedaan dan een grote switch had geinstalleerd .. 99% vd tijd zelfs een unmanaged 24poort gigabit media markt ding (type lekker platgaan bij een ethernetloop...en als het een managed is , is het zo'n smartswitch ding die hetzelfde ip heeft als de standaard telenet-gateways ..)

dus "de huisbaas heeft geinvesteerd"... ik ben benieuwd in wat voor apparatuur dat TS ons gaat geven (als het echt goed is heeft een huurder daar geen acces toe .. zowel fysiek niet als via netwerk..

Wat ik wel al heb gezien , maar dat zijn echt zeldzaamheden, is dat er inderdaad Full cisco/unifi/aruba is gegaan, maar dan is er ook een IT firma die dat soort dingen opvangt .. die mensen bellen geen kabelmonteurs , das interne meuk ..
Dit is een standpunt wat vanuit jouw optiek heel goed te begrijpen is. Voor iemand die technisch vodoende onderlegd is om jouw kritiek te kunnen begrijpen. Maar die iemanden die voldoende technisch onderlegd zijn vormen hooguit 1% van de bevolking. En voor de overige 99% (waaronder de huisbaas) blijft het allemaal acracadaba

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

"Het netwerk" is wat tot aan de afzonderlijke woningen gebeurt. Je levert als provider (want dat ben je als huisbaas in die scenario) IP-connectiviteit en het wat de gebruiker er vervolgens mee doet is jouw zaak niet.

Je kunt wel abuse-procedures aanhouden (stekker eruit bij overlast), maar een switch of router aansluiten is een volkomen normaal iets waar een deugdelijk access-netwerk mee overweg moet komen. Ik heb jaren geleden gewerkt bij een provider die ook zei dat het niet toegestaan was om eigen router te draaien. Dat is - geheel terecht - door toezichthouders afgeschoten. Een router hangen achter een internetverbinding valt onder normaal gebruik. Een switch ook. Dit is in dezelfde categorie als dat een verhuurder geen beperkingen mag leggen op bezoek wat je ontvangt - tenzij ze concreet overlast veroorzaken (abuse dus). Analogie is dat huisbaas zegt dat je helemaal geen bezoek mag ontvangen omdat zelfs een normaal gesprek al teveel overlast bij de buren geeft. Dat is onzin en zo ja heeft hij z'n zaken niet voor elkaar.

Ik lees hier dat huisbaas letterlijk de meest goedkope prul gekocht heeft dat je kunt krijgen voor connectivity, en dat hij volkomen onredelijke bedragen noemt voor onderhouden van dat goedkope prul. Dat geeft mij niet veel vertrouwen in zijn uitspraken op dit vlak, en grote wantrouwen over de 'dienst' die hij levert.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Het probleem is een onbeheerd plat netwerk dat door meerdere mensen gebruikt wordt en waar zelfs iedereen bij de centrale router kan komen.
Als iemand in zo'n omgeving bijvoorbeeld dubbele ip adressen gaat gebruiken dan gooi je dat hele netwerk gewoon plat.
En als iemand heftig torrents download gaat alle performance voor iedereen eraan

Het is gewoon een heel slecht idee van die huisbaas om gewoon een plat netwerk te gaan delen.
Typisch geval van een huisjes melker die denkt "ik verhuur inclusief internet dan delen ze die connectie maar" en zo kan hij meer geld vragen, maar hij wil geen geld wil uitgeven om dat goed op te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1